DICTATOR
دیکتاتور به کمتر از تسلیم مطلق راضی نیست
خامنهای صریحاً دست دراز شده از سوی موسوی را پس نزده است. او ظاهرا از موسوی (و خاتمی و کروبی و هاشمی رفسنجانی) به عنوان «خواص» یاد میکند و میخواهد که آنان در دایره خودیها باقی بمانند. ولی او اهل مذاکره نیست، و بلکه فقط تسلیم مطلق را میطلبد. او گفته است که «خواص باید خط و مرز خود را با دشمن به صورت شفاف مشخص کنند». او برای این که مشخص کند منظورش از «دشمن» کیست اضافه کرده است که «عده ای در فضای فتنه و غبار آلودگی با زبان اسلام را نفی و در عمل نیز جمهوریت نظام را نفی می کنند و انتخابات را زیر سؤال می برند انتظار از خواص این است که مرز و موضع خود را شفاف مشخص کنند»
>>>
ASSASSINATION
Concern grows in the wake of particle physicist's death
by Declan Butler
Iran's scientific community is reeling after the assassination on 12 January of Masoud Alimohammadi, a particle physicist at the University of Tehran. Alimohammadi was killed by a bomb as he got into his car to go to work. "Everyone is worried that this may be only the start, and that there may be more killings of academics to come," one researcher says. Nature interviewed half a dozen scientists in Iran who knew Alimohammadi, all of whom requested anonymity.
Nature magazine interviewed half a dozen scientists in Iran who knew Alimohammadi, all of whom requested anonymity
>>>
KHALAJI
From the prison of the Shah to the prison of Khamenei
In the very cold winter of 1979, Ayatollah Ruhollah Khomeini, the founder of the Islamic Republic of Iran, returned to Qom, the spiritual capital of the Shiite world, for the first time after his long exile. A huge crowd came out that day. As he made his way to the stage, passing through those who pressed together to see him, the ayatollah's mantle fell off. Once he had settled in his chair, he noticed how chilly he was. "I'm cold," he said. Within seconds, another mantle fell over his shoulders and wrapped him warm
>>>
اندر حکایت حکم محارب بودن سبزها
>>>
این هم واقعیت دردناکی ست که آقایان مذهبیون به چند صدایی جنبش اعتقادی ندارند و مثل آقای خمینی در ابتدای انقلاب، سعی دارند طیف غیر مذهبی و سکولار جنبش را پیش پای منافع خود، ذبح کنند
>>>
INTELLECTUALS
فکر مترقی از دین باید در قالب مناسک و نهاد ها رسوخ کند تا بتواند باقی بماند
پاکدینی بنیاد گرایانه و نقد روشنفکری دینی هردو واکنشی به شرایط تفکر و زیست مدرن هستند. هر دو اینها بنام "پویا" نمودن دینی که ظاهراً متحجّر و آلوده به خرافات بود و برای نجات آن از هجو و هجا و حمله های بی محابای دین ستیزان تفسیر سنت ستیزی از دین ارائه داده اند. اما تفاوت ایندو گروه در اینست که بنیاد گرایان با تکیه به نهادهای منسجم و احساسات دینی صورتهای جدیدی از مناسک مذهبی آفریفته اند که تداوم اندیشه آنها را تضمین میکند. ولی روشنفکران دینی بنا بر اقتضای طبع خود از نهاد آفرینی و باز سازی مناسک سر باز زده اند
>>>