Advertise here

گروه فمن چه ويژگى دارد؟

گروه فمن چه ويژگى دارد؟ بنابر اخبار,  در هفته گذشته دو تن از فعالين گروه فمن  در يك برنامه تلويزيونى ورزشى در آلمان يك حركت اعتراضى سمبليك اجرا كردند. اين اعتراض اينبار به بيحقوقى زنان نبود بلكه  به شرايط غير انسانى كارگرانى بود كه  در قطر در رابطه با ساختن استاديوم در قطر براى جام جهانى ٢٠٢٢ كار ميكنند. فعالين فمن  در حاليكه روی سینه هايشان توپ فوتبالی که از آن خون می چکید را  نقاشی كرده بودند  و روی شکم شان نوشته شده بود: “با حقوق بشر بازی نکنید” خواستار اعمال فشار بر دولت قطر جهت بهبود شرايط كار كارگران شدند.  اين حركت سمبليك توجه  حاضرين در ازاستوديو و بينندگان را و حتى كسانى را كه از وضعيت كارگران در قطر خبر نداشتند را به وضعيت غير انسانى اين كارگران جلب كرد.

 

در طول يكسال اخير, مرتبا اخبار اعتراضات فعالين گروه فمن بالاخص اعتراض عليه مذهب و بيحقوقى زنان در رسانه ها منعكس شده اند.  وقتى اين اخبار را در ذهنم مرور ميكنم تصويرى كه از فعاليتهاى  اين گروه  ميگيرم  اين است: گروهى از زنان, بسيار هدفمند و ادامه دار از بدن برهنه خود كه در مذهب ممنوعه ميباشد به عنوان پوستر استفاده كرده, شعارهايى در دفاع از حقوق انسانها و عليه بردگى و اسارت را روى بدنشان مينويسند و دست به اعتراض برهنه ميزنند, زنانى كه مرز  نميشناسند و در همه دنيا نه تنها صرفا از حقوق زنان بلكه از حقوق انسانها در دفاع ميكنند, در همه جا ظاهر ميشوند , از كانال تلويزيونى گرفته , تا كليسا  و مسجد و  اماكن عمومى در كشورهاى مخلتف از جمله كشورهاي تحت حاكميت قوانين اسلامى, فعاليتهايى كه بدون هيچ تعارفى مذهب را به چالش ميكشد.

 

طبعا اين اولين بار نيست كه اعتراض برهنه صورت ميگيرد , در دهه هاى اخير بارها زنان در كشورهاي مختلف به مناسبتهاى مختلف و در اعتراض به بيحقوقى و ستم كشى به اعتراض برهنه دست  زده اند و به اين وسيله توجه ميليونها نفر را به موضوع اعتراض جلب كرده اند. اما  ويژگى اعتراضات گروه فمن چيست؟  اين گروه  براي  اولين بار در طول دهه هاى اخير, در بعدى  وسيع , به صورت ادامه دار و سازمان دهى شده اعتراضات برهنه  را نه تنها به يك موضوع  و در يك كشور بلكه به نقض حقوق انسانى در سراسر دنيا به اجرا در آورده اند   و مشخصا مذهب را در سطح وسيعى هدف قرار داده است.  به نظر من خصيصه  فوق به  اعتراضات گروه فمن اهميت خاصى ميبخشد. علاوه بر آن , نوع  ضد مذهب بودن اعتراضات گروه فمن ويژگى حتى بيشترى به گروه ميبخشد. فعالين زن فمن در اعتراض به مذهب و قوانين ضد زنش, هيچ تخفيفى قايل نشده اند, از سوزاندن بنر مذهبى گرفته تا اعتراض عريان در صحن كليسا را به اجرا در اورده اند. به خاطر نسبيت فرهنگى كوتاه نيامده اند و به يك معنى تابوى ” احترام به عقايد مذهبى ” را شكسته اند چرا كه به عقايد ضد انسانى نبايد احترام گذاشت بايد به اين عقايد اعتراض كرد.

 

لازم به ذكر است که تعدادى كه خود را حتى مدافع حقوق زنان مينامند, اولين نكته اى كه در رابطه با فعاليتهاى گروه  فمن  توجه شان را جلب ميكند نكات بالا نيست; عريان بودن بدن فعالين زن فمن است.  در برخى از كشورها مردها هم برهنه شده بودند اما اين افراد به مردها انتقاد نميكردند, بلكه تحت نام ” استفاده كالايى از بدن زن” به فعالين زن انتقاد ميكردند. يعنى حق  زنى كه خودش, آگاهانه و با وقف بر اينكه بدن برهنه زن ممنوعه است , از بدنش به عنوان يك پوستر اعتراضى استفاده ميكند و مينويسد ” بدن من ناموس هيچكس نيست” از نظر اين افراد به رسميت شناخته نميشود. آدم  واقعا از اين ” مدافعين حقوق زنان” به حيرت ميايد!!  اما در عين حال  نظرات اين افراد قابل درك است, اينها خواسته و ناخواسته اگر بسيار خوش نيت هم باشند و حتى اگر در كشورهايى با قوانين مدرن زندگى كنند تحت تاثير فرهنگ, رسوم, مذهب و قوانين حاكم هستند. از خودتان سئوال كنيد, تصويرى كه از بدن برهنه زن به شما در جامعه داده ميشود چيست؟

 

بدن عريان زن در مذهب ممنوعه است و استفاده از آن صرفا براى مرد, استفاده جنسى   و توليد مثل ميباشد. در مذهب يهوديت حتى شوهر در هنگام سكس قرار نيست بدن عريان زنش را ببيند. بدن عريان زن منشا فساد است, تحريك آميز است و مرد را وادار ميكند مرتكب  گناه بشود. اين خضعبلاتى است كه مرتبا شنيده ايم. حتى در جامعه سرمايه دراى نيز استفاده از بدن عريان زن براى سود آوريست. در بسيارى از كشورهاى به اصطلاح مدرن هنوز زن نميتواند با سينه برهنه در خيابان راه برود و توسط پليس دستگير ميشود. هنوز وقتى پوسترى را با عكس يك زن برهنه ميبينيد روى هر دو سينه اش با علامت پوشانده شده است.  هنوز اگر به زنى كه دامن كوتاه پوشيده و يا برهنه است تجاوز كنند ميگويند تقصير زن و طرز لباس پوشيدنش است كه به او تجاوز شده است.  پس بدن برهنه زن هنوز يك تابو است.

 

صحبت در اين رابطه طولانيست اما مايلم نوشته ام را با يك نكته به پايان برسانم. اخيرا فيلم مستندى از زندگى و فعاليت گروه فمن درست شد كه جنجال نسبتا زيادي به پا كرد. در اين فيلم كه فعالين زن فمن آگاهانه تصميم گرفته بودند در آن شركت كنند به اين اشاره شده بود كه مردى با خصوصيات مردسالارنه  كه برخودهاي زشتى با فعالين فمن ميكند مسول گروه فمن است.  يكى از فعالين فمن در مصاحبه اى اظهار داشت كه به برخوردهاى اين مرد واقف هستند و جهت افشا او آگاهانه در اين فيلم شركت كردند. وجود يك مرد زورگو و مردسالار در راس گروه فمن  براى بسيارى و از جمله خود من باعث تعجب بود. برخى  ميگفتند كه اين چه مدافعين حقوق زنانى هستند كه يك مرد با اين خصوصيات  مسوليتش را به عهده دارد و يكباره تمام فعاليتها و وجود فمن را زير سوال آوردند و اين را مستمسكى براى حمله به گروه فمن قرار دادند.  سوال اينست چرا برخى با ديدن اين فيلم حمله كرده  و تمام فعاليتهاى فمن را زير سوال مياورند؟

 

هر پديده اى را ميشود از جوانب مختلف بررسى كرد,  نقاط ضعفش را ديد و به آن انتقاد داشت اما بايد نقاط مثبتش را نيز ديد, در غير اينصورت بررسى ما يك جانبه و مغرضانه خواهد بود. به نظر من استفاده ازاين فيلم مستند جهت زير سوال بردن فعاليتهاى  گروه فمن نشان دهنده هدف افراد حمله كننده است كه اينبار در فرمى ديگر ميخواهند اعتراضات برهنه را زير سوال ببرند.

تصويرى كه در رابطه با  فعاليتهاى گروه فمن در ابتداى اين مقاله نوشتم  حتى پس از ديدن فيلم مستند آنها براى من تغييرى نكرده است و هنوز  از نظر من گروه فمن با فعاليت سازماندهى شده و مداومشان در كمال شجاعت به قلب مذهب حمله كرده اند و از حقوق زنان و كل انسانها دفاع ميكنند.

Balatarin

Comments 13 Pending 0

Sort comments:
farhangpooya

farhangpooya In all situations, in or outside power, social problems require social solutions (در همه شرايط، در حاكميت و يا خارج از حاكميت، مشكلات اجتماعى راه حل هاى اجتماعى طلب مى كنند)

صد آفرين به جناب محمد پوريان بخاطر شعر زير
مردم دروازه غار و مردم دريا کنار
هردو عريانند اما اين کجا وآن کجا
نغزگويان با فصاحت، ياوه گويان با جفنگ
هردو ميگويند، اما اين کجا و آن کجا

Mohamad.Purqurian

Mohamad.Purqurian Peace is not subjugation آشتی کردن تسليم شدن نيست

خانم محبوبی عزيز
البته که نظر شما محترم است و حق داريد ادعا کنيد "مذهب هيچ جنبه مثبت ندارد" همانطور که يک مذهبی حق دارد در بيدينی هيچ چيز مثبتی نبيند ويا در سطحی وسيعتر يک سرمايه دار هيچ چيز مثبتی در کمونيسم نبيند وبالعکس. همانطور که ميبينيد مشکل در اينجاست که هر کسی ميخواهد ديگران جنبه های مثبت عقيده خودش را ببينند وبکلی منکرجنبه های مثبت ديگران شود

بنابراين مشکل من با مطلب شما نه در مخالفت با تبعيض است، نه در نارسائيهای مذهب، بلکه با ادعای شما برای ديدن "نکات مثبت پديده ها است" که بايد از شما تشکر کنم چون خودتان بخوبی ثابت کرديد که نميتوانيد ببينيد، همانطور که کمتر کسی ميتواند.

به عبارت ديگر يک مذهبی فقط نکات مثبت مذهب را ميبيند ويک کمونيست فقط نکات مثبت اشتراکی را ويک سرمايه دار فقط نکات مثبت سرمايه داری را وغيره. کاش مشکل فقط اين بود، متآسفانه گرفتاری بمراتب بزرگتر از اين است چرا که هرکس يِد طولائی درعيب جوئی از ديگران دارد و عقيده و مرام خودش را بدون عيب و نقص ميبيند. بقول سعدی

يکی يهود و مسلمان نزاع ميکردند
چنانکه خنده گرفت از حديث ايشانم
به طيره گفت مسلمان: گرين قباله من
درست نيست، خدايا يهود ميرانم
يهود گفت: به تورات ميخورم سوگند
وگر خلاف کنم، چون تو مسلمانم

ShivaMahbobi

Shiva Mahbobi women's rights activist and spokesperson for ​ Campaign to Free Political Prisoners in Iran (CFPPI), former political prisoner ,TV producer and presenter

از نظر من مذهب جنبه مثبت ندارد و مخصوصا در مورد زنان, مذهب هميشه ابزار سركوب و تحت ستم نگه داشتن زنان بوده است. هر جا مذهب حكومت كرده , جزو قوانين اصلى كشور بوده و يا در فرهنگ و سنت مردم يك كشور تاثير گذار بوده است, حقوق زنان و كودكان قبل از هر چيزى مورد حمله قرار گرفته است. زمانى كليسا زنان " نافرمان" را به اسم جادوگر ميسوزاند و حالا اسلام زنان را كه از قوانين اسلامى تبعيت نميكنند سنگسار كرده و شلاق ميزند.
Decent exposure
كه شما از ان اسم برده ايد را چه كسانى تعريف ميكنند؟ تعريف بالا خيلى نسبى است و بستگى به قوانين ان كشور دارد. جالب است كه در برخى جشورهاي دنيا ى يكروزجهانى را برگزار ميكنند كه در آن در سال هزاران نفر برهنه دوچرخه سوارى ميكنند.تمام شركت كنندگان كاملا لخت هستند و هدفشان ترويج سلامتى و تصوير مثبت از بدن است.
World Naked Bike Ride
اين روز كاملا قابل قبول است و خيابانها را براي برگزاريش ميبندند. پس نتيجه ميگيريم در همين كشورها اين اعتراضات و اكسيونهاى عريان امكان پذير است به شرطى كه تحت كنترل دولت و دستگاهايشان بوده و تعريف داشته باشد. اما وقتى تعدادى زن ( مانند فعالين فمن) همين كار را ميكنند توسط پليس دستگير ميشوند. اين افراد حتى نميتوانند در بسياري كشورها از پليس اجازه بگيرند چرا كه به انها اجازه اعتراض عريان داده نميشود.

Mohamad.Purqurian

Mohamad.Purqurian Peace is not subjugation آشتی کردن تسليم شدن نيست

هر پديده اى را ميشود از جوانب مختلف بررسى كرد, نقاط ضعفش را ديد و به آن انتقاد داشت اما بايد نقاط مثبتش را نيز ديد

کاملآ با اين نظر موافقم ولی آيا خود شما به اين نظر توجه داشتيد وقتی مذهب را بدون توجه به جنبه های مثبتش مورد حمله قرار داديد ويا هواداران ايدئولوژیهای مختلف، متخصص استبدادی کردن نکات مثبت ايدئولوژی خود و تکفير کامل (نه فقط نکات منفی) سايرين هستند

در مورد برهنگی هم مسئله پيچيده تر از تبعيض بين زن و مرد است زيرا در کشورهای پيشرفته هم انسان، چه زن و چه مرد، نميتواند بر خلاف استانداردهای قانونی
decent exposure
در جامعه حاظر شود والبته که اين استانداردها تابع زمان و مکان است چرا که حتی بسياری از واژه هائی که امروزه در رسانه ها بکار گرفته ميشود همين چند دهه پيش امکان پذير نبود

بطور خلاصه بايد گفت

دانه فلفل سياه وخال مهرويان کجا
هردو جان سوزند، اما اين کجا وآن کجا

ويا با طنز امروزی

مردم دروازه غار و مردم دريا کنار
هردو عريانند اما اين کجا وآن کجا
نغزگويان با فصاحت، ياوه گويان با جفنگ
هردو ميگويند، اما اين کجا و آن کجا

بهرحال تبعيض جنسی هم مثل بسياری از تبعيضهای ديگر از واقعيات غير قابل انکار جامعه بشری بوده وهست وبايد بدون آسيب به حقوق بر حق ديگران با آن مبارزه کرد، حتی با "گناه"

در دل دوست بهر حيله رهی بايد کرد
طاعت از دست نيايد "گنهی" بايد کرد

JahanshahRashidian3

Jahanshah Rashidian

من این برنامه را در تلویزیون المان دیدم، جالب اینکه مجری برنامه ازعمل این زنان استقبال کرد و با انان یک مصاحبه کوتاه کرد .
همانطور که مقاله نیز اشاره کرد، فمن اعتراض به هر سنت مرد سالاری و بی عدالتی ناشی از ان است. کماکان هستند افرادی سکولار ولی سنتی که بدن بدهنه انان را هرزگی، سکسیسم، انارشیسم... میدانند.

farhangpooya

farhangpooya In all situations, in or outside power, social problems require social solutions (در همه شرايط، در حاكميت و يا خارج از حاكميت، مشكلات اجتماعى راه حل هاى اجتماعى طلب مى كنند)

تمام كشورهاى GCC (عربستان، امارات، قطر، كويت، بحرين و عمان بطور وحشيانه اى كارگران مهاجر هند، پاكستان، افغانستان، ايران، ...را بطور وحشيانه اى استثمار مى كنند من مدت چهار سال در دوبى كار كرده واز نزديك شاهد ساختن پروژه هاى عظيم ساختمان هاى آسمان خراش و شهرك سازى در دريا ، ... بوده ام و به چشم خود ديده ام كه در درجه حرارت .٥ درجه اين كارگران را توسط كاميون و آنهم بطور ايستاده از جايى به جايى نقل مكان مى دادند تمام سال اين كارگران را بكار مى كشيدند و حقوقى روزانه معادل يك تا دو دلار به آن ها مى دادند. اما جاى تأسف اينكه اين كشورها مداع حقوق بشر در سوريه و ايران مى باشند و با اختصاص دادن بودجه هاى كلان بيليونى نظامى و تبليغاتى بسيارى از "رفقاى چپ !"را نيز به دور خود جمع كرده اند.كنفرانس حقوق بشر برگزار مى كنند و عده اى هم براى آن ها خوش رقصى مى كنند.
من مدافع برابرى كامل ن و مرد در همه عرصه هاى سياسى، اقتصادى و اجتماعى هستم و براين باورم كه اگر مرد حق دارد در أماكن عمومى بدون تى شرت يا پيراهن ظاهر شود زن نيز بايد از چنين حقى برخوردار باشد.
اما اينكه با توجه به محدوديتها هايى كه وجود دارد، اگر زنى بدن خود را عريان كند بناگاه توجه چشم هاى هزاران مرد را به خود خيره مى كند. و بى جهت نيست كه كسانى كه در اين بازار كار مى كنند خود طرفدار رعايت حجاب زنان مى باشند. اگر حجاب رعايت نشود بازار كار آن ها كساد مى شودو از اين زاويه از بدن زن استفاده ابزارى مى كنند. جالب اينكه شيخ نشين دوبى خود يكى از بزرگترين بازارهاى استفاده ابزارى از زنان ايران، سوريه، لبنان، ... مى باشد و اينكه بازار سكس در اين امارت زبانزد عالم مى باشد. بنابر اين ما در مبارزات اجتماعى خود مى بايد به ظرافت اين نوع مبارزه و حساسيت هايى را كه بر مى انگيزد باشيم و توجه داشته باشيم كه همسويى با بازار سكس مى تواند تأثيرات مخربى به همراه داشته باشد. از ديد من اگر اين نوع مبارزه در مطبوعاتى همچون روزنامه پر تيراژ سان(Sun) انعكاس يابد براى من شك ايجاد مى كند و معلوم مى شود كه مسائل اين افراد مبارزه براى مساوات نيست بلكه كسب بخشى از اين بازار هست. وقتى ما مرز نوع مبارزه را تعيين نكنيم متاسفانه چنين اشكالاتى را ايجاد مى كند. اعتراض من به حركت گروه نمازى صرفاً از اين ديد بود.

Samanro

Saman Just Iran and politics.

Femen is a fascist and sexist group. They have a photoshoped pic of them cutting a mans genitals, does that seem like a sane group trying to accomplish equality?. All feminist groups are anti male and want extra rights and privileges, not equal rights to men.

BahramtheIranian

Bahram I only wear my own watch

خالکوبی روی سینه و شکم برای کمک به بدبختیهای که مجبورند با حقوق و شرایط نکبت بار قطریها بسازند یا اینکارها برای جلب توجه مردان؟ ؟

Zendanian

Zendanian An injury to one is an injury to all.

That like was accidentally pushed on your comment. It was meant to be dislike.
This whole article is about social taboos in patriarchal, male chauvinist cultures, but some folks obviously have a hard time comprehending the message.

BahramtheIranian

Bahram I only wear my own watch

آزادی اندیشه بدون خالکوبی نمیشه!!

Zendanian

Zendanian An injury to one is an injury to all.

Indeed mullahs rule without Iranian men's male chauvinism would have been impossible.

ahang1001

ahang1001    

در باره قطر....
رفتار غیر انسانی در مورد کارگران خارجی یکی از جنایات حکومت قطر است
اگر فرصت کردید نگاهی به اینجا بیاندازید.