آتشگهی دیرنده

اگر تابستان امسال، در روزهای هفده تا بیستم جولای گذرتان به شهر ما تورونتو افتاد، انجمن فرهنگی هنری ایرانیان مقیم کانادا با برگزاری جشنواره ی یکی بود یکی نبود و با کهکشانی از جلوه های هنر و فرهنگ ایران در هاربر فرانت سنتر، یکی از زیباترین و معتبرترین مجموعه های هنری شهر به استقبال شما خواهد آمد تا با هم و در کنار هم تیرگان را جشن بگیریم.

هاربر فرانت سنتر در ساحل سبز تابستان تورونتو، جایی که آسمان گرمایش را در آب های خنک دریاچه ی انتاریو می شوید میزبان ایرانیانی خواهد بود که شکوه دلاوری و آزاده گی آرش، قهرمان کمانگیر سرزمینمان را به یاد می آورند و بزرگ می شمارند.

در روزگارانی تلخ، تورانیان که بر ما چیره شدند، در نیرنگی بی شرمانه، مرزهای دو کشور را به پرواز تیری مشروط کردند و آرش، آن کماندار کمانگیر اسطوره ها، با غرور و سربلندی، نیرنگ دشمنان را نقش برآب کرد. او جانش را در قله های سرسخت البرز، بر بلندای دماوند، در تیری رها کرد که از بامداد تا غروب روزی دیگر در پرواز بود تا سرانجام بر درخت گردویی در کنار آمودریا نشست که آنجا از آن پس مرز ایران و توران نام گرفت.

هزاران سال پس ازآنکه آرش جانش را به آزادی میهن هدیه داد و هزاران کوهسار دورتر از البرز، جشنواره ی تیرگان با پرده هایی از رنگ و نقش ایران، با ادبیات و فیلم و نمایش، با ترنم سازها و آوازها، با دست افشانی و پایکوبی در رقص های بومی و ملی ایران، شور و شوقی به تورنتو خواهد بخشید و نام ایران و فرهنگ غنی ایران را، نه تنها در بازگویی و بازنگریی تاریخی ایران باستان به اوج خواهد برد. بلکه درخشش چشمگیر هنرمندان امروز کشورمان، در عرصه های گوناگون هنری جهان را، قدردانی خواهد کرد.

این هنرمندان، به دعوت انجمن فرهنگی هنری ایرانیان مقیم کانادا، از سراسر دنیا، از ایران و اروپا، از امریکا و کانادا به جشنواره ی تیرگان خواهند آمد و همراه با بیش از دویست نفر داوطلب مشتاق و خستگی ناپذیر، با برگزاری برنامه ها، کارگاه ها، سخن رانی ها و نمایشگاه های گوناگون، جوامع مختلف کانادا را با ایران و ایرانیان، آنچنان که شایسته است، آشنا خواهند کرد.

رخشان بنی اعتماد، عباس کیارستمی، ناصر تقوایی، داریوش مهرجویی در بخش سینما، آیدین آغداشلو، غلامحسین نامی، ناصر اویسی و آثار زنده یاد مرتضی ممیز در بخش هنرهای تجسمی، آتیلا پسیانی، سهیل پارسا، نیلوفر بیضائی و جعفر والی در بخش نمایش، محمد رضا لطفی، حسن بهروزنیا، دریا دادور، گروه های موسیقی بهنا، چکاوک، لیان و گروه های دیگر در بخش موسیقی، آنا جانبازیان، شاهرخ مشکین قلم، سعید شنبه زاده، ساشار ظریف در بخش رقص و ده ها هنرمند دیگر در تیرگان خواهند درخشید و آرش و فداکاریش را در وسعت چهل هزار متری هاربر فرانت سنتر خواهند ستود تا این ستایش و تقدیر الهام بخش ایرانیان باشد در رسیدن به خود باوری و افتخار و غرور.

با کمک های بی دریغ هم میهنان، بیشترین بخش های این جشنواره رایگان است. تیرگان سخاوت پشتیبانی ایرانیان را از همه جای دنیا گرامی می دارد. دست یاری شما را به گرمی می فشارد و در شعغی وصف ناشدنی به انتظار دیدارتان در تورنتو نشسته است تا با همصدایی، سرودی هماهنگ از عشق و غرور و اصالت در گسترده ی آسمان بخوانیم:

آری، آری، زندگی زیباست
زندگی آتشگهی دیرنده پابرجاست
گر بیفروزیش، رقص شعله اش در هر کران پیداست
ورنه، خاموش است و خاموشی گناه ماست

tirgan.ca

harbourfrontcentre.com

Meet Iranian Singles

Iranian Singles

Recipient Of The Serena Shim Award

Serena Shim Award
Meet your Persian Love Today!
Meet your Persian Love Today!