سی و پنجمین سال

                                                   

سی و پنج سال پیش دولت وقت ایران  بعد از یکسری جلسات و صحبتهای اولیه به دکتر احسان یارشاطر استاد آنزمان دانشگاه ماموریت داد تا تدوین و گردآوری  دانشنامه کامل و مدونی را در باره ایران شروع کند. کار در ایران شروع شد وتا چهار سال بعد و تا زمان وقوع انقلاب در ایران کار با بودجه دولت ایران ادامه یافت . پس از انقلاب و با قطع شدن بودجه مربوطه  مشکلات بزرگی در سرراه تهیه این دانشنامه قرار گرفت . سرانجام کار به بخش ایرانشناسی دانشگاه کلمبیا منتقل شد و بدون کمکهای مالی دو دولت (دولت آمریکا و ایران) و تنها با کمکهای سازمانهای غیرانتفاعی – موسسات پژوهشی  و افراد خیر کار تا به امروز ادامه یافت. کاری بزرگ و در عین حال طاقت فرسا که اگر استقامت و پایمردی پرفسور یارشاطر نبود هیچگاه به انجام نمی رسید.

تا به امروز سیزده جلد از این اثر عظیم که از آن با عنوان شناسنامه ملت ایران یاد شده منتشر گردیده و قرار است بیست و هفت جلد دیگر آن نیز به مرور زمان منتشر شود . هر جلد حدود نهصد صفحه مطلب به زبان انگلیسی دارد و مجموعه کاملی است از کلیه چیزهای مربوط به ایران از زبان وتاریخ و فرهنگ و عادات،پوشاک، مردم سرتاسر ایران و کشورهای همسایه که به نحوی از تمدن ایرانی تاثیر گرفته اند –  بناهای تاریخی – مشخصات نباتات  و حیوانات – غذاهای ایرانی- مشخصات و ویژگیها و باورهای کلیه اقلیتهای قومی، زبانی، مذهبی ایران و هزاران موضوع ریز و درشت دیگر است که به تفصیل در این دانشنامه مورد بحث قرار می گیرد.  پرفسور یارشاطر سرویراستار  این دانشنامه و چهل ویراستار مشاور و بیش از 1650 پژوهنده که تنها  یازده در صد آنها ایرانی هستند در تکمیل این پروژه شرکت دارند و نظر به سختگیری های  دکتر یارشاطر و سایر ویراستاران گاهی نوشتن هریک از مقالات بیش از دوسال طول می کشد که همین باعث شهرت ایرانیکا در درستی و ارزشمندی مقالات شده است. اثری که پرفسور ریچارد فریه استاد دانشگاه هاروارد  درباره آن میگوید: یک دستاورد درخشان  وبزرگ ، هیچ پروژه ای در زمینه تحقیقات خاورمیانه به ارزشمندی انساکلوپدیا ایرانیکا نیست.

مراسم بزرگداشت:Photos

هفته اول ماه مه هفته ایرانیکا نام گرفته که از سال بعد قرار است آنرا به هفته اول فروردین منتقل کنند. امسال به مناسبت سی و پنجمین سال ایرانیکا  در بیش از سی شهر و شش دانشگاه در سرتاسر جهان مراسمی برگزار می شود . یکی از این مراسم روز جمعه  سیزده اردیبهشت در شهر سانی ول واقع در شمال کالیفرنیا برگزار شد. مراسم با سخنرانی رضا معینی مدیر برنامه شروع شد. آقای معینی پس از معرفی انجمن متخصصین ایرانی در آمریکا که برگزار کننده مراسم بود از خانم مریم رحیمیان  که مسئول برگزاری این بزرگداشت و همچنین مراسم موفق دیگری در سال 2006 در سانفرانسیسکو بود خواست تا به پشت تریبون بیاید. خانم رحیمیان ضمن صحبت از پگونگی و مشکلات برگزاری مراسم و همچنین دعوت از همه ایرانی ها جهت کمک و یاری به دانشنامه جنبه های دیگری از آنرا شرح داد. سومین سخنران دکتر ولی احمدی استاد افغانی تبار دانشگاه برکلی بود که با نثر شیوا و زیبای درباره جایگاه شامخ احسان یارشاطر و اهمیت دانشنامه ایرانیکا در فرهنگ وتمدن ایرانی صحبت کرد. پس از دکتر احمدی خانم عترت گودرزی – الهی به پشت تریبون آمد. او از سال 1982 شروع به همکاری با ایرانیکا کرده بود بسیار از مقالات مربوط به آشپزی ایرانی و طرز طبخ و مواد تشکیل دهنده اصلی غذاهای ایرانی را تهیه کرد. خانم گودرزی به طنز احسان یارشاطر را استاد بسیارسختگیر خواند که کار کردن با او از مشکل ترین کارها است.

بعد از خانم گودرزی دکتر علی فردوسی استاد و مدیر گروه سیاسی دانشگاه نتردام دو مور بود که سالها به تدریس زبان فارسی در ژاپن پرداخته بود و از جمله کسانی که بخش فارسی رادیو ژاپن را راه اندازی کردند. دکتر فردوسی درباره مقالات خودش در ایرانیکا توضیحاتی داد از جمله مقاله ای درباره صادق چوبک نویسنده شهیر ایرانی . قسمت دیگر سخنرانی دکتر فردوسی درباره تحقیقش در موردحاج محمد علی محلاتی معروف به حاج سیاحجهانگرد ایرانی در قرن نوزدهم بود . که در سفرنامه  خود می نویسد: به هر کجا رفتم ایرانی هست!. از جمله در سال 1860 در ژاپن به یک تاجربه نام عبدالله بوشهری بر می خورد و نکته بسیار جالب زندگی حاج سیاح این بود که او اولین ایرانی است که در بیست و شش ماه مه سال 1875 در بخش دوازده سانفرانسیسکو شهروند ایالات متحده شد و نخستین ایرانی- آمریکایی محسوب می شودو بعدها گرانت رییس جمهوری آمریکا او را به کاخ سفید دعوت می کندو با او ملاقات می کند .او در ایرا در زمینه معرفی دموکراسی و حقوق بشر هم نقش ارزنده ای داشته است.

برنامه با اجرای موسیقی زنده توسط  مجید خستوان و مریم جلالی ادامه پیدا کرد که در مجموع سه ترانه اجرا کردند که شعر دو ترانه اول از مولانا و سعدی بود وشعر ترانه سوم از مسعود سپند که از یکی از مدعوین بود و دکلمه خود شاعر در ابتدا ترانه مورد توجه حضار قرار گرفت.

سپس دکتر صدر الدین اللهی که بسیاری او را پدر روزنامه نگاری ایران نام دادند به ایراد سخنانی درباره ایرانیکا پرداخت و سرانجام خود پرفسور احسان یار شاطر در پشت تریبون قرار گرفت و در باره خصوصیات ایرانیکا و مقایسع آن با سایر دانشنامه ها ، موارد و ریزبینی های لحاظ شده در آن و داستان پرفراز نشیب تهیه این دانشنامه صحبت کرد.او از همه خواست که با مطالعه این دانشنامه و یا مراجعه به وبسایت ایرانیکا که تمامی مقالات منتشره به صورت آن لاین و رایگان در آن موحود است با این اثر بیشتر اشنا شوند.

آخرین قسمت برنامه آوردن کیک سی و پنجمین سال تولد ایرانیکا همراه با موسیقی زنده و اجرای سرنا و دهل و بریدن کیک توسط  دکتر یار شاطر و پذیرایی از مدعوین بود.برای اطلاعات بیشتر و استفاده از دانشنامه ایرانی به وبسایت این دانشنامه  مراجعه کنید.Photos                           

                            کیوان ایزدمهر  –  کالیفرنیا
                            چهارده اردیبهشت هشتاد و هفت

Meet Iranian Singles

Iranian Singles

Recipient Of The Serena Shim Award

Serena Shim Award
Meet your Persian Love Today!
Meet your Persian Love Today!