ثبت جهانی اماکن مذهبی بهائیان

 تاریخ انتشار: ۱۹ تیر ۱۳۸۷

ثبت جهانی اماکن مذهبی بهائیان

 

سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) اماکن مذهبی پیروان بهائیت را در فهرست میراث جهانی خود به ثبت رساند.

خبرگزاری فرانسه در خبری از کبک در کانادا گزارش داد، کمیته میراث جهانی یونسکو در نشست اخیر خود، اماکن مذهبی پیروان بهائیت را که در شهرهای حیفا و جلیله غربی در اسرائیل قرار دارد در فهرست میراث جهانی خود ثبت کرد.

بر اساس این گزارش، این کمیته همچنین جزیره کوچک وانواتو واقع در اقیانوس آرام را به فهرست میراث جهانی خود افزود.

بهائیت در سال ۱۸۶۳ در ایران تأسیس شد، و اماکن مذهبی آن شامل ۲۷ بنای تاریخی و مقبره است که معروف‌ترین آنها مقبره بهاءالله و آرامگاه باب است که در اسرائیل واقع شده است.

پس از انقلاب اسلامی در ایران در سال ۱۳۵۷ بهائیت که از قرن نوزدهم در این کشور شکل گرفته است به عنوان یک دین مردود اعلام شد. به همین دلیل جامعه بهائیان در ایران برخلاف سایر اقلیت‌های مذهبی نماینده‌ای در مجلس این کشور ندارند.

از زمان تأسیس جمهوری اسلامی، سازمان ملل تاکنون ۲۰ بار نسبت به اوضاع بهائیان در ایران اظهار نگرانی کرده است. کنگره آمریکا و پارلمان اتحادیه اروپا نیز قطعنامه‌های مشابهی صادر کرده و خواستار رفع تبعیض و سرکوب مذهبی در این کشور شده‌اند.

از نظر حکومت جمهوری اسلامی، بهائیان، مرتد محسوب می‌شوند. اگرچه در قانون اساسی این کشور حقوق اقلیت‌هایی چون کلیمیان، مسیحیان و زرتشتیان به رسمیت شناخته شده است، اما بهائیان از هیچ حقی برخوردار نیستند.

http://www.bwns.org/story/642

Meet Iranian Singles

Iranian Singles

Recipient Of The Serena Shim Award

Serena Shim Award
Meet your Persian Love Today!
Meet your Persian Love Today!