شب بود بیابان بود زمستان بود

و البته یکی دیگر از سجایا و مزایای  اخلاقی ما مردم ملک جم پایبندی ما به مسئله کپی رایت یا حق مولف است. یعنی شعار معروف ” کپی رایت فرغونی چند؟” از شعارهای اصلی ما در زندگی است. تکلیف آثار خارجی که معلوم است . از فیلم و کتاب و موسیقی و… مال اجنبی محسوب شده و برای ما مباح و حلال است و بی هیچ منعی آنرا کپی می کنیم و تکثیر می کنیم  و البته  کارهای هنرمندان و نویسندگان وطنی هم به هکذا٬ حالا گیرم کمی دست به عصا تر و مخفی تر! دیگرهر چه باشد آنها خودمانی محسوب میشوند و این حرفها را با هم نداریم .فوقش بعد در باب زشتی اینکار حرف میزنیم و داد سخن می دهیم. یکی از خنده دار ترینشان همین تبلیغ اول الواح فشرده هلوگرام دار فیلمهای ایرانی  موسسه رسانه های تصویری و بقیه است٬  همانی که میان نویسش می فرماید”شما یک ماشین را نمی دزدید”و” شما خلاف نمی کنید” و….. و دست آخر نتیجه گیری می کند که” کپی غیر قانونی فیلم دزدی است” و الخ …  و البته اصل این آگهی یک تبلیغ آمریکایی است که حضرات با افزودن میان نویسهای فارسی آنرا ایرانیزه کرده اند و با آن خلایق را به راه راست ورستگاری و کپی رایت  دعوت می کنند! وضعیت و نتیجه این  آشفته بازار را هم خودتان می بینید. بگذریم٬ نه کارشناس این کار هستم نه از روی منبر رفتن خوشم می آید ضمن آنکه :رطب خورده منع رطب کی کند؟”

دیدن این کلیپ شهرام شب پره مرا به یاد این مسئله انداخت. اصل این  آهنگ را در اواخر دهه سی خورشیدی “ناصر رستگار نژاد ” ترانه سرا و آهنگساز به نام آن روزگار می سازد و  با صدای پوران آنروزها شاهپوری  اجرا می شود و به یکی از کارهای موفق و ماندگار تبدیل می شود .

 ناصر رستگار نژاد را دوسال پیش در مراسمی در این اطراف دیدم و با او صحبت کردم و  این  پست  را در موردش نوشتم . همچنین این   با او را هم می توانید گوش کنید. او داستان ساخته شدن این آهنگ را اینطور تعریف می کرد  که  شبی با  یار موافقی در آنزمان به هنگام گلگشت وتماشا در صحرا دچار باران و طوفان ناگهانی می شوند و هر دو خیس و بی پناه زیر باران و برف  می مانند و ایشان برای آنکه یار مربوطه سردشان نشود کت را از تن به در کرده به ایشان می پوشانند و حالت و شرایط آن شب سرد زمستانی  ناصر رستگار نژاد را به سرودن و ساختن این آهنگ وا می دارد و همانطور که می بینید مانند سایر کارهای او از جمله مهتاب (با صدای ویگن)  یا شانه ( با صدای پوران)  از نوع شعر تصویری است.

 بعدها در اوایل دهه پنجاه “فریدون فرخزاد” شومن معروف آنموقع این آهنگ را بازخوانی کرد ٬بدون آنکه از رستگارنژاد اجازه بگیرد و جالب اینکه  بسیاری فکر می کنند ترانه متعلق به اوست و حالا بعد سالها شهرام شب پره آنرا مجددا بازخوانی کرده و با توجه به اینکه دست فریدون فرخزاد از این دنیا کوتاه است و  قادر به شکایت و دادگاه کشی نیست ٬برای خالی نبودن عریضه در آخر آهنگ یادی از او شده . اشاره ای هم به  آهنگساز و ترانه سرای اصلی نشده و مانند همیشه کپی رایت هم تعطیلل!                                              

پ .ن ۱  ترانه اصلی  با صدای پوران

پ .ن  ۲   ترانه با صدای فریدون فرخزاد

www.bayramali.blogfa.com

Meet Iranian Singles

Iranian Singles

Recipient Of The Serena Shim Award

Serena Shim Award
Meet your Persian Love Today!
Meet your Persian Love Today!