Women’s Day: Crown Prince Reza’s Message

http://www.rezapahlavi.org/

بمناسبت

گرامیداشت هشتم ماه مارس، روز جهانی زن

یکشنبه ۱۸ اسفند ماه ۱۳۸۷

هم میهنان عزیزم،

برای نخستین بار در انقلاب فرانسه بود که تلاش دیرینۀ زنان در طلب «آزادی و برابری» تبلوری تازه و تاریخی یافت. از آن پس، پیکار زنان برای رهایی از بندهای دیرینۀ بندگی در نظام های مردسالار نیرویی فزاینده یافت و با تثبیت شأن و اولویت حقوق فرد در جوامع مدرن جهان زنان نیز به تدریج به حقوق انسانی خود دست یافتند و به سوی مشارکت برابر با مردان در عرصه های گوناگون اجتماعی و سیاسی به پیش رفتند. در نیمۀ دوم قرن بیستم منشور سازمان ملل متحد، اعلامیۀ جهانی حقوق بشر و میثاق های بین المللی حقوق مدنی، سیاسی و اقتصادی، به نوبت برابری کامل و بی قید و شرط زنان با مردان را تصویب و تأیید کردند.

امروز در نخستین دهۀ قرن بیست و یکم، زنان نه تنها در جوامع پیشرفته و مدرن جهان بلکه در بسیاری از جوامع رو به رشد نیز از حقوق و آزادی های برابر با مردان برخوردار شده اند. حتی در شماری از جوامع مسلمان نیز زنان شهروندان متساوی الحقوق با مردان به شمار می روند و سالهاست که توانسته اند به بالاترین مناصب و مقامات سیاسی و تصمیم گیری در کشورهای خویش دست یابند.

با توجه به چنین واقعیت های غیرقابل انکار و کتمان  در زمینۀ گسترش بی وقفۀ حقوق و آزادی های زنان در دنیا، سزاوار آن است که محدودیت ها و تبعیض هایی را که در سی سال گذشته بر زنان آگاه و آزادۀ ایران تحمیل شده شرم آورترین بخش کارنامۀ نظام واپسگرای جمهوری اسلامی شمرد. زنانی که یک سدۀ پیش با شرکت در انقلاب مشروطیت مقدمات آزادی و احقاق حقوق خویش را فراهم آوردند و در آستانۀ انقلاب اسلامی به دستاوردها و پیشرفت های تاریخی در زمینۀ برابری با مردان رسیده بودند، امروز برای دستیابی به حداقل حقوق و آزادی های مسلم خویش باید پیوسته با قوانین قرون وسطایی و نظام دادگستری مردسالار رژیم بستیزند و در رویارویی با عوامل و ایادی خشن و سرکوبگرش قربانی دهند. زنان، یعنی اکثریت قاطع مردم میهن ما مهمترین و بیشترین قربانیان سیاست های تبعیض آلوده و سرکوبگرانۀ ولایت نامشروع فقیه اند.

بجاست که در گرامیداشت این سالگرد جهانی حقوق زن، همۀ ما، پدران، پسران، برادران و همسران زنان شیردل ایران، بیش از پیش به پشتیبانی از آنان و حقوق مسلمشان همت کنیم و این واقعیت را بپذیریم که رهایی و آزادی وطن بی آزادی و رهایی زنان وطن از بند های اسارت و تبعیض ناشدنی است.

روز جهانی زن را شادباش می گویم.

خداوند نگهدار ایران باد

رضا پهلوی

hasEML = false;

Meet Iranian Singles

Iranian Singles

Recipient Of The Serena Shim Award

Serena Shim Award
Meet your Persian Love Today!
Meet your Persian Love Today!