جبهه بندی

گویند در آن لحظه که پیکر بیگناهی بر خاک می افتد، از قطره قطره خون سرخش فریاد حق برمیخیزد. گویند از چکه چکه اشک مادران سوگوار، آه فرشتگان شنیده میشود. گویند زمین و زمان زوزۀ عدل سر میدهند. گویند لاله ای در صحرا می دمد. گویند شیون شهروندی تخت ستم را میلرزاند. گویند زمزمه ها به هیولای ازل می انجامد. گویند ملتی بپاه میخیزد.

ایران من بار دیگر صحنۀ آشوب است. مام میهن از نو شاهد قیام فرزندان وطن است و دگر بار آشفتۀ سرانجام دلیران بی نام و مضطرب گمشدگان تاریخ معاصر است. ایران زمین طالب حقوق بشر است.

پیروان خط امام از کردار زشت دیروزها، از قتل عام زندانیان سیاسی، از چپاول ثروت ملی، از تاخت و تاز سی ساله اشان گریخته اند و با گفتار نیک خویش، اصلاح طلبان امروزه گشته اند. سیدان سبز گستر حامیان ستمدیدگان شده اند. ادعای رهبری نهضت نو را دارند. امید لقمه نانی، پایان بی کاری، و تشنگی عدالت اجتماعی را دامن میزنند.

اما این آقایان چه کسانی هستند؟ از کجا آمده اند؟ ما را به کجا می برند؟ آیا ظرفیت تحویل خواسته های ملت آزادیخواه را دارند؟ آیا مصلحت ملت با منافع شخصی و جمعی آنان مطابقت دارد؟ آیا نسل جوان ایران بازیچۀ فریب خمینیِ دیگری گشته است؟

آرایش سیاسی

به واسطۀ دهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران و پیروزی مشکوکانۀ احمدی نژاد، جبهه بندی نیروهای سیاسی و نظامی حکومت اسلامی شتابانه به افق جدیدی رسیده است. متحد شدن جناح های رقابت کننده شهادت از عدم تفاوتهای بنیادی و ایدئولوژیکی میان این گروه ها را میدهد و قصد اصلی آنان را بی صدا افشا میکند. در صحنۀ کنونی، جناح های عمدۀ حکومت اسلامی به این قرار می باشند:

طرفداران اقتدار مطلق و رهبر سالاری (خامنه ای، مصباح یزدی)
حامیان روحانیت و سنت سالاری (هاشمی رفسنجانی)
پیروان اصلاح طلبی دین سالاری (خاتمی، موسوی، کروبی)

در سالهای اخیر، ریاست جمهوری احمدی نژاد قوۀ مجریه را از دست جناح های راقب ربوده و قوۀ مقننه را قدم به قدم به پذیرش اقتدار مطلق ولایت فقیه نزدیک تر کرده است. وابستگان خامنه ای به همین ترتیب قوۀ قضائیه را انحصار کرده اند و هر گاه نیاز باشد به تصمیمات خود مشروعیت قانونی می بخشند. همزمان، نفوذ طرفداران هاشمی رفسنجانی و خاتمی در نهادهای دولت بتدریج کاهش یافته و عناصر وفادار به خامنه ای جایگزین آنان گشته اند. در نتیجه، برخورداری از منافع و امتیازات انتصابی عمدتاً از حامیان سنت گرا و اصلاح طلب مضایقه شده است.

مایۀ شگفت نباید باشد که جناح هاشمی رفسنجانی در انتخابات هدایت شدۀ اخیر بخت خود را با سرنوشت اصلاح طلبان درآمیخته و امید شکست نیروهای وفادار به خامنه ای را دارد. حضور حامیان روحانیت و سنت سالاری در اردوگاه خاتمی، عملاً جنبش اصلاح طلبی را نه تنها از دست روشنفکران دینی خارج کرده بلکه آنان را به آلت دست سنت گراین تبدیل کرده است.

هم اکنون، گروه های عمدۀ اصلاح طلبان در پنج احزاب زیر گرد آمده اند:

جبههٔ مشارکت ایران اسلامی
سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ایران
مجمع روحانیون مبارز
حزب اعتماد ملی
حزب کارگزاران سازندگی

این آقایان چه کسانی هستند؟

ریشه جنبش اصلاح طلبان را میتوان به مغز متفکر سعید حجاریان رد یابی کرد. سوابق سعید حجاریان قبل از آغاز جنبش دوم خرداد بندرت از جانب اصلاح طلبان ذکر میشود. این روزها، کمتر کسانی از پیروان اصلاح طلبی به یاد می آورند که سعید حجاریان بنیان گذار وزارت اطلاعات حکومت اسلامی و قائم مقام وزير اطلاعات بود. ایشان با تجربیات امنیتی خود دست در دست محمد ری شهری (نخستین وزیر اطلاعات) اساس جمع‌آوری و حفاظت اطلاعات و فعالیت‌های ضداطلاعاتی را در داخل و خارج از کشور بر عهده داشت.

قابل اشاره است که محمد ری شهری وزیر اطلاعات دولت میرحسین موسوی بود. اگرچه نقش مستقیم ری شهری در قتل عام زندانیان سیاسی انکار پذیر نیست، مسئولیت سعید حجاریان هنوز مورد تحقیق و رسیدگی است. بهر جهت، ثمرۀ مشقت سعید حجاریان در بنیان گذاری وزارت اطلاعات عاقبت به نمایش گذاشته شد: در دوران ریاست جمهوری سید محمد خاتمی، وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی قتل های زنجیره ای مخالفان سیاسی رژیم را برنامه ریزی کرده و جنایات مورد نظر را بانجام رسانید.

از دیگر هنرهای سعید حجاریان سازماندهی جنبش دوم خرداد و به قدرت رسیدن سید محمد خاتمی است. بعد از انتخابات موفق آمیز هفتمین دورۀ ریاست جمهوری، سعید حجاریان مشاور سیاسی رئیس جمهور گشته و عنوان نایب رئیس را در شورای اسلامی شهر تهران بدست آورد. بعلاوه، سعید حجاریان روزنامه “صبح امروز” را تاسیس کرده و متعاقبأ، در اوج اختلافات و نزاع درونی دولت اسلامی، قتل های زنجیره ای را مورد انتقاد و افشاگری قرار داد.

سرانجام، مسئولان همان وزارت اطلاعاتی که سعید حجاریان بنا نهاده بود دستور ترور او را صادر کرده و ارعابگری به نام سعید عسگر را به دنبال حجاریان فرستادند. علیرغم موفقیت نقشۀ وزارت اطلاعات، سعید حجاریان از سوءقصد جان بدر برد ولی از آن زمان تاکنون از ناتوانی و معلولیتهای جسمی و گفتاری رنج می برد.

سعید حجاریان هم چنین لقب تئوریسین جنبش اصلاح طلبی را دارا است و موسس جبههٔ مشارکت ایران اسلامی به شمار می آید. در ابتدا، هسته اصلی این جبهه از دانشجویان پیرو خط امام تشکیل شده بود. این هستۀ اولیه به آرمانهای فکری و اصول نظری دکتر علی شریعتی اعتقاد داشت و هماهنگی با دیگر نواندیشان سکولاری را سرسختانه رد میکرد. این روزها، اقتدار اسلام در دامنه سیاسی و اصلاح فرهنگ جامعه بر حسب آرمانهای شیعه از مشخصات برجستۀ ایدئولوژیکی سعید حجاریان است.

دولت هاشمی رفسنجانی و ریاست جمهوری سید محمد خاتمی برای اعضای ارشد این جبهه نه تنها امکان مشارکت در دستگاههای اجرائی کشور را فراهم آوردند، بلکه گسترش قدرت اقتصادی آنان را میسر کردند. در نتیجه، نفوذ ایدئولوژیکی جبههٔ مشارکت ایران اسلامی وسعت گرفته و شعار “اسلام اصلاح طلبی” دانشجویان مذهبی را جذب کرده است.

دگر آقایان

به همین ترتیب، هویت سایر گروه های اصلاح طلب را میتوان با مرور کردار بنیان گذاران و اعضای بلند پایه آنان بر ملا کرد:

هسته اصلی سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ایران از فرماندهان سپاه پاسداران تشکیل شده بود. دو تن از اعضای ارشد این سازمان، محمد بروجردی و علی صیاد شیرازی، در سرکوبی بیرحمانه استقلال طلبان کردستان، سیستان و بلوچستان نقش مستقیم داشتند. در دوران جنگ کردستان، محمد بروجردی فرمانده سپاه پاسدارن و علی صیاد شیرازی فرمانده ارتش در غرب کشور بودند. به دنبال امر امام خمینی که دخالت سپاه پاسدارن و ارتش را در سیاست منع کرد، برخی از اعضای این سازمان از فعالیت در نیروهای نظامی استعفا داده و خود را در سیاست غرق کردند.

مجمع روحانیون مبارز سازمانی متشکل از روحانیان اصلاح طلب است. این مجمع بدست مهدی کروبی و محمد موسوی خوئینی ها در سال 1366 دایر گردید. اگرچه مهدی کروبی از مقام خود کناره گیری کرده است، اخیراً محمد موسوی خوئینی ها دوباره به سمت دبیر مجمع روحانیان انتخاب شده است. قابل توجه است که در سال های دهه شصت خورشیدی، سید محمد موسوی خو ئینی ها عضو شورای عالی قضایی قتل عام زندانیان سیاسی بود و از اینرو، مسئول کشتار هزاران کودکان و جوانان ایران است.

حزب اعتماد ملی تازه ترین گروه اصلاح طلبی ایران است. چهار سال قبل، بدنبال حذف مهدی کروبی از انتخابات ریاست جمهوری، ایشان به جناح های دیگر تهمت تقلب در انتخابات را زده و حزب اعتماد ملی را پایه گذاری کرد. زندگی سیاسی مهدی کروبی حکایت از عضویت در مجلس شورای اسلامی، مقام نایب رئیسی و ریاست مجلس را دارد. در سالهای اخیر، انتقاد شدید کروبی از افراط گری سید محمد خاتمی، اصلاح طلبی کروبی را مورد قبول و حمایت جناح سنت گرایان کرده است.

حزب کارگزاران سازندگی یکی دیگر از احزاب اصلاح طلب ایران به شمار می آید. این حزب توسط اعضای کابینۀ هاشمی رفسنجانی چهارده سال قبل برپا گردید. این روزها اصلاح طلبی این گروه هماهنگی با سیاست های هاشمی رفسنجانی را دارد. اگر چه گرایش ایدئولوژیکی اعضای این حزب به اقتدار سیاسی اسلام و سرکوبی گروه های مخالف می انجامد، تمرکز آنان به توسعۀ قدرت اقتصادی سنت گرایان است. از نقطه نظر حزب کارگزاران سازندگی، ضروریت اصلاحات در حکومت اسلامی به معنای محدود کردن قدرت و نفوذ حامیان خامنه ای است. حقيقتاً سرقت مال ملت و انباشتن ثروت در جیب یک جناح، سبد نان رقیبان را سبک کرده است.

ما را به کجا می برند؟

بطور خلاصه، بعد از انقلاب 1357، پیروان سنت و دین سالاری و حامیان اصلاح طلبی کنونی در عرصۀ حاکمیت قوا مجریه، مقننه و قضائیه جمهوری اسلامی ایران تاخت و تاز کرده اند. حامیان سنت سالاری برای سی سال اهرام قدرت را در دست داشته و از ثمرۀ انحصار گرایی خود بهره برده اند. هم چنین، طرفداران خاتمی حداقل برای چهار سال اکثریت مجلس ششم را در دست گرفته و برای هشت سال ارکان قدرت قوه مجریه را دارا بودند. اما از آن روزها تا کنون، بارها اصلاح طلبان یا در انتخابات شکست خورده یا با رد صلاحیت گسترده کنار گذاشته شده اند.

متأسفانه، در موج جبهه بندی نهادهای حکومت اسلامی بر علیه یکدیگر، جوانمردی جویای حق و عدالت پیدا نمیشود. در عوض، گردن کلفتان مذهبی برای منافع و امتیازات دولتی به جان همدیگر افتاده اند و از بی قراری ملت بتنگ آمدۀ ایران سوء استفاده میکنند.

همزمان، دلیران ایران زمین برخاسته اند تا نعرۀ خشم خود را به گوش رهبر جفاکار برسانند. فریاد فرزندان مام وطن در داخل و خارج از کشور بر علیه بی عدالتی و ظلم جمهوری اسلامی ایران است.

در عرصه گاه این مبارزه نباید برای لحظه ای فراموش کرد که رهبران اصلاح طلب وفادار به اقتدار سیاسی و ایدئولوژیکی اسلام هستند. علیرغم اختلافات کنونی میان خامنه ای، خاتمی و هاشمی رفسنجانی، تمامی جناح های حکومت پیرو قانون اساسی جمهوری اسلامی و ولایت فقیه می باشند. تفاوت نظر جبهه های مختلف دولت تنها در میزان قدرت و حدود اختیارات ولایت فقیه است.

در این دوران ملتهب، برنامۀ اصلاح طلبان نجات حکومت اسلامی و ادامۀ تاراج ثروت ملی ایران است. افشاگری هویت و اهداف اصلاح طلبان وظیفه تمامی فعالان سیاسی میهن است.

در این نهضت نو حکومت اسلامی را باید از زمین خاکی به دیار باقی بدرقه کرد…

—————————-
منابع:

کالبد شکافی وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی
http://www.namir.info/home/pdf/akba9/kalbud.htm

ترور سعید حجاریان – جلسات دادگاه محاکمه
http://www.iranmania.com/news/currentaffairs/featu…

جبههٔ مشارکت ایران اسلامی
http://mosharekat.ir/HomePage.aspx?TabID=0&Site=Po…

سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ایران
http://www.mojahedin-enghelab.net/

مجمع روحانیون مبارز
http://www.rouhanioon.com/

حزب اعتماد ملی
http://www.etemademelli.ir/

حزب کارگزاران سازندگی
http://www.amanzadeh.ir/project_editor.php?Show=1&…

از حزب کارگزاران سازندگی چه میدانید؟
http://abidari.parsiblog.com/276678.htm

قتل های زنجیره ای ایران
http://fa.wikipedia.org/wiki/%D9%82%D8%AA%D9%84%E2…

Meet Iranian Singles

Iranian Singles

Recipient Of The Serena Shim Award

Serena Shim Award
Meet your Persian Love Today!
Meet your Persian Love Today!