ندا : سمبل مظلومیت؟ ویا مقاومت و مبارزه یک ملت؟

شهادت مظلومانه ندا آقا سلطان ، که تصویر لحظات آخر زندگی وی و ارتباط نگاهش با جهانیان ، مظلومیت ملت ایران را که سالهاست برای آزادی و تعیین سرنوشت خود مبارزه و تلا ش می کنند ، جهانی کرد. این بارخبر رسانی تجاری ، باعث شد که کشته شدن ندا د ر راس اخبار جهان و شخصیتهای سیاسی آن قرار گیرد.

حداقل خبر رسانی تجاری این بار، کمک زیادی به آنچه که در ایران می گذردکرد تا عدم پاسخگوئی مقامات و روحانیون حاکم در ایران را عریان و عیان کند،. به این علت می گویم خبر رسانی تجاری زیرا ، تا زمانی که یک خبر برای مخاطب در یک رسانه تجاری جذابیت و محاطب جلب کن باشد بدان میپردازد و وقتبکه خبری جدید آمد که جذب کننده مخاطبین بیشتری بود بلافاصله خبر قبلی فراموش میشود. بدون آنکه مسئله انسانی خبر قبلی مورد توجه قرار گیرد. نمونه آن تلویزیون ” سی- ان-ان ” است که بلافاصله بعد از پیش آمدن مرگ مایکل جکسون مسیله انسانی شهادت ندا آقا سلطان را به فراموشی سپرد و تمامی پوشش خبری خود را به جکسون داد گویا که اطلا ندایی وجود نداشته و انسانی مظلومانه کشته نشده است. و به این ترتیب ندا ، یکباره از صفحه رسانه جهانی کم رنگ ومحو میشود اما این مرگ مظلومانه در خاطره مردم ایران باقی می ماند.

کمتر ایرانی ای است که بر مظلومیت ندا تردید داشته باشد و در کنار مادر و خانواده وی نایستاده باشد . ولی بنظر می رسد موج سواران و خونخواهان و مرده خوران سعی زیادی کرده اند که ازپیراهن ندا یک پیراهن عثمان دیگری برای خود درست کنند و مجالی برای عرض اندام ها ی سیاسی و گلو پاره کردن ، جریانات سیاسی منزوی و بعضی هم مشکوک برای مطرح کردن خود در پشت نقاب ندا ، داشته باشند.من در صدد قضاوت نیستم ولی با بزرگ نمائی های که در این روزها در تورنتوی خودمان شاهد بودیم مرا واداشت که تجربه و نظر خود را نیز با خوانندگان شما در میان بگذارم .

سمبل مظلومیت یک ملت و یک جنبش ضرورتا نمی تواند یک سمبل مقاومت و آزادی خواهی همان مردم باشد . زیرا یک سمبل باید جامع الشرایط باشد که در سالهای بعد و دهه های بعد راهگشا و قابل اتکا باشد .تاآنجا که من این حوادث را بدقت دنبال کرده ام و از مصاحبه ها ی مادر و و معلم ندا و کاسپین ماکان ، خوانده ام ندا عنصر سیاسی نبوده است . مادر ندا در مصاحبه ای می گوید :”ندا تازه وارد اين مسايل شده بود و خيلی برايش جالب بود ” (1) این در حالی است که د ماکان سعی می کند در خارج از کشور جزئیات تفکرات و منش سیاسی ندا را به آینده موکول کند ( 2). در حالیکه در ایران می گوید ” ندا از نظر شخصیتی دختری شاد و پر انرژی و خیلی صادق بودو به هیچ جناحی وابسته نبود. معتقد به دموکراسی و آزادی برای مردم ایران بود” .رادیو فردا 4 تیر 88

حمید پناهی دوست و معلم موسیقی ندا می گوید ” ندا سیاسی نبود و از نتیجه انتخابات در ایران راضی نبود. ” بعد از گذشت چندین ماه هنوز هیچ خبری و یاگزارشی از سیاسی بودن و یا خط مشی و اندیشه سیاسی ندا از طرف خانواده ، دوستان به رسانه ها درز نکرده است . می شود نتیجه گرفت که ندا هم مانند میلیونها جوان و زن ایرانی ، خواهان آزادی های فردی و اجتماعی بوده است زیرا هیچ وب لاگی و یا دست نوشته ای از وی در دست نیست که بر موضع گیری وی در مورد مسائل اجتماعی و سیاسی ایران دلالت کند.. با توجه به اینکه وی 3 ترم دانشجوی رشته فلسفه و الهیات بوده است و بعد به هنر تغییر رشته داده است می توان رگه های عرفانی و روح لطیف هنری را در وی دید ولی نشانی ازفعال بودن سیاسی اصلا در میان نیست .

اینکه چگونه ماکان ، در ظرف چند ماهی سر از اروپا و کانادا در می آورد ( که البته حق هر شهروند جهانی هست که محل زندگی خود را تعیین کند ) در حالیکه ده ها پناهنده سالها در پشت درهای سازمان ملل کشورها، منتظر هستند ، شک هایی را در مورد دخالت سازمانهای اطلاعاتی غربی ، بر می انگیزاند. انتقال سریع مخالفیی نظیر احمد باطبی _ منوچهر محمدی و امیر فرشاد ابراهیمی و امیر فخر اور به کشورهای امن غرب هر چند خوشحال کنند ه هست و لی از سوی دیگر نگران کننده هم هست . ابزور می نویسد : چند روز پس از فرارش ( ماکان ) با او ملاقات کردیم. در خفا به سر می برد و فعلا مایل نیست مردم محل اقامتش را بدانند خانه موقت او آپارتمانی خالی در محله ای گمنام در حومه شهری در خاور میانه است که او نمی شناسد. ……. اصلا به کسی شبیه نیست که برای فرار از سرزمین ماد ری اش، پنج روز هولناک را پشت سر گذاشته است. …. تر وتمیز و برازنده، با لبخند نرمی پذیرای ما می شود.” (3) و اینکه ماکان در کشور امنی است جای خوشحالی است و لی انجا که از مردم ایران می خواهد ” وطن امروز در انتظار ماست وطن را از یوع بیگانگان برهانیم” سوالات بیشتری در مورد انگیزه واقعی ماکان ، ایجاد میکند.اورد. . متاسفانه در این میان ،عده ای هم دانسته و یا نادانسته به وی کمک میکنند تا به خونخواهی ندا مشغول شود.

اینکه ماکان روابط خصوصی ، دوستی با ندا و عکسهای وی را افشا می کند آیا ندا مایل به این کاربوده است .؟ آیا خانواده وی راضی به این کار بوده اند ؟ تا آنجا که من جستجو کردم ، خانواده ندا ، اشاره ای به ماکان نداشته اند . کنار هم گذاشتن این سوالات ،یک خط فرصت طلبی سیاسی و قهرمان سازی بدون پشتوانه قوی را نمایان می کند که به توهم در مورد مبارزه آزادی خواهانه ، سختی های جنبش دموکراسی خواهی و حقوق بشر در یک کشورزیر سلطه استبداد مذهبی ، در خارج از کشور دامن می زند. تجربه ما ، از شهید زهرا کاظمی ، به ما اموخته است که نباید اجازه داد به نام شهدای مظلوم ، مسیر مبارزه مردم ایران را گل آلود کنند . . به عنوان کسی که در انقلاب 57 ضد استبداد دیکتاتوری وابسته سلطنتی شرکت داشته است ، و سالهاست که در تبعید و مهاجرت اجباری نیز به سر می برد ، بر خلاف ماکان معتقد نیستم که انقلاب 57 ننگین بوده است ، (سخنرانی در تورنتو-4 ). زیرا انقلابی که ماکان ننگینش اعلام می کند ادامه و .نتیجه مبارزه ، زندان ، اوارگی و خون هزاران شهید آزادی و استقلال مردم ایران از زمان مشروطه تاسال 57 بوده است . همانگونه که امروز باید در کنار نسل جوان ما ن در ایران فعلی ایستاد ، هر چند که شیوه های مبارزاتی و شعارهایشان با باورهای ما ( حتی اگر درست و تضمین شده هم باشد ) همخوانی نداشته باشد و اگر به انحراف کشیده شود و یا به سازش مجبور شود. . به استفان هاشمی ( پسر زهرا کاظمی ) در همان روزی که عدالت خواهی خون مادرش را به عهده گرفتیم گفتم مواظب باش خون مادرت را سکوی گروه های سیاسی نکنند. امروز جریان عدالت خواهی در باره زهرا کاظمی تبدیل به یک شکایت مالی 15 میلیون دلاری شخصی شده ا . الان هم می گویم مواظب باشید با مظلومیت خون ندا، افراد و جریانات بازنده و بدون ریشه ، سکوی پرتاب برای خودشان درست نکنند تا

انرژی جنبش را تلف کرده و در بین صفوف واقعی مردم ، تفرقه بیندازند.

مبارزات مردم ایران ریشه داروو پر از افراد با نام و بی نامی است که برای تعهد ” به خدا و مردم ” و یا “مردم “، تلاش کرده ومی کنند. بنابر این هر کسی را باید در جای خودش گرامی و عزیز بداریم . ندا ،یکی ازبی شماران ، ستاره های آسمان پرستاره ایران زمین هست که توسط حاکمان ضد مردمی به قنل می رسد. ندا آخرین شهید مظلوم ملت ایران نبود و لی بدون شک مشهورترین شد . وظیفه ما عدالت خواهی برای خون ندا ها و زهراکاظمی هاست نه خونخواهی سطحی ، و مرده خوری. باید گفت از خون شهداباید بایسته و شایسته برای اگاهی رسانی و روشنگری استفاده کیم نه معامله و موج سواری وغالب کردن جنس های بنجول و نچسب بر جریان جنبش نوین آزادیخواهی مردم ایران. باید مواظب بود که رو دست نخوریم . . پاورقی : 1-رادیو فردا 8 مرداد 882- ترحیم ایرج عماد در تورنتو3- 25

آبان 884-http://www.youtube.com/watch?v=ARgydUhQRdE www.kanun-e-bayan.blogspot.com

Meet Iranian Singles

Iranian Singles

Recipient Of The Serena Shim Award

Serena Shim Award
Meet your Persian Love Today!
Meet your Persian Love Today!