اعدام جوانه ها

می خواهند دانشجوی دامغانی بیست ساله ای به نام محمد امین ولیان را اعدام کنند. حکم اعدام را تایید هم کرده اند. به جرم محاربه٬ به جرم جنگ با خدا٬ ظاهرا در روز عاشورا به سمت “شیطان” سنگ پرتاب کرده است. آنها می گویند شیطان نبوده٬ خدا بوده. حالا باید کشته شود. حتما خودشان هم می دانند که بقول دفتر تحکیم وحدت٬ “در صورتیکه این حکم اعدام را لغو نکنند٬ چه تاوان سنگینی پرداخت خواهند کرد”. کمی حوصله کنید تا گوشه ای از ریشه این رفتارهای حماقت بارشان را پیدا کنیم و از آنجایی که حتما این نوشته کامل نیست٬ لطفاً بقیه را هم از نظرات خود محروم نفرمایید.

تابحال دقت کرده اید که وقتی دو کشور با هم می جنگند٬ بعد از مدتی خلق و خوی همدیگر را می گیرند. اگر می خواهید به صحت و سقم این گفته ام بیشتر پی ببرید٬ حتما به یک رستوران یا فروشگاه یونانی سر بزنید. بعد از گذشت ِ قریب به پانزده قرن از تمام شدن جنگ بین ایران و یونان باستان٬ خواهید دید که چقدر وجه مشترک بین دو ملت ایران و یونان و الگو پذیریشان از همدیگر وجود دارد. از مواد غذایی و غذاهای مشترک از جمله “دلمه” گرفته تا موسیقی در حال پخش. به همه و همه این موارد دقت کنید. فیلم My Big Fat Greek Wedding هم پر است از این صحنه های فرهنگ مشترک. شاه بیتش وقتی ست که پدر دختر مدام تکرار می کند هر چیزی در دنیا ریشه یونانی دارد. لابد می دانید که این توهم در ایران٬ البته با برچسب ایرانی اش٬ حتی به جوانهای ما نیز رسوخ پیدا کرده است. حتی به خود من٬ تا قبل از اینکه از ایران خارج شوم. جالب است که این مشترکات را با توجه به همسایگی با ترکیه٬ به این تعداد با آنها نداریم ولی با یونانِ اروپایی ِ با فرسنگها فاصله٬ داریم. حالا اینکه اینها را در طی قرنها جنگ٬ ما از آنها گرفته ایم یا آنها از ما٬ یا یکی داده ایم و یکی گرفته ایم٬ را نمی دانم. هر دو مدعی این هستیم که هر چیزی در دنیا از ما ریشه گرفته است.

از بحث دور نشویم. صحبتم بر سر اعدام این جوان معصوم و ربط آن به این موضوع بود که وقتی دو کشور با هم می جنگند٬ از رفتارها و منشهای همدیگر الگوبرداری می کنند. این جوان را به جرم پرتاب سنگ می خواهند اعدام کنند. قبل از انتخابات ایران٬ تجسم من و امثال من٬ از پرتاب سنگ توسط یک معترض٬ برمی گشت به صحنه های دفاع فلسطینی ها از خود٬ در مقابل اسرائیلی هایی که هیچ وجدان بیداری در خباثت و جنایت کار بودنشان شکی ندارد. برای سالیان سال٬ اسرائیل دشمن بلامنازع حکومت ایران بوده است. حالا هر چه که در این چند سال از آنها دیده و یاد گرفته اند را٬ دارند بر سر ملت خودشان می آورند. با همان خلق و خوی اسرائیلی٬ با همان سپر و باتوم و کلاه خُود٬ با همان ماشینهای توری کشیده و با همان دستبندهای اسرائیلی٬ که هر چه بیشتر تقلا کنی٬ تنگ تر می شود. تنها فرق اینها با اسرائیلی ها در این است که آنها این کارها را بر سر فلسطینی ها در می آورند٬ اینها بر سر ملت خود. تا اینجا هم هیچ زندانی مرد ِ فلسطینیی نگفته است که٬ اسرائیلی ها در زندان به او تجاوز کرده اند. در ضمن٬ خدا پدرشان را بیامرزد که به جرم پرتاب سنگ٬ هیچ فلسطینی را تاکنون اعدام نکرده اند. من جای اسرائیلی ها بودم٬ از این جماعت بیشتر از اینها می ترسیدم. اینها که با ملت خودشان اینگونه رفتار می کنند٬ چه دماری از روزگار شما درآورند؟!

بنا به گفته خیلی از انقلابیون سال ۵۷ ٬ این جماعتی که به ظاهر فعلا٬ سکان حکومت را در ایران به دست گرفته اند٬ هیچ نقشی در به ثمر رسیدن آن انقلاب نداشته اند. اما ظاهرا٬ در روشهای شکنجه کردن از ساواک٬ چیزی کم ندارند. خوب آن قانون بالایی تنها محدود به دو کشور نمی شود. مشمول گروهها وسازمانهایی که با هم دشمنی دارند هم می شود. ظاهرا این روشها را در کتابها خوانده اند یا برایشان تعریف کرده اند و آنها هم دارند بر سر مردم می آورند. من که نمی دانم ولی در همین چند هفته اخیر٬ خانواده های بهشتی٬ باکری و همت ِ خودشان می گویند رفتاری که در جمهوری اسلامی با آنها شده است٬ ساواک با آنها نکرده است!

اکثر شماها حتماً٬ فیلم پرتاب کردن مخالفین ِ صدام از بالای پشت بام را در اینترنت دیده اید. از این به بعد با شنیدن این رفتار٬ هیچکس در دنیا به یاد صدام نمی افتد. به یاد رفتار حکومت ایران می افتد با دانشجویان بهترین دانشگاه کشورش٬ دانشگاه تهران. این موضوع را اگر از زبان یکی از صمیمی ترین دوستانم٬ که در زمان وقایع ۱۸ تیر در آنجا حضور داشته نمی شنیدم٬ هیچگاه باور نمی کردم. حالا که دوباره آن فیلم مذکور را در ذهنم مرور می کنم٬ باور که چه عرض کنم٬ به درجه یقین رسیده ام. لااقل در این یک مورد با صدام مشترک بوده اند. هر دو مردم کشور خودشان را از بلندی به پائین پرت می کنند. ظاهرا ریشه تاریخی این قضیه هم برمی گردد به رفتاری که ابن زیاد با “قيس‌ ابن مسهر” نماینده امام حسین انجام داد. این موضوع را اگر به خاطر داشته باشید٬ در اوایل دهه شصت با فیلم “سفیر” در روزهای عاشورا نشان می دادند. گرچه٬ احتمالا نمایش آن فیلم دیگر ممنوع شده است!

در مورد الگو پذیری این حکومت از آمریکا٬ به گفته یکی از جوانان سبز پوش غیوری بسنده می کنم که در زمان بازجویی به او گفته بودند٬ “به جایی می بریمت که هیچ کس صدایت را نشوند٬ جایی که از زندانهای ابوغریب و گوانتانامو هم بدتر باشد”. منظورشان کهریزک بوده است٬ چون هنوز نشنیده ایم که آمریکائیها به زندانیانشان در مقیاس وسیع تجاوز کنند. پس به اعتراف خودشان٬ از آنجاها هم بدتر بوده است. خوب٬ حالا اسم شرعی تجاوز را هم گذاشته اند “فتح الفتوح”. این را آن بسیجی ای که به اروپا فرار کرده بود٬ می گفت. حالا من مدتیست در تعجبم که زیر گرفتن و قتل آدمها با ماشین را اینها از چه کسی یاد گرفته اند. فکر می کنم آنقدر در جنایت و وحشیگری استاد شده باشند که این یکی٬ ابتکار ِ خودشان باشد.

همانطور که می بینید٬ اینها در الگو پذیری از رفتارهای وحشیانه دشمنانشان٬ کم نگذاشته اند و “آنچه خوبان همه دارند٬ این حکومت تنها دارد”. برای من ِ بی دشمنی که همیشه می گفتم٬ آدم می تواند از دشمنش هم کلی چیز خوب یاد بگیرد٬ توصیف ِ کارهای وحشتناکی که این حکومت از دشمنانش کسب کرده است٬ کار مشکلی ست. روحم را خسته و افسرده کرده است. ایکاش این جماعت از دشمنانشان کارهای خوب را یاد می گرفتند و مثل آنها٬ آن موارد را در راه رفاه٬ سعادت و پیشرفت مردم کشورشان به کار می گرفتند٬ نه در راه کشتار و تجاوز و شکنجه ی پاکترین فرزندان این مرز و بوم.

با انتشار خبر اعدام و یا حتی اعدام “محمد امین ولیان” ها٬ ترسی به دل این ملت سبزپوش راه پیدا نخواهد کرد. اگر اینجا را می خوانید بدانید٬ این مردم از راهی که رفته اند٬ بازنخواهند گشت. آب راه خودش را پیدا خواهد کرد. با اعدام این جوان معصوم٬ تنها جرم خود را سنگین تر می کنید. این ریسمانی را که به باریکی مو رسیده است را پاره نکنید. کمی برای خود جای ارفاق باقی بگذارید. کمی به عاقبت خود بیندیشید.

 

Meet Iranian Singles

Iranian Singles

Recipient Of The Serena Shim Award

Serena Shim Award
Meet your Persian Love Today!
Meet your Persian Love Today!