Cartoon: Ali Vakili Rad goes to psychologist

علی وکیلی راد یکی از قاتلان شاپور بختیار، آخرین نخست‌وزیر ایران پیش از پیروزی انقلاب ۱۳۵۷، است.

وکیلی‌راد در سال ۱۳۷۰ در فرانسه به حبس ابد محکوم شد و در سال ۱۳۸۸ پس از گذراندن ۱۸ سال حبس، مشمول تقاضای عفو از حبس در فرانسه شد.

دادگاهی در فرانسه در حکمی به اخراج علی وکیلی‌راد از فرانسه رأی مثبت داد که این حکم به معنای آزادی او بود.  این حکم تنها چند روز پس از آزادی کلوتیلد ریس شهروند فرانسوی زندانی در ایران صادر شد.

برخی رسانه‌ها اعلام کرده‌اند که آزادی دو شهروند ایرانی و یک شهروند فرانسوی در هفته‌های اخیر، حاکی از توافق پشت پرده میان تهران و پاریس است. این در حالی است که مقام‌های ایران هرگونه توافق در زمینه آزادی شهروندان خود را تکذیب کرده‌اند.  مبادله ریس و علی وکیلی‌راد مسئله‌ای بود که در ابتدا فرانسوی‌ها سخت با آن مخالفت می‌ورزیدند و حتی وقتی عبدالحی واد رئیس جمهور سنگال پس از سفر به ایران درخواست ایران برای انجام این مبادله را اعلام کرد وزیر امور خارجه فرانسه آن را شرم‌آور توصیف کرد.

وکیلی‌راد در تهران از سوی حسن قشقاوی ، معاون وزیر خارجه جمهوری اسلامی و کاظم جلالی ، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس، مورد استقبال قرار گرفت. در همین حال کاظم جلالی، از نمایندگان مجلس ایران که در این مراسم استقبال حضور داشت آقای وکیلی راد را یک “قهرمان ملی” دانست و گفت: “وکیلی راد دوران محکومیت خود را بیش از آنچه که باید باشد گذرانده است و بیگانگان نمی توانند منتی برای آزادی وی داشته باشند”.

Meet Iranian Singles

Iranian Singles

Recipient Of The Serena Shim Award

Serena Shim Award
Meet your Persian Love Today!
Meet your Persian Love Today!