متهمین تروریستی و حقوق اقلیتهای قومی و مذهبی کانادا

پوشش عادلانه خبری و رعایت بی طرفی در مورد متهمین تروریستی، ضامن حقوق اقلیتهای قومی و مذهبی کانادا

دستگیری سه نفر کانادایی مسلمان به اتهام توطئه تروریستی،، دوره جدیدی از حدس و گمان ها و ظن ها و ضدیت ها بر علیه مسلمانان را در رسانه ها گشود. نام مصباح الدین احمد – هیوا علیزاده و دکترخرم شعردر رسانه ها منتشر شده است و بنا به گفته رسانه ها،آقای هیوا علیزاده مهندس مکانیک، کانادائی ایرانی تبار هست.

هنوز پرونده 18 متهم به ترور در تورنتو بسته نشده بود که پرونده جدید گشوده شده است. هارپر، نخست وزیر کانادا اعلام کر د که کانادا کشور آزادی هست و به همین دلیل در معرض تروریستی قرار دارد.

سخنان هارپر، تنها بخشی از حقیقت است زیرا، ترور در بسیاری از کشورهای غیر آزاد دنیا نیز اعمال می شود و متاسفانه تحت حمایت برخی از کشورهای آزاد، این عمل انجام می شود.. بنابر این ریشه ترور و تروریزم در چند کلمه خلاصه نمی شود وبا چند دستگیری هم پایان نمی گیرد.

با توجه به شواهدی در گذشته در جهت داربودن سازمان امنیت کانادا و پلیس فدرال – ( ار.سی.ام. پی ) بر علیه مسلمانان و ایرانی ها و نمونه اخیر آن در دستگیری و حکم سیاسی محمود یادگاری د رتورنتو، ضرورت شفاف اطلاع رسانی و آگاهی رسانی به همه اقشار کانادا منجمله مسلمانان و ایرانی تبار های کانادایی نقش بسیار مهمی در اعتماد سازی و وحدت کانادا دارد.

بدیهی هست هر گونه مخفی کاری و عدم اطلاع رسانی دولت با استناد به ” دلایل امنیتی ” و ” امنیت ملی کانادا “، عدم اعتماد بین بخشی از جامعه چند ملیتی کانادا با سازمانهای امنیتی و پلیس را بدنبال خواهد داشت که به نفع ایمن شدن ملت و کشور کانادا در آینده نخواهد شد. مبارزه با تروریسم و خشونت نیاز به همکاری همه جانبه و آگاهی رسانی و شفاف سازی دولت و ملت ( کامیونیتی ها ) دارد.

زمانی که رسانه های اصلی کانادا نظیر سی بی سی که با بودجه مردم اداره می شوند در مورد اسلام و مسلمانان گزینشی بر خورد می کنند، نشانه های خوبی برای آگاهی رسانی و فرهنگ سازی نیست. این رسانه ها به غیر از چند نفر سیاسی مانند هما ارجمند، ارشاد منجی، هریس علی ( به عنوان مخالفان اسلام ) و تارق فتاح ( کنگره مسلمانان کانادا )، به عنوان موافق، نظرات دیگر مسلمانان کانادا را که جمعیتی بیش از یک میلیون کانادیی با تفکرات گوناکون و گرایشهای مختلف از اسلام را در بر می گیرد، ندیده می گیرد.

آنجا که فعال سیاسی اجتماعی مانند تارق فتاح در سالهای گذشته که به سی بی سی راهی نداشت، به درستی خط قرمز رسانه ها در کاناد ا را انتقاد از اسرائیل می دانست، اکنون به مناسبت های مختلف، به عنوان کارشناس اسلام نظرات یک جانبه ای را بیان می کند، که خود جای سوال دارد که این دگر دیسی از چیست ؟

ایا سی بی سی تغییر جهت داده است ؟ که پاسخ نه هست.

ما درعین حالی که معتقد به ازادی کامل بیان و نفی خشونت در هر مرام و مذهب و دولتی هستیم، معتقدیم که هم صداهای مخالفان و موافقان سیاسی اسلام نظیر کنگره مسلمانا ن کانادا باید پوشش خبری داده شود هم تفکرات و گرایشهای غیر خشونت امیز دیگر مسلمانان یک میلیونی کانادا، نیز باید شنیده شود.

بدون رعایت این اصل بدیهی، اعتماد سازی ممکن نیست. پوشش یک سویه این جریانات همانند گذشته به نفع خشونت طلبان و انحصاریون منجر خواهد شد. هم چنین به عمیق تر شدن دیوار بی اعتمادی و انزوای بخش هایی از ملت کانادا خواهد انجامید.

امیدواریم که نخست وزیر، سیاست درست برای آینده بهتر کانادای چند ملیتی را اتخاذ کند.

27 آگوست 2010

کانون بیان ( انتاریو )

Bayan _Centre For thought

Bayan- centre for Dialogue

bayancentre@gmail.com

Meet Iranian Singles

Iranian Singles

Recipient Of The Serena Shim Award

Serena Shim Award
Meet your Persian Love Today!
Meet your Persian Love Today!