زیگموند فروید، روانکاو و محقق بلند آوازه اتریشی، در کتاب معروف خود بنام “روانکاوی و اینترنت” ، به کند و کاوی عمیق در داینامیسم ناخوداگاهی کاربران اینترنت پرداخته است. وی در صفحه ۸۱ کتاب خود آورده است:
“…وبلاگ گران فارغ از هرگونه بازداریهای مداخله جویانه سوپرایگو، میتوانند انرژیهای هیجانی و درونی خود را بصورت کدهای صفر و یک در آورند.اگر چه رمزهای دیجیتالی، بالنفسه ماهیتی عاطفی و هیجانی ندارند، اما بواسطه قانون بقای انرژی، هیجانات سرکوب شده و تضادهای حل نشده درونی بصورت تصعید شده یا بصورت روشنفکر نمایی دیجیتالی کاتارزیس میگردد….”
جالبتر اینکه فروید و روانکاوان سنتی دنباله رو وی، معتقد بودند درمیان تمدنهای وبلاگ پرور، ایرانیان بواسطه برخورداری از نژاد آریایی، توانایی بهتری در بهینه کردن انرژی لیبیدینال بخصوص با استفاده از اینترنت با سرعت بالا دارند.
در همین رابطه جرج سوروس، تاریخدان معاصر دانشگاه جزایر قناری تاکیدکرده که اگر چه بطور رسمی این حسین درخشان بود که در دنیای مجازی درمیان ایرانیان اولین وبلاگ را طراحی و عرضه کرد، ولی در واقع قدمت وب لاگ گری در تمدن ایرانیان به دوران صفویه باز میگردد؛ و حتی آنگونه که ابن خلدون عربی درکتاب خود آورده احساسات گری و سانتیمانتالیسم پارسی، تنها میتواند در قالب تکنولوژی فوق العادهای که ورای زمان خود بود تحقق یابد. این تکنولوژی، به گفته او میبایست تنها نمودی مجازی داشته باشد تا استعدادهای نهفته را تصعید سازد.
در هر حال نکته حائز اهمیت در وبلاگ گری ایرانی که روانکاوی را به تاریخ پیوند میدهد، بنا به تائید فروید و سایر روانکاون معاصر، پدیدایی نوع خاصی از مکانیسمهای دفاعی ایگو در میان این گروه است. فروید با تکیه بر پنداشتهای خود راجع به مکانیسمهای دفاعی، به این سبک مختص ایرانیان وبلاگ گرا را cyber-sublimoprojection نام نهاده است. (توضیح اینکه فرهنگستان علوم تا کنون واژهای برای این اصطلاح پیدا نکرده و نسبت به این واژه، موضعی گوزپیچ منشانه در پیش گرفته است).
نکته آخر آنکه، میتوان باتکیه بر یافتههای روان- تاریخ کاوی براین امر صحه گزارد که وبلاگ گران جنبههای هیستریکال و نیز خود بزرگمنشانه خود را میتوانند از طریق وبلاگهایی که مخاطب بسیاری دارد یا ندارد، تسلی بخشند. در همین رابطه روشهای نوینی موسوم به cyber-self-hypnosis ابداع شده که طی آن وبلاگ گران با خیره شدن ممتد به نوشتههای وبلاگ خود بر صفحهٔ مانیتور، تدریجاً دچارحالتهای خماری و خمودگی شده به تحلیل تضادهای درونی دنیای گذشته خود به شکلی معمولا موفق میپردازند.
منابع:
1-روانکاوی و اینترنت، ترجمه یدالله ابو عطا، انتشارات آقا قورباغهي مهربون، ۱۳۸۰
2-How I become addicted to cyberchert o pert, Jax flahertington, 1990
3-george sourous, closed internet nwtworking,1990, mega bite pub co, memphis
Thanks for reading in advance…