یک روز از زندگی ایرانیان

 From: www.iraneda.net

بیائید در کاری مشترک، یک روز معین از زندگی خودمان، ایرانیان، چه آن پیکره با شکوهِ در وطن مانده، و چه آن اندام‌های جدا مانده از پیکره‌ی مادر، که در این گوشه و آن گوشه از این دنیای پهناور زندگی می‌کنند را برای نسل‌های آینده ثبت کنیم. با این‌که ایرانی‌ها، به خصوص دختران و پسران جوان ما، در طول سال گذشته، نامشان را به عنوانِ “راه‌گشایان انقلاب دیجیتال در جهان” ثبت کرده‌اند اما به بهانه اِعمال تحریمات دولت آمریکا، از شرکت در حرکت جهانی “یک روز زندگی” محروم شدند. “ریدلی اسکات” و “کوین مک دونالد”، دو چهره سرشناس سینمائی جهان، که تهیه و کارگردانی طرح “یک روز از زندگی” را بر عهده دارند در حرکتی سخت غیرهنرمندانه و نامنصفانه، ایرانیان را، چه آنان که ساکن ایران اند و چه آنان که بیرون از ایران اند، به دنباله‌روی از تحریمات آمریکا، از شرکت در این طرح جهانی محروم کردند.

بیائید در کاری مشترک، یک روز معین از زندگی خودمان، ایرانیان، چه آن پیکره با شکوهِ در وطن مانده، و چه آن اندام‌های جدا مانده از پیکره‌ی مادر، که در این گوشه و آن گوشه از این دنیای پهناور زندگی می‌کنند را برای نسل‌های آینده ثبت کنیم.

با این‌که ایرانی‌ها، به خصوص دختران و پسران جوان ما، در طول سال گذشته، نامشان را به عنوانِ “راه‌گشایان انقلاب دیجیتال در جهان” ثبت کرده‌اند اما به بهانه اِعمال تحریمات دولت آمریکا، از شرکت در حرکت جهانی “یک روز زندگی” محروم شدند.

“ریدلی اسکات” و “کوین مک دونالد”، دو چهره سرشناس سینمائی جهان، که تهیه و کارگردانی طرح “یک روز از زندگی” را بر عهده دارند در حرکتی سخت غیرهنرمندانه و نامنصفانه، ایرانیان را، چه آنان که ساکن ایران اند و چه آنان که بیرون از ایران اند، به دنباله‌روی از تحریمات آمریکا، از شرکت در این طرح جهانی محروم کردند.

ایران ندا” در مقابله با این تبعیض آشکار و توجیه‌ناپذیر، در اولین حرکت مردم‌نهاد خود از تمام ایرانیان در هر کجا که هستند دعوت می‌کند تا با هر دوربینی که در اختیار دارند در روز 8، از ماه 9، سال 1389، یعنی هشتم آذر ماه سال جاری هجری شمسی، از زندگی خود، دور-و-بری‌ها، حوادث روزمره یا استثنائی که در این روز معین با آن مواجه می‌شوند تصویربرداری کنند و به ترتیبی که توضیح داده خواهد شد به “ایران ندا” ارسال یا در صفحه مخصوص این طرح در سایت ویمئو (Vimeo) آپلود کنند تا در یک فیلم مستند بلند به کارگردانی مشترک تک تک کسانی که ویدئوی ارسالی‌شان در این فیلم مورد استفاده قرار می‌گیرد، شرکت کنند. تهیه‌کننده رسمی این فیلم بلند مستند، “ایران ندا” و کارگردانی نهائی و تدوین فیلم به عهده “رضا علامه‌زاده”، فیلمساز و مدرس سینما و از اعضای موسس ایران ندا ست.

چرا 8، 9، 89؟

به یک دلیل ساده این تاریخ انتخاب شده است؛ به دلیل زیبائی ترکیب اعداد 8 و 9 با سال 89، و مناسب بودن تاریخ آن برای این فراخوان.

بنابراین تمام ویدئوها باید از اولین دقایق بامداد روز هشتم آذرماه امسال تا آخرین لحظات همین روز فیلمبرداری شده باشد. (برای ایرانیان خارج از کشور، اولین دقایق روز 29 نوامبر سال جاری مسیحی تا پایان همان روز، بسته به کشوری که در آن زندگی می‌کنند، محاسبه می‌شود.)

چه کسانی می‌توانند در این طرح شرکت کنند؟

همه ایرانیان داخل و خارج از کشور، در هر سن و سالی.

در صورت انتخاب شدن، با ارسال کنندگان ویدئو از طریق ایمیل تماس گرفته خواهد شد تا فرم “حق انحصاری استفاده از ویدئو برای ایران ندا” را امضا کنند. افراد زیر سن قانونی باید این فرم را به امضای والدینشان برسانند.

مشخصات فنی ویدئوها چه باید باشد؟

هر فرمتی از ویدئو قابل ارسال خواهد بود. البته اگر برای کسی امکان فیلمبرداری با دوربین دیجینال (با استفاده از مینی دی وی یا حافظه) وجود داشته باشد بهتر است از آن استفاده کند ولی تصویر دوربین تلفن همراه هم به شرط برخورداری از کیفیت مناسب ویدئو به همان اندازه شانس انتخاب شدن در فیلم نهائی را خواهد داشت.

یادتان باشد که ما بیش از تکنیک فنی، به نگاه شخصی شما و ابتکاری بودن کارتان و ارزش تولید محتوای کار شما ارج می‌نهیم.

مدت ویدئو ارسالی چقدر می‌تواند باشد؟

باز هم برای بازی با اعداد 8 و 9، ویدئوها نباید مدتشان بیش از 8 دقیقه و 9 ثانیه باشد!

آیا باید ویدئوی تدوین (مونتاژ) شده ارسال کرد؟

فقط اگر مدت ویدئوتان بیش از مدت مجاز بود لازم است آنرا به ساده‌ترین شکلی تدوین کنید.

لطفا تمام ویدئوهای گرفته شده را نگهدارید تا چنانچه فیلم‌تان انتخاب شد بتوانید تمام آن را برایمان ارسال کنید.

آیا فقط ویدئوی مستند پذیرفته می‌شود؟

در اصل بله، ولی اگر کسی ویدیوئی داستانی بفرستد که در همان روز فیلمبرداری شده باشد اشکالی ایجاد نمی‌کند. در هر حال موضوع فیلم شما باید آدمهای طبیعی و لوکیشن های طبیعی باشد (کارهای انیمیشن در این طرح پذیرفته نمی شود).

آیا می‌توان از موزیک یا گفتار در ویدئو استفاده کرد.

خیر. لطفا به فیلمتان موسیقی یا گفتار اضافه نکنید مگر اینکه خودتان یا کس دیگری در مقابل دوربین حرف بزند یا موزیک زنده بنوازد.

آیا می توان از فیلمهای دیگر در ویدئوی ارسالی استفاده کرد؟

فیلمهایی که ارسال می شود باید تماما تولیدی خود شما باشد و از هیچ فیلم دیگری در تدوین آن استفاده نشده باشد.

آیا می‌توان بیش از یک ویدئو آپلود کرد؟

خیر. سعی کنید در انتخاب تصاویر دقت کنید تا نیاز به ارسال بیش از یک ویدئو نداشته باشید. هر شرکت کننده می تواند فقط یک فیلم ارسال کند.

تا چه روزی، و چگونه می‌توان ویدئو ارسال (آپلود) کرد؟

ارسال (آپلود فیلم) تا 9 روز بعد از روز فیلمبرداری امکانپذیر است یعنی تا پایان روز 17 آذر 89.

صفحه ایران ندا در سایت ویمئو از پایان روز 8.9.89 فعال خواهد بود و شما می‌توانید ویدئوی خود را از طریق آن به “کمیته انتخاب طرح یک روز از زندگی ایرانیان” ارسال کنید. (علاقه مندانی که برای آپلود کردن مشکل داشته باشند می‌توانند ویدئوشان را به آدرس صندوق پستی “ایران ندا” که اعلام خواهد شد ارسال کنند. ویدئوهائی که تا پایان روز 17 آذر 89 به پست سپرده شده باشد صرف نظر از مدت زمان رسیدن به مقصد، در برنامه شرکت داده خواهد شد.)

“کمیته انتخاب طرح یک روز از زندگی ایرانیان” مرکب است از (به ترتیب الفبا): مهدی جامی، رضا دقتی، آرش سبحانی، محبوبه عباسقلی زاده  رضا علامه زاده.

به جز ساخت یک فیلم مستند بلند چه استفاده دیگری از ویدئوهای ارسالی می‌شود؟

بسته به آنچه دریافت می‌شود دو استفاده دیگر، بجز ساختن یک فیلم مستند بلند، از ویدئوها می‌توان کرد:

اول: هر ویدئوئی که در شکل ارسال شده یا با کمی تغییر در تدوین به شکل مستقل قابل نمایش تشخیص داده شود در سایت “ایران ندا” به نام ارسال کننده در اختیار کاربران قرار خواهد گرفت. زمانی که پخش برنامه‌های تلویزیون “ایران ندا” آغاز شود این ویدئوها نیز در برنامه ها استفاده می شود.

دوم: اگر چند ویدئو ارسالی به طور اتفاقی حول یک محور باشند (مثلا موسیقی یا ترافیک یا مهاجرت) ممکن است با استفاده از آن‌ها فیلمهای کوتاه تدوین کنیم.

همه فیلمها همواره با ارجاع به نام سازنده یا سازندگان آنها استفاده خواهد شد. در هر صورتی که ویدئوها مورد استفاده واقع شود، نام سازنده نه تنها به شکل رسمی در کارنامه (تیتراژ) فیلم خواهد آمد بلکه فیلم او در یک مسابقه بزرگ هنری شرکت داده می شود که در آن به ده ویدئو جوائزی اهداء خواهد شد.

اگر سوالی دارید www.iraneda.net.

Meet Iranian Singles

Iranian Singles

Recipient Of The Serena Shim Award

Serena Shim Award
Meet your Persian Love Today!
Meet your Persian Love Today!