آشتی با پاپ

ترانه‌های پاپ از قدیمی‌ترین و متداول‌ترین ترانه‌ها در ایران است، یعنی بعد از موسیقی دستگاهی و اصیل ما (که بسیاری از تصنیف‌های آن نیز در رده‌بندی پاپ قرار می‌گیرند) موسیقی پاپ در رده دوم از نظر کثرت و قدمت قرار دارد. البته به طور واضح ترانه‌های پاپ در ایران بسیار تحت تاثیر و نفوذ انواع غربی خود، به طور مثال “بالاد ها” و”شانسان های” فرانسوی، بوده‌اند به علت همین زیادی و فراوانی، هر ترانه و تصنیفی، متاسفانه حتی سخیف‌ترین و سطحی‌ترین نوع آنها هم، در رده‌بندی پاپ جا می‌گیرند. در نتیجه، موسیقی پاپ به نوعی دچار بی‌مهری و کم لطفی قرار گرفته و کمتر شنوندۀ حرفه‌ای را می‌بینیم که با رغبت و اشتیاق به ژانر پاپ گوش کند. منظور از شنوندۀ حرفه‌ای در اینجا کسانی هستند که موسیقی را صرفاً برای تفنن و ترقص گوش نمی‌کنند بلکه جدی‌تر و گاهی حرفه‌ای‌تر به عنوان یک هنر مطرح به آن نگاه کرده و احیاناً سلیقه و علائق خود را در موسیقی دارند.

مع‌الاسف موسیقی پاپ امروز در این آشفته بازار و سوء استفاده از نام پاپ برای این دسته از شنوندگان حرفه‌ای مساوی است با سطحی‌نگری و نوعی موسیقی که هیچ فکر، سلیقهء هنری و منظوری در آن وجود ندارد. نمونه‌های آن هم فراوان هستند، از موسیقی عوام‌پسندی که به علت تمرکز و محل تولید پس از انقلاب به موسیقی لس آنجلسی مشهور گشته تا برادر ناتنی و مشابه آن داخل ایران که در مافیای لاله‌زار و صدا و سیما به صورت انبوه و فله‌ای تولید می‌شود و روانهء بازار مصرف می‌شود و روزبروز وضع آن تاسف برانگیزتر می‌شود.

در این میان دسته سومی هم وجود دارند. دسته‌ای که نگاه جدی‌تر و کارشناسانه‌تری به ترانه‌های پاپ دارند و همه چیز را صرفاً در بازگشت سریع سرمایه و پول درآوردن به هر قیمت نمی‌دانند. شهرزاد سپانلو یکی از هنرمندانی است که در این گروه جای می‌گیرد. با نگاه اجمالی به فعالیتهای او از ابتدا تا کنون می‌توان این جدی گرفتن موسیقی پاپ را دید.

شهرزاد ابتدا کارش را با موج غالب موسیقی لس انجلسی شروع کرد ولی با توجه به پس‌زمینه هنری و خانوادگی و هوش و استعداد ذاتی خود بزودی خود را از این جریان غالب جدا کرد و به فعالیت در موسیقی‌های جدی‌تری رو آورد. آلبوم اخیر او “یک روز” و ترانه‌های این آلبوم شاهدِ دیگری بر این گزیده کار کردن شهرزاد سپانلو می‌باشد. کار‌ کردن با هنرمندی مانند فرامرز اصلانی و آهنگسازی مانند فرزین فرهادی، با همهء پیشینهء هنریش در موسیقی جاز، و همچنین ترانه‌سرای به‌نامی مانند یغما گلرویی حاکی از نگاه متفاوت او به موسیقی و میل به پیشرفت و متفاوت کار کردن می‌باشد. فرهادی با توجه به زمینه هنری و حرفه‌ای خود ادویهء جاز را به اکثر ترانه‌های این آلبوم اضافه کرده و امضا او را در آنها می‌شود دید. اجتناب از ریتم گوش‌آشنا و عوام‌پسند شش و هشت و استفاده از پیانوِ جاز و سازِ ساکسیفون این حس را شدیدتر می‌کند.

البته، ناگفته نماند موسیقی و خواننده با توجه به حال و هوای احساسی و عاطفی غالب در مجموعه کمتر از ریتمهای تند و سریع استفاده کرده و به همان حس آرام اسموت جاز بسنده می‌کند که با صدای آرام و لطیف شهرزاد سپانلو هماهنگی دارد. او سعی می‌کند با اجتناب از تحریرهای معمول و رایج در موسیقی پاپ غالب این حس موسیقی جاز را تشدید کند. حس و هوای کلی آلبوم بیشتر عاطفی و نوستالژیک می‌باشد. خودِ سپانلو در جلد آلبوم (با طراحی زیبای نوید قائم مقامی) یک روز را “کاری درباره عشق، اشتیاق، و امید می داند.” آلبوم در مجموع نُه ترانه دارد که آهنگسازی همهء آنها را فرهادی انجام داده است، به غیر از کمکم کن و چه کنم که از مهدی زنگنه است و از من تا من که از کامبیز میرزائی می‌باشد. اشعار ترانه‌ها نیز سرودهء یغما گلرویی (یه روز تو تهران،کی فکرش رو می کرد و سفر)، کامبیزمیرزائی (ما – ازمن تا من و مشکی یا طلائی)، اشکان رحیمی (کمکم کن – چه کنم) و وحید مسچی (غزل فروش) می‌باشند.

شهرزاد سپانلو استعداد بالایی در خواندن ترانه‌های پاپ – جاز متفاوت دارد و این را بخوبی ثابت کرده است، هر چند به نظر می‌رسد هنوز او از تمام ظرفیتهای خودش – و البته از آهنگسازی مانند فرزین فرهادی – استفاده نمی‌کند ضمن اینکه او باید در انتخاب ترانه‌سرا و شعری که با سبک دلخواه او هماهنگ باشد وسواس بیشتری به خرج دهد، ولی در مجموع آلبوم “یک روز” را باید قدمی به جلو در مجموعه کارهای شهرزاد دانست، آلبومی که ارزش خریدن و گوش کردن، حتی برای شنوندگان متفاوت و جدی موسیقی ما را دارد. شهرزاد سپانلو خواننده‌ای است که سعی دارد شنوندگان حرفه‌ای را با پاپ آشتی دهد. کارهای اخیر او، یعنی این آلبوم و ترانه جدید او با همراهی گروه “دنگ شو ” که در راستای همان پاپ و جاز ایرانی فعالیت می‌کنند، حاکی از این تلاش است (لینک در پایین). اینکه او در این راه چقدر موفق خواهد شد، باید منتظر کارهای آینده او بمانیم.

شهرزاد سپانلو با همراهی فرزین فرهادی و کسری سبکتکین روز یکشنبه هفدهم جولای در سالن افسانه‌ای یوشیز سانفرانسیسکو کنسرت خواهد داشت و قطعاتی از این آلبوم بهمراه چند کار جدید را در این کنسرت اجرا خواهند کرد.

ترانۀ جدید “یک ستاره ندارم” با گروه دنگ شو، بر اساس ترانه ای از کوروس سرهنگ زاده.

ShahrzadSepanlou-DangShow-1-3-tar-hich (Starless) by Shahrzad Sepanlou

لینک خرید بلیط

سایت رسمی شهرزاد سپانلو: shahrzadmusic.com

Meet Iranian Singles

Iranian Singles

Recipient Of The Serena Shim Award

Serena Shim Award
Meet your Persian Love Today!
Meet your Persian Love Today!