خسرو معتضد – مورخی که از نو باید شناخت

خسرو معتضد یکی‌ از معدود مورخینی است که با وجود اینکه آثارش در ایران به چاپ رسیده اند و مورد اعتماد صدا و سیما و همچنین دولت ایران است، از صداقت در امر تاریخ نویسی عدول نکرده و سمت گیری خاصی‌ نکرده است. دارای مطالعات و معلومات وسیعی است و در پاسداری از رسالت تاریخ نگاری خود حفظ امانت کرده است معتضد بدون واهمه حقایق را آنچنان که دستگیر خود او شده اند بازگو می‌کند. کلامش دلنشین و شنیدننی است..

به گوشه هایی از کار‌ها و برنامه‌هایش نگاه می‌کنیم.

بیوگرافی خسرو معتضد بدون جبهه گیری!

خسرو معتضد در سال 1321 در تهران متولد شد. پدرش سرهنگ دکترمعتضد و مادرش از خانواده‌های معروف در گیلان بود.

وی دوره ابتدایی را در مدارس «طهوری» و «طوسی» تهران و دوره دبیرستان را در دبیرستان‌های «نمونه تهران»، «ادیب»، «بامداد» و «بوعلی سینا» گذراند. معتضد بعد از اخذ دیپلم وارد دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران و در سال 1344 در رشته تاریخ و جغرافیا، موفق به اخذ مدرک کارشناسی شد. وی بعد از وقفه‌ای کوتاه، -‌به دلیل انجام خدمت سربازی-‌ در سال 1349، کارشناسی ارشد خود را در همان رشته و از همان دانشگاه کسب کرد.

معتضد از 16 سالگی به نویسندگی در مطبوعات روی آورد و فضای خاص سال های 1329 تا 1332 -‌همزمان با جنبش ملی کردن نفت-‌ او را به مسایل سیاسی و تاریخی علاقه‌مند کرد. اولین برنامه‌های رادیویی او از رادیو تهران در سال 1337 پخش شد. در سال های بعد، به نویسندگی در مطبوعات و در رادیو و تلویزیون پرداخت و پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز به کار خود ادامه داد. معتضد در ابتدای کار خود در رادیو، حدود 20 نمایشنامه و سریال رادیویی عرضه کرد و در طول آن سال‌ها، پس از پایان تحصیلات دوره کارشناسی، سردبیری مجلات «بدیع»، «ترقی»، «پژوهشگر»، «بندر و دریا»، «کهکشان» و «دور دنیا» را برعهده گرفت. مقالات وی طی 20 سال گذشته، در مجلات «کهکشان»، «دور دنیا»، روزنامه اقتصادی «آسیا»، روزنامه سیاسی «اعتماد»، هفته نامه «امید جوان»، ماهنامه «پیام ایران خودرو»، ماهنامه «صنعت حمل و نقل»، فصل نامه «سفر»، ماهنامه «مناطق آزاد» و اخیرا نشریه هفتگی «سلامت» و نشریه هفتگی «سپید» (در زمینه تاریخ پزشکی) به چاپ رسیده و می‌رسند.

خسرو معتضد، در سال‌های قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، دوره‌های کوتاه آموزش رسانه‌ای را در کشورهای فیلیپین، مالزی و تایلند با بورسیه یونیسف گذراند.

وی طی ماموریتی از طرف سازمان رادیو و تلویزیون وقت-‌ پیش از انقلاب اسلامی -‌اسلایدها و فیلم‌های مستند تاریخ معاصر ایران را در «ویز نیوز» و «کرونوس» (اوفا) انگلیس و آلمان، یافت و به ایران انتقال داد.

از سال 1375 برنامه‌های مستند تاریخ او با عنوان «فرازهایی از تاریخ معاصر»، «قرن پرماجرا» و «از نگاه تاریخ» و اخیرا «پلی به گذشته» از شبکه‌های داخلی و بین‌المللی سیما پخش شده و می‌شوند. معتضد در حال حاضر، دست اندرکار تهیه سلسله برنامه‌های تاریخی رادیویی و تلویزیونی برای شبکه‌های مختلف صدا و سیماست.

بین‌ سال‌های 1366 تا 1386 یکصد و چهارده عنوان کتاب و رمان تاریخی و سلسله مقالات از سوی انتشارات، جان زاده، توسعه کتابخانه‌های ایران، البرز، پیکان، دور دنیا، شهر آب، علمی، زرین، جاویدان، گلریز، موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران، نشر ثالث، نشر قطره، روایت، مرکز تحقیقات و پژوهش‌های ناجا و شرکت تجار کیش به چاپ رسیده یا زیر چاپ‌اند.

http://www.ashk-o-labkhand.blogfa.com/post-165.aspx

سخنان هوشمندانه دکتر مصدق علیه استعمار انگلستان

اسرار کودتای 28 مرداد

Meet Iranian Singles

Iranian Singles

Recipient Of The Serena Shim Award

Serena Shim Award
Meet your Persian Love Today!
Meet your Persian Love Today!