گفت و گو با نماینده محافظه کارمجلس کانادا در پرونده محمود رضا خاوری

نماینده محافظه کار از شهر ریچموند هیل که عضو کمیسیون مهاجرت پارلمان کاناد ا هست،،در مورد موضع دولت کانادا و سکوت طولانی آنها در مورد محمورد رضا خاو ر ی در دفتر و ی ملاقاتی داشتم. دفتر منگاکیس، روز 5 شنبه 13 اکتبر در مورد سکوت دولت کانادا در مورد پرونده خاوری سوال کرده بودم، که جکی مسول ارتباطا ت دفتر وی، سریعا پاسخ داده و وقت ملاقات برای روز جمعه گذاشت.، قرارمان ساعت 10 صبح در دفتر وی در طیقه چهارم شماره 9555 خیابان یانگ هست، در محله ای که دو رتا دور آن را مغازه های ایرانی گرفته است. بوی نان بربری داغ تازه “گارنی : همراه با دود و بوی کباب ” تفتان ” هم طعم ایرانی را زنده می کند و هم اشتهای رهگذران را تحریک، حس خوبی ر ا درآن صبح بارانی به ادم می دهد.

باتشکر از منگاکیس، برای وقت ملاقات، به سر اصل موضوع می روم.

از منگاکیس در مورد پرونده محمود رضا خاوری می پرسم.

وی گفت که پروند ه خاوری توسط وزیر مهاجرت در حال بررسی است و تا روشن نشدن زوایای آن، بدلیل رعایت حفظ اطلاعات حقوق شهروند ان، امکان اظهار نظر نیست. مناکیس ادامه داد که ایران و کانادا، معاهد ه تبادل متهمان و مجرمان را ندارد و اگر خاوری، شهروندی خود را از مسیر قانونی دریافت کرده باشد، دولت کانادا هیچ اقدامی علیه وی نمی تواند بکند و تا بررسی پرونده هم اظهار نظر نمی کند.

گفتم اگر جان وی در خطر باشد، اصراری برای بازگشت وی به ایران نداریم ولی سوالی جدی در بین اقشار بسیاری از کامیونیتی ایرانی کانادایی در مورد تعیین تکلیف شهروندی کانادایی وی وجو دارد که در صورت دیر پاسخ دادن، اثرات منفی در ذهن کامیونیتی ما، در مقابل دولت محافظه کار خواهند داشت. منگاکیس گفت که در حال حاضر بدلیل موانع قانونی، یش از این اطلاعات برای کامیونیتی قابل ارائه نیست.

با توجه به داشتن پست های مهم مالی در سیستم بانکی ایران، مانند مدیر عاملی بانک سپه و بانک ملی در این سالهای اخیر، دولت کانادا باید حساسیت بیشتری در مورد سابقه افرادی که به عنوان سرمایه گذار وارد کانادا می شوند،داشته باشند. زیرا ورود سرمایه گذارانی که با پولهایی که بر اثر وابستگی به سیستم های غیر دموکراتیک در سراسر جهان مانند برادر زاده دیکتاتور تونس و نه براثر تلاش و صلاحیت کسب کرده اند می تواند سیستم اقتصادی کانادا را،که خوشبختانه یکی از سالمترین سیستم های اقتصادی موجود هست، به فساد بکشاند و این پولها،می تواند تاثیرات منفی بر روند قیمتها و رقابت های اقتصادی در کانادا داشته باشد که شهروندان کانادایی را تهدیدمی کند. به عنوان مثال به د محله ویلودیل (تورنتو)، اشاره کردم که بر اساس نظر دست اندرکاران ایرانی ساخت و ساز در انتاریو، بدلیل رقابت های نا سالم، قیمت های خانه های قدیمی به یکباره از 600 هزار دلار به بالای یک میلیون رسیده است. رشد غیر منطقی چند صد درصدی د ر ویلودیل، امکان ساخت و ساز را بسیار ریسکی می کند.

در بیان دل نگرانی کامیونیتی ایرانی در مخاطره افتادن اعتبار ش که در این سه دهه گذشته بر اساس تلاش تک تک افراد از نسل اول (عمدتا مهاجرین سیاسی) که با حداقل حقوق در کافی شاپ ها، رانندگی تاکسی. دلیوری پیتزا و کار های ساختمانی و…. روی پا ی خود ایستاده و الحق فرزندان خوبی تحویل کانادا داده اند، تا مهاجرین تحصلیکرده دوره دوم مهاجرت که در دانشگاه ها و مراکز علمی کانادا، مطرح هستند. گفتیم.

با منگاکیس از مو فقیت های فردی و گروهی در عرصه اقتصادی گفتیم که حاصل تلاشهای روزانه و ساعت ها کار طولانی افراد کامیو نیتی بود ه است. که از زاویه دیگری دیگر در شکل گیری این اعتبار د رانتاریو و کانادا نقش داشته اند.. منگاکیس د راین مدت کوتاه، با توجه به حضورش در مراسم ها ی مختلف از شهرام ناظری تا مسعودی، و دیدار با اقشار مختلف ایرانی، شناخت نسبتا خوبی از کامیونیتی ما دارد. گفت بطور کل افراد خاطی در تمامی کامیونیتیها پیدا می شو ند.وی مثا لی هم از کامیونیتی یونانی تبارها زد که گزارشش در تورنتو استار امد ه بود. شهروند مذکور علیرغم تحت تعقیب بودن به علت قتل در، یونان، بعلت اینکه کانادا با یونان، معاهده استرداد ندارد، بنابراین، وی در کانادا ازاد هست. به منگاکیس گفتم فرد مذکور، حداقل برگزار کننده، فستوال غذای یونانی در خیابان دنفورث (تورنتو) هست، و صد ها هزار دلار هزینه می کند و چند روزی حال و هوای منطقه یونانی نشین ها را عوض میکند. در حالی که محمو د رضا خاوری تا چند هفته اخیر، اصلا در کامیونیتی ایرانی حضور نداشته است.

منگاکیس تاکید کرد که من شکی ندارم که اعتبار کامیونیتی ایرانی بسیار قوی تر از آن هست که با عملکرد یک فرد آسیب ببنید. عملکر د کامیونیتی شما از مونترال تا تورنتو و ونکوور بسیار مثبت است. منگاکیس گفت اولین کامیونیتی یونانی ها 100 سال قبل در مونترا ل و سپس تورنتو شکل گرفته است و کامیونیتی ایرانی هنوز جای زیادی برای رشد دارد.

به مناکسیس گفتم، این یک پرونده ای است که رسانه ای شده است ولی آیا تنها مورد بوده است ؟ ولی ما می خواهیم که در آینده شاهد چنین اتقاقاتی نباشیم. کانادا نباید محل امن هم برای قربانیان و هم برای کسانی باشد که به نوعی عامل قریانی شدن و مهاجرت قربانیان،باشد.

مناکیس با تاکید بر اینکه سالانه 280 هزار نفر مهاجر به کانادا می ایند، اداره مهاجرت بیش از حد مشغول است و ممکن است که اشتباهی شده باشد ولی سعی داریم که این مشکلات در اینده برطرف شود. وی ادامه داد سایت وزارت مهاجرت کانادا، بیش از 43 میلیون بازدید کننده داشته است که بیش از نیمی از آن در خارج از کانادا بوده اند. .

بنا براین دولت کانادا،

در پایان، منگاکیس اضافه کرد که د راوایل نوامبر، جیسون کنی، تسهیلات جدید برای مهاجرت اعضای خانواده ها را اعلام خواهد کرد.

این گفت و گو در حدود 45 دقیقه طول کشید و طبق معمول خدا حافظی ما ایرانی ها، چند دقیقه ای هم تا بدرقه ما تا دم درب اتاقش، در مورد انتخابات انتاریو، شکست محافظه کاران تبادل نظر شد

ریچموند هیل – کانادا

19 اکتبر 2011

www.youtube.com/glassceilingtv مصاحبه ها

Meet Iranian Singles

Iranian Singles

Recipient Of The Serena Shim Award

Serena Shim Award
Meet your Persian Love Today!
Meet your Persian Love Today!