کدامیک واجب تر است ؟ مدرسه فیضیه یا دانشگاه

قبل از اینکه معلوم شود مدرسه فیضیه واجب تر است یا دانشگاه ، لازم است چند نکته درباره ی مدرسه فیضیه یاد آوری گردد:

تاریخچه ی مدرسه فیضیه : این مدرسه از نیمه نخست قرن سیزدهم هجری قمری جایگزین بنای مدرسه آستانه شد که به اعتبار متون معتبر تاریخی، آن مدرسه از میانه قرن ششم هجری قمری وجود داشته و درعصر صفوی تجدید بنا شده بود.بنای مدرسه چهار ایوانی است و در دو طبقه با ٤٠ حجره پایینی متعلق به عصر قاجار و  ٤٠ حجره بالایی متعلق به قرن چهاردهم هجری قمری بنا شده است. قدیمی ترین بخش مدرسه، ایوان جنوبی آن است که به تاریخ  ٩٣٩ هجری قمری با کاشی های زیبای معرق، متعلق به عصر صفوی تزیین شده است و سر در صحن عتیق آستانه حرم حضرت معصومه دختر موسی بن جعفر محسوب می شود.  بیشتر :
http://fa.wikipedia.org/wiki/%D9%85%D8%AF%D8%B1%D8%B3%D9%87_%D9%81%DB%8C%D8%B6%DB%8C%D9%87

مدرسه فيضيه در دوران قبل از انقلاب : مدرسه فيضيه ، همان مدرسه اى است كه در دوران قبل از انقلاب ، شاهد سخنرانى ها ی  آيه الله خمينى بوده است . بیشتر :

وجه تسميه ی مدرسه فیضیه : وجه تسميه  ی فيضيه ‌را چنين گويند كه چندي ملا محسن فيض كاشاني شاعر در اين مدرسه سكونت داشته  و مدرسه به نام وی موسوم گشته است . اما بناء فعلي مدرسه مربوط  به دوره فتحعلي شاه است كه در ١٢١٣ و ١٢١٤ هجري قمری بنياد شده و بناي سابق را خراب كرده و مدرسه را بزرگ و رفيع نموده‎اند. بیشتر :
http://andisheqom.net/Files/faq.php?level=4&id=716&urlId=911

ملا محمد محسن فیض کاشانی : شاعر قرن یازدهم و معاصر با شاه عباس دوم بوده است. او در سال ۱۰۰۷ هجری قمری در کاشان متولد شد و پس از پایان مقدمات علوم و دانشهای زمان خویش به شیراز رفت و به حلقهٔ شاگردان ملاصدرا پیوست و سرانجام با دختر وی ازدواج نمود. وی از علمای بزرگ عهد خویش محسوب می‌شده و تألیفاتی در علوم عقلیه و نقلیه و حکمت و اخلاق دارد که مهمترین آنها عبارتند از: ابواب الجنان، تفسیر صافی، تفسیر اصفی، کتاب وافی (در شرح کافی)، شافی، مفاتیح الشرایع، اسرارالصلوة، علم الیقین در اصول دین، تشریح (در هیئت) سفینة النجاه، شرح صحیفه سجادیه، ترجمة الصلوه (به فارسی)، ترجمهٔ طهارت (به فارسی)، ترجمهٔ عقاید (به فارسی)، فهرست علوم و دیوان اشعار. اشعار فیض بالغ بر سیزده هزار بیت است. وی درسال ۱۰۹۰هجری قمری درگذشت و در کاشان به خاک سپرده شد. بیشتر :
http://ganjoor.net/feyz/
 
کدامیک واجب تر است ؟ دکتر اسماعیل خوئی شاعر مقیم لندن اخیرا گفته است که در فیضیه ها را باید بست و به جای آنها باید دانشگاه ساخت:

 

درِ فیضیه ها گر تخته گردد
ونسلِ شیخ وآخوند اخته گردد
دبیرستان و دانشگاه بینی
پُر از اندیشه های سخته گردد
***
ز فیضیه اگر تو راه جویی
چنان باشد که راه از چاه جویی
اگر جویی همه دانش همه  فن
همه باید ز دانشگاه جویی
***
خوشا روزی که ، خود ، بی ریزشِ خون
درِ فیضیه بندد دستِ قانون
به جرمِ آن که این بنیادِ ناپاک
تباهی وسیاهی راست کانون : از دکتر اسماعیل خوئی –  بیشتر :
http://www.akhbar-rooz.com/printfriendly.jsp?essayId=41662

نظر شما چیست؟

Meet Iranian Singles

Iranian Singles

Recipient Of The Serena Shim Award

Serena Shim Award
Meet your Persian Love Today!
Meet your Persian Love Today!