نقش کانادا در تحریم ها وعدم نفوذ کامیونیتی ایرانی

روز دوشنبه21 نوامبر دولت کانادا بعد از انگلیس وامریکا تحریمات جدیدی را علیه ایران، اعلام کرد.

به موجب این بیانیه، تمامی صنایع گاز، نفت و واردات و صادرات به کانادا و ایران، و مبادلات با بانک مرکزی ایران، ممنوع اعلام می شود. قراردادهای قبلی تاسقف 40 هزاردلار شامل این تحریمات نمی شود.

ارسال ارز برای خانواده های ایرانی کانادایی، شامل رقم بالامی شود. از وزیر امورخارجه درمورد اینکه ایا ارسال ارز، دوطرفه خواهد بود و یا ارسال ارز تنها از کانادا به ایران مجاز خواهد بود که فعلا پاسخی دریافت نکرده ام.

روز دوشنبه 21 نوامبر وزیر خزانه داری آمریکا نیز گفته است که ما به طور چشمگیری، دسترسی بانکهای ایرانی به منابع مالی خارجی را محدود کرده ایم که این کار باعث کاهش جدی کارایی آنها در امر تجارت با جهان خواهد بود.

نگاهی به مسائل سیاسی

جان بیرد، روز 16 نوامبر با ایهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل. معاون نخست وزیر اسرائیل ملاقاتی در اتاوا داشتند و در آن نسبت به اتخاد قدمهای بعدی در ارتباط با گزارش جدید آماتو – دبیر آزانس اتمی، اعلام نظر کردند. (1) آنها بر گفته هارپر نخست وزیر کانادا در بیانبه مطبوعاتی، که جمهوری اسلامی را خطرناک ترین عامل صلح جهانی و امنیت خوانده بود، تاکید کردند.

بیرد که بعد از این ملاقات به امارت متحده عربی و کویت سفر کرده بود. بیرد اعلام کرد که سفر یه دوبی موفق امیز بوده است. به علت تیره شدن روابط بین دوبی و اتاوا بر سر عدم اجازه پرواز روزانه به هواپیمایی دوبی و تلافی دوبی با بستن پایگاه نظامی کانادا ( کمپ میراژ) و الزام برای کسب ویزا برای کانادایی ها، این روابط به حالت قبل خود بر نگشته است (2). پرواز برای افغانستان و لیبی از این پایگاه انجام می شده است.

گلف نیوز نوشت که یخ روابط بین امارات و کانادا، آب نشده است.

. هافییگتون پست (3) در مقاله 18 نوامبر خود نوشت، وزیر (جان بیرد) بسته طرفداری اسراییل را به کویت و امارات می اورد. در سال گذشته به گفته خبر گزاری قطر، کانادا در هفتمین کنفرانس وزرای امور خارجه گروه 8 و خاورمیانه و افریقا،، با اعتراض کردن به یک پارگراف در مورد فلسطین، مورد سرزنش قرار گرفت.

هارپر روز 18 نوامبر اعلام کرده بود که آماده است علیه ایران، عملیات انجام بدهد، اگر لازم باشد..

تورنتو استار در سرمقاله خود روز سه شنبه 22 نوامبر نوشت، ایا هارپر در صدد عملیات نظامی در ایران و سوریه با فرستادن جنگنده های اف 18 به منطقه هست. (4) تورنتو استار می نویسد، جان بیرد دو هفته پیش گفته بود صحبت از “اگر” و “اما” نیست بلکه سخن از چگونگی برای متوقف کردن ایران هست. مقاله در پایان می نویسد، کانادا باید برای اثر کردن تحریمات صبرکند. حداقل باید منتظر سازمان ملل برای صدورقطعنامه علیه سوریه و یا ایران بشود.

گلوب و اند میل روز سه شنبه 22 نوامبر در مقاله ای به قلم پل هاین بکر_ سفیر سابق کانادا در سازمان ملل – نوشت “قبل از هر عملی دوبار فکر کنید”.

این مقاله به نزدیکی هارپر با اسراییل اشاره کرده ومی گوید منافع عمده کانادا در خطر است. اعتبار قرارداد” ان پی تی “، احترام به قوانین بین المللی، به خطر افتادن دوستان کانادا در منطقه (خلیج فارس)، سلامتی اقتصاد جهانی، پاسداری صلح جهانی همه بخشی از اعتبار کاناداست.

. نویسنده در پایان می گوید کانادایی ها باید به یک تعریف مشترک از منافع کانادا در خاورمیانه باید بدست بیاورند قبل از اینکه وارد جنگی بشویم. این موضوع با اهمیت تر از آن است که تنها به دست سیاستمداران و سیاست گذاشته شود.

نظر ات شما در مورد تحریم های جدید

داود سلیمی – تورنتو – می گوید با ساختاهاری اقتصادی و اجتماعی ایران، در نهایت مردم بی گناه، بار مالی و مسائل جانبی تحریم را می پذبرند.

بابک سامعی:انتاریو – می گوید من با هر تحریمی که جمهوری اسلامی را تضعیف کند موافقم.

پویان طباطبایی: خبرنگارعکاس می گوید تاریخ بارها نشان داده است که تحریم ها در هیچ کجا تاثیر گذار نبوده است. یعنی برای دولتها تاثیر گذار نبوده است و همیشه فشار روی مردم زیاد و زیاد تر شده است.

یحیی ناطق (واترلو) – می گوید برای تاثیر گذاری تحریم ها،نیاز به نیروی نظامی هست. امریکا و اروپا نیازمند ارسال نیروی نظامی هستند که در حال حاضر توان آن را ندارند.

گلوریا یزدانی: کارگردان تاتر: هر تحریمی که به مردم فشار بیاورد، به گمان من به قدرت حکومت اضافه می کند.

دکتر مجتبی مهدوی استاد علوم سیاسی دانشگاه البرتا –مقاله حمید دباشی درالجزیره تحت عنوان “ستون پنجم دوران پست مدرن” را معرفی می کند.(5)

حمید دباشی در این مقاله می نویسد کسانی که خواهان حمله نظامی به کشورشان هستند بی شرم یا دورو هستند.

دباشی می گوید، مردم عادی به طور اخلاقی مخالف هرگونه استبداد و بی عدالتی هستند ولی انها جنگ نمی خواهند. آنها که خواهان جنگ هستند، کسانی هستند که

هادی در ای میلش می نویسد همانطور که میدونی این مسائل احتیاج به تحلیل داره که من اینکاره نیستم. اما اینطور حس می کنم که با تحریمهای جدید،فشار بسیار زیادی به پایینیها وارد میشه غذای فقیرانه تخم مرغ هر کیلو بین 3000 تا 3500 تومان هست.وضعیت تولید کننده ها که اسفناک هست. اگر این تحریم ها ادامه پیدا کنه،باید قید اعتبارات بانکی را هم زد.وتمام خریدها از اروپا هم تقریبا منتفی میشه وباید رو بیاریم به اجناس بنجل چینی وغیره. برای اینکه بتونیم مقاومت کنیم رو بیاریم به رشوه دادن به روسیه، چین، ونزوئلا وغیره. نفت راهم به هند ویونان وچین بفروشیم که درمقابل فقط جنسهای مورد نیاز را وارد کنیم.مثل شیر خشکهای مسموم ویا سایر اجناس.خلاصه امیدوارم تا سال دیگه زنده بمونیم.

ان دی پی – حزب رسمی مخالف دولت- با صدور اعلامیه ای ضمن نگرانی از تحولات اتمی ایران، حمایت خود از تحریم های جدید را اعلام می کند ولی در عین حال ازدولت محافظه کار می خواهد که با کمک متحدان خود در سازمان ملل از طریق دیپلماتیک، وکشورهای روسیه و چین،فشارهای سیاسی به ایران وارد کند.

با دفتر باب ری، رهبر موقت حزب لیبرال تماس گرفتم و نظرات انان در مورد تحریم های اخیر را جویا شده ام که تا کنون پاسخی نگرفته ام. خبرها را چک کردم ولی بیانیه ای ندیدم. سوالی که برای من پیش می آید، در زمانی که این موضوع مهمترین مسله سیاسی جهان منجمله کانادا در مقطع فعلی هست، بی تحرکی باب ری، که تجارب زیادی در سیاست دارد و اتفاقا مواضع نزدیکی با اسرائیل دارد، برای من به عنوان یک ایرانی کانادایی و تحلیل گر مسائل سیاسی کانادا جای سوال دارد.

امیدوارم دوستان ایرانی کانادایی حزب لیبرال، در این مورد پاسخ حزب (فدرال) را برای رسانه های کامیونیتی، روشن کنند.

همچنین دوستان کنگره ایرانی کانادا، با موضع گیری، به روشن شدن مواضع کامیونیتی ما و سیاستمداران کانادا کمک کنند، انتظاری که با بی عملی این گروه، در سال گذشته بر آورده نشد.

پایان سخن- اتحاد رمزپیروزی

می توانیم موافق و یا مخالف تحریم ها باشیم ولی واقعیت این است که این تحریم ها بر روی بخشی از کامیونیتی ما در کانادا و امریکا، تاثیر اقتصادی خواهد گذاشت. شایدموانعی برای کسانی که از نظر اقتصادی با جناح های سیاسی جمهوری اسلامی رابطه دارند، ایجاد شود ولی بی عملی دولت کانادا در مورد محمود خاوری، نشان داده است که برای این گروه، مشکل جدی وجود نخواهد داشت. که نشان از ضعیف بودن کامیونیتی ما در عرصه تصمیم گیری سیاسی کانادا داشت احتمال افزاش قیمت ها بدلیل دورزدن مسیر صادرات و واردات هست که بار مالی بر دوش کامیونیتی ما در کانادا خواهد داشت.

مسلما کشورهای دیگری، مواد غذایی مورد علاقه ایرانی ها را به کانادا صادر خواهند کرد. در درازمدت از دست دادن این بازار اقتصادی، بنیه اقتصادی کامیونیتی را کمتر خواهد کرد.

جریان محمود رضا خاوری، یکی از متهمان فساد مالی بزرگ که در پناه کانادا،بسر می برد، اولا نشان از ضعیف بودن کامیونیتی ما در عرصه تصمیم گیری سیاسی کانادا داشت. دوما ” نشان می دهد بخشهای هوشمند تر جناحین حاکمیت مانند هژبر یزدانی و هوشنگ انصاری، در زمان سلطنت محمد رضا شاه، شم سیاسی شان به آنها برای خروج سرمایه هایشان از ایران، کمک کرده است. سرمایه داران به دلیل شم اقتصادی قوی شان، موج شناسان و هواشناسان خوبتری نسبت به سیاسیون (حداقل در کشور ما بوده اند).

شرایط متحولی در ایران وسوریه و خاورمیانه، به دلیل نقش مهم این دو بازیگر، در حال شکل گرفتن است. این تغییر و تحولات یک شبه روی نخواهد داد. ممکن است چند سال طول بکشد. نیروهای مردمی باید هم خود از نظر سیاسی آماده باشند و هم افکار عمومی کامیونینی ایرانی در کشورهای مختلف را آگاه وآماده بکنند.

تشکل های ایرانی های خارج از کشور در هر کشوری و هر شهری که تجمع ایرانی دارد، به همدلی و همکاری های بیشتر ایرانی ها کمک خواهد کرد.

برای جمع شدنها، نبایستی در مورد چگونگی آینده ایران شکل بگیرد بلکه با توجه به شرایط اجتماعی و سیاسی گروهها ی سیاسی و اقشار مختلف ایرانی، باید برای تبادل نظر و دانستن افکار و تحلیل های همه گروه ها و افراد باشد.

هر گروهی و یا فردی هم که بخواهد با دولت کشوری که در آن شهروند هست، می تواند مذاکره و گفتگوکند بشرط اینکه، اولا به نمایندگی از سوی همه جریانات و افراد معرفی نشود، زیرا انتخاباتی صورت نگرفته است.

دوما – تعهداتی بر علیه آن جمع به دولتها داده نشود و شفاف باشد.

به همین دلیل ضرورت گفتگوو همکاری تمامی جریانات سیاسی و اجتماعی که دل نگران ایران و اینده سیاسی ان هستند، ایجاب می کند. این جبهه مردمی سیاسی اجتماعی با محوریت کامیونیتی در کانادا، در عمل اجازه نخواهند داد نظراتشان و تصمیاتشان توسط دولت کانادا ندیده گرفته شود.

سعید سلطانپور
22 نوامبر 2011- تورنتو

منابع:

سعید سلطانپور در مورد موضع کانادا در مناقشه اتمی

http://www.youtube.com/watch?v=r0fbJiVB-aE

1

http://www.cija.ca/media/minister-baird-with-israe…

http://www.international.gc.ca/media/aff/photos/20…

2

ونکور سان

http://www.vancouversun.com/news/canada-in-afghani…

3

4

http://www.thestar.com/opinion/editorials/article/…

5

Meet Iranian Singles

Iranian Singles

Recipient Of The Serena Shim Award

Serena Shim Award
Meet your Persian Love Today!
Meet your Persian Love Today!