گفتگو با احمد علی مسعود انصاری،مشاور شاه

احمدعلی مسعود انصاری از خویشاوندان فرح پهلوی که پس از ازدواج او با شاه به دربار راه یافت و بخاطر مذهبی بودنش، یکی از مشاوران و همدمان شاه شد. وی در سالهای گذشته، پس از سرشاخ شدن با رضا پهلوی بر سر پول و دارایی مالی و کشیده شدن دعوای ایشان به دادگاه ، ناگهان دست از سلطنت طلبی کشید و روی به افشاگری فساد در خاندان پهلوی آورد. وی چندین کتاب در این باره نوشته است که برای نمونه میتوان به کتاب “من و رضا” اشاره کرد. وی چندی بعد هم سر از ایران و تلویزیون حکومت اسلامی آورد تا بتواند داد خود را از خانوادۀ آقای رضا پهلوی بگیرد. بهروی وی چیزهایی را میداندد که شاید بتواند به روشن شدن تاریخ یاری رساند.

احمدعلی مسعود انصاری در خاطرات خود روابط اشرف با برادرش محمدرضا شاه و فرح را اینگونه شرح می دهد: با این همه اشرف بیشتر از تمام خواهر و برادرهای شاه با شاه نزدیک و حتی روی او نفوذ داشت. دراین اواخر که شاه در چهره یک مرد قدرتمند ظاهر می شد اشرف تا حدودی دست و پایش را جمع کرده بود و رعایت بعضی از مسایل را می کرد. با این وجود دو مسئله برای آنها که از نزدیک شاهد روابط درونی دربار بودند روشن بود: یکی اینکه اشرف چندان با فرح روابط نزدیک نداشت . . . و دوم اینکه راه و روش خود شاه را برای مملکت داری در باطن خوش نداشت و شاه هم که از باطن خواهرش بی خبر نبود، حوزه فعالیتهای او را محدود نگه داشته بود. . . »

احمدعلی مسعود انصاری درباره روابط اشرف با دیگر همسران شاه می نویسد:

» …بالأخره همین قدرت طلبی بسیارش او را با تمام همسران شاه در تضاد قرار داده بود. زیرا وی چشم دیدن زنی را که شخصیت دوم دربار و خاندان سلطنتی باشد نداشت. با فوزیه اختلاف به هم رسانید و معروف است که یکی از عوامل اصلی پافشاری فوزیه بر طلاق، اختلافش با اشرف بود و آزاری که از دست رفتار او می کشید. با ثریا نیز وضعی بهتر از این نداشت. به اختلافاتش با فرح نیز‍ اینجا و آنجا اشاره کرده ام. »

اشرف پهلوی یکی از مهره های اصلی کودتای 28 مرداد بودکه قدرت طلبی و ماجراجویی وی از عواملی بودند که به او انگیزه فعالیت در این عرصه را می دادند؛ احمدعلی مسعودانصاری در این رابطه می نویسد:
»به طور کلی وی زنی ماجراجو و قدرت طلب است و در این راه از خرج پول و نیرو ابایی ندارد. بیهوده نیست که یکی از رجال قدیم می گفت: «اگر یک مرد در خاندان پهلوی باشد اشرف است» . . . بر اثر همین خصوصیات است که اشرف یکی از مهره های اصلی کودتای 28 مرداد شد. . . »

Meet Iranian Singles

Iranian Singles

Recipient Of The Serena Shim Award

Serena Shim Award
Meet your Persian Love Today!
Meet your Persian Love Today!