مارش ایرانی، از اشتراوس و ناصرالدین شاه تا مرجان ساتراپی

سفرهای خارجی و برون مرزی توسط مقامات محترم چیز جدیدی نیست . اینکه مقامات با پول  خزانه کشوری یا به قول امروز “بیت المال ” سفر بروند و  به خرج مردم  صفا کنند از حدود صد و خرده ای سال پیش آغاز شد زمانی که سلطان صاحبقران تصمیم گرفت با استقراض پول از دولتین انگلیس و روس برود و چند ماهی در ملک یروپ بگردد و سیر آفاق انفس کندو حالش را ببرد .ناصرالدین شاه سه بار به مسافرت فرنگ رفت که هر بار آن پنج -شش ماهی طول می کشید . او در این سفرها به کشورهای زیادی رفت و شهرهای زیادی را دید در یکی از این سفرها در سال ۱۸۴۶ناصرالدین شاه به دعوت فرانسوا ژورف امپراتور  اتریش -مجارستان به وین رفت . او از رشت، حاجی طرخان (استراخان)، مسکو، پترسبورگ، برلین، فرانکفورت، کلن، آخن، بروکسل، لندن، پاریس، میلان به وین رفت. در وین استقبال با شکوهی از ناصرالدین شاه به عمل آمد و یوهان اشتراوس آهنگساز مشهور  قطعه ای به نام  “مارش ایرانی” برای استقبال از او ساخت و حسابی باعث سر دماغ شدن و کیفور شدن ناصرالدین شاه شد تا جایی که تصمیم گرفت چند موسیقیدان از فرنگ با خود به ایران بیاورد تا دسته موزیک دارالفنون را راه بیاندازند که خود داستان مفصل دیگری است. شاه شهید در همان سفر سری هم به فروشگاه KINZE در وین زد تا برای خودش و اهالی دربخانه خرید کند .علامت شیرخورشید در بالای سر در فروشگاه یادگار همان سفر است. این هم عکس  دقیق تر همان علامت شیرخورشید.  

 یوهان اشتراوس از مشهورترین آهنگسازان  قرن نوزدهم است . کمتر اهل موسیقی است که کار یا کارهایی از او نشنیده باشد او را بیشتر به خاطر والس هایش می شناسند و به اول لقب سلطان والس داده شده٬ از والس مشهور دانوب آبی بگیر ُ تا والس امپراتور  و  داستانهایی از جنگلهای وین و…. والسهایی که در روزهای شکوه و عظمت امپراتوری اتریش – مجارستان در ضیافتهای دربار هابسبورگها نواخته میشد .”مارش ایرانی” ساخته او نیز  جزو یکی از آثار مشهور موسیقی کلاسیک قرن نوزدهم به شمار می رود .  اشتراوس در این قطعه با تاکید بر سازهای بادی و کوبه ای سعی کرده حالت شرقی به موسیقی  بدهد و حس موسیقی شرقی را در شنونده ایجاد کند .

  اگر موسیقی به گوشتان آشنا می آید٬ آنرا در جایی دیگری هم شنیده اید. جست خیزها و روزگار مرجان کارتون پرسپولیس در وین یادتان می آید ؟ اولیور برنت بر اساس این قطعه مشهور  اجرا زیبا و مدرن دیگری برای کارتون پرسپولیس ساخت . اجرای زنده ورسیون پرسپولیس را هم ازاینجا ببینید.

Meet Iranian Singles

Iranian Singles

Recipient Of The Serena Shim Award

Serena Shim Award
Meet your Persian Love Today!
Meet your Persian Love Today!