“پیش”رفت

… در نظرعلماء، علم اساسن منحصر است به علم دین؛ “علم، همین سه علم است، یا آیه ی واضحة الدلاله… یا فرضیه و واجبی که خدا به عدالت مقرر فرموده، یا سنت… آنچه غیر از اینهاست، زیاد تیست و به کار نمی آید”! (“عین الحیوت”، تالیف محمد باقر مجلسی، ص174 و 175، به نقل از شاهرخ مسکوب)

اگر هر سطر نوشته های ملا محمد باقر مجلسی را “بیت” به حساب بیاوریم؛ “مجلسی مطابق حساب ملک الشعراء بهار (سبک شناسی، جلد 3، ص 304) یک میلیون و دویست و دو هزار و هفتصد (1،202،700) بیت نوشته که نسبت به عمر هفتاد و سه ساله اش، سالی 19،215 بیت…” می شود. (شاهرخ مسکوب)، یعنی روزی تقریبن 53 بیت!

در تالیفات آخوند محمد باقر مجلسی اضافه بر تفسیر و تاویل قران و مسایل مذهبی، در مورد همه چیز، از معالجه ی انواع بیماری با دعا و ورد، تا دفع سحر و سموم و آداب نشستن و شستن و خوردن و دفع و غیره (یافت می شود) که تمامی با ذکر حدیث و سنت و اخبار آورده است. او کسی ست که در زمان آخرین شاه صفوی (شاه سلطان حسین)، پیش از تصرف اصفهان توسط افغان ها، بر تمامی ارکان جامعه ی ایرانی تسلط داشته و بنیان گذار تشیعی ست که امروز بر ایران حاکم است. تقریبن هفت قرن پیش از ملا محمد باقر مجلسی، ابوالقاسم فردوسی شاهنامه را سروده که شسته و رفته اش بر طبق دلایل و اسنادی که فردوسی شناسان داخلی و خارجی ارائه کرده اند، حدود 65000 بیت است که ظاهرن به گفته ی خودش و تایید فردوسی شناسان، در طی سی سال سروده شده، یعنی سالی 2167 بیت و روزی حدود 6 بیت! و اگر به عمر دراز فردوسی تقسیم کنیم، تقریبن روزی سه بیت می شود!

دو پرسش و یک نتیجه!

1- در ایران امروز، در چند مدرسه یا کلاس یا انجمن، شاهنامه ی فردوسی خوانده یا تدریس می شود؟ چند نفر شاهنامه را خوانده اند یا می خوانند؟ در این سی و چند ساله، چند بار شاهنامه تجدید چاپ شده؟

2- در ایران امروز، محمد باقر مجلسی در چند مدرسه یا کلاس یا حوزه یا انجمن خوانده و تدریس می شود؟ چند نفر متخصص آثار مجلسی هستند؟ آثار مجلسی در این سه دهه، چند بار چاپ و منتشر شده اند؟

به مواد مصرف شده مانند کاغذ و مرکب و … نیروی کاری که صرف انتشار آثار آخوند محمدباقر مجلسی شده دقت کنید! چقدر وقت و ثروت ملت تلف “مجلسی” شده است؟

به این می گویند “پیش”رفت یک ملت!

…..

وقتی در یک صبح ابری و گرفته ی یک شنبه، تنبلانه روی مبلی نشسته باشی، قهوه ات را جرعه جرعه سر بکشی و در آن واحد با تفنن دو کتاب “شاهنامه”ی فردوسی و “ملیت و زبان” از “شاهرخ مسکوب” را ورق بزنی و… آنچه می نویسی بهتر از آثار آخوند ملا محمدباقر مجلسی از آب در نمی آید.

یک شنبه 19 شهریور 1385

Meet Iranian Singles

Iranian Singles

Recipient Of The Serena Shim Award

Serena Shim Award
Meet your Persian Love Today!
Meet your Persian Love Today!