یادبود شهدای قتل عام سیاه 67 در تورنتو

سعید سلطانپور

شنبه هشتم سپتامبر 2012 به همت کمیته ی برگزاری یادمان زندانیان سیاسی ایران –تورونتومتشکل از چهار گروه سیاسی، بیست وچهارمین سالگرد قتل عام زندانیان سیاسی در تابستان 67 وسی ویکمین سالگرد قتل عام 60 درطبقه دوم کتابخانه نورث یورک با حضور بیش از 200 تن از هموطنان مقیم تورنتو به خوبی برگزار شد .

برنامه با پخش کلیپ هایی از دادگاه ایران تریبونال در 18 تا 22 ژوئن 2012 لندن آغاز شد که شهود هریک از شکنجه وتجاوز واعدام نزدیکانش گفتند واشک ریختند واشک همه ، حتی قضات را بر انگیختند وهمه را گفتند وجهان این همه را از این دادگاه شنید ….

سپس خوش آمد گویی توسط مجری وبه دنبال آن پیام کمیته ی برگزاری مراسم یادمان اعلام شد وطبق برنامه منتظر سخنران اصلی دکتر پیام اخوان ،حقوقدان در مورد نخستین مرحله ی دادگاه مردمی ایران تریبونال بودیم که مجری برنامه بدون دلیل موجه از دکتر مریدی نماینده پارلمان اونتاریو ،با توجه به اینکه برنامه ایشان در بخش دوم گنجانده شده بود دعوت کرد گفتارش را بیان کند .دکتر مریدی با وجودی که از روی نوشته بیاناتش را میخواند در یک سخنرانی 10 دقیقه ای بدون اینکه بحثش در ارتباط با موضوع نشست باشد به قولی همانند آخوندها به صحرای کربلا زد ووارد حاشیه شد سخنرانی ایشان با چند گاف بزرگ همراه شد که از یک سیاستمدار بعید است ولی چون ما به علم وسواد سیاسی ایشان آگاهی کامل داریم متعجب نشدیم وآنرا مشابه منبرهای آخوندهای وطنی روستا هایمان یافتیم .

گاف اول: برآورد کشته های ایران در جنگ تحمیلی عراق را یک میلیون اعلام کرد در حالیکه تمامی اسناد جنگ از رقم 240 هزار کشته ( اعم از نظامیان و غیر نظامیان در جنگ بمباران شهرها وموشکهای اصابتی به ایران عزیزصحبت می شود

گاف دوم : رضا مریدی دادگاه مردمی ایران تریبونال را همانند دادگاه نورمبرک آلمان تشبیه کرد . این در حالی است که همه فعالین سیاسی وحقوقدانان از مشابهت دادکاه مردمی ایران تریبونال به دادگاه راسل در مورد محاکمه امریکا به دلیل جنایت در ویتنام تشبیه میکنند. شدت علاقه نمایند ه ریچموند به جناح جنگ طلب اسرائیل ، و ارادت به نخست وزیر هارپر باعث حواس پرتی ایشان شده است .

گاف سوم:کشتار سال 67 در زندانهای رژیم ایران را به زمان ریاست جمهوری میر حسین موسوی ارجاع کرد درحالیکه موسوی نخست وزیر بود . رئیس جمهوردر آن زمان علی خامنه ای بوده است.

اگر یک شخص ساده وبدون ادعا این گافها را مرتکب می شد اشکال نداشت ولی از ایشان و همخطی اش با برخی جریانات مشکوک دست راستی جای سوال دارد .

اما دکتر پیام اخوان با تسلط به موضوع به خوبی موضوعات مبتلا به سیر اجرایی دادگاه مردمی ایران تربیونال در لندن وادامه آن دادگاه (مرحله دوم )در لاهه را بیان کرد که مورد اسقبال همه حظار قرا گرفت .

در بخش دوم برنامه یکی از شهود دادگاه که برادر ودوتن از دایی هاش در کشتار 67 شهید شده بودند گزارشی از دادگاه و جو دادگاه اعلام کرد که برای حضار جالب توجه بود .

سپس آقای کاوه شهروز ،حقوقدان به زبان انگلیسی از مراحل شروع وپیگیری ها واهداف این کارزار مطالبی را گفت .

دکتر شهرام اعظم ( پزشک معالج شهید زهرا کاظمی )مجری بخش پرسش و پاسخ بود .پیام اخوان به حداقل 15 سوال پاسخ داد.

بستن سفارت کانادا در تهران وبه تبع آن تعطیلی سفارت ایران دراتاوا بخش عمده ای از پرسش و پاسخ اختصاص یافت که پیام اخوان در دو بخش فارسی و انگلیسی در پاسخ دو سوال قطع رابطه را یک اشتباه دانست . وی به عنوان مثال ازموضوع خانم حمید قاسمی شال اشاره کرد وی زمان را بسته شدن را مورد سوال قرارد اد و گفت بوی جنگ می اید . در زمان جنگ رژیم تمامی سوراخهایش را می پوشاند و اجازه رشد به جوانان را نخواهد داد .

این مراسم تا ساعت 10 ادامه داشت و یکی از منظم ترین برنامه ها وگردهمایی ها بودکه جای تقدیر دارد .

ولی ادعای برنامه ریزی دادگاه توسط افراد غیر دمکراتیک مانند کاوه شهروزوحمایت وطن فروشانی مانند فرخ زندی که در یک کودتای مهندسی شده به کنگره موسوم به ایرانیان کانادا راه و تسلط یافته اند با توجه به تمایلات انها به جناح جنگ طلب کانادا و اسرائیل ، سوالات اساسی در بی طرفی و حقوق بشری بودن ایران ترایبونال ایجادمیکند .

امیدواریم مسولین ایران ترایبونال در این مورد شفاف سازی انجام دهند .

rahehaltv@gmail.com;

Meet Iranian Singles

Iranian Singles

Recipient Of The Serena Shim Award

Serena Shim Award
Meet your Persian Love Today!
Meet your Persian Love Today!