که خوش میآمد آن بورانی اسفناج

آن زمانهای دور،آن اُوقاتِ خوش و گرمِ کُرسی به میانِ تالار و قَهقهه‌های اهلِ خانه و دوستان هنوز روز رخت نبسته و شب به آغوشِ ماه نیامده،که خوش می‌‌آمد آن بورانی اسفناج که کدبانوی خوش کارِ شیرین شِکار برای ما حاضر می‌‌کرد .

چند سالیست که گوشتِ قرمز و لَحوم الطُیور نمی‌‌خوریم،احساسِ خوبی‌ داشته و روی به خوردنِ سبزیجات و مُقیمانِ دریا و اقیانوس آوردیم،یزدان را صد کرور مرتبه شُکر که حالمان خوب است و دائم سفارش به دوستان می‌کنیم که گوشتخواری را بعد از چهل سالگی به کناری گُذارند و با دنیای طبیعت عَهدِ سلامتی بَندَندْ،که بَس است رو هم خوری،کباب و چنجه..جوجه خوری !

همین بورانی اسفناج را می‌‌توانید طبخ کنید و با اعضای محترمِ خانه نوش جان کرده و دعایی به منِ شِمیران زاده بکنید.

– ۱ کیلو اسفناجِ تازه (با برگ‌های سبز و قشنگ مثلِ زُمرد و تازه مثلِ شبنمِ بهاری،هر کیلو اسفناج برای سه‌ و یا چهار نفر کافیست،مگر اینکه خانمِ خانه پا به ماه بوده و بیشتر بخواهد و بیچاره مردِ خانه !)

– ۲ سیرِ تازه (اگر فردا خانه نشین بوده و کسی‌ به منزل نمی‌‌آید،مقدارِ سیر را بیشتر کرده و بدانید که سیرِ تازه خوری مساوی است با سلامتی در عشق بازی با همسر،کمِ کار نگذارید!)

– گردو (برای آن دسته از هم میهنانی که حساسّیت دارند؛خوردنِ گردو را سفارش نمی‌کنیم،اینها که بد اخلاق و بد رفتارند،بیشتر گردو خورند!)

– مقداری کم پیازچه (این هم از یادگارِ شمیران است و فاطمه خانم همیشه پیازچه کوچک استفاده میکرد تا مزهٔ آن اندکی‌ زَبان سوزْ باشد)

– ماست (سفارش می‌کنیم که ماستِ سِفتِ یونانی باشد،با ریختنِ اندکی‌ آبِ سرد به روی آن می‌‌توانید میزانِ چرب بودنِ آن را آزموده و برحسبِ اشتها و علاقه آبِ آن را کم و زیادش کنید)

* اول نامِ پروردگار و اِلهی نام تو ما را جَواز، مِهر تو ما را جَهاز، شناخت تو ما را اَمان، لطف تو ما را عَیان.

* اسفناج را در یک قابلمه ریخته و با آبِ سرد تا به نیمه پُر کرده و آن را بپزید،یادتان باشد که اسفناج زود پخته می‌‌شود،حواستان پَرت نشود و به دنبالِ کارِ دیگر نروید.

در فرانسه مشاهده کردیم که مردم برای اینجور بورانی‌ها از قبل آبِ داغ را حاضر میکنند و سپس به روی اسفناج میریزند و چندی صبر کرده و چندی دیگر با قاشق آرام آرام آن را به هم می‌‌زنند.نتیجه همان است اما تصوّر می‌کنیم که اگر به صورتِ طبیعی پخته شود بهتر بوده و خواصِ خود را برای خورَنده حفظ می‌‌کند.

* پیازچه و سیر را با هم سُرخ کنید،نه‌ آنقدر که سوخته و سیاه شوند،همان که بِرشته شوند کافیست،اگر پیازچه نمیخواهید؛سیر را به همراهِ اسفناج بپزید.هدف بُرّندِگی‌ مَزهٔ بورانی است و اِشتها برانگیزی .

* وقتی‌ که اسفناج پخته شد و به کناری گذاشته و اندکی‌ بعد خنک شد،مقداری گردوی خورد شده (می‌ توانید کشمش نیز همچو مردمانِ کشورِ دوست و برادر ترکّیه بدان اضافه کنید،خلاّق باشید) نمک (زیاد نریزید،به فکرِ  قلب و عُروقِ خود باشید) فلفلِ سیاه (هم میهنانِ مقیمِ آمریکا و کانادا می‌‌توانند اندکی‌ چیلیْ قرمز مکزیکی بدان اضافه کنند،از تُندی هراس نکنید) بدان افزوده و با ماست (اگر ماست سِفت است و از سرزمینِ یونان؛ سه‌ و یا چهار قاشق کافیست،اگر ماست به جورِ دیگریست؛آنقدر بریزید که صَلاح دانید) آن را مخلوط کرده و آن را خوب قاطی کنید.

* می‌‌توانید یکی‌ چند قطره روغنِ زیتون سبزِ اِسپانیولی نیز به آن اضافه کرده و دوباره قاطی کنید،بسیار خوشمزه می‌‌شود.

* فراموش نکنید که اسفناج باید بُخار پَز شود،سفارش می‌کنیم که از قابلمه‌های ساختِ آسیای شرقی‌ که برای پختنِ وُوک (Wok) به کار می‌‌روند استفاده کنید.

* قبل از اینکه آن را به روی سفره بگذارید،حتما مَزه مزه کنید تا چیزی کم نیاید و خلُقِ کسی‌ تنگ نشود،ایرانی بَهانه گیر است.

* آن را درونِ یک کاسه قشنگِ چینی‌ (با نقش و نگارِ ساختِ میهنِ عزیزمان) ریخته و روی آنرا با نعناع خشک و یا چند ریحان و یا تُربچهٔ قرمزِ کوچکِ رَنده شده تَزئین بفرمایید.

* بورانی اسفناج با انواع و اقسامِ نان خورده می‌‌شود، دِلبخواهانه رفتار کرده و هر نانی که خواستید به سرِ سفره بیاورید.

* مراقبِ دستگاه‌های برقی آشپزخانه و اُجاق باشید، هول نکنید و بدانید که سهمِ شما پابرجا است و در زندگی‌ بزرگترین لذت همان است که کاری را انجام دهی‌ که تو به گفتند که در انجامش ناتوانی‌ .

نوشِ جانتان .

و اینکه اگر داری طَرب کن، و اگر نداری طلب کن، یار باش بار مباش، گُل باش خار مباش.

Meet Iranian Singles

Iranian Singles

Recipient Of The Serena Shim Award

Serena Shim Award
Meet your Persian Love Today!
Meet your Persian Love Today!