فیلم تکراری؟

لزوم شفاف سازی مبارزات ماقبل انتخابات


Share/Save/Bookmark

فیلم تکراری؟
by Ahmad Sadri
08-Oct-2008
 

اینروزها که تنور انتخابات در حال گرم شدن است بسیاری در مورد کاندیداتوری رهبران نهضت اصلاحات سخن میگویند.  نوشتار های بسیار جالبی هم از دست مقالات آقایان جلائی پور و ملکیان در دعوت از آقای خاتمی به انتخابات نگاشته شده است که ویترین بسیار گویائی از فرهنگ سیاسی این دوران را تشکیل میدهند.  در این میان برخی از اصلاحطلبان هراس دارند که رقابت ماقبل انتخاباتی موجب شکستن رای شود و البته بسیاری از امکان عدم توافق نهائی و تقسیم رای نگرانند.  در مور گروه حاکم هم شایعات زیاد است و البته شایعه چیزی است که در خلاء خبر، مثل قارچ در تاریکی، تولید مثل میکند:"میگوئی احمدی نژاد پرچمدار محافظه کاران خواهد بود یا قالیباف یا لاریجانی و یا احیاناً کس دیگری! میگویند..."   در این شرایط عدم شفافیت است که صرف "خبر داشتن" در حلقه های مماس با قدرت، بجای اینکه مقدمه واجب هر گونه تحلیل باشد، به نوعی سرمایه اجتماعی تبدیل شده است.  خبر برای عموم نیست بلکه خاص خواص است و خبر دار بنا بر تعریف از ما بهتران است.  در حال حاضر سوال اینست که زعمای قوم چه کسانی را برای انتخابات نامزد خواهتد کرد حال آنکه سوال باید این باشد که مردم که را میخواهند.  

بنظر من یکی از نقائص قابل رفغ مردمسالاری در ایران عدم شفافیت مبارزات ماقبل انتخاباتی است.  محافظه کاران و اصلاحطلبان هردو از اصلاح فرایند های پیش انتخاباتی سود خواهند برد.  در حال حاضر انتخاب نامزد ها به صلاحدید نخبگان و قدرتمندان و ریش سفیدان در اطاقهای دربسته واگذار شده است.  مرحله پیش انتخاباتی ما در واقع بیشتر به یک الیگارشی می ماند تا یک دموکراسی.  آیا بهتر نیست دوره ای را رسماً برای انتخاب مرشحین هر طرف اختصاص دهیم تا در آن نامزدها ی شرکت در انتخابات درطرفین با رای مردم انتخاب شوند؟  این فرایند بار نظارت استصوابی را نیز از دوش نظام برخواهد داشت چه استصواب (که لازمه انتخابات است) نیز توسط مردم و حزب در چار چوب قانون اساسی انجام خواهد شد.  

قبل از انتخابات طرفداران اقلیت باید تعیین کنند که کدام نامزد از میانشان بهتر میتواند عملکرد اکثریت را تحت سوال ببرد و برای موضع سیاسی خود رای بیاورد، چه کسی میتواند سخن، خوب بگوید و سخنِ خوب بگوید.  اکثریت در قدرت هم همینطور: آنها هم باید به طریقی دریابند که میان همفکران خود اصلح برای دفاع از عملکرد حزب حاکم کیست.  البته اگر رئیس جمهوری در دوره اول خوب عمل کرده باشد طبعاً انتخاب او از طرف حزبش بسیار آسان خواهد بود ولی کسی که در دوره نخست ضعیف عمل کرده باشد قطعاً مورد چالش درونی قرار خواهد گرفت.  همینطور وقتی که شاغل پست سیاسی دو دوره را گذرانیده باشد باز تعیین جانشین او توسط حزبش مستلزم ارزیابی جدی درون حزبی خواهد بود.  مبارزات قبل از انتخابات مثل اردوی ورزشی قبل از مسابقات بین المللی، باعث آمادگی طرفین برای صحنه مبارزه واقعی نیز خواهد شد.  در جریان چنین فرایندی است که میتوان فهمید از میان واجدان شرایط کدام بیشتر مناسب رهبری یعنی هوشمند، متعهد، معتدل و فرهمند است.  

این تصحیح ساختاری میتواند یکی از مسائل سیاسی ما را هم که همان قحط الرجال باشد حل کند.  هرچند من خودرا از طرفداران کاندیداتوری آقای خاتمی میشمارم ولی لزومی نمیبینم که گزینه فقط بین ایشان و دو سه نفر دیگر باشد.  دلیلی ندارد که در یک نظام سالم همه اش بدنبال معمرینی که دو دوره رئیس جمهور بوده اند بدویم.   کجای دنیا برای پذیرش بالاترین مقام مملکت اینهمه خواهش و تقاضا از یکسو و ناز و کرشمه از سوی دیگر وجود دارد؟  تعارف در صرف چای و شیرینی و عبور از در ضرری ندارد ولی جای آن در سیاست نیست.  اگر ما مبارزات ماقبل انتخاباتی آزاد می داشتیم شیفتگان خدمت از جوان و دنیا دیده با کمال میل وارد گود میشدند و در راه کسب نامزدی حزب خود و مبارزه برای کسب قدرت و امکان خدمت پنجه در پنجه رقبا میانداختند.  اگر گزینه ها تنگ نمیبود دیگر لازم نمیشد که اینهمه به یکنفر رو بیاندازیم و التماس کنیم و او را به جد اطهرش قسم بدهیم و در محضور اخلاقی بگذاریم که رهبری را بپذیرد.  این همان فیلم تکراری دوره دوم آقای خاتمی است که نتایجش را هم دیدیم.  نامزد شدن یک قول است نه یک لطف.  کسی که نامزد مبارزات انتخاباتی میشود با مردم پیمان میبندد که که به آرمانهای تفکرسیاسی خاصی متعهد خواهد بود و در راه اعمال آنها حد اکثر سعی خود را خواهد نمود.  آنچه عملکرد یک کاندید را در دوران خدمتش تعیین میکند تنها مزایای اخلاقی او نیست.  نحوه نامزدی و تعهدهائی که شخصی برای رسیدن به مقام سیاسی کرده (یا نکرده) است  نیز در ایفای این نقش موثرند.  

خلاصه اینکه ما در ایران به یک تغییر اساسی در ساختار انتخاب نامزدها نیازمندیم و علت اصلی این نیاز هم شفاف سازی فرایند تعیین نامزدهاست.  اگر از من بخواهند که هدف جنبش اصلاحات در ایران را در یک کلمه خلاصه کنم خواهم گفت که در یک کلمه نمیتوانم ولی در دو کلمه هدف اصلاحات شفاف سازی است که تنها راه مبارزه با فساد است.  نورآفتاب که جهان را روشن میکند و موجب معرفت ما از دنیاست در آن واحد حیاتبخش و پاکساز هم هست. مبارزه با فساد به غروم غروم و بگیر و ببند نیست.  مبارزه با فساد یعنی شفاف سازی و شفاف سازی یعنی شب زدائی و شب زدائی یعنی اصلاحات.  کما اینکه ملای روم هم میگوید: "روز خفاشک نیارستی پرید --  شب برون آمد چو دزدان و چرید."  واما جوهره شفاف سازی، و در واقع هر گونه اصلاح،  پذیرش تغییر است.  تصحیح دائم در هر زیستواره ای نشانه زندگی آنست.  در مورد ساختار های سیاسی نیز تصّلب و "سخت گیری و تعصب خامی است!"


Share/Save/Bookmark

Recently by Ahmad SadriCommentsDate
The Hurt Locker’s Missing Disclaimer
-
Apr 24, 2010
اوتی که گل بود
7
Feb 24, 2010
معنویت و پاکدینی روشنفکرانه - 2
1
Feb 03, 2010
more from Ahmad Sadri
 
default

Mullahs are NOT going

by Mullah lover (not verified) on

Mullahs are NOT going anywhere. Get used to it. They didn't come to power to loose it! You can grind your teeth in anger all you want. May I suggest a mouth guard?!

Long live mullahs who saved Iran and promoting real pride! Real pride, not pride bought at $1 stores!


default

Reality sucks big time

by Anonymous123 (not verified) on

Majid khan;

Whether you like it or not, rest assured with the way mullahs are leading Iran, "chand million" will be sacrificed eventullay.

You do not need any AJAANEB va NOKARAANESHAAN, mullahs are Iranian people's worst enemies and do the job themselves.


default

ajabaaaaaa!

by Anonymous123 (not verified) on

Hajiagha;

Why don't you go back to Iran if you got such a low negative opinion about Canada? I am sure nobody has put a revolver to your head forcing you to stay in Canada!!


default

1-Khaneh az pai bast veyrun

by rook goo (not verified) on

1-Khaneh az pai bast veyrun ast khavjeh feker naghshe eyvan hast.
2-sageh zard baradere shoghal ast.(khatami,rafsanjani,geleembuff.....)
3-az doshmanan shekayat bare doostun brand, choon doost doshman ast shkayat koja bareem.(IRI is the enemy NO 1)
4- ma ra be rendee afsaneh kardand, peerune nadun shykhane gomrah.(so called nobels and educated).

the only way to rescue our beloved country IRAN is to flush the IRI to the sewerage of the history.


default

فقط در یک کلمه

Critic (not verified)


احمد آقا فرمودند:

اگر از من بخواهند که هدف جنبش اصلاحات در ایران را در
یک کلمه خلاصه کنم خواهم گفت که در یک کلمه نمیتوانم

اجازه بفرمائید کمکتان کنم احمد آقا :

خیانت


Majid

جناب فریبر "س" خان ‌ام دی دامت افاضاته

Majid


 

 تحلیل‌های جناب عالی‌ را به قامپیوتر وضع حمل (دانلود) نمودم، در آن واحد صیحه  ای بزد و همانا مدهوش گردید، فلذا بعد از اندکی‌ مشت و مال به هوش آمده این پنجره (ویندو) باز گردیده این پیام مترتب گردید you must sacrifice yourself for your aunt ....یا به عربی‌ فصیح ... شما باید خود را قربانی کنید برای عمه خود.ولله و ا علم....

فکر کنم منظور این بود که " قربون عمه ت بری با این کامنت‌هایی‌ که اینجا مینویسی" !

شما چی‌ فکر می‌کنید قربان؟ 

آخه این کامپیوتر وا مونده حضرت عالی‌ "سپل چک" نداره؟ فکر میفرما یید زبان انگلیسی‌ اینقدر خر تو خره؟ greeting

 


default

Canada is best place for living?

by hajiagha on

www.canadaright.com

we have same kind regime in canada same election , nothings change in canada over 13 years I remember life get more difficult and more expensive, over 200.000 homeless and now young Canadian on drug and heroin and free injection programs give Canadian to be free and have drug by government may came from Afghanistan? but why you are so much complain about Iran and so negative?


default

رفغ مردمسالاری در ایران ,فیلم تکراری؟

Faribors Maleknasri M.D. (not verified)


ما در ایران به یک تغییر اساسی در ساختار انتخاب نامزدها نیازمندیم so let us pack our lagage and go to that country and satisfy our likewise needs.
after RAF E MARD SALARI in the Islamic republic of Iran "we" will surely vot for Mrs. Ebadi as President?
I am afraid "we" - Iranians in diaspora - will have to consume for many many hundred years these allways getting elder Films.
I have allready made clear that Mr. Khatami is not that ESSLAH TALLAB. All these are but only JANG E ZARGARI. In order the beleavers would vot 100% for their beloved presiden Mr. Mahmood Ahmadinejad. Instead of discusions which are necessarily without any results, i propoes to try to struggle for better life conditions in our near surroundings. can we not be happy that we have the best way of voting for example in the United states of america? I just remember the the Bushy Bushy bacame President because a court voted for him. I think so much democracy should be enough. why quarrel about missed democracy in areas which are thousands of miles away. Just why? Greeting


Majid

چند میلیون

Majid


یک بار حاکمی به یکی‌ از اطرافیان ش غضب فرمود و او را به هزار ضربه شلاق محکوم کرد

محکوم بیچاره گفت :....حضرت حاکم....یا شمردن بلد نیستید یا شلاق به ما تحت تون نخورده!

اگر " چند میلیون" بمیرند چه باک ؟ 

 


Majid

A few milion??

by Majid on

Anonymous ^2

I'm just shaking my head in disbelief at your comment!

A FEW MILLION???????????????

Pal....let me put it in perspective for you.....

Azadi stadium holds a little over 100,000 people... and "A"  million is that, X 10 !!!

And you're talking  a "FEW MILLION" ?

I remember at the beginning of the war with Iraq Khomeini said......Iran has 45 million population and Iraq has 18......and if 18 million are killed from each side we still have 27 million and they have NOTHING !...and he was talking about 36 million LIVES!

YOU and YOUR president and that bimbo VP "God forbid"  are heading that way!

Khoda IRAN ra az sharreh AJAANEB va NOKARAANESHAAN hefz konad .


default

I hope John McCain becomes the President od USA

by Anonymous^2 (not verified) on

and I hope he will attack the Islamic republic of Mullahs. And in the process if a few million supporters of mullahs die, I would say it's certainly worth it!


default

IRI Recycling

by Del Sooz (not verified) on

بدون انکه قصد کوچکترین توهین و بی احترامی به مردم کشورمان داشته را باشم ولی نظام مملکت را بشکل مزرعه ای در اورده که خیلی از نمایشات بشکل نشخوارکردن در امده است. انتخابات رییس جمهورنمونه بارز ان است که هر ۴ سال یکبار تکرار می شود. واقعا که باید بحال خود گریست.


samsam1111

Qadesiyeh regime's twins

by samsam1111 on

The Ommatist regime twin Camel dungs of  Reformism & Fundamentalism. The hostage nation is better off wishing for flying saucers & aliens to land in Tehran than hoping for these  Seyed Arabs & Malijaks  to help them with their lives.

btw; Next time write the article in Farsi or English.. Tassalob, Rafgh , Atharr, akh, takhan 

Election?. Yah & We just landed on planet Earth. Good luck with the Seyed sanctioned (S)election...lol