مقاله دکتر اسماعیل نوریعلا "آتش ارتجاع" را خواندم که غیر مستقیم ( یا شاید هم مستقیم، خدا می داند) در جواب صحبت های جنجالی اکبر گنجی در دانشگاه تورنتو نوشته شده بود. بعد از خواندن مقاله احساس کردم که اکبر گنجی در این نوشته مظلوم واقع شده است. گر چه مطمئنم آقای گنجی نیازی به امثال من برای دفاع از خود ندارند، اما پررویی را به حد تمام رساندم و تصمیم گرفتم روبروی این دو استاد بزرگ بایستم و حرف بزنم. پس اساسا نوشته من جواب به صحبت های نوریعلا نیست که من در حد جواب دادن به او نیستم، بلکه دفاع از گنجی یا "پوپر ایران" است.
بخش اول مقاله نوریعلا به بخش دومش می چربد. در بخش اول نوریعلا تئوریک صحبت می کنند و جناح گیری سیاسی نمی کند. حرفهایش درست یا غلط تحت تاثیر موضع گیری سیاسی نیست. اما بحث دوم بنا بر طبیعت بحث سیاسی زوایه های بحث برانگیزتری پیدا می کند. به هر حال من بخش اول حرفهای نوریعلا را کم و بیش قبول دارم، گر چه صحبت های گنجی را نیز رد نمی کنم. یعنی احساس می کنم اساسا این دو راجع به دو چیز متفاوت صحبت می کنند و اتفاقا هر دو درست هم می گویند. مفهومی که از ارتجاع منظور گنجی بوده است، به عقیده من با ارتجاع مقاله نوریعلا دو تاست و این از خصوصیات علوم انسانی است که کلمات و واژه های مختلف در زمان های مختلف به اشکال مختلفی معنا می شوند. ارتجاعی که در مقاله دکتر نوریعلا به آن اشاره شده است برابر با مفهومی است که بعد از انقلاب فرانسه از ارتجاع ساخته شد و در حقیقت این تعریف کلاسیک ترین تعریف موجود از ارتجاع است. Reactionary در این تعریف از واژه فرانسوی réactionnaire می آید که در حقیقت به جناح راست مجلس فرانسه اطلاق می شد که خواستار بازگشت سلطنت بودند. Reactionist در ادبیات سیاسی آن روز فرانسه با واژه محافظه کار یا Conservative تقریبا یکسان بود.
اما گنجی اساسا نوع دیگری از ارتجاع مد نظر داشت. منظور گنجی از ارتجاع بیشتر یک مفهوم اجتماعی بود تا سیاسی.او بیشتر از جامعه ایران می گفت تا حکومتش. این را به آسانی میتوان با دقت در پس زمینه سخنرانی گنجی دریافت. گنجی داشت به مخاطبانش می گفت که ایران یک جامعه به عقب برگشته نیست و شاخص هایی که او ذکر کرد همه در مورد جامعه ایران صدق می کند. به عنوان فردی که اخیرا ایران را ترک کرده کاملا صحت گفته های گنجی را تایید می کنم. دقت کنید که مخاطب گنجی افرادی بودند که از ایران توهماتی پوچ و نادرست را در ذهن داشتند. مثلا دانشجویی که اصلا در ایران به دنیا نیامده و جز از طریق شبکه های ماهواره ای ضد جمهوری اسلامی و چند ویدئو اعدام در یوتیوب تصویری از داخل ایران به او ارائه نشده چه تصوری از ایران در ذهن خواهد داشت؟ اساسا از ایران تصور یک جامعه بدبخت را دارند که از لحاظ فرهنگی هزار و چهار صد سال است هیچ نوع پیشرفتی نداشته است. گنجی قصد اصلاح این نوع افکار را داشت و گرنه گنجی در مقاله ای پیرامون همین نظام ایران را یک نظام غیر دمکراتیک بر شمرده و خود بارها اعلام کرده که برای قانون اساسی ایران مشروعیت دمکراتیک قائل نیست و معتقد است با قانون اساسی فعلی گذار به دمکراسی غیر ممکن است.
نوریعلا در متن خود سپس با این استدلال که بنیادگرایی نوعی ارتجاع است سعی کرده است نشان دهد که اساسا بنیاد گرایی پدیده مدرنی نیست. این حرف نوریعلا اساسا زیربنای علمی ندارد و من شدیدا به آن معترضم. به عنوان یک دانشجوی جامعه شناسی تقریبا همه می دانیم دولت های بنیادگرا در سیر تحول سیاسی در غرب بعد از دولتی که با نام دولت مدرن ملی از آن یاد می شود به وجود آمدند. دولت مدرن ملی طبق تعاریف جامعه شناسی سیاسی دولتی است اقتدارگرا که با حمایت از بورژوازی اولین مراحل گذار از فئودالیسم به سرمایه داری و در نتیجه از جامعه سنتی به مدرن را فراهم می کند. سرمایه داری که در نتیجه دولت مدرن ملی به وجود می آید اما یک سرمایه داری اولیه است و با انواع نئولیبرال و سوسیال لیبرال متفاوت است. در تاریخ اروپا دوران بین 1684 تا 1789 یعنی زمان بین انقلاب انگلستان و انقلاب فرانسه زمانی بود که اکثر دولت های مدرن ملی به وجود آمدند. در سایه دولت های مدرن ملی اولین مفهوم کشور به وجود آمد. دولت های مدرن ملی اساسا بر اقتصاد دولتی تاکید داشتند، ارتش جدید و منظم به وجود آوردند و بر پایه ایدئولوژی های ناسیونالیستی استوار بودند. گسترش شهرنشینی نیز از آثار دولت ملی مدرن است. با وجود اینکه دولت مدرن ملی مدرنیته ظاهری را ترویج میداد، اما در درون ماهیت سنتی داشت. به بیان دیگر گرچه دولت ملی مدرن خود باعث پیشرفت ظاهری کشورها به سمت مدرنیته بود، اما ساختارهای آن نظیر سلطنت مطلقه اساسا قدیمی بودند و همین اساس محو آنها را رقم زد. انقلاب فرانسه اولین واکنش به دولت های مدرن ملی بود. انقلاب شکوهمند (Glorious Revoloution) در انگلستان نیز گامی در جهت نقض دولت مدرن ملی بود.
نتیجه زوال دولت ملی مدرن پاگرفتن دولت های محافظه کار سنتی بود. این دولت ها در حقیقت پاسخی به مدرنیزاسیون سریع دولت های مدرن ملی بودند. نکته مهم اینجاست که محافظه کاری در اروپا با بنیادگرایی اسلامی تقریبا یک مفهوم را عرضه می کنند. در دولت های محافظه کار سنتی نیز گرایش به دین و فرهنگ گذشته وجود داشت. منشا پیدایش دولت محافظه کار را کارل مایهام در واکنش طبقه زمین دار، دهقان و خرده بورژوازی به گرایش جامعه به سمت ارزش های کاپیتالیستی می دانست. دولت های حاصل از فرآیند گرایش به محافظه کار نظیر حزب توری در انگلستان بر مفاهیمی چون اقتدار سیاسی و احترام به سنت ها و مذهب را ترویج می کردند. دولت محافظه کار را می توان در یک کلام حاصل واکنش جامعه کهنه به تهدیدات جامعه نو دانست اما نمی توان آن را از مدرنیزاسیون جدا پنداشت. اگر مدرنیزاسیون را فرآیند تبدیل جوامع از شکل سنتی به مدرن بدانیم، باید بپذیریم که این راه جاده مستقیم نیست و دلیل نمی شود هر نوع تغییر مسیری در این جاده را واپس گرایی بدانیم. واقعیت اینجاست که مدرنیزاسیون بدون تشکیل دولت های محافظه کار سنتی که خاصیت بنیادگرایی عموما دینی دارن غیر ممکن است همان طور که رسیدن یک مقصد بدون گذر از پیچ ها و دور برگردان ها ناممکن است.
اینک اگر سیر تحول غرب را به وضعیت تاریخ معاصر ایران مانند کنیم در خواهیم یافت که دو دوره سلطنت مطلقه پهلوی اساسا نمایی از حاکمیت دولت مدرن ملی بودند که زوال آنها موجب زایش یک دولت محافظه کار سنتی یا به تعبیری بنیاد گرا شد. این دولت مدرن نه تنها ارتجاعی نیست چون بخشی از فرآیند مدرنیزاسیون است، بلکه غیر مدرن هم نیست. اساسا جمهوری اسلامی پدیده ای نه پدیده ای واکنشی به جنبش مدرنیزاسیون ایران است، بلکه در دل جریان های روشنفکری ایران به وجود آمد. جمهوری اسلامی خواسته یا ناخواسته نقش مهمی را در رساندن جامعه از دولت مدرن ملی به دولت بعد از آن که در غرب لیبرال بود انجام داد. بحث نقش حکومت جمهوری اسلامی در توسعه جامعه روشنفکری مبحث دیگری بدان جداگانه خواهیم پرداخت.
و این در صورتی است که از ساده ترین و مورد قبول ترین نظریات جامعه شناسی استفاده کنیم و نخواهیم بنیادگرایی اسلامی را یک پدیده پسامدرن بدانیم. یعنی در حقیقت بنیادگرایی به عنوان یک عامل داخلی یک ایدئولوژی مدرن است و در نگاه خارجی یک واکنش مقبول اجتماعی به امپریالیسم و کلونیالیسم. اینجاست که حتی بن لادنی که نوریعلا با مسخرگی او را سنتی ترین و عقب مانده ترین آدم می داند دارای منشا مدرن می شود.
متاسفانه مشکل اسماعیل نوریعلا این است که همه چیز را از عینک خاصی می بیند که به سختی می شود اسمش را گذاشت واقع گرایی. بن لادن تنها در صورتی یک عقب افتاده و انگل است که از دید یک آمریکایی قضیه را بنگری. واقعیت قضیه حکایت از خیلی مسائل دیگر دارد. بنلادن نتیجه سالهای خشونت امپریالیستی در منطقه است که هنوز هم با قوت ادامه دارد. پس اگر واقعا به فکر مقاله علمی هستیم باید پیش داوری ها را بگذاریم کنار و بدون تعصب قضاوت کنیم قضاوت کنیم.
در بخش بعدی مقاله است که نوریعلا می شود مثل کسی که خیلی دلش از جمهوری اسلامی پر است و می خواهد چشمایش را ببندد و هر چی می خواهد به آنها بگوید. صحبت های آقای نوریعلا در مورد جمهوری اسلامی یا از روی ندانستن است و یا ناندیشیدن. باید خدمت ایشان عرض کنم که جمهوری اسلامی هم مثل هر حکومت دیگری سیاست دارد، سیاست هایش را پیاده می کند و نتیجه می گیرد. ممکن است روند سیاست گذاری مشکلی داشته باشد اما تعبیری که شما از جمهوری اسلامی ارائه می دهید و آن را حکومتی که نه دلش می خواهد پیشرفت کند و نه شهرنشینی ایجاد کند و نه هیچ چیز دیگر بیشتر مصداق غول قصه های کودکانه است تا جمهوری اسلامی.
نکته آخری که باید در پایان این مقاله ذکر کنم تصور غلطی است که درباره جمهوری اسلامی مدت هاست میان بخشی از روشنفکران وجود دارد. جمهوری اسلامی نه خمینی است نه خامنه ای و نه احمدی نژاد و نه سیاست های این افراد. همان طور که حکومت آمریکا توماس جفرسون، بوش ، یا سناتور مک کارتی نیست. جمهوری اسلامی را با اشخاص تعریف کردن اشتباه است.یک حکومت را با نهادهای حکومتی اش و شخصیت های حقوقی اش تعریف می کنند و اینجاست که به این واقعیت می رسین جمهوری اسلامی چه آقای نوریعلا بخواهد یا نه برخی نهادهای دمکراتیک دارد که متاسفانه نمی شود کاریش کرد. نمی گویم دمکراسی است اما قابلیت های دمکراتیک فراوانی دارد. بهتر است برای یک بار هم که شده از زیر پرده های افکار قدیمی ایران بیرون بیاییم و واقعیات و پیشرفت های جامعه ایران را بپذیریم. در مقالات بعدی ام در این باره بیشتر خواهم نوشت
Recently by oazadi | Comments | Date |
---|---|---|
از تخریب گنجی بترسیم | 22 | Oct 16, 2008 |
همراهی روحانیون با جنبش مدرن خواهی | 19 | Sep 02, 2008 |
خودمان را گول نزنیم | 7 | Aug 20, 2008 |
Person | About | Day |
---|---|---|
نسرین ستوده: زندانی روز | Dec 04 | |
Saeed Malekpour: Prisoner of the day | Lawyer says death sentence suspended | Dec 03 |
Majid Tavakoli: Prisoner of the day | Iterview with mother | Dec 02 |
احسان نراقی: جامعه شناس و نویسنده ۱۳۰۵-۱۳۹۱ | Dec 02 | |
Nasrin Sotoudeh: Prisoner of the day | 46 days on hunger strike | Dec 01 |
Nasrin Sotoudeh: Graffiti | In Barcelona | Nov 30 |
گوهر عشقی: مادر ستار بهشتی | Nov 30 | |
Abdollah Momeni: Prisoner of the day | Activist denied leave and family visits for 1.5 years | Nov 30 |
محمد کلالی: یکی از حمله کنندگان به سفارت ایران در برلین | Nov 29 | |
Habibollah Golparipour: Prisoner of the day | Kurdish Activist on Death Row | Nov 28 |
Oazadi: Shame on you for selling out your country, Iran.
by Iran Doost (not verified) on Thu Feb 07, 2008 02:13 AM PSTWhat are you "aghazadeh", etelatei, shekanjegar evin living in canada with petro dollar your daddy steals from iranian people?
Were you brainwashed here before going to canada to enjoy life with stolen money?
مجتمع آموزشی امام صادق که وابسته به جناح راست جمهوری اسلامی میباشد، در نزدیکی دبیرستان غیرانتفاعی معلم قرار دارد. مدیریت این مدرسه نیز در اختیار مهدوی کنی از آخوندهای به نام و سرشناس رژیم میباشد. به تازگی دبیرستان معارف اسلامی این مجتمع با هدف گسترش فرهنگ اعراب و زدودن تمدن چند هزار سالهء آریایی در این مکان افتتاح شده و هرسال تعدادی از جوانان و نوجوانان این مرز و بوم را مغزشویی می دهد.
SHAME ON YOU, SHAME ON YOU, SHAME ON YOU!!!!!!!!!!!!!!!!
This guy is a graduate of these schools!!!
by Iran Doost (not verified) on Thu Feb 07, 2008 02:02 AM PSTNo wonder he writes this crap calling it analysis.
And Ganji is the designer and grandfather of these schools and also "zakhireh" IRI operating outside Iran.
مغز نوجوانان دانش آموز در این مدارس، به طور پیوسته از خرافات عربی پر میگردد؛ در تمام روزهای سال تحصیلی، یا سالروز شهادت دینی - عربی است و یا ولادت دینی - عربی. دانش آموزان تنها با عقاید جناح بسیار خاصی از رژیم پوسیدهء جمهوری اسلامی آشنا میشوند. کسانی که به مناسبت های مختلف جهت سخنرانی برای دانش آموزان به این مدارس دعوت میشوند، همگی از فیلتر فاشیسم اسلامی عبور کرده اند و نباید کلمه ای بر خلاف میل و عقاید شخصی و باطنی مدیریت این مدارس به هنگام سخنرانی بر زبان آورند. دانش آموزان این طور می آموزند که یا باید بکشند و یا شهید شوند. بیشتر آنها به راهی هدایت میشوند که به طور اجباری در بسیج عضو شوند.
در مدرسه دخترانه تزکیه که به مدیریت شخصی به نام شجاعیان اداره (در سعادت آباد، بلوار دریا، چهارراه مطهری) میشود، ورود جنس مذکر در هر سنی ممنوع است و کلیهء پرسنل و دانش آموزان باید لباس عربی (چادر) را به سر داشته باشند وگرنه با توهین و تحقیر روبهرو شده و راهی منزل میشوند تا با لباس عربی مناسب در مدرسه حضور یابند. در و دیوار این مدرسهء دخترانه مملو از شعار و نوشته های عربی است.
در دبیرستان پسرانه معلم واقع در بلوار دریا (سعادت آباد) از رهبر رژیم جمهوری اسلامی با نام آقا یاد میشود. مدیریت این دبیرستان که شخصی با بیماری اکسیزوفرنی مذهبی حاد میباشد و حاجی مزدارانی نام دارد، دچار عقدهء خودبزرگ بینی مذهبی بوده و به خود اجازه می دهد به باورها و اعتقادات و رفتارهای کلیهء پرسنل و دانش آموزان توهین نموده و آنان را تحقیر نماید.
مدیریت این دبیرستان، در و دیوار تمام مدرسه را از تصاویر این حضرت آقا ! پر نموده است و اگر توانایی و گستاخی کافی بیابد، خامنه ای را خدا نیز خواهد خواند. در چنین مدرسه ای که بی شباهت به ادارهء استخبارات حزب بعث عراق نمی باشد، همه باید خودی باشند وگرنه مزلف و پست لقب می گیرند. مدیریت دبیرستان (فرامرز حاجی مزدارانی) به خود اجازه می دهد هرکس را که با وی هم عقیده نباشد، با الفاظ رکیک و بسیار زشت و ناپسند که تنها خودش شایستهء این صفات است، خطاب نماید. وی یک بیمار شدید روانی – مذهبی است و هیچگونه انتقادی را به وضعیت جامعهء ج.ا نمی پذیرد و براین اعتقاد است که تمام بانوان ایرانی، باید چادر عربی بر سر کنند و پسران نیز غلام، مطیع و فرمانبردار آقا (رهبر مسلمین جهان = خامنه ای) باشند! در این دبیرستان، مغزشویی جوان بسیار بیشتر از آموزش دروس علمی اهمیت دارد و به همین دلیل از وعاظ و مزدوران وابسته به دستگاه رژیم، مرتبن جهت مغزشویی دانش آموزان دعوت به عمل می آید. از جملهء این اشخاص می توان به حجت الاسلام پناهیان (روضه خوان معروف تلویزیون)، عباسی (تئوریسین سیاسی و نظامی سپاه پاسداران)، محسن رضایی (فرمانده سابق سپاه پاسداران) و برخی از نمایندگان مجلس وابسته به دستگاه اشاره کرد. دبیرستان معلم، یکی از پایه های اصلی اعمال ضدآریایی رژیم یعنی آتش زدن پرچم کشورها در مراسمات مختلف نظیر 22 بهمن و 13 آبان میباشد و این کار را بسیار مهمتر از راهیابی فارغ التحصیلانشان به دانشگاه ارزیابی میکنند.
مسجد قدس واقع در بلوار دریا، چهارراه سعادت آباد، اکنون با هزینه های میلیاردی در حال ساخت است و ستونها و ساختمان آن بی شباهت به کاخ نمرود نمی باشد. در حالی که تنها چند کیلومتر آن طرف تر در متاطق جنوبی شهر تهران، بسیارند افرادی که به هنگام غروب، در لا به لای میوه های پس ماندهء بازارهای میوه و تره بار به دنبال تهیه میوه برای خانواده اشان می باشند.
This is why we need to Bomb Iran!
by Anonymousko (not verified) on Wed Feb 06, 2008 09:18 PM PSTFuck Iran!
There are 5 billion
by Anonymous10 (not verified) on Wed Feb 06, 2008 08:36 PM PSTThere are 5 billion non-muslims waiting for the jihadists/islamists to fully start their jihad against non-muslims...bring it on...
Hey Anonymous10
by Jamaleto (not verified) on Wed Feb 06, 2008 08:12 PM PSTvasaaaaaaaaaaaaaaaaa?
vasaaaaaaaaaaaaaaaaaaa?
vvvvvvvvvvvaaaaaaaaaaaaaaaasaaaaaaaaaaaaaaa?
I don't think you can understand beyond that since you didn't get shit from this article.
vasaaaaaaaaaaaaaaa
vasssssssssssssssssaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa
waaaaaaaaaaaaaaaaaaaasaaaaaaaaaaaaaaaaa
Anonymous10 is a dummy Anonymous10 is a dummy Anonymous10 is a dummy
Anonymous10 didn't get it
Anonymous10 didn't get it
lol
Hey Anon10...wake up and smell the reality
by Anonymous100 (not verified) on Wed Feb 06, 2008 07:38 PM PSTWhat do you mean by another Islamist?!? There's >1.5B Islamist and growing......Go and find a therapist for yourself. If you could not, Islam will always embrace you.
I suggest don't take any drugs, including alcohol to calm yourself down; You will not like the hang over!
Peace;
Another islamist
by Anonymous10 (not verified) on Wed Feb 06, 2008 06:03 PM PSTAnother islamist collaborator spewing retarded pseudo-intellectual propaganda piece to rally the retarded Islamist Lunatics and to keep the base constituency, hezbollah and basij, content for a while.
Ganji is a fraud and should
by Anonymous90 (not verified) on Wed Feb 06, 2008 05:55 PM PSTGanji is a fraud and should be charged with crimes against humanity...He is the co-founder of the Islamic Savak, vezarte etelat. He has zero credibility speaking about anything decent or human as long as he goes unpunished opening his ugly mouth.
To haha and farrad02
by Jamaleto (not verified) on Wed Feb 06, 2008 05:21 PM PSTMake our day and answer his logic with your own. I would like to see if you can construct a sentence before making fun of this really well written piece. Go ahead, enlighten us!!! Don't insult, just bring about your step by step logic that goes against his (I want to see if 1- you have read this article, 2-you understood it, all of it not just a portion of it) Let's see who is the child here now. lol
Damet garm
by XerXes (not verified) on Wed Feb 06, 2008 05:10 PM PSTVery well thought of and said. Although many don't understand what you are saying, still really nice. I loved the part that you explain the path to modernity and other that IRI is not khomaini or rafsanjani etc, very well said. Hope at least one person learn something from this.
Ozadi
by Anonymous1234 (not verified) on Wed Feb 06, 2008 04:44 PM PSTWhen the IRI is gone, the likes of you Ozadi must be brought to trial for the crime of treason.
.
Your punishment?
1. Confiscation of everything you owne to be distributed among the poor whom you were so exploited by those you support.
2. Assigning you to clean up and maintain the sewer pipes of Tehran for the rest of your miserable life.
Very good and non biased
by Foad ali (not verified) on Wed Feb 06, 2008 04:28 PM PSTVery good and non biased article.
It seems everytime I look at these comments bunch of looser Iranians who consider themselves opposition group to IRI write nonsense insulting comments. Most of these guys have not even read the article in detail to know that Oazadi has nothig to do with IRI. I only have one word for all of you losers: get a life because you don't have one and you will never taste the life to the fullest sense as long as you stay dumb.
On kas keh nadonad va nadonad keh nadonad dar jahleh morrakkab abododdahr bemaonad.
Noriala is becoming a
by Abdullah (not verified) on Wed Feb 06, 2008 04:09 PM PSTNoriala is becoming a bankerupted mind. he had started right orignally, but what our thinkers usually fail is the exercise of self containment. He like many other Iranians don't know his limits and he can not just sit back and read a bit more objectively before he comes back wih fresh material. No, he has to continue at the cost of writing any thing and everything and then getting in the cycle of defending it. You know not everybody has to be pro IRI when they make the fair statements. This article by Oazadi is a fair statement.
Down with IRI!!!
by Kazem (not verified) on Wed Feb 06, 2008 03:51 PM PSTMarg bar jomhorieh Islami,and it's monsters and elves!!!!
Great article.
by Ali (not verified) on Wed Feb 06, 2008 03:24 PM PSTThat was a great academic criticism of a non-academic article (Nouriala's). It is very refreshing to read a well written and well structured work. Especially in a website where most viewers are only interested in emotional slogans, useless rantings and clichés that don't require much thinking. Don't be bothered by the insults.
Keh az maast, keh bar maast...
by Setiz (not verified) on Wed Feb 06, 2008 02:45 PM PSTIf I have to guess, these people are brainwashed by islamic fanaticism and are content with IRI since it has the pretence of being islamic and thereofore represent the will of god, although the god that they represent is a coward incapable murderous god that needs mullas to implement his evil deeds.
Ganji is no saint either. He was "with" the regime when it was slaughtering the youth in evin by hundreds. Then, it suited him to keep quite and cooperate with the regime. The regime has not changed, but now that he is disfavored, he is now crying wolf, just exactly as khomeini did during shah's regime. God help us if likes of Ganji can grab power again, they go back to their original self.
It is interesting that such fanatics cannot even themselves tolerate remaining inside iran, and yet they preach for the oppression to continue to persist there for the poor people of iran, those who have to have two or three different jobs, moral or immoral, to have a piece of bread on their dinner table.
Amazing that kinds of them were screaming about atrocities of shah when they had a full belly under his regime as well.
Iran is becoming "kaaseh daagh tar az aash" in the region, focusing on every non-sense except for the misery of the people of iran. That is when the arab nations, whom once we did not take them seriously, are bypassing iran in all aspects of their lives. Cisco, a leading networking technology company, announced today that are are investing up to ten billion dollars in UAE to push for locally developed technology for the persian gulf and asian regions. That could have been iran. That should have been iran. Rather, iran bribes the local governments to sell them their junk, and deceive people by their advanced technology of deception, as in the giant "fesh-fesheh" that they recently sent to the lower atmosphere.
It's interesting how Iran
by saa (not verified) on Wed Feb 06, 2008 02:19 PM PSTIt's interesting how Iran and time has frozen in Amber for the past 30 years. Actually time has gone backward to the era of dark ages in Iran...How can Iran survive this monumental gap in the realty-based world of today?
Hey bacheh
by haha (not verified) on Wed Feb 06, 2008 01:01 PM PSTHanooze sibilet dar nayoomadeh fekr mikoni adam shodi? Roo keh nist, sange paye Ghazvineh...lol
How old are you? 13? 14? Poor Akbar..with friends like you, he doesn't need any enemy...hahaah
Son, you need to finish high school first!
by farrad02 on Wed Feb 06, 2008 12:32 PM PSTSon, you need to finish high school first! Then start writing political reviews!
Khomeinist "revolution"
by ca~ (not verified) on Wed Feb 06, 2008 12:23 PM PSTKhomeinist "revolution" along with it's oxymoronic "Islamic Intellectuals", such as Ozadie, will join the trashbin of history, in the same fashion as they usurped the true revolution and gained their power....It would only be poetic and natural justice.
I would remind you that extremism in the DEFENSE of liberty is no vice. And let me remind you also that moderation in pursuit of justice is no virtue
Barry Goldwater
Ozadi, you have one messed
by mehran (not verified) on Wed Feb 06, 2008 11:38 AM PSTOzadi, you have one messed up brain. If I were you, I would look for a shrink. I love your article however, it was quite humorous:-)
تازگيها هر كي
باز هم اسلام (not verified)Wed Feb 06, 2008 11:31 AM PST
تازگيها هر كي در ايران هستش يا تازه از ايران اومده, بدون اينكه بداند ايديولوژي اسلامي تا ژرفاي مغز استخوانشان رسوخ كرده و نميتوانند از آن بگريزند, روشنفكران يا باقي ايرانيهاي دور از وطن را متهم به درك نكردن شرايط ايران ميكنند و اين وقتي است كه در مقابل ايديولوژي اسلامي پالرزان زانو ميزنند, يعني يك كمي كم مي آورند. اما بگذار بگويم "احمد كسروي " كه من آن را يك روشنفكر ميدانم پيش بيني كرده بود كه ما " يك حكومت به اين آخوندهاي شيعه بدهكاريم " حالا ما ميفهميم كه او چه مي خواسته بگويد , آيا بهتر نيست كه اينبار شما هم به حرف بزرگان گوش بدهيد ? البته نه اينكه زبانم لال فكر كنيد ميگويم از غولهاي قصه خود تعريف نكنيد , اما در رابطه با پيشرفت جامعه ايران در مقايسه با مثلا كشور اسلامي مالزي يه مقدار دچار اشتباه محاسبه اي شده ايد .
شوخی با گنجی
dsa (not verified)Wed Feb 06, 2008 11:31 AM PST
شوخی با گنجی !
From: //Nanazola2.blogspot.com
باز که روده درازی کردی که ؟ ولی راستش حوصله نداشتم
همه را بخونم زیرا فعلا سرم سخت به گائیدن رهبر امت
اسلامی گرمه وقت ندارم به جان نانا !!!!!
ولی اما گفتم یه انگشتی بهت برسونم که خانمت قند تو
دلش آب بشه و کرکر بهت بخنده !!!!!!!!!!!
نوشته ای :
((يک- نظام توتاليتر و فاشيستي با سرکوب کامل جامعه ي مدني،
جامعه ي تک صدايي و تک ساحتي مي سازد. جامعه ي ايران تک
صدايي نيست و صداهاي مخالف بسياري از آن به کوش جهانيان
مي رسد.))
بتمرگ سر جات زر مفت میزنی
تو میگی که چون یه مشت روشنفکر ایرانی با رادیو فردا و بی بی سی
از ایران مصاحبه میکنند پس ما تک صدائي نیستیم
من میگم شما بیخود میکنی ...........اگر شما به من یک عدد فرد
ایرانی از داخل ایران نمونه بیاوری که در یک مصاحبه (((( سخنان
واقعی ))))) خود را قادر به زدن باشد و زده باشد من حرف ترا قبول
میکنم والسلام
ترا به جرم حرفت و صدایت چوب تو کونت کردند و مونس مرتضوی
شدی سالها مگه نه ؟
عبدی را و آقا جری را به همین جرایم مونس خود کردند سالها
زرافشان و بگیر و برو
خوب وقتی جزای سخن راست و حقیقی شکنجه و زندان و
گاهی مرگ است
مگر مردم ایران خر هستند که صداهای واقعی خود رابلند کنند
و با یک پیشوای فاشیست تمام و کمال رو در رو شوند
مگر زده به سرت اکبری !!!!!!!!!!
خوب همین برای بستن پرونده چند صدائی بودن جامعه ایران
اسلامی کافیست مگر نه ؟
گفته بودم از قبل که برایتان به تمامی مفاهیم گه زده اند
نوکرت برم چند صدائی بودن یک جامعه یعنی در اکچوال چند صدا
از همه جا به شکل ((((((((واقعی ))))))))))شنیده شود
ورنه این که عیسی سحر خیز شب هنگام در تختخواب با زنش
از گه کاری ها سخن بگوید و تازه با احتیاط و پچ پچ
که معنای چند صدائي نداره
برو برو حیا کن بی حیا
یاران ٬مردم
wew (not verified)Wed Feb 06, 2008 11:23 AM PST
یاران ٬مردم ایران که پدران و مادران شما بوده اند برای رهائي از
دیکتاتوری شاه ابله سابق ایران برخاستند
ولی متاسفانه بد شانسی تاریخی ما که از نریختن لایه روئي
مقدس مذهب شیعه اسلام در اذهان مردمان ما و هویدا شدن
هیبت گهی آن بود سبب
ملا خور شدن انقلاب با شکوه و متمدنانه ما بر علیه شاه ایران
شد
و بی لیاقت ترین و بی سواد ترین و ابله ترین و بی شعور ترین
دهاتیان ایران به مدارج بالای حکومت و رهبری رسیدند
هیچ ایرانی در جهان نیست که از جنایات و اعمال فاشیستی
این مادرجندگان خون و اشگی نریخته باشد
خمینی مادرجنده غاصب همان ابتدای انقلاب برای داشتن گوشت
قربانی جلوگیری از بچه دار شدن را ممنوع کرد و ناگهان کشور ما
بدون هیچ آمادگی صاحب جمعیتی تقریبا دو برابر شد
خمینی و فاشیست های مذهبی شمایان را برای لشگریان اسلام
خود میخواستند
ولی از جائي که این مادرجندگان به قول مولوی,,,,,را دیده بودند و
کدو را ندیده بودند
اکثریت جوانان به محض بزرگ شدن هریک از مخالفان جدی این
مادر جندگان فاشیست شدند
و بلای جانشان
برو این دام بر مرغ دگر نه
Anonymousy (not verified)Wed Feb 06, 2008 10:34 AM PST
نقطه پایان مقاله ات به مابقی آن حسابی میچربد، برو این دام بر مرغ دگر نه و درش رو محکم بگذار عمو
It is unfortunate that the
by Anonymous3 (not verified) on Wed Feb 06, 2008 10:12 AM PSTIt is unfortunate that the young generation of Iranians are so uninformed and brainwashed. Their political analyses display a "Stockholm Syndrom" mentality of epic proportion where right is wrong and wrong is right and it reflects the poor quality of education system in Iran.
..Iran is doomed if there are more Oazadi's who subscribe to his uneducated and ignorant jibberish. !