kol.jpg

Koloocheh

I went to a bakery in Prague yesterday. I discovered that some of the pastry (above) was called "kolache". According to Wikipedia, "Kolache (also spelled kolace, kolach, or kolacky, from the Czech and Slovak plural koláče) is a type of pastry consisting of fillings ranging from fruits (including poppy seed, raspberry, and apricot) to cheeses and/or meats inside a bread roll. Originally only a sweet dessert from Central Europe, they have become popular in parts of the United States."

Question: is "koloocheh" originally Iranian? Or imported form Europe?

11-Sep-2010
Send us your answer! FIRST answer wins!
Share/Save/Bookmark

Recently by Jahanshah JavidCommentsDate
Hooman Samani: The Kissinger
4
Aug 31, 2012
Eric Bakhtiari: San Francisco 49er
6
Aug 26, 2012
You can help
16
Aug 23, 2012
more from Jahanshah Javid
 
Rosie.

Sugar Menopause, The Movie

by Rosie. on

Part Two.


Immortal Guard

My two cents!

by Immortal Guard on

The word roots may be etymologically connected but the pastries themselves may not be!

The Iranian Koloocheh seems to be a traditional kind of sweet and does not resemble the above-shown Czech/Slovak pastries! I presume these are two independent gastronomic developments!

Did Sholeh Zard also come from Europe/Russia to Iran?


Red Wine

...

by Red Wine on

 

اقای جاوید عزیز،جواب سال شما خیر است.

اصولاً سنت شیرینی‌ ساز از زمانی‌ آامد که در کشور بزرگ فرانسه انقلاب صورت گرفت و آنگاه،انقلابیون تمامی آشپزان و شیرینی‌ پزان را از دربار اخراج کردند.

بسیار از این افراد به دربار دیگر شاهان اروپایی رفتند و بسیاری دیگر برای اولین بار مطبخ خود را عمومی‌ کرده و بنای اولین رستوران‌ها را پایه ریزی کردند.

یکی‌ از همین افراد،سیمون راویه بود که ابتدا به مملکت عثمانی سفر کرد و چند سال در آنجا ماند و آنگاه که اسمی در خور شایسته گی یک دربار را پیدا کرد،به دربار تزار روسیه رفت و در آنجا اصول اولیه و واقعی‌ شیرینی‌ پزی را در آشپزخانه قصر تزار در سن پترزبورگ ایجاد کرد و بسیار معروف شد.

نمیتوان گفت و حدس زد برای اولین بار کلوچه از کجا میاید که واضح و مبرهن است که در آن از ادویه هندی،ذوق ایرانی و دست طبخ ترکی‌ استفاده شده است اما میتوان حدس زد که تقریبا در چه زمانی‌ به کشور عزیزمان آمده است تا ذاق ایرانی را که در آن زمان شیرینی‌ به خود ندیده بود،خوش تر کند و روانش را معطر !

 آ شیخ مهی‌ الدین تبریزی که سفیر کبیر حضرت اشرف،بزرگ شاه ایران... فتحعلی شاه قاجار بود،به رسم تحفه و به خاطر آنکه نوکری خود و دیگر خلق عوام را به تخت و تاج بزرگ خاقان قاجار نشان دهد،از سفر خود به روسیه تزاری هم شیرینی‌ جات آورد و هم ۲ نفر حکیم و چند شکارچی و چند مهتر و کهتر و خواجه و راجع و صد البته یک آشپز و یک شیرینی‌ پز !

گمان برده میشود که در آن زمان بود که بزرگ ملک ایران اول شخصی‌ بود که خوش کام گشت و صد سلام بر او باد.

به هر جهت و الاحوال،این سنت کم کم در بین بزرگان دیگر شایعه گشت و ایرانی مسرور از آن و کم کم بس داده شد و این گونه کلوچه به شهر‌های مختلف ایران زمین راه پیدا کرد.


reader1

If not coincidence then it ...

by reader1 on

... probably came to Iran from Russia via Gilan,  the old gateway to Europe.