هیچوقت به این فکر افتادین که نامی که بر شما میگذارند گاهی سرنوشت ساز است؟
بعنوان مثال...اگر پسر باشید هرگز آیت الله نخواهید شد
من هیچ آیت اللهی رو نمیشناسم که نامش هوشنگ..بهروز و یا فرامرز باشد.
یا اگر دختر باشید و نام سمیه، فاطمه، معصومه و نظایر آن داشته باشید امکان موفقیت در امور هنری را نخواهید داشت.
مگر اینکه یک نام هنری انتخاب کنید..و از معصومه تهرانی...به هدیه تهرانی تبدیل شوید.
البته این فقط در صورتیست که بخواهید در فیلم بازی کنید..اما اگر مایل به فیلم کردن مردم هستید میتوانید از زهره خانم یاد بگیرید.
همون زهره کاظمی که برای خر کردن خود و هوطنان تبدیل به زهرا رهنورد شد.
ابوالفضل بهمراهتون
Recently by ahang1001 | Comments | Date |
---|---|---|
TRES PALABRAS , "tree words" | - | Dec 03, 2012 |
I wish you love | - | Dec 02, 2012 |
careless whisper, piano version | - | Dec 01, 2012 |
Person | About | Day |
---|---|---|
نسرین ستوده: زندانی روز | Dec 04 | |
Saeed Malekpour: Prisoner of the day | Lawyer says death sentence suspended | Dec 03 |
Majid Tavakoli: Prisoner of the day | Iterview with mother | Dec 02 |
احسان نراقی: جامعه شناس و نویسنده ۱۳۰۵-۱۳۹۱ | Dec 02 | |
Nasrin Sotoudeh: Prisoner of the day | 46 days on hunger strike | Dec 01 |
Nasrin Sotoudeh: Graffiti | In Barcelona | Nov 30 |
گوهر عشقی: مادر ستار بهشتی | Nov 30 | |
Abdollah Momeni: Prisoner of the day | Activist denied leave and family visits for 1.5 years | Nov 30 |
محمد کلالی: یکی از حمله کنندگان به سفارت ایران در برلین | Nov 29 | |
Habibollah Golparipour: Prisoner of the day | Kurdish Activist on Death Row | Nov 28 |
فرامرز آقا
ahang1001Fri Dec 24, 2010 12:53 AM PST
نام بسیار زیباییست
اما هر چقدر سید باشید و هر قدر مذهبی
با این اسم حتی حجت الاسلام هم نخواهید شد.
re;Bi mazeh
by SamSamIIII on Thu Dec 23, 2010 02:58 PM PSTBisavadi meseh to hamin engilisi naaghess basesheh.. farsi pishkeshet hajieh.. another exotic waneh be soghra .chand taa id change kardi up to now ::))
Path of Kiaan Resurrection of True Iran Hoisting Drafshe Kaviaan //iranianidentity.blogspot.com //www.youtube.com/user/samsamsia
Please do not Discriminate Based on Name
by Faramarz on Thu Dec 23, 2010 02:04 PM PSTشیرین خانوم،
والله، اسم من فرامرزه و من هم از طرف پدری و هم از طرف مادری سید هستم. برای همین به من سید طباطبایی میگن! خیلی هم مذهبی هستم، میگین نه از سوری خانوم بپرسین. ولیکن اسم یک فرد هیچ ربطی به اعتقاداتش نداره. به عنوان مثال ببینید که این خانوم مصری چقدر خوب می رقصه! نه ایرونیه واسمش هم عبده هست.
//www.youtube.com/watch?v=h2Gf-ejxV4U&NR=1
بسیار بی مزه
ahang1001Thu Dec 23, 2010 01:21 PM PST
و ای کاش بجای این انگلیسی ناقص به فارسی مینوشتید
my Greek college pal , Petros KiryaaKoss would agree
by SamSamIIII on Wed Dec 22, 2010 05:54 PM PSTAs an inside joke I used to tease him so much with shots like "undecided", "condomyaadiafragmoss"...etc that he rarely went double dates with me . Now him and couple of my sicilian buddies would certainly not want to marry an Iranian or worse, live in Iran since compare to them even Abu ghottab is a decent name.
cheers & loosen up !!!
Path of Kiaan Resurrection of True Iran Hoisting Drafshe Kaviaan //iranianidentity.blogspot.com //www.youtube.com/user/samsamsia
Lol, I love your humor
by Souri on Wed Dec 22, 2010 12:48 PM PSTNo matter what, I always like your humor.
bebakhsid vaseh avatar! bazi ha zarfiatesh ro nadashtan, tikeh haye loos o bimazeh miparoundan, didam liaaghat didan aks ghashang mano nadaran, avazesh kardam. Sorry :)
The good behavior of the people, warms our heart and make us thankful..... And the bad ones, just make us to recognize and appreciate the good ones!
سوری جونم
ahang1001Wed Dec 22, 2010 12:45 PM PST
اول تکلیف من رو با این آواتارت روشن کن عزیزم
تا میام به یکی عادت کنم فوری عوضش میکنی
بگذریم
حق با توست این مطلب در ابتدا طنز بود و بعدش کار به جا های باریکتر کشید.
منم اصولا منظور بدی ندارم اصلا بیخودی وارد بحث شدم
برای آنهاییکه اعتراض دارند رقیه خواهم بود
ابوالفضل بهمراه همتون
شیرین جان
SouriWed Dec 22, 2010 12:29 PM PST
من اول صحبت شما رو به طنز گرفته بودم و به نظرم خیلی جالب اومد.
اما یواش یواش صحبت داره به جای باریک کشیده میشه.
متاسفانه باید عرض کنم که من با نظر انانیموس موافق هستم. فکر میکنم که
ما باید برای مردم آزادی بیشتر، و برای خود آزادی هم احترام بیشتری قائل
باشیم.
تعیین کردن حق و اختیار مردم به اینکه چه اسمی باید روی بچههاشون
بگذارند (و یا نگذارند) به نظر من از تعصباتیست که ما باید به هر صورتی از
شرش خلاص بشیم.
مشکل عمده مردم ما، نادانی نیست عزیزم، مشکل همین تعصباته.
من هیچ مشکلی با اون آلمانی که میخواد اسم بچشو بذاره ادلف ندارم،
ولی ممکنه که خود اونها با آلمانیها و یهودیها مساله پیدا کنند. من خیلی
ایرانیها رو میشناسم که اسمشون چنگیزه و بسیار آدمهای خوب و نازنینی
هستن و اصلا منو به فکر و یا به یاد چنگیز خان مغول نمیاندازند.
همینطور، محمد، یا فرح یا فروغ یا فریدون یا شیرین............اینها هیچ
کدوم منو به فکر آدمهای مشهور دیگهای به این اسامی نمیاندازند.
ترجیح میدم که فکر کنم انسانها آزادند که برای بچههاشون اسمی که
میخوان انتخاب کنند. تازه بچه هامون هم با ما دعوا دارند که چرا این اسمو
واسم انتخاب کردید، یا چرا اون اسمو انتخاب نکردید. حالا این کم بود که
بیایم تازه جواب گوی دیگران هم بشیم؟
نه من موافق نیستم.
The good behavior of the people, warms our heart and make us thankful..... And the bad ones, just make us to recognize and appreciate the good ones!پروا نیست
ahang1001Wed Dec 22, 2010 12:09 PM PST
شما دراز فکر و این بنده کمترین کوته فکر
خوب شد؟
این خیلی کوته فکری که به خاطر یک اسم بگین کسی بی شعوره.
AnonymouseWed Dec 22, 2010 11:57 AM PST
اتفاقا خیلیها که واقعأ بی شعورند، مثل جمهوری اسلامی، برای اسم گذاشتن قانون صادر میکنن و خیلی اسمها ممنوعه! کم اسم ممنوعه بود حالا چند تا هم به بهش اضافه شد!
Everything is sacred
از نوشتار کمی خارج شدیم
ahang1001Wed Dec 22, 2010 11:49 AM PST
هدف از نوشته این بود که چه نامی به فرزند خود بدهیم تا در آینده آیت الله شود و یا هنرپیشه
پرسش شما در اینکه آیا آلمانها نام آدولف بر فرزند خود مینهند پاسخش منفی ست اما اگر هم چنین کنند دلیل بر کمبود شعورشان است
در خاتمه
شما و همه آزادید که بر فرزندان خود نامهایی چون...اسکندر...تیمور...هلاکو...محمد...علی...و سکینه...فاطمه...زهرا..و سمیه
بگذارید
دوستدار شما
رقیه
many people in iran used to
by hamsade ghadimi on Wed Dec 22, 2010 11:36 AM PSTmany people in iran used to have (still have) esm dare-gooshi. the more religious families would give their kids a moslem name but use the dare-gooshi iranian name so they wouldn't stand out in the school. i had quite a few friends with such names (e.g. hossein--> iraj, ali-->vafa,...). and the non-religious families would have a moslem daregooshi (esfandiar-->mohammad mehdi:). just in case they have a use for them.
and then again, there are exceptions such as emamzadeh seyyed bijan: //arashtn53.files.wordpress.com/2010/07/emamzadeh-bijan1-1.jpg
revisionism in koorosh basiji: //www.fardanews.com/fa/news/120339
changing names: i know of someone with name bahram who changed his name to mohammad to study theology. he's back to bahram again but i'm sure there are others who permanently changed their name. and who can forget reza cyrus pahlavi. :)
in my family, the name of women for generations past (into 1800s) have been iranian while the men had islamic names up until my grandfather's generation. i think that women were able to keep persian names because they weren't working outside the house (in the olden times) and could safely keep their "persian-ness."
شیرین خانوم آلمانها اسم بچههاشون هنوز آدولف میذارن!
AnonymouseWed Dec 22, 2010 11:24 AM PST
تیمور و اسکندر هم روزی ننه باباشون اسمشون رو گذشت تیمور و اسکندر. این نادانی نیست، مته به خشاش گذاشتنه. صحبت از این هم بود که هنوز بابا بزرگ رامین یا بابا بزرگ پرهام یا مامان بزرگ فرحناز نداریم. موقع آنهم میرسه.
این همه بد بختی هست حالا سر اسم جلادان دنیا چک و چونه بزنیم؟
Everything is sacred
سپاس از نوشته های همه شما...اما
ahang1001Wed Dec 22, 2010 11:03 AM PST
پرسش اینجاست
آیا شرم نداریم و یا نادانیم که بر فرزندان خود نام آدمکشانی چون علی...اسکندر..و تیمور ..مینهیم؟
یا اینکه نادانیم!!
هیچ یهودی فرزند خود را آدولف نام نمینهد
گفتگو بر سر زیبایی یا زشتی نامی چون مهدیه نیست..گفتگو بر این است که چرا با وجود اینهمه نام ایرانی ...نامهای آدمکشان تازی مغول و مقدونی را انتخاب میکنیم
من دلیلی جز نادانی نمیبینم
شیرین
Dear Anonymouse, hopefully we will not see Ayatollah Behrooz
by Anahid Hojjati on Wed Dec 22, 2010 06:25 AM PSTAnonymouse jan, I am hoping IRI will be gone before we see Ayatollah Ramin. Another fact that I find funny is the women whose names are Mitra and are devout Moslems since Mitra is name of Goddess of light.You are right about Mahdieh, nice name.
In Iran, at least some years ago, many families would have or think about multiple names for their kids before settling on one. Some names are also called Koran names which are the names people give their kids when they write them in Koran. Thank god that many of these families did not use these names in birth certificate for their kids since for girls, it was usually Massoumeh or Fatemeh, or some similar names.
فاطمه معتمد آریا یکی از معروفترین هنرپیشه هاست!
AnonymouseWed Dec 22, 2010 06:11 AM PST
در ضمن به نظر من مهدیه اسم جدیدیه و مثل معصومه و زینب و غیره نیست. زیاد هم استفاده نشده و بنظر من قشنگ هم هست. شما چند تا مهدیه میشناسید؟ معروفترین مهدیه الان مهدیه گلرو هست که با سایر زندانیان سیاسی دست به اعتصاب غذا زده.
آیتالله رامین و حجّت اسلام فرامرز هم اگه جمهوری اسلامی سر کار بمونه نوبتشون میرسه!
Everything is sacred
majid jaan:
by Ali P. on Wed Dec 22, 2010 05:48 AM PSTNothing paases you :-)
You are right about Jamshid.
In every era, some names become popular, reflecting the culture of the era. Babak, Koorosh, Ramin, Afshin, are all old Persian names, but read books written during Qajar, and you hardly find any of these names.
Or on the female front, do we have any grandmas, by the names of Poopak, and likes?
I'd like to see a study on the shift of names, over the last 10 decades, and maybe the reasons for it.(Hell, I may even do it myself...maa keh alaafeem!)
Happy yalda,
:-)
Ali P.
aptonym
by Ari Siletz on Wed Dec 22, 2010 12:30 AM PSTBernie Maddof (made off with people's money).
Then there's anaptonyms: Iranian scientist/politician Masoumeh Ebtekar --famoulsy the US embassy hostage crisis student spokesperson--who word for word plagarized 85% of a scientific paper. And of course there's the proverbial Zolf Ali in every Tehran neighborhood.
Ali aagha
by Majid on Tue Dec 21, 2010 08:29 PM PST.
by Anahid Hojjati on Tue Dec 21, 2010 05:50 PM PST.
There was indeed a movement...
by Ali P. on Tue Dec 21, 2010 05:34 PM PSTtowards pure Iranian names, in the 60's and 70's.
Ali, Cheraagh-Ali, Gholaam-Hossein, and Fazl-ollahs, were replaced with Babak, Sasan, Kambiz,..etc.
We didn't have them before the 60's. I doubt you know any grandpas by the name of Babak,Ramin, Maziar ,Jamshid,Payam,...etc.
Dear JJ, Khomeini's granddaughter who is also
by Anahid Hojjati on Tue Dec 21, 2010 05:29 PM PSTAyatollah's Brujerdi (the marjaa before Khomeini) is Leili Brujerdi who was a classmate of me years ago and an advisor to Mohsen Rezaii in last elections so Leili would be Ok but then Mahdieh is nice name too, Rhymes with Ahdieh who had great voice.I am glad with a last name like Hojjati, at least my first name saves me. Some people think Hojjati has anything to do with anjoman manfoor Hojjatieh, it does NOT.
جای نگرانی نیست...
ahang1001Tue Dec 21, 2010 04:41 PM PST
از نوشتنتان حدس میزنم که در کشوری بسر میبرید که رییس جمهورش حسین نام دارد.
همون بارک حسین خودمون رو میگم
بنابر این برای مهدیه خانم نیز جای نگرانی نیست.
Names
by Jahanshah Javid on Tue Dec 21, 2010 04:24 PM PSTWhen my daughter was born in 1982, her mother wanted to name her Leili. "Taghootiyeh!" I said. So we named her Mahdiyeh. She should count her blessings. If she was a boy, I would have named her Mostafa, after Khomeni's son. Enghadr part boodam.
Hamoonghad keh maadar va pedar man part boodan.