وجدان شریف امامی و وجدان خامنه ای


Share/Save/Bookmark

وجدان شریف امامی و وجدان خامنه ای
by Ali P.
28-Dec-2009
 

حمد احرار- دیداری داشتم با مهندس شریف امامی، دو روز پس از استعفای ایشان از نخست‌وزیری در 14آبان 1357. علت استعفا را جویا شدم. گفت من با همسرم قرار گذاشته‌ بودم شب که به خانه می‌آیم جرّ و بحث سیاسی نداشته باشیم چون تمام روز درگیر مسائل سیاسی بودم و خسته و عصبی به منزل می‌رسیدم و نیاز به چند ساعت استراحت و تمدّد اعصاب داشتم تا بتوانم روز بعد، باز هم با مشکلات دست و پنجه نرم کنم. روز سیزدهم آبان، دیروقت به خانه رسیدم. به‌محض ورود، خانم با چشم اشکبار سینه به‌سینۀ من قرار گرفت و پرخاش‌کنان گفت «پیرمرد، از خودت خجالت نمی‌کشی؟ این چه فجایعی است؟ چرا بچه‌های مردم را می‌کشی؟ مگر وجدان نداری؟!»

مات و مبهوت، این حرفها را می‌شنیدم و نمی‌توانستم معنی آن را درک کنم. هرگز، در طول زندگی مشترکمان چنین برخوردی بین ما صورت نگرفته و چنان الفاظی مبادله نشده بود. به‌زحمت بر خودم مسلط شدم و کوشیدم علت آن احوال و رفتار را از زبان خانم بشنوم. معلوم شد تلویزیون جریان زد و خورد مأموران حکومت نظامی با دانشجویان دانشگاه تهران را پخش کرده و خانم، مثل اکثر مردم، صحنه‌های تیراندازی و ضرب و جرح تظاهرکنندگان را دیده و شوهر خود را در این فجایع مسؤول دانسته است. به هر زبانی بود او را آرام کردم. نشست و مدتی گریست و سپس به اتاق خود رفت. من هم به اتاق خودم پناه بردم و عوض استراحت، تا صبح به خود پیچیدم و این فکر دست از سرم برنمی داشت که وقتی در خانۀ خودمان همسرم نسبت به من چنین احساس و چنین قضاوتی دارد، دیگران چه می‌گویند و تاریخ درباره‌ام چه قضاوت خواهد کرد. نزدیک صبح تصمیم خود را گرفتم. روز بعد شرفیاب شدم و درخواست کردم مرا از ادامۀ خدمت در مقام نخست‌وزیری معذور بدارند.

هر مرد سیاسی در دوران اقتدارش ممکن است با چنین آزمایشی روبرو شود. یکی شب تا صبح به خود می‌پیچد و خواب از چشمش می‌گریزد و سحرگاه به آن نتیجه می‌رسد که شریف امامی رسید. دیگری سر راحت بر بالین می‌گذارد و خود را با این استدلال قانع می‌سازد که دشمن خارجی توطئه کرده است، گروهی در داخل با دشمن همدست شده و معدودی افراد نادان را آلت دست قرار داده و آتش فتنه برافروخته‌اند. باید زد و کشت تا فتنه خاموش و امنیت برقرار و دشمن مأیوس و تداوم حکومت تضمین شود. طرز برخورد با مسأله و رسیدن به نتیجه بستگی دارد به پست و بلند دیواری به‌نام وجدان در ضمیر آدمی که اگر پست بود از آن می‌جهد و به راه خود ادامه می‌دهد، اگر بلند بود او را متوقف می‌سازد.

تاریخ، زمامدارانی از هر دو نوع به خود دیده و برخی را در زمان حیاتشان پاداش داده یا به کیفر رسانده است. بعضی را پس از مرگشان. «هر عمل اجری و هر کرده جزایی دارد».

www.Khandaniha.eu


Share/Save/Bookmark

Recently by Ali P.CommentsDate
حیف من!
1
May 01, 2011
It was about freaking time!
11
Jan 25, 2011
Iran v. UAE
26
Jan 19, 2011
more from Ali P.
 
masoudA

Excellent Post AliP

by masoudA on

This won't ahppen to khamenei of-course, since the first kolfat has no right to think and have a mind, let alone speak it. 


divaneh

گناهکار پیدا شد

divaneh


پس معلوم شد که همش زیر سر زن خامنه ای است.

اگر او هم مثل زن شزیف امامی میگفت اون تخم مرغ اون هم روغن ، حالا ما یک خرده آزادی بهمان رسیده بود.


The Phantom Of The Opera

Poor, little, lonely Shah had no playmate!

by The Phantom Of The Opera on

به عقیده من، اگر اجازه ابرازش را داشته باشم، این داستان که چه بسا
حقیقی‌ هم باشد گویای واقعیت دردناک "دربار شاه" است. وی در زمان "قدر
قدرتی" خویش، خود را با مشتی چاپلوس، دزد و بی‌ لیاقت محاصره کرد که نقش و
وظیفه‌ای به غیر از بزرگنمایی او و تایید و تحسین "ژست‌های آبدوغ خیاری"
او در قبال دریافت درامد‌های آنچنانی نداشتند. مسلم است که "نخست وزیر"ی
که از میان آن سیاهی لشکر برگزیده شده باشد، برای اخذ تصمیمات دولتی به
الهامات "زیر لحافی" وابسته است.

The Pahlavis and all mullahs must disclose the source and the amount of their wealth.


Anonymouse

علی‌ جان داستان چرا تعریف میکنی‌؟!

Anonymouse


بعد از همهٔ این سالها داستان این دوستان هم هزار جور عوض شده.  حالا آقای شریف امامی اخبار ایران را از خانمشان میگیرند و بعدش هم خیلی‌ جنتلمنانه استعفا میدهند.  اصلا پنداری ممد رضا شاه اشتباها از بین نخست وزیرها یادش رفته بود جرجیس رو نباید استخدام میکرد! ‌ای بابا! 

Everything is sacred