عکس پدرم: گسست تاریخی

عکس پدرم: گسست تاریخی
by Ali Sajjadi
06-Jan-2012
 

یکی دو هفته پیش برادرم بیش از یک صد قطعه عکس قدیمی را اسکن کرد و برایم فرستاد. هر کدام از این عکسها یادآور خاطره هایی است از دورانهایی که پشت سر نهاده ایم.

اما این عکس از پدرم، بیش از آن که خاطره ای را زنده کند، مرا به فکر گسست تاریخی میان نسلهای ایرانی انداخت. بیش از سی سال است که صدها هزار بلکه چند میلیون ایرانی از وطن خود گسسته و در اقصی نقاط دنیا پراکنده شده اند.

اگرچه این پراکندگی می تواند مزایایی هم به همراه داشته باشد و مثلاً ایرانیان مهاجر باعث انتقال جنبه هایی مثبت از فرهنگ و تمدنهای دیگر به ایران شوند یا جنبه هایی مثبت از فرهنگ ایران – چون نوروز – را به میان دیگر اقوام برند، اما لطمه ناشی از گسست میان نسلها را چگونه می توان جبران کرد؟

این سوالی است که پاسخ به آن برای آینده ایرانیان – در هر جای جهان که باشند – از اهمیتی یگانه برخوردار است.

علی سجادی


Share/Save/Bookmark

Recently by Ali SajjadiCommentsDate
«تنهایی» و «گناه»
-
Nov 14, 2011
more from Ali Sajjadi
 
rashid

جناب سجادی 

rashid


جناب سجادی  عزیز

بار ها بیگانگان و همدستان داخلیش تلاش کردند این شعله درخشان را خاموش سازند یا پراکنده و از هم گسیخته کنند .  خوب چه شد ؟  اصل شعله که خاموش نشد هیچ ، اخگر های آن هم که به دور دستها پرت شد  و باز هم گرما و اصل خود را نگه داشتند و هم آنجا ها را فروزان کردن . نمونه آشکارش ایرانیانی( پارسیان ) هستند که هزار  و خوردهای سال پیش به هندوستان رفتند که همیشه حامی و پشتوانه سرزمین نیاکانی خود بوده و هم آبادکننده و خدمتگذار هندو ها . بقیه و امروز هم همان است  . موجودی که از خود گوهر و وجود دارد به دست این و آن  نابود شدنی نیست . هرچه پراکنده تر کنندش شعله هایش همه جاگیر تر میشود . در مجموع و در دراز مدت بدخواهان  و حسودان ایران به کام خود نرسیدند و ایرانی و فرهنگش گسترش و روشنائی بیشتری هم  یافت وخواهد یافت .
و به گفته حافظ
غمناک نباید بود از طعن حسود ای دل
شاید که چو وابینی خیر تو در این باشد


Mehrban

آقای سجّادی

Mehrban


موضوع بسیار مهم و ظریفی‌ را مطرح کرده‌اید، از نظر من از هم گسیختگیه ساختدار خانوادگی که یکی‌ از مهمترین و قویترین خصوصیاتِ جامعه ایرانی‌ بود،  بزرگترین ضربه ایست که انقلاب اسلامی به جامعه ایران و روحیه ایرانیان وارد کرده. 

یاد پدرتان گرامی‌ 


Esfand Aashena

زیاد مشگل نیست.

Esfand Aashena


به محض اینکه زور گویی و دیکتاتوری مطلق سرنگون شود و مردم بتونن بدون ترس و لرز زندگیشون رو بکنن و هنر سانسور نشه، مردم خیلی‌ راحت می‌تونن نسل اندر نسل در کنار هم زندگی‌ کنند.

نود درصد ایرانیان که به خارج میروند فقط برای نفس کشیدن آزاده.  نود درصد همون‌ها هم با دلی‌ پر از ایران خارج میشن و همیشه دلشون برای همون ایران تنگه.

Everything is sacred