معمای پهلوانان ِ تعارفی


Share/Save/Bookmark

معمای پهلوانان ِ تعارفی
by Ari Siletz
20-Jul-2011
 

دو پهلوان که در محلشون به مردانگی شهرت داشتند می‌رن چلو کبابی و دو تایی با هم یک سیخ کباب سفارش میدان. داش بهنام چاقو تیز در میاره و کباب رو طوری قسمت میکنه که بزرگترش به داش سینا برسه-وگرنه تو محله آبروش میرفته که کم لطفی‌ کرده. داش سینا تعارف میکنه که داش بهنام حتما باید قسمت بزرگ ترِ سیخ رو بر داره-وگرنه آبروی خودش تو محله میرفت. دیگه گفتن نداره که بالاخره دعوا می‌شه و کار به چاقو کشی‌ میکشه. صاحب چلو کبابی، هوشنگ خان، جدا شون میکنه و میگه اگر سیخ کباب بطور مساوی تقسیم بشه دیگه هیچ پهلوونی آبروش نمی‌ره، و بهتره هیچ کدوم سعی نکنن رودست بزنن. میگن چطوری کباب رو تقسیم کنیم که هر دو تا راضی‌ باشیم قطعه‌ها مساویه؟ میگه کاری نداره، یکی‌ با چاقوش کباب رو میبرّه اون یکی‌ انتخاب میکنه. اونیکه میبرّه مواظبه که هیچ قطعه کوچکتر بنظرش نیاد چون میترسه حریف اونو بر برداره. حریف هم راضیه، چون چاقو دار یا اشتباه نمیکنه و یا اگر اشتباه کرد به ضرر خودش اشتباه کرده.

داش بهنام و داش سینا می‌بینن بد حرفی‌ نبود. دو قسمتِ کباب رو دوباره بهم میچسبونن و بعد از روبوسی و آشتی شیر یا خط میندازن که ایندفعه کی‌ کباب را ببرّه.هوشنگ خان هم برمیگرده که ظرفا رو بشوره، یهو می‌بینه در باز شد و پهلوون بامشاد وارد شد. داش بهنام و داش سینا بلند میشن تعارف کنن...سرتون رو درد نیارم این‌دفعه بین سه تا پهلوون دعوا راه می‌فته و اینبار هوشنگ خان باید راهی‌ پیدا کنه که چطور یک سیخ کباب رو به سه قسمت ببرّن که بدون هیچ چون و چرا هیچ پهلوونی حس نکنه که کلاه سرش رفته. چون دکترای هوشنگ خان در پیاز شناسی‌ بوده و نه در اینجور حرفا، به ساکنین این تار نما متوسل شده که راه حل عرضه کنند.


Share/Save/Bookmark

Recently by Ari SiletzCommentsDate
چرا مصدق آسوده نمی خوابد.
8
Aug 17, 2012
This blog makes me a plagarist
2
Aug 16, 2012
Double standards outside the boxing ring
6
Aug 12, 2012
more from Ari Siletz
 
maghshoosh

Settle it w/ switchblades ضامندارا بیرون

maghshoosh


One solution would be for the lootis to stake out positions with their switchblades.  For this we employ the services of head chef Houshie Mashangi.  Lets say he starts by placing his satoor (hatchet) on the left end of the greasy kabob on the sikh and continuously moves it along the kabob towards the right end of it.  At the same time, all 3 lootis place their zamendars (switchblades) to the left of Houshie's satoor in a position where they believe is the exact half-way point between the left-end of the kabob & the instantaneous position of Houshie's satoor.  (In other words, as the satoor moves to the right along the kabob, the zamendars also do so, while being on the left side of the satoor, according to the criterion mentioned.)

At any moment during this process any of the lootis can yell "nafas kesh," at which point the Mashangi sattor will come down on the kabob at the position along the kabob that the satoor happens to be at that moment.  The piece of kabob that ends up on the right-hand side of the satoor goes to the looti who called it.  The left-hand piece of the kabob that's left over gets divided between the 2 remaining lootis, call them A & B, according to the current position of their zamendars, as follows. 

At that instant one zamendar will be the right-most one, one will be the middle one and one the left-most one, position-wise.  Between lootis A & B the one whose zamendar is positioned to the left of the other one gets the kabob piece that is between the middle zamendar and the satoor, and the other looti will get the piece that's left over, namely the piece between the left end of the kabob and the middle zamendar.

For full disclosure, I knew of the solution to the envy-free cake division problem, in which the objective is for each player to end w/ a piece of the cake no shorter than the other ones, i.e. the players are naa-lootis.  The solution for this problem is sort of a mirror image of the moving-knife one for the cake problem.  But there's another solution to the cake problem which starts with one player dividing the cake into 3, known as the discrete solution.  Is there an analogous "discrete" solution for this problem?


Ari Siletz

جناب فرامرز،

Ari Siletz


پس معلوم شد شهرت مردانگی این دو پهلوان از کجا سرچشمه گرفته بود. مارو بگو که فکر میکردیم عرفانی در کاره.


Faramarz

آری، این جواب معمای دومی.

Faramarz


 


دو تا جاهل ها بیرون کبابی جر و بحث شون بالا گرفته بود که کدومشون جریانش از یک سیخ کباب برگ دراز تر و کلفت تره!

قرار شد که هر کدوم که برد پول غذای اون یکی رو بده. برای همین یک سیخ کباب سفارش دادنو و بعدش هم بقیه ماجرا!


Ari Siletz

MM

by Ari Siletz on

Good solution to the Faramarz puzzle. My solution was that it was the end of the day and only one sikh of Kabob was left. 


Ari Siletz

A geometer's answer, MPD

by Ari Siletz on

And gauranteed to cut the kabob into three equal pieces. Actually the puzzle needed your correct geometric analysis to move on to its main feature which is more along the lines of what Divaneh is thinking. Many thanks for moving things along.

Note that in the two pahlevan case the solution made no reference to an actual measurement, just to the fact that the algorithm makes sure both parties are satisfied as to the fairness of the division. With a geometric solution, the kabob can be cut in half in terms of physical measurement, but may not appear equal to one or both parties (for whatever reason). The fight could go on because of this subjectivity.

This makes the solution algorithm more interesting because it demands a mathematics that cancels out any possible subjective or irrational element that pop up during human negotiations. The "one person cuts, the other chooses" is an example which works in the case of two people--whether it leads to two physically equal parts or not. The puzzle is asking for a three person solution of a similar "bedoon e choon va chera" nature where human subjectivity does not interfere with consensus. Let's call it "the mathematics of democracy."

 


MM

The reason the two Jahels

by MM on

The reason the two Jahels ordered one kebab is because one of them was a vegan who only wanted tofu cubes with his bread and sabzi.


Multiple Personality Disorder

So here is how it’s done,,,

by Multiple Personality Disorder on

.
.
.
Lay down the kebab on the table

Call the left end of the kebab point “A” (in honor of Ahura), and the right side of it point “B” (in the honor of Babak)

Borrow a neck scarf (dastmal gardan) from one of the pahlavans

Put your left thumb on one end of the scarf at point A, and with the scarf stretched out, draw an arch above the line A-B with the same length as A-B

Repeat the same process from point B

Name the place where the two arches cross point C (in the honor of Camels)

Draw a line from C to A, and a line from C to B, this will create an equilateral triangle, A-B-C, with kebab A-B being the base of the triangle

Take the scarf and measure the kebab with it, and then fold it in half, put the half on line A-C and find the mid-point of it, do the same thing with line B-C and find the mid-point of that

Draw a line from point A to the mid-point of B-C and call it D (in the honor of Drakhshan)

Draw a line from point B to the mid-point of A-C and call it E (in the honor of my Email)

Draw a line from A to D, call it line A-D

Draw a line from B to E, call it line B-E

The point where line A-D and B-E intersect is the center of the equilateral triangle A-B-C

Sooooo, so far you have located the center of the triangle A-B-C, call this point O (in the honor of Obama)

From point O draw a line parallel to the kebab A-B and towards line A-C and extend it till it hits the line A-C

The length of this line is exactly one-third of the length of the kebab, which you could use the scarf to measure it and then put it on the kebab and cut it up in thirds.

Warnings:  This method is 100% guaranteed when it is performed with a computer software, such AutoCAD, however when it is performed on a kebab there might be disagreement about the burnt pieces at the end of the kebab, and things like that.  So, please proceed with caution.


divaneh

چی میگی فرامرز

divaneh


اری که هنوز نگفته سیخش چه اندازه ایه. شاید سیخش دراز و کلفت باشه.

بنده فکر میکنم باید بگیم مم جان یک گیلاس از اون عرقها بده ماندا بخوره شاید چشمش باز شه و خدا را چه دیدی، شاید یک وقت آیت الله شد.

این معما هم باید این جوریا باشه که داش بهنام به اندازه یک سوم میبره و هر دو تکه را تعارف میکنه به بامشاد چترباز. پهلوان بامشاد هم رو حساب لوطی گری تکه کوچکتر را برمی دارد. بعد داش بهنام تکۀ دیگر را دو نصف میکند و به داش سینا تعارف می کند. او هم یک تکه برمی دارد و تکه آخر هم می شود مال داش بهنام. هوشنگ خان هم میره سروقت پیازاش.   


Ari Siletz

میم میم،

Ari Siletz


چه روایت شیرینی‌ (قند پهلو) در مورد رسم چای خوری جاهلی!

بنده نوکر همگی‌، بحث هم نداره!


MM

Ari

by MM on

آری عزیز،
شبیه قصٌه جنابعالی من شنیدم که وقت سلامتی گفتن موقع عرق خوری توی کافه های لاله زار، هر جاهل ("پهلوان") که استکانشو پایین تر می زد یعنی "من چاکرتم".  ولی هیچ کس راضی به این نبود که استکان کسی زیر تر بخورد.  بنابراین، استکانها زیر میز و بعد به کف کافه میرسیدند.  بعد از رسیدن استکانها به کف کافه، جاهلها عصبانی شده و مسئله از سلامتی گفتن به فهش و دعوا میرسید مثل: "خار مادر فلان شده، من میگم من نوکرتم". 

 


Ari Siletz

پهلوون فرامرز

Ari Siletz


از توضیحات شما در مورد فرهنگ جاهلی سپاسگزارم. حالا که مجبور کردی،
باید یک معمای دیگر ضمیمه کنم: دو جاهل به کبابی میروند و دو تایی فقط یک
سیخ سفارش میدهند. اگر گفتی‌ چرا؟

جناب هوشنگ، کاملا با "آلت پریش" موافقم. امیدوارم شخصی‌ که عکس بالا را فتوشاپ کرده از گوشزد سرکار پند بگیرد.


Faramarz

کباب جاری باشه!

Faramarz


آری،
اشکال این معما اینست که شما میخواین یک سیخ کباب رو بین سه تا جاهل محل تقسیم کنید.

ما که از وقت بچه گی هیچ وقت راضی نمیشدیم که یک پرس چلو کباب را با کسی قسمت کنیم، چه رسد به یک سیخ ناقابل!

پهلوان ها هم هر وقت میرن کافه و کباب سفارش میدن، به صاحب کافه میگن، "کباب جاری باشه!" چون کار با یکی یا دو تا سیخ حل نمیشه. داری صحبت از بیست، سی تا سیخ میکنی!


default

شوخی شوخی، با نام شریف، باستانی، اصیل،...ماهم شوخی؟

Hooshang Tarreh-Gol


دومندش که: عزیز من در فارسی اولترا-مدرن ، دو خشخاشه، پست -مدرن امروزی  میگویند : " کبابی هوشنگ آلت پریش".

و اما راه حل قضیه: این رفیق آلت پریش ما, چون قبل از ورود ارازل و اوباش
مقداری علف کشیده بوده و موردی از "مانچیز" داشته، کل کباب را خودش میخوره،
و در عوض مقدار تنباکوی ناب جاماکایی به طرفین  تا مقداری انسان شوند!


Monda

آری جان، مسئلهٔ ریاضی‌ اونم این وقتِ شب؟

Monda


آخه؟!... ولی‌ خیلی‌ با مزه بود.