چند مقایسه مختصر میان فرهنگ پیش و پس از اسلام ایران

Khers
by Khers
02-Jun-2012
 

 

مناسبت‌های مهم در ایران پیش از اسلام:

۱) جشن سده 

۲) جشن مهرگان

۳) جشن تیرگان

۴) جاش نوروز

مناسبت هس مهم ایران پس از اسلام:

۱) عاشورا؛

۲) تاسوعا

۳) ضربت خوردن امام علی‌؛

۴) قتل امام علی‌؛

۵) وفات دوازده امام، حاضرت معصومه، فاطمه، و غیره؛

تنها بازمندهٔ جشن‌های پیش از اسلام: نوروز.

به خلاصه، فرهنگ پیش از اسلام ایران فرهنگ شادی بود.  فرهنگ پس از اسلام ایران فرهنگ مرگ، تو سر زنی‌، گریه کردن و روزه خونی است.  البته عجیب هم نیست.  فرهنگ عرب که پس از اسلام به ما تحمیل شد حتی واژه‌ای برای "جشن" در لغات نامه‌اش نداشت.  عرب‌ها برای نخستین بار جشن را در ایران دیدند، و آنهم جشن مهرگان بود.  آنها دیدند که ایرانیان برای جشن مهرگان شهر‌ها و خانه‌های خودشان را رنگارنگ میکردند و رقص و شادی میکردند.  از ایرانی‌‌ها پرسیدند این برای چیست، و ایرانیها پاسخ دادند که این "مهرگان" است.  به همین دلیل عربها از آن موقع تا امروز آما‌ هر گونه جشن می‌گویند "مهرجان."  فرق مهرجان با مهرگان تنها این است که حرف "گ" در زبان عربی‌ وجود ندارد و آنها "ج" را برای آن جایگزین کرده اند.  


Share/Save/Bookmark

more from Khers
 
Shazde Asdola Mirza

Dear Khers: all your "mourning" occasions are Shiite, not Islam

by Shazde Asdola Mirza on

I was only exposed to what 90% of the Muslim population calls Islam, after leaving Iran. And it is not about mourning the dead, self-beating or self-cutting.

Islam for the 90% of Muslims is a lot more fun and easy, than it is in Iran. For example, Ramadan in the Arabic countries is a time of festivity, family gatherings and fine dinners.

Unlike Iran, the Arab world feasts during Ramadan and calls it Mobarak (celebrated). If you ever spend that month in an Arab country, you will see how easy it is to put on 5-10 pounds.

All those other self-hating and self-beating occassions are Shiite!


First Amendment

راس میگی‌ به خدا....

First Amendment


 

 

نمیدانم که این مطلب را که میخواهم خدمتتان عرض کنم، کجا خواندم یا که
شینیدم....اینجور که می‌گویند، دلیل پیروزی اعراب بر ما ایرانیان این بوده
که اجدادمان، خوشی زیادی زده بود زیر دلشان....آخه شما خودتان انصاف بدهید؛
تا این جشن تمام نشده بود، اون یکی‌ شروع میشد....یعنی‌ میخوام عرض کنم،
اصلا انگاری تمام ملت توی حالت قر و قمبیل بودش و داشت بشکن و بالا بندازی
میکرد که یه دفعه عربا با سوسماراشون ریختن وسط گاردن پارتی..........حالا
اینکه هیچی‌: عین اون قضیه دوباره توی سال ۵۷ تکرار شد...


Demo

خرس و خوابش!

Demo


 


«بگو به فضل و رحمت خدا بايد شادمانى كنند كه اين بهتر است از آنچه مى‏اندوزند. (قرآن - سوره ١٠ - آیه ٥٨)»
عزاداری در مواقع ذکر شده فقط منحصر به فرقه شیعه است و ربطی به قرآن و اسلام ندارد. از مراسم عزاداری و سوگواری حتی در مورد از دست دادن عزیزان هم در قرآن هیچ خبری نیست. دین حق تمامأ در مورد «حی» (زنده) است و «فرح» (جشن و شادمانی). بر خلاف ایرانیان عربهای مسلمان ٧ روز تمام بعد از عید فطر و بعد از عید قربان را جشنهای مفصل خانوادگی میگیرند. لُب کلام اینکه ملتی که همش عزا بگیرد از فضل و رحمت خدا بکلی بدور است. بطور مثال یا مست شراب قرمز است و یا در خواب خرسی بسر میبرد.


Red Wine

...

by Red Wine on

جنابِ ‌خرسِ گرامی‌،به نکته جالبی‌ پرداختید و یاد آوری آن برای ما لازم بود،منتهی مراتب شما تصور می‌کنید که روزی برسد که مردمِ ایران از اسلام دست کشند ؟ از انجامِ فرامینِ این مذهب سر باز زنند ؟ شاید ما هم از اعماقِ قلبمان این چنین خواهیم،نمی‌ دانیم اما مطمئن هستیم که این اتفاق رخ نخواهد داد.این مذهب بیش از اندازه با مردمِ ایران گره خورده و تار و پود آن سخت به هم پیچیده و دشوار بشود گره دران انداخت.در لا به لای این تار و پود ها،خرافات و افکارِ پوسیده نیز محکم به کار از چند ردیف گره خورده است.بعید می‌‌دانیم که بشود آن را پاره و از جورِ دیگری دوباره بافی‌ کرد.

شاید بهتر باشد فرهنگِ اصیلِ ایرانی را از ابتدا به همه آموخت،چند سالِ قبل دولتِ اسپانیا دست به چنین عملی‌ زد و تدریس آن را در تمامی مدارس و دانشگاه‌ها اجباری کرد تا از انتدا همه بی‌ آموزند چه فرهنگ و چه تاریخی اسپانیا داشته است.

به نظرتان این سبک و این سیاق بهتر به کارمان نمی‌‌آید ؟

با سپاس از نوشته شما.