اعتراف می کنم مخالفان تحریم بردند


Share/Save/Bookmark

اعتراف می کنم مخالفان تحریم بردند
by Mahmood Zahedi
23-Jun-2009
 

برای کسانی که اندکی قوۀ مشاهده داشتند سخت نبود که ببینند در هفته‌های منتهی به انتخابات ریاست جمهوری دعوت به تحریم در میان مردم اصلاً قدرت و قوت دوره‌های پیش را ندارد و گروه‌های مختلف به دلایل متعدد مصمم شده بودند که در انتخابات شرکت کنند. در یادداشتی که پیش از انتخابات نوشتم سعی کردم "تحریمی" به مثابه ناسزا را بشکافم ولی خودم را در مقامی ندیدم که نسخه‌ای برای کسی بپیچم؛ هرچند شکی نداشتم که شخصاً قادر نخواهم بود دماغم را بگیرم و رأی بدهم.

اما گروه‌های کثیری از مردم به دلایل بسیار متفاوت تصمیم گرفتند در انتخابات شرکت کنند. اکنون با ارزیابی آنچه اتفاق افتاد می‌توان نتیجه گرفت که این شرکت تبعاتِ بسیار مبارکی برای جنبش دموکراسی خواهی در ایران داشته است. به گمانِ من سرفصل دستاوردهای این مشارکت برای مردم ایران به قرار زیر است:

1. مبارزۀ انتخاباتی کاندیداها فرصتی پدید آورد که گروه‌های مختلف اجتماعی پرسش‌ها و مطالبات خود را با صراحت بیان کنند. بدین ترتیب بعضاً کاندیداها را واداشتند، بسیار فراتر از ظرفیتی که در گذشته از خود نشان داده بودند، این خواسته‌ها را در برنامه‌های خود بگنجانند. برنامه انتخاباتی کاندیداها، صرف نظر از میزان اعتقاد عرصه کننده و عملی بودنِ آن برنامه‌ها در نظام سیاسی ایران، نشانه‌هایی (هرچند ضعیف) از بازتابِ خواسته‌های مردم داشت.

وعدۀ رسیدگی به اوضاع فلاکت‌بار اقتصادی محرومان جامعه، جمع آوری گشت ارشاد، مبارزه با چپاول بیت‌المال، طرح خواسته های زنان و مطرح شدنِ مقولۀ حقوق بشر نمونه‌های این امرند. به چالش کشیدنِ سیاست‌های گذشته از جانب شرکت‌کنندگان در پرسش و پاسخ‌ها سبب شد اموری مانند کشتارهای دسته‌جمعی سال 1367، سیاست‌ ادامۀ جنگ پس از آزادی خرمشهر، و سیاست خارجی از عرصۀ صحبت های پنهانی درآیند و مبنای تعیین سیاست آینده شوند.

2. مناظرۀ بی‌پردۀ کاندیداها سبب شد که بسیاری از حقایق درمورد نحوۀ ادارۀ کشور در سی سال گذشته رسماً از تریبون دولت بیان شود. هرچند برای بیشتر مردم آن افشاگری‌ها حاوی نکتۀ تازه‌ای نبود، اما این استنادهای تاریخی منظر تازه‌ای از حاکمان را در مقابل ذهن جوانان قرارداده که به آسانی زدودنی نیست. از سوی دیگر این مناظره‌ها فرایندِ عمیق شدنِ شکاف حاکمان را به نحوی استثنایی سرعت بخشید.

3. واکنش وسیع و گونه‌گونِ گروه‌های اجتماعی نسبت به مبارزۀ انتخاباتی جاری، در آن فضایی که دولت مستعجل بود، تمرین بسیار خوبی برای کنشگران عرصۀ اجتماعی بود تا بر دانش و مهارت‌های کنش اجتماعی خود بیافزایند و آن‌ها را صیقل دهند. استفاده از تکنولوژی و فضای مجازی در این میان نقش پررنگی داشت. هرگروه و قشری می‌تواند تأثیرگذاری خود در این فرایند را با اهداف و برنامه‌های خود بسنجد.

4. شیوع فراگیر "تصور تقلب" یا کودتا در میانِ بخش وسیعی از مردم از یک سو نشان داد که میزانِ اعتماد به حاکمیت چه حد است. "تصور تقلب" را به عمد به کار می‌برم زیرا اثبات روش‌مندِ تقلب در نظام سیاسی ایران ممکن نیست. یکی از دلایلش این است که نظرسنجی مستقل در ایران تقریباً جزو محالات است، بخصوص در امر سیاسی بسیار حساسی چون انتخابات ریاست جمهوری. رجوع به شورای نگهبان که خودش یک طرف دعواست هم به شوخی بیشتر شبیه است. حتی اگر کمیتۀ حقیقت‌یابی هم تشکیل شود، نظام حاکم چنین ظرفیتی هم ندارد که افراد مطلع از تخلفات انتخاباتی بدون ترس از تعقیب اطلاعات خود را به آن کمیته بدهند و بعد با روش‌های علمی به درصدی از تخلف برسند که نتیجه‌ای که رهبر نظام مقدس پیشاپیش بر آن مهر تأیید زده نسخ کند. سرنوشت پیگیری قتل‌های زنجیره ای را گمان نمی‌کنم کسی فراموش کرده باشد.

حتی اگر سناریوی ارائه شده توسط آقای مخلمباف در پارلمان اروپا در مورد روند تعاملات انجام شده بین حاکمیت و ستاد آقای موسوی نادرست باشد، بخش‌های بسیار چشمگیری از مردم و از جمله هواداران جمهوری اسلامی وقوع تقلب را باور کرد‌ه‌اند و بر مبنای آن باور با به خطرانداختنِ جان خود اعتراض می‌کنند. در چنین شرایطی این نکته که چنین باوری چقدر ریشه در اعداد و ارقام صندوق‌های رأی دارد و چقدر آغشته به کینه‌ها و خشم‌های فروخوردۀ دیرین است، اهمیت چندانی ندارد.

5. بخش‌های نه چندان کوچکی از حاکمیت به این نتیجۀ آقای ابطحی رسیده‌اند که "این بار اگر دوباره فراموش نکنیم، جریان غیر دولتی و اصلاح‌طلب را باید به این نتیجه رسانده باشد که دیگر از طریق صندوق‌های رأی نمی‌شود، به فکر اصلاح بود."

6. عکس‌العمل ددمنشانه و هیستریک حاکمیت دربرابر اعتراض آرام گروهی از مردم که به مدد تکنولوژی جدید ثبت و پخش شد، تصویر تازه‌ای از ظرفیت نظام مقدس برای سرکوب مردم در پیش جهانیان نهاد. هیچ پروژه‌ای نمی‌توانست "رأفت اسلامی" را چنین مستند کند.

7. معترضان به نتایج انتخابات، که مسلماً قابل تقلیل به موسوی و خواسته‌هایش نیستند، نمونه‌های بی بدیل و تحسین‌برانگیزی از نافرمانی مدنی، همبستگی، ساماندهی، هشیاری، و آگاهی نشان داده‌اند که تعجب همگان را برانگیخته است. این تعجب ناشی از غیاب سازمان‌های سیاسی ریشه‌دار در صحنۀ کشور است. به گمان من وجه فراگیر اجتماعی این حرکت‌ها نقطۀ قوتی است که سبب شده نتوانند در این مدت آن را به زانو درآورند. اگر مثلاً آن حزب سیاسی که به قول آقای حجاریان اعضایش در یک فولکس واگن جا می‌گیرند، رهبری این جریانات را به دست داشت، با دستگیری سرنشینان آن فولکس واگن ماحرا تمام می‌شد. دستگیری و آزادی برخی چهره‌های سرشناس و حملۀ کور و سبعانه به خوابگاه‌ها و دانشگاه‌ها بیشتر نشان از درماندگی دارد تا اقتدار. تجربۀ گرانبهای نافرمانی مدنی در هفتۀ گذشته تا سال‌ها با مردم خواهد ماند.

8. جانبداری سکاندار امّ القرای اسلام و ولی امر مسلمین جهان از یک طرفِ نه‌چندان محبوبِ دعوا در منازعه‌های داخلی جمهوری اسلامی امری بی سابقه بود. چنین امری بخش مهمی از هواداران نظام را سریعاً دربرابر انتخاب دشوار ماندن در حلقۀ تنگ ولایت یا خروج بر حلقه قرار می‌دهد. برای سیاسیون خارج از حاکمیت نیز دوران دودوزه‌بازی به سر آمده است. روزهای آینده شاهد شفافیت بیشتری در عرصۀ سیاست خواهیم بود.

پیش‌بینی رویدادهای آتی برای من دشوار است. ولی مسلم است که حتی اگر همین فردا مردم به خانه‌ها بازگردند، روزگاری که در پیش داریم از جنس دیگری است و فرمانروایی به شیوۀ پیشین میسر نیست. به سبب این دستاوردهاست که اعتراف می‌کنم بُرد با مخالفانِ تحریم بود. هرچند مطمئن نیستم چنین نتایجی چقدر خوشایند گروه‌های محتلف این مخالفان بود.


Share/Save/Bookmark

Recently by Mahmood ZahediCommentsDate
پیشنهادی برای مقابله با اعترافات
-
Jul 25, 2009
more from Mahmood Zahedi
 
Parham

Thanks Aboli

by Parham on

Plus, it's not like the people who voted actually knew this would happen. In fact, it was the opposite, they thought they'd have a "peaceful evolution" towards "democracy". What happened went exactly against what they thought, actually. Now they have to fight. No peace.

More, one yet has to await the outcome of all this. It's still too soon to judge on the matter.


default

Don't feel bad

by Aboli (not verified) on

You thought election under Islamic Republic was a sham, and therefore you didn't vote.
85% of us thought our vote counted. It turned out it didn't.
You were right all along.


Jaleho

آقای محمود زاهدی عزیز

Jaleho


 

دیر اومدی سوختی  ؛-)

 


Iranyvaliazad

Mehdi

by Iranyvaliazad on

"All those who said the opposite, were just proven dead wrong" ...

I believe Neda was saying the opposite when she was proven DEAD wrong by moslem thugs.

The only imporvement I saw by the government was how accurate their sharpshooter have become ... one bullit, one kill.

 

Az khoone Neda khajalat bekesh ... besharaf.


Iranyvaliazad

What was gained

by Iranyvaliazad on

The high turn out to vote, as it was obvious, only helped the establishment to boast to the world "how  pupular it is".  However, what I think was gained by foolish act of voting in a dictatorship system, which I believe was purely coincidental, the very fact that many, and not all, of those who have turned a blind eye to islamic system now realize that PEOPLE means nothing, RIGHTS means nothing, FREEDOM means nothing, SECURITY means nothing and most importantly LIFE means nothing in islam and certainly to moslem thugs.

 

The true fight in today's government is for who gets to steal money during next four years .... Ahmadinejad and cohord are so far winners, Rasmanjani, mosavi, khatami need to act quick to get a piece of pie because in 4 years their gang will be no more.


Mehdi

Evolution: workable - Revolution: failure

by Mehdi on

Access to internet, satellite TV, foreign news radios, more people travelling to other countries, even expansion of access to the state TV and radio are major factors in improving conditions in Iran. Such expansions require relative security. These cannot expand in the face of violence and widespread disruptions. Iranians need to practice more civil engagement than wild and violent engagement. Don't fix something that isn't broken. Let the average Iranian become educated first, before asking them to shed their old superstitions. Education, and communication is the key. Violence, rushed and emotional actions will only backfire and are counter-productive. This regime is fully capable of improvement. All those who said the opposite, were just proven dead wrong. But improvement is one thing, widespread dusruption is a totally different thing.