مد وزیبایی در ایران


Share/Save/Bookmark

msabaye
by msabaye
15-May-2011
 

من هر بار به ایران می روم، انگار که از یک اسطوره قدیمی ناگهان به زمان حاضر قدم گذاشته ام. نه به خاطر این که خیلی باشکوه به نظر می آیم بلکه به نظر می رسد که چند هزار سال خواب بوده ام و هیچ خبری از مد و زیبایی و خلاصه هیچ چیز جدیدی نداشته ام.

دو سال پیش که به ایران رفته بودم، راننده یکی از تورهای مسافرتی به من گفت:"خوب خانم اون طرف ها چه خبر؟" من که هیچ گونه اشاره و نشانه ای از این که ساکن ایران نیستم نداده بودم (به نظر خودم)، پرسیدم: "چرا فکر می کنید که من در خارج زندگی می کنم؟" پاسخ او این بود که "دیگر هیچ کس در این جا این طوری لباس نمی پوشد."

من خیلی متعجب شدم و شروع به دقت در لباس دور و بری هام کردم و متوجه شدم که مانتو من حداقل 20 سانت از همه بلند تر است و آستین هایش حداقل 10 سانت و تقریبا دو سایز هم بزرگتر از سایز خودم است و ...

ولی از سر و لباس من که بگذریم (که البته دوست و آشنا و خانواده در طی 20 و چند سال اخیر نگذشته اند و به اشکال گوناگون آه، بالا بردن ابروها، یا تذکر صریح به این که لباس پوشیدن من باعث آبروریزی است اشاره کرده اند) برای من خیلی جالب است که مد و زیبایی چه قدر در ایران تغییر می کند و در عین حال خط کاملا مستقل و مشخصی از جاهای دیگر دارد.

مثلا این بار که به ایران رفتم، چند ماه پیش، مدل موی خاصی مد بود که من در هیچ مجله یا گزارش مد در این جا ندیدم. مدل خاصی که شباهتی به مدل های پوش داده (ولی با ارتفاع بسیار بالا) سال های 1960 داشت اما کاملا آن نبود. یا دو سال قبل بیشتر عروس ها آرایش خاصی داشتند که به "آرایش عربی" مشهور بود که باز ترکیبی از ابروی شمشیری و چشم گربه ای و .... بود با اکلیل و سایه فراوان. راستش من فیاقه های ساده عروس ها را بعد از مراسم بیشتر دوست داشتم، منتهی جرات نکردم چیزی بگویم.

دیگر این که رنگ موی بلوند بسیار روشن خیلی مد بود وتعداد خانم های با موی قهوه ای و سیاه انگشت شمار بود. مدل مانتو هم مرتبا تغییر می کند و همه می دانند ولی من هیچ وقت نفهمیدم که این مدها چه گونه می آیند و می روند. این جا خوب مشخص است، چند تا مجله خانم ها یا مجله مد را که ورق بزنیم می فهمیم چه مد است و کسانی هم که مد سال را تعیین می کنند مشخصند. ولی نمی دانم که در ایران سیستم چه گونه است و چه گونه مد تعیین می شود و چه گونه در بین مردم پخش می شود. شما چیزی می دانید؟


Share/Save/Bookmark

Recently by msabayeCommentsDate
Freedom to be Poor, Ill, Forsaken
2
Oct 14, 2012
Newfoundland: Leave your Camera behind
1
Sep 29, 2012
Test (Result)
3
Sep 20, 2012
more from msabaye
 
reRa

really true ...

by reRa on

من خودم خیلی ساله ایران نرفتم .. اما خواهرم که بعد از خیلی سال رفته بود ایران  این قضیه رو برام مطرح کرد که خلاصه طرز لباس پوشیدن ها و آرایش و رنگ  مو .. و اینا خیلی شدیدا توی ذوق میزنه .. من فک میکنم به دلیل وضعیتی که خانمها دارن تو ایران .. و چون ماموران از طرف دولت اسلامی ... مانع این کار   ها میشن .. خوب بیشتر خانمها هم بقولی همش لج و لجبازی می کنن و این یه روش  بحساب میاد که یه نوعی دهن کجی محسوب میشه به اونها .. واقعیتش رو هم  بخواهید در طول این سی و چند سال .. این خانمها بودن که بیشترین دهن کجی ها  به اینها انجام دادن .. البته خوب اینم یه مسکن موقته و دردی رو دوا نمیکنه  خوب تا حدودی هم خودشون رو سر کار میزارن با اینکار .. البته مسایل  و مشکلات اجتماعی جامعه ایران .. خیلی پیچیده تر از این حرفهاست .. که دیگه  نمیخوام اینجا مطرحش کنم که خیلی طولانی میشه این پست .. دلیل دیگر رو میشه  چشم و همچشمی هم در نظر گرفت که انصافا ایرانی ها همیشه این خصلت رو  داشته و دارن .. اینجا هم همینطوره .. من پستی مفصل تو بلاگم نوشتم راجع به این  مساله .. چون خودم کارم تو همین زمینه ست ... یعنی زیبایی و آرایشگری .. و فرقش میان جامعه ایرانی و غیر ایرانی  ..

Azadeh Azad

So very true

by Azadeh Azad on

A few years ago, when I was about to go back to Iran after 25 years of absence, my mother told ne on the phone (in a serious and even alarming voice): "Throw away everything you wear there, even your black dress. Don't bring here a single one of them. It's embarrasing!:-)  Go to Ste-Catherine boutiques and buy the the most attractive and expensive clothes you can find; make sure they are all the latest fashion!!!" LOL.

When I saw my female relatives in the airport, I could hardly approach them. The smell of their perfume was so ridiculously strong and disturbing, and all of them overly made-up as if attending an Oscar night :-).

Cheers,

Azadeh 


Soosan Khanoom

right on points .....

by Soosan Khanoom on

right on points .....

I guess I should call for extreme make over when heading to Iran ....

all I have is two pairs of Jeans and a few  T- shirts  and my make up is basically SPF cream cause i am always out with sun : )


comments

Thank you. Interesting blog.

by comments on

I can eaily distingush a new commer Iranian girl.  Fasion is totally different.  They have their own fasion.....Interesting, however.