جزیره هنگام در خلیج فارس


Share/Save/Bookmark

جزیره هنگام در خلیج فارس
by msabaye
16-Jun-2011
 


یکی از جزایر بسیار دیدنی جنوب ایران، جزیره هنگام است.  این جزیره به گفته یکی از ساکنانش 800 نفر جمعیت دارد. من تمام مدت فکر می کردم که زندگی 800 نفر چه گونه است؟ برای کسی که عادت دارد میلیون ها نفر (هر چند مجازی) را دور و بر خودش حس کند، تصور زندگی با 799 نفر دشوار است.

در اولین فرصت به جستجوی دلفین ها رفتیم. متاسفانه به دلیل بی توجهی بعضی قایق بانها، نتوانستیم زیاد بهره ببریم چون بی رویه به دلفین ها نزدیک می شدند و آن ها را فراری می دادند.

ولی سرانجام برای چند لحظه کوتاه در فاصله تعقیب و گریز انسان و دلفین، ما موفق شدیم که چند دلفین ببینیم.

جزیره هنگام همچنین یک بازار دارد که با قسمت اعظم آن با چوب درست شده و سقف و دیوارها با ساقه های با ساقه و پوشال. در غرفه های متفاوت زنان یا به فروش صنایع دستی (که بیشترشان به نظر می رسید از جای دیگری وارد می شدند، چون با همان بسته بندی ها در قشم و مناطق دیگر هم یافت می شدند) یا به پخت و پز مشغولند و از مهمانان با نان و غذای محلی پذیرایی می کنند.

من همیشه تعریف سوراق را شنیده بودم و این بار توانستم برای اولین بار امتحان کنم. سوراق می شود گفت سسی است که با خاک سرخ یا گلک درست می شود به اضافه ماهی و نارنج و شاید چیزهای دیگر. در این چادر قطره های کوچکی روی نان لواش مانند می ریختند و به عنوان نان سوراق دار می فروختند. من یکی را امتحان کردم، ولی به نظرم خیلی متفاوت با نان عادی نیامد. شاید خانم ها حدس می زندند که ممکن است سوراق با ذایقه ما جور نباشد و خیلی کم روی نان ریختند. خانم راهنمای همراه ما که از قشم بود، خیلی با میل نان سوراق دار می خورد ولی فکر نمی کنم که من دوباره بخواهم سوراق بخورم. این بار بایستی معیاوه را امتحان کنم.

شما هیچ وقت سوراق یا معیاوه را امتحان کرده اید؟.

 نکته دیگری که در این جزیره توجهم را جلب کرد، خاک سیاه و نقره ای در بخش های مختلف آن بود. خیلی زیبا بود. در ساحل راه می رفتیم و من نمی توانستم از خاک چشم بردارم

خوب دیگر تا سفر بعدی خدا نگه دار


Share/Save/Bookmark

Recently by msabayeCommentsDate
Freedom to be Poor, Ill, Forsaken
2
Oct 14, 2012
Newfoundland: Leave your Camera behind
1
Sep 29, 2012
Test (Result)
3
Sep 20, 2012
more from msabaye
 
Cost-of-Progress

ms abaye damet garm

by Cost-of-Progress on

I mean it. 

And you don't get political, you just go with the flow.....

____________

IRAN FIRST

____________


msabaye

Do you have any photos?

by msabaye on

 There are a few photos here:

//mariasabaye.blogspot.com/2011/06/blog-post_...


msabaye

مهیاوه/معیاوه

msabaye


من شنیدم که اخیرا مدل جدیدش مثل پیتزا آمده و خیلی کنجکاو بودم که هر دو مدل جدید و قدیم را امتحان کنم.


alx1711

Do you have any photos? love

by alx1711 on

Do you have any photos? love to see this place :)


default

مهیاوه/معیاوه

ariane


در بچگی امتحان کردم. سوای بوی بسیار  نا مطبوع، مذه اش جدا بد یست.


msabaye

starting point

by msabaye on

We took a boat from Qeshm; I think mainly fishing. I didn't go very far in the island itself as we had our day packed with different activities (unfortunately). There was a crocodile farm, for example, though I don't regret not seeing that. But I would have liked to wandered about the island itself as I did in Qeshm.


Jeesh Daram

.

by Jeesh Daram on

سلام- آیا دیدار از جزیره هنگام را از قشم شروع کردید یا آنکه از بندر عباس؟ کار و زندگی آن 799 نفر از چیست؟ ماهیگیرند؟ سپاس

Esfand Aashena

شما عجبب جاهای آرتیستی رو تو سفرهاتون دیدین!

Esfand Aashena


ما هنوز فرصت نشده جنوب ایران رو ببینیم، البته بعد از انقلاب، قبل از انقلاب تقریبا همه جای ایران رو دیدم ولی‌ نوجوان بودم.  فعلا ما تو راه تهران کرج چالوس بابل آمل ساری بابل آمل رامسر در حرکتیم!  بابل آمل! این راننده مینی بوس یا شاگردشون داد میزدن که مسافر سوار کنن، بابل آمل ساری نوشهر چالوس رامسر!  LOL!

Everything is sacred