سی سال دیگه چی میشه؟


Share/Save/Bookmark

Nafti
by Nafti
04-Jan-2012
 

اول

من محمد از دوستان آقای جلالی هستم، وقتی ایشون از آشنایی با شما با من صحبت کردند گفتم که ای کاش قبل از رفتن شما باهاتون آشنا می شدم و ازتون راهنمایی می گرفتم و در واقع با کسب اجازه از ایشون تصمیم گرفتم با ایمیلی که شما در اختیارشون گذاشته بودین باهاتون ارتباط برقرار کنم. من چند سالی هست که دارم در رشته کامپیوتر وشبکه تحصیل می کنم و به لطف خداوند 1 ماه پیش تونستم مدرکMCITP Enterprise Administrator رو از کشور ترکیه بگیرم و حالا هم هر چقدر جلوتر می رم اشتیاقم برای یادگیری و پیشرفت بیشتر تو این زمینه بیشتر میشه ،اما با توجه به اینکه این علم توی کشور ما هنوز اونطوری که باید جا نیفتاده و همینطور به علت بعضی تحریماتی که علیه کشور ما اعمال میشه روند پیشرفت من 1 مقدار کند شده و 1 سالی هست که تصمیم گرفتم به همراه همسرم به 1 کشور مطرح در زمینه IT مهاجرت کنم اما شناخت زیادی در این زمینه ندارم و نمی دونم که آیا شرایط اونطوری که من انتظار دارم پیش میره یا نه .من رزومه خودم رو برای شما ضمیمه می کنم و از شما خواهش می کنم که با توجه به تجربیات خودتون من رو تو این زمینه راهنمایی کنید و اما سوالات من:

1- با توجه به این مدارک آیا امکان اخذ ویزای امریکا برای من وجود داره؟

2- اگر بله آیا می تونم بلافاصله بعد از ورود 1 شغل مناسب پیدا کرده و در کنار اون ادامه تحصیل هم بدم؟

3- آیا امکان داره که شما به من در گرفتن اقامت و پیدا کردن شغل مناسب کمک کنید؟

در سر آخر باید عرض کنم که من آشنایی نسبتا خوبی با زبان انگلیسی دارم و هر چه قدر هم زمان و انرژی لازم باشه برای افزایش مهارت های فنی و زبانی خودم صرف می کنم تا بتونم به سطحی برسم که ویزای امریکا رو بگیرم و یه مهاجرت موفق داشته باشم.

خیلی خیلی از شما تشکر می کنم که نامه طولانی من رو خوندید و آرزو می کنم که همیشه و در همه حال در پناه خداوند متعال.

سعادتمند و سرحال باشید

-------------------------

دوم

با توجه به نداشتن اطلاعات دقیق در ارتباط با سئوالهای شما، چون مسئله تخصصی میباشد مخصوصاً چون میخواهید زندگی و آتیه تان را طراحی کنید، نظراتم (فقط نظر) را در زیر ملاحظه کنید.

۱- فکر کنم قانوناً امکان اخذ ویزا باشد ولی عملاً نه چون حدس میزنم میبایست پیشنهاد کار در شرکت معتبری داشته باشید و اخذ چنین پیشنهادی مستلزم تجربه ی کاری در بالاترین رده ها میباشد که من در این زمینه کاری نمیتوانم بکنم. فقط داشتن مدرکتان فکر نمیکنم کافی باشد. در این مورد یک مثال دارم و آن اینکه یک مهندس ارشد و با تجربه برنامه ریزی ایرانی چهار سال پیش از شرکت معتبری در امریکا پیشنهاد کار گرفت ولی شرکت است که گویا میبایست برایش ویزا را بگیردند و الآن چهار سال است که موفق نشده اند.

۲- نحوه ی آسانتر ورود به امریکا (در عوض ورود بدلیل کاری) احتمالاً از طریق ویزای دانشجوئی است که در آنصورت امکان شاغل بودن بعنوان کار آموز وجود دارد نه برعکسش.

۳- محدودیت امکان کمک من به شما را در بالا توضیح داده ام. کلمه *اقامت* هم از نظر قانونی به کسی اطلاق میشود که اجازه ی ماندگر بودن را دارد و در نتیجه اجازه ی کار بدیهی است.

گویا میشود از طریق وب سایت سفارت مجازی امریکا درخواست ویزای دانشجويی کرد مشروط بر داشتن . پذیرش. راه دیگری هم که بلکه ارزش دنبال کردن را دارد رفتن به کانادا است. فکر میکنم ایالت کوبک در حال حاظر ویزای کاری برای تخصصهای مورد نیاز بدهد (تجربه کاری هم لازم هست) ولی به فرض داشتن شراط مورد نیاز میبایست فرانسوی را هم بلد شد، هم خودتان و هم خانمتان.

با آرزوی سلامت و موفقیت برایتان

-------------------------

سوم

از راهنمایی های مفید شما تشکر می کنم.من چند وقتی هست که دارم در رابطه با مهاجرت تحقیق می کنم و اطلاعاتی هم در رابطه با راه های مهاجرت به کانادا و استرالیا به دست آوردم ولی به دلیل اینکه این تصمیم یک تصمیم بزرگ محسوب میشه یک مقدار در مورد اتفاقات بعد از مهاجرت نگران هستم خصوصا اینکه من تنها نیستم و همسرم هم با منه باعث میشه که من در این باره حساسیت بیشتری داشه باشم.من نمی دونم که شما با چه هدفی و به چه شکلی مهاجرت کردین و قطعا اینکه شرایط اون روزها با امروز متفاوته اما میشه به من بگید که آیا از این تصمیمی که چند سال پیش گرفتید در حال حاضر چقدر رضایت دارید؟ و یا بهتر بگم با توجه به تجربیات ارزشمند شما در این زمینه آیا مهاجرت رو برای شخصی با شرایط من مفید و مثمر ثمر می دونید؟ در انتها ممنون می شم اگر آدرس یا شماره تلفن وکیلی رو که ذکر کردید برام ارسال کنید.

با تشکر فراوان

-------------------------

چهارم

سئوالهای اساسی و مهمی میکنید. بجز جمع آوری دیدگاه های متفاوت، درون نگری با همسر و ایجاد تصوری از آتیه ی نامعلموم در قالب و محدیدتیهای شخصیت امروزی کار دیگری نمیشود انجام داد. اگر امکانش باشد با همسر به کشوری که جامعه ی ایرانی هم دارد سفر کنید و دوتائی از نزدیک زندگیشان را ببینید، حتی اگر در کشور مطلوب یا کشور هدف هم نباشد، گمان بهتر و دقیقتری از کیفیت غربت را پیدا خواهید کرد.

جابجائی بدون هزینه نیست. میزان هزینه بستگی به شخصیت یا انعطاف پذیری فرد از یکطرف و محل (شهر زندگی) و شرایط اجتماعی از طرف دیگر بستگی دارد. در اوائل انقلاب زمانی که ما آمدیم هم من و هم همسرم قبلش در امریکا دانشگاه رفته بودیم و هر دو با زبان و فرهنگ آشنائی فراوانی داشتیم. والدین من هم در همان موقع نقل مکان کردند (پدر و مادرم هم به زبان و فرهنگ انگلیسی، فرانسوی آشنائی کامل داشتند) و همچنین والدین و خواهروبرادران همسرم قبل از انقلاب به امریکا کوچ کرده بودند و آنها هم اینجا جا افتاده بودند. در نتیجه توانستیم برای فرزندانمان یک قاب امن و محکم بافته شده از ابریشم محبت ایرانی مهیا کنیم. سالها بعد من هم این امکان را داشتم که در آخرین ماه زندگی پدرم روز و شب کنارش باشم ... داستان زندگی ما در حقیقت با زندگی مهاجران دیگر متفاوت است (اگر چه منحصر به فرد نیست). چه بسا که مهاجران دیگر خیلی بهشان از نظر احساسی سخت گذشت و حتی خیلی ها کارشان بالاخره به جدائی کشید. یعنی یک جورهائی موفق شدند (کار، حرفه و امرار معاش) و از لحاظهای دیگری شکست خوردند. خیلی ها هم موفق شدند، به لحاظ تعریفشان از موفقیت.

اگر همچنان عزم به رفتن باشد بجز پیشنهاد اول برای سفر و دست اول دیدن و تجسم زندگی دور از ایران توصیه میکنم (مهمترین توصیه) هر دو توان تکلم و نوشتن زبان را تا جائی که میشود قوی کنید. ضمناً هر دویتان به فکر کار کردن در جامعه جدید باشید - یعنی هر دو کاری بدرد بخور (یکی پول در آورد کافیست) بلد باشید چون از طریق کار کردن است که کم کم با جامعه ی جدید آشنا خواهید شد و عاقبت خو خواهید گرفت. و هر دویتان با عمل پشت سرگذاری روزمره عزیزانتان کنار آمده باشید.

برای پایان این مکالمه (اگر فیلتر شکن دارید) این آهنگ را برایتان میفرستم:

با آرزوی موفقیت برایتان


Share/Save/Bookmark

Recently by NaftiCommentsDate
Expanding seas of garbage
3
Jan 02, 2012
more from Nafti