آقای رضا پهلوی، دادستان بازنشسته و یک پیشنهاد


Share/Save/Bookmark

Reza Nasri
by Reza Nasri
17-Jun-2012
 

برخلاف انتظار دوستان،‌ قصد ندارم راجع به اقدام «حقوقی»‌ آقای پهلوی اظهار نظر کنم. قبلاً حرف‌ها را زده‌ام و نمایش‌ اخیر «لاهه» و سایر مباحث این آقایان پس از گذشت شش ماه به اندازه‌ی کافی درستی مواضع‌ام را تایید کرده که دیگر نیازی به تحلیل حقوقی بیشتری نباشد. فقط جای تاسف است که کسانی که خودشان را «ایرانی» می‌دانند و دم از وطن‌دوستی می‌زنند، به جای مقابله با تحریم‌ها و تهدید‌های فراوانی که در این شرایط حساس، سلامت و جان و امنیت هموطنان‌شان را در داخل کشور به خطر انداخته، دل به این خوش کرده‌اند که آقای رضا پهلوی با آقای مورنو اوکامپو - دادستانی که کمتر از یک هفته به دوره‌اش در دادگاه مانده - دیدار کرده و قرار است در دادگاهی «شکایت» برد که اصولاً در آن جایگاهی به اسم «شاکی» وجود ندارد! حیف از اینکه سطح مباحث سیاسی در خارج از کشور به این اندازه پایین آمده است.

فقط برای دانشجویان حقوقی که احیاناً این نوع اخبار را دنبال می‌کنند این را اضافه می‌کنم که آقای پهلوی پرونده‌ای «تشکیل» نداده است. اصولاً در دادگاه کیفری بین‌المللی، برخلاف دادگاه‌های ملی، «تشکیل پرونده» فقط و فقط با دادستان است، نه افراد متفرقه. این امر، هم برای اتباع کشورهایی که اساسنامه‌ی رم را پذیرفته‌اند صادق است هم برای کشورهایی که آن را نپذیرفته‌اند. اینطور هم نیست که شورای امنیت پرونده‌ی تشکیل شده‌ی این آقایان را را حاضر و آماده به دادگاه ارجاع دهد! اصولاً شورای امنیت پرونده یا افراد را به دادگاه ارجاع نمی‌دهد، بلکه به دادستان دستور «تحقیق» می‌دهد و این دادستان است که پس از انجام تحقیق (بر اساس یک متودولوژی خاص)، تشخیص می‌دهد چه افرادی را در مضان اتهام‌ قرار دهد. اسنادی هم که آقای پهلوی گمان می‌کنند در دادگاه «ثبت» کرده‌‌اند - به امید روزی که شورای امنیت آن را «به جریان» بیانداز - از نظر دادگاه کاملاً‌ فاقد ارزش و اعتبار است/

با توجه به اینکه از «ثبت» این مدارک چند هفته گذشته است، آقای پهلوی احتمالاً تا چند روز دیگر (شاید هم تا الان) در قبال تحویل آنها، نامه‌ی استانداردی از دادگاه دریافت خواهند کرد که در آن رد شدن اسناد - با جمله‌ی Manifestly oustide the jurisdiction of the court - به اطلاع ایشان خواهد رسید. پیشنهاد می‌کنم آقای رضا پهلوی برای روشن شدن افکار عمومی و ارتقاء سطح مباحث عمومی، این نامه را صادقانه منتشر کنند.


Share/Save/Bookmark

more from Reza Nasri
 
Azarbanoo

MR. NASRI, What is in your RESUME as a LEGAL Expert

by Azarbanoo on

which qualifies you to write this blog?  Except being pupet of a barbaric, authoritharian Anti-IRANANIAN regime like IRR/IRI.


Fred

"ایرانی" بودن

Fred


میفرمایید:

" فقط جای تاسف است که کسانی که خودشان را «ایرانی» می‌دانند و دم از وطن‌دوستی می‌زنند، به جای مقابله با تحریم‌ها و تهدید‌های فراوانی که در این شرایط حساس، سلامت و جان و امنیت هموطنان‌شان را در داخل کشور به خطر انداخته،..."

شما که مظنه "ایرانی " بودن دستتان است؛ سئوال:

موقعیت "ایرانی" بودن آنانی که در زمان قتل عام ایرانیان و جنایت علیه بشریت، مقامات اجرایی مانند نخست وزیری داشته اند چیست؟

موقعیت "ایرانی" بودن  آنانی که با امداد غیبی مالی دور جهان میگردند و برای ایندست "ایرانی" ها لابیگری و تبلیغ میکنند چیست؟

وضعیت "ایرانی" بودن هواداران نظام پربرکت مسلمین "اصلاح طلب" و غیره در چارچوب "بدون تنازل قانون اساسی"  و "بازگشت به دوران طلایی" که دیگر در ایرانی کُشی و ایران ویران کُنی رژیمشان نباید شکی باشد، چیست؟

در ضمن؛  از اینهمه فعالیتهای عدالت جویی که میکنید خسته نباشید.


Red Wine

...

by Red Wine on

سلام ...

به مطلبِ بسیار مهّم و برجسته‌ای اِشاره فرمودید که جای دارد تمامی حضرات بِدان توّجه فرمایند.جریان بسیار جدی و مهّم است اما حال بینیم قضیهٔ دادگاهِ رژیمِ جمهوری اسلامی به کجا می‌‌کشد و میبایستی آنجا نیز شاهدِ اصل و فرعِ کار باشیم .

با سپاس از شما .