مصاحبه نماینده اپوزیسیون مجلس کانادا در مورد محمود رضا خاوری


Share/Save/Bookmark

Saead Soltanpour
by Saead Soltanpour
28-Oct-2011
 

مصاحبه سعید سلطانپور با پل دوار –نماینده اپوزیسیون رسمی مجلس کانادا در مورد محمود رضا خاوری

مصاحبه با پل دوار

پل دوار نماینده حزب ان دی پی از منطقه اتاوای مرکزی است که دومین بار است به مجلس راه می یابد. مادر وی، جند سالی را شهردار تورنتو بوده است و با سیاست در پایتخت غریبه نیست. وی تا چند روز قبل مسول انتقاد وزارت امورخارجه بود ( وزیر سایه ) ولی بدلیل نامزدی در رهبری حزب ا ن دی پی، از سمت خود همراه با دیگر کاندید کنار گذاشته شد.

از پل دوار بخاطر وقت مصاحبه تشکر کردم. و با طرح سوال که اینجا هوا افتابی و گرم است، داخل پارلمان،هوای سیاست چطور است؟

پل دوار گفت : داخل خیلی جالب است، سوال ها همیشه وجوددارد ولی همیشه پاسخ وجود ندارد /

به پل دوار گفتم، ما هم برای همین سوالها ی کامیونتی در مورد پرونده اقای خاوری که تا کنون از طرف دولت کانادا، پاسخ نداشته ایم، به اینجا امده ایم

سعید سلطانپور: لطفا نظر تان در مورد پروند ه آقای خاوری را با توجه به اینکه دولت کانادا هنوز بعد از گذشت 23 روز،هنوز هیچ موضعی نگرفته است، بیان کنید. عدم موضع گیری شفاف، تردیدهایی را در بین کامیونیتی ایرانی کانادایی در مورد دولت، ایجاد خواهد کرد.

پل دوار: من بیانیه ای را که د ران خواستار رسیدگی به وضعیت شهروندی خاوری شده است را خوانده ام و معتقدم حداقل کاری که دولت می کند این است که در این مورد تحقیق کند. مورد فعالیت های اقای خاوری شک بر انگیز است. بنظر می اید ایشان هم در ان واحد در کانادا برای تکمیل مدت زمان لازم برای شهروندی بوده است و همزمان در تهران درراس یک بانک بوده است. به همین دلیل، دولت باید تحقیق انجام بدهد. ما پاسخ دولت را به نامه کانادایی ها می خواهیم.

سعید سلطانپور: بنظرمی اید یک خلا در سیستم بانکی کانادا هست، وقتی که کسی نمی تواند 100 دلاربرای خانواده اش در ایران و یا کانادا از طریق بانکها حواله کند، همزمان از کانالهای دیگر صدها هزار و بلکه میلیونها دلار پول در زیر چشم " برادران بزرگتر " وارد کانادا می شود ؟شما این دوگانگی را چگونه می بینید؟

پل دوار:این مسله ای است که ما سالهاست انرا دنبال می کنیم.

د رموارد ی که افراد عادی نمی توانند کمک مالی به بستگان خود که به این کمکها وابسته هستند، از طریق بانکها انجام بدهند،کسانی که وابسته به دولتها یی که زیر سوال هستند، پول را ازادانه نقل و انتقال می کنند و کسی انرا کنترل نمی کند. بنظر من این نا عادلانه هست.دولت کانادا باید این موارد بخصوص این پرونده را تحقیق کند. چطور یک بانکدار در چنین سطحی می تواند د رکانادا، فعالیت تجاری داشته باشد و در کانادا حضور داشته باشد.. موضوعی که باید همه کانادایی ها نگران ان باشند، این است که ما، چه مقدار از سرمایه گذاری این افراد در کانادا می دانیم؟

ما چه مقدار از پولهای این افراد را می دانیم. ما در موردرژیم قذافی تازه متوجه شده ایم که در کانادا اموال و سرمایه دار د. ما باید این را جدی بگیریم. این یک سوال مهم برای همه هست چگونه این افراد می توانند سرمایه گذاری کنند بدون اینکه دولت از ان باخبرباشد؟ این یک سوال مهم برای ما هست و برای همه نیز باید باشد.

سعید سلطانپور: کانادا، بهشت پناهندگانی است که در کشورهای غیر دموکراتیک ، تحت تعقیب هستند، ولی در عین حال شاهد هستیم که افرادی در رده های بالا از همان کشورهای غیر دموکرات، با صد هزارو 50 هزار دلار سرمایه گذاری، مهاجرت کانادا را به دست می اورند. این عادلانه نیست.

چگونه می شود از تکرار چنین روندی در اینده جلوگیر ی کرد.؟

پل دوار: ما باید نظارت بهتری داشته باشیم. باید در مورد پولهایی که وارد این کشور می شوند دقت بیشتری بکنیم.. همانگونه که در مورد پولهای ارسال شده نیز، دقت می کند. کانادا باید درحوزه بانکی و مستغلات نظارت بیشتری داشته باشد. این وظیفه اداره مالیات کانادا هست.

متاسفانه برخی از افرادی که با رژیمهای غیر دموکراتیک و یا فاسد ارتباط دارند، در حال سرمایه گذاری در کانادا هستند.به عنوان یک کانادایی باید پرسید، کجای کار ما، اشکال دارد؟، باید مطمئن شویم پولی از کشورهای فوق وارد کانادا نشود.

سعید سلطانپور: بنظر می اید، اقای خاوری در حالیکه باید 1059 روز رابرای حد نصاب شهروندی کانادا، در این کشور اقامت داشته است، در عین حال، مدیر بانک سپه هم بوده است. یک مدیر عالیرتبه درستکار، نمی تواند در ان واحد در هر دو کشور باشد بنظر می اید اقای خاوری به یکی از کشورهایی که تابعیت انرا دارد، (ایران و کانادا ) دروغ گفته است. که

از نظر اخلاقی، شهروندی خوبی برای یکی از این دو کشور نمی تواند باشد. البته به دولت ایران، اعتماد چندانی برای شفاف سازی در این مورد نیست ولی کامیونیتی ما، چگونه می تواند مطمئن شود که دولت کانادا، به عمق این پرونده می پردازد؟ ایا هیج مقامی از سفارت کانادا و یا مقامات امنیتی و اداری در جریان مهاجرت و شهروندی ایشان، نبوده اند؟ ایا کسی چشمش را نبسته است؟

پل دوار: تنها در یک صورت می شود در دو جا همزمان حضور داشت که اقای خاوری ، همزاد ( کلن ) شده باشد. این باید تحقیق شود،زمانی که ایشان در اینجا بود ه است و یا در ایران بوده است. راهکار برای تحقیق در این مورد وچوددارد.

دوما : این خیلی مسئله مهمی است. اگر کسا نی که د ربالاترین رده های مالی کشوری مانند ایران هستند که تحریم های بانکی شدیدی علیه انها هست، پس چگونه به چنین اشخاصی اجازه ورود داده شده است، که از ازادی ها ی فردی و اجتماعی یک کانادایی بهره مند شود.

سعید سلطانپور: سالهای بسیار دور،مصاحبه امنیتی، در سفارت کانادا داشتم. با افسر امنیتی کانادا در مورد کندی صدور ویزا ی فعالین سیاسی با توجه به نا امنی برای پناهندگان در ترکیه انتقاد کردم. وی با عصبانیت گفت ما می خواهیم مطمئن شویم که شما ( ها ) در کانادا علیه پرزیدنت خامنه ای ( ان زمان ،اقای خامنه ای ریئس جمهور و اقای برایان مالرونی نخست وزیر محافظه کارکانادا بود) تظاهرات نمی کنید.

با توجه به ان سختگیر ی ها، حضور اقای خاوری ها، سوالات جدی در مورد شفاف بودن دولت کانادا، ایجاد می کند.

پل دوار:باید سیاست یکنواختی را داشت. مقامات می خواهند مطمئن شوند که مهاجرین، اصول وقوانین ارزشی کانادا را رعایت کنند. از سوی دیگر سوال این است که ایا این اقا که قسم شهروندی کانادا را خورد ه است، یا ارزشها را پذیرفته است؟ آیا مدیریت عاملی یک بانک بزرگ در چنان سیستمی با قسم شهروندی کانادا، مغایرت ندارد؟

در مورد مسله امنیتی، انها می خواهند مطمتن شوند که عقاید بخصوصی که با قوانین و اصول کانادا مغایرت دارد وارد این کشور نشود، در حالیکه به عقاید افراد هم احترام گذاشته می شود.

بنظر می اید یک عدم هماهنگی و یکنواختی در بررسی سوابق مهاجرین وجود دارد.

سعید سلطانپور: اقتصاد کانادا، در مقایسه باکشورهای خاورمیانه و آسیا، بسیار سالم تر هست، پولهایی که از طریق سرمایه های نامشروع وارد کانادا می شود، سلامت اقتصادی کاناد ا را الوده می کند. نماینده محافظه کاران به من گفت، ما در مورد خاوری کاری نمی توانیم انجام بدهیم، سوال من این است، ایا نمی شود در مورد پرداخت مالیات بر چنین درامدهایی در ایران و یا درکانادا تحقیق کرد.؟ شهروند ثروتمندی که در سیستم پول می سازد و لی مالیات نمی دهد، شهروند فاسدی است.

پل دوار: ما سالهاست که از دولت می خواهیم که تغییری انجام بدهد . پولهایی که از لیبی و تونس و خانواده مبارک، می اید، مشکلات جدی وجوددارد. راهکار قانونی برای پیدا کردن سرچشمه و منابع مالی ( مشروعیت ) آن هست. این وظیفه قانونی اداره مالیات بر درامد کانادا هست . اگر کسی خانه بزرگی و یا ساختمان بزرگی دارد و نمی تواند منبع درامدش را مشخص کند،باید در موردش تحقیق شود. این در چارچوب قانون است . ما نمی توانیم اجازه بدهیم افرادی به کشور مابیایند و در ان پولشویی و پاکسازی پولهای نامشروع خود بپردازند. این مخالف اصول ارزشی کانادا هست.

سالهای گذشته، نشان داده است که چنین سرمایه گذاری ها ی شده است، سوال این است چرا دولت اقدامی برای بررسی ان نکرده است.

سعید سلطانپور: همین چند ی پیش، جیم فلاتری، وزیر اقتصاد در اخطاری تند از آمریکایی هایی که در کانادا هستند، خواست که فرم های مالیاتی امریکا را پر کنند، پس چرا دراین مورد سکوت شده است؟

پل دوار:در بدترین سناریو آنها پولها را و املاک می خرند. باید یک سیستم نظارتی واقعی در این مورد ایجاد کرد.

سعید سلطانپور: موضع ان دی پی در مورد پرونده خاوری چیست؟

پل دوار: ما در مورد خاوری،نامه ای به دولت خواهیم نوشت و از انها خواهیم خواست که د راین مورد عمل کنند. هر کس باید با قانون رفتار شود. افراد بسیاری سخت کار می کنند ومالیات می دهند، این ناعادلانه است که کسانی پولهایشان را قایم کنند وا زکانادا برای پولشویی استفاده کنند. ما ازدولت می خواهیم که تحقیق کند.

سعید سلطانپور: نظر شما و ان دی پی در مورد سخنان اخیر اقای هارپر ( نخست وزیر ) درخواند ان ایران به عنوان بزرگترین تهدید جهان، چیست؟

پل دوار:ما همیشه گفته ایم باید حساب ملت ها رااز دولتها جدا کرد.

هرکس که حوادث انتخابات ایران ( 2008 ) را نظاره کرده باشد متوجه درستی حرف من خواهد شد. مردم ایران، ارزشها و خواسته هایشان،با دولت متفاوت است.

کانادا باید به عنوان یک دولت با قدرت از ان اقشاری که برای ازادی مبارزه می کنند،حمایت کند این موضع مثبت تری هست. این حمایت بهتر از جنگ لفظی هست.

سعید سلطانپور: به عنوان کاندید رهبری حزب ان دی پی، با احترام به شما و دیگر نامزدها، آیا پر کردن جای جک لیتون که مرگش، فضای سیاسی کانادا را تغییر داد و نشان داد که مردم از طیف های مختلف، به سیاستمدارانی که برایشان کار میکنند، احترام میگذارند،اسان هست؟

پل دوار: بله، درست است، کسی جک نمی شود. جک، جک بود. او دوست نزدیک من بود. ولی ما می توانیم، مشعل وی را شعله ورنگه داریم. در این راستا باید به حرفهای مردم گوش بکنیم کاری که جک انجام می داد. نقطه قوت جک، گوش کردن به مردم بود.

من به عنوان کاندید، سفرهای زیادی را انجام می دهم. این برا ی حزب هم خوب است که افراد زیادی عضو حزب شوند. ما تنها حزبی هستیم که برای عضویت، شرایطی نداریم و کاملا دمکراتیک عمل می کنیم. ما باید به مردم گوش کنیم تا کانادای بهتری داشته باشیم.

سعید سلطانپور: پل دوار در این سالها، به عنوان منتقد وزارت امور خارجه،بدون ملاحظه کاری، سخن گفته است، ایا فکر می کنی، می توانی رهبری حزب را بدست بیاوری؟

پل دوار:این بستگی به اعضا ی حزب دارد که در 24 مارس 2012 چه کسی را انتخاب کنند.

سعید سلطانپور: من به عنوان سیاسیون نسل اولی، همه چیز را سیا ه و سفید می دیدیم تا به کانادا امدیم، حا لا خوشحال هستم که نسل جوان ما ، همانند کیانوش نجفی، در سیاست کانادا فعال هستند و همه چیز را واقعی تر می بیننند،می دانم که در ستاد انتخاباتی شما، چند تا ایرانی هم هست ، چه پیامی برای کامیونیتی ایرانی کانادایی داری؟

پل دوار: من خیلی خوشحالم که کیانوش در دفتر من د رپارلمان کار میکند، چند تا ایرانی دیگر نیز در ستاد انتخاباتی من بوده و این بار هم خواهند بود. من از کامیونیتی شما می خواهم که اگر علاقه مند هستند، عضو ان دی پی شوند. زیرا هم رهبر حزب را تعیین خواهند کرد و هم احتمالا در تعیین نخست وزیر اینده کانادا، نقش خواهند داشت. اگر هم مایل به عضویت نیستند حداقل برنامه های حزب ما را مطالعه کنند. من از این هفته، جلسات پرسش و پاسخ در شهرهای مختلف منجمله تورنتو خواهم داشت، علاقه مندان می توانند در این جلسات شرکت کرده ونظرات خودشا ن را با من مطرح کنند.

سعید سلطانپور: با تشکر از وقت شما، ارزوی موفقیت برای شما را دارم

پل دوار: با تشکر از شما که از تورنتو برای این مصاحبه به اتاوا امده اید.

لینک آرشیو مصاحبه ها

www.youtube.com/watch?v=wCPKUOuY0Nk
www.youtube.com/glassceilingtv

وب لاگ فارسی :

www.kanoun-e-bayan.blogspot.com


Share/Save/Bookmark

more from Saead Soltanpour
 
پندارنیک

Thanks Soltanpour

by پندارنیک on

Don't let the Khavarie affair die out..........thanks again..............


Esfand Aashena

خلاصهٔ کلام یعنی‌ اینکه هیچ معلوم نیست چه خبره! Canada س دیگه!

Esfand Aashena


Everything is sacred