خاوری ، مشکل دو نظام ، سوال دو ملت


Share/Save/Bookmark

Saead Soltanpour
by Saead Soltanpour
03-Nov-2011
 

محمود رضا خاوری همچنان در سکوت بسر می برد. وی که به گفته ای در کانادا بسر نمی برد، در انتظار آب ها از آسیاب افتادن و بازگشت به ایران در یک کشور اروپایی بسر می برد.

در حالیکه د رایران، وزیر اقتصاد بخاطر اختلاس 3 هزار میلیارد دلاری که محمود رضا خاوری به عنوان مدیر بانک ملی یکی از نامهای تکرارشده بر سر زبان ها هست، استیضاح می شود، از سوی دیگر گزارش کمیسیون اصل 90 برای خوانده شدن درروز جمعه در مجلس شورا آماده شده است، و مقامات قضایی خواهان بازگشت وی برای ادای توضیحات هستد د رحالیکه برخی از نمایندگان مجلس، خواهان بازگزداندن خاوری از سوی مقامات امنیتی هستند.

د رکانادا، کشور دوم محمود رضا خاوری، اگر چه وی تحت تعقیب نیست ولی، فشارهای رسانه ای و افکار عمومی کامیونیتی ایرانی، دولت کانادا را مجبور به بازنگری پرونده مهاجرتی وی کرده است که می تواند به نقض شهروندی وی منجر شود. پلیس، حافظت از منزل را در زمانی که تظاهراتی در برابر خانه وی برگزار شود، به عهده می گیرد.

در این جا هم، نام خاوری در مجلس برده می شود. روز دوشنبه 31 اکتبر، دو نماینده مجلس از حزب ان دی پی (پل دوار – که مصاحبه اش با من را در شماره هفته گذشته خواندید) و اروین کاتلر از حزب لیبرال، بیانیه هایی را درمورد پاسخگویی دولت درمورد محمود رضا خاوری در صحن مجلس خواندند. این بیانیه ها که به استناد به به بیانیه ای که به امضا ده ها تن از فعالین و شخصیت های کامیونیتی ایرانی کانادایی تهیه شده است، به موجب قوانین پارلمانی، دولت هارپررا موظف می کند که در ظرف 45 روز به این سوالات پاسخ بدهد.

اینکه نتیجه تحقیفات به کجا بینجامد، اثرات حضور خاوری، فراتر از سرنوشت یک فرد و یک خانواده ایرانی تبار هست، پرونده خاوری باعث خواهد شد که پرونده های مهاجرت ایرانی ها بادقت و یا شاید تبعیض بیشتری، رسیدگی شود.

کسانی که می خواهند، اموال خود را به کانادا منتقل کنند، نظارت بیشتری را شاهد خواهند بود.

در ایران هم، دو تابعیت ها که در دوران رفسنجانی، علیرغم غیر قانونی بودن آن، که از زمانهای قدیم در ایران بوده است، برسمیت عرفی رسیده بود، برای کسب پست های بالای دولتی، پارتی های قوی تری را باید، برای خود بیابند. این د رحالی است که

عزیز اکبریان، نماینده کرج، در جلسه استیضاح وزیر اقتصاد می گوید
آبدارچي بانک​ها مي​دانستند که خانواده خاوري خارج از کشور زندگي مي کنند اما وزير نمي​دانست؟

علا الدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی در هجدهمین نمایشگاه مطبوعات گفت : در کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی هیچ اطلاعی از موضوع تابعیت دوگانه خاوری نداشتیم.

وی ادامه داد: انتظار ما از ارگان‌های اطلاعاتی این است که نسبت به این مسئله بسیار مهم اهتمام داشته باشند زیرا در قانون مدنی اصلاً تابعیت مضاعف نداریم و برای شهروند معمولی هم غیرقانونی است چه برسد به فردی که دارای مسئولیت سنگین هم باشد.

این د رحالی است که، انگشت اتهام در این اختلاس به روی بروجردی نشانه رفته است.

جواد کریمی قدوسی نماینده مشهد در ارتباط با احتمال کنار گذاشته شدن علاءالدین بروجردی از ریاست کمیسیون امنیت ملی به علت توصیه‌های وی جهت تسهیل در امور اختلاس‌گران گفت: خود من پیشنهاد کنار گذاشتن بروجردی را از این سمت کرده‌ام و امروز نیز در همین رابطه جلسه‌ای در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی برگزار خواهد شد که پس از جلسه نتیجه آن مشخص می‌شود 8 ابان

هرچند بروجردی در همان روز در انجمن مهندسین گفت که وی و پسرانش نقشی در این پرونده نداشته است.

. ابعاد سیاسی این پرونده، فراتر از ابعاد اقتصادی ان شده است. د رحالیکه د رتهران، وزیر اقتصاد با 4 بار عذرخواهی کردن و اعلام اینکه وی درمورد

خاوري در هنگام دستگیری در اهواز توسط بازپرس پرونده، وساطت نکرده است، تا خاوری آزاد شده و به خارج از کشور برود،با توصیه های احمدی نژاد وبا 6 شرط لاریجانی (رئیس مجلس) رای اعتماد مجدد گرفت. د رکانادا، هنوز دولت هیچ اطلاعاتی را منتشر نکرده است؟

ایا هیچ کدام از مقامات امنیتی و یا وزارت امور خارجه در جریان این پرونده نبوده اند؟ هر چند پرونده مهاجرت در دولت لیبرال ها صورت گرفته است ولی عواقب ان دولت محافظه کار هارپر را تهدید می کند.

زیرا اگر دولت و نهادهای امنیتی از وجود چنین رده مالی در کانادا بی خبر بوده باشند، سوالات امنیتی زیادی برای وزیر مهاجرت ونخست وزیر درپی خواهد داشت.

علیرغم ارسال تقاضا نامه امضاشده توسط ده ها عضو کامیونیتی ایرانی در کانادا به دفتر جان وستون، نماینده محافظه کار از ونکور که نماینده ویژه نخست وزیر در امور ایرانیان هست، هیچ پاسخی حتی دریافت ای میل هم دریافت نشده است. علی احساسی، وکیل ایرانی تبار که عضو تیم، تهیه کننده این بیانیه هست، روز یکشنبه به من گفت این بی احترامی به یک کامیونیتی هست که افراد برجسته ای شامل 20 استاد دانشگاه و رهبران کامیونیتی ایرانی، بیانیه ای را امضا کنند و به ان توجهی نشود.

د راین راستا روز دوشنبه 31 اکتبر ای میلی برای جاشوا پیترز در دفتر جان وستون زدم و درآن، سخنان احساسی را نقل کردم. صبح امروز هم پیام تلفنی برای دفتر وستون در اتاوا در مورد پیگیری این بیانیه، گذاشتم که تا لحظه چاپ این مقاله در سلام تورنتو، پاسخی دریافت نشده است.

از سوی دیگر، در پی مکاتبات با دیل پوار مسول اقلیت های قومی دفتر باب ری، رهبر موقت حزب لیبرال فدرال در مورد موضع حزب لیبرال در مورد خاوری، روز جمعه 27 اکتبر هم با وی تلفنی صحبت کردم. وی گفت که تعدا د نمایندگان لیبرال از 100 نفر به 34 نفر رسیده است وبنابر این امکان پاسخگویی کمتر هست. بوی گفتم در این صورت یک عضو واقعی حزب باید 3 برابر کار کند تا بتواند پاسخگو باشد.

دیل نام یک نفر را برد، که ارتبا ط گسترده ای با حزب لیبرال دارد و لی، دیدگاه های وی مبنی بر کار فردی و خواند ن خود به عنوان رهبر کامیونیتی ایرانی، در حالی که چنین ادعایی اعتبار جدی ندارد، عملا حزب لیبرال را از شنیدن خواستهای کامیونیتی ایرانی از کانالهای مختلف را محدود می کند.

روز دوشنبه بعداز ظهر دیل ای میلی به من زد و نوشت که حزب لیبرال، هیچ موضعی در مورد خاوری ندارد. در پاسخ به وی، سخنان نماینده لیبرال را که همان روز در مجلس در مورد خاوری خوانده شده بود، برای وی فرستادم و نوشتم، جای تعجب است چگونه دفتر رهبر حزب از چنین موضوعی بی خبر است.

با گذشت زمان، وجود خاوری وسوالات بی پاسخ هر روز بیشتر می شود، آیا بهتر نیست خاوری بابازگشت به ایران، به کامیونیتی ایرانی در کانادا خدمتی بکند، کاری که با حضور ش نکرد.


Share/Save/Bookmark

more from Saead Soltanpour
 
پندارنیک

Of bank robber...

by پندارنیک on

 

 

همگامی ایرانیان مقیم محل سکونت این دزد، با همه گروههای سیاسی در
خارج از کشور، در پیگیری قانونی بر علیه این شخص و هم مسلکان او در حکومت
ایران، هرگز فرسوده نخواهد شد....