جدایی نازیلا از فرین کوچولو جدایی در پیچ و خم قوانین مهاجرت کانادا


Share/Save/Bookmark

جدایی نازیلا از فرین کوچولو جدایی در پیچ و خم قوانین مهاجرت کانادا
by Saead Soltanpour
25-Feb-2012
 

سعید سلطانپور

فرین 17 ماهه هنور نمی تواند بابا و مامان را بدرستی ادا کند ولی عکس انها را بغل می کند که گریه مادربزرگ را در می آورد. فرین نادری در اصفهان و علی پدرش در تورنتو زندگی می کند. مامان نازیلا هم دوشنبه شب مجبور شده است تنها به تورنتو سفر کند و این سفر طولانی را با حس قوی مادری و عکس فرین روی آبهای اقیانوس با رویا ی بغل کردن فرین کوچولو که آنقدر کوچک است که نمی تواند قوانین دست و پاگیر مهاجرت و بی حس را برای همراه نبودن مادر وفرزند درک کند.

علی نادری فوق مهندس متا لوژی در دفتر مجله می نشیند و داستان خود، فرین و نازیلا را که بنظر خیلی بچه گانه می آید تعریف می کند. 2007 بود که آمدیم کانادا. مانند بسیاری از زنان مهاجردیگر، غربت برایش چندان اسان نمی گذرد. نه ازنظر مالی که زندگی می گذرد بلکه ازنظر احساسی که در خانمها بنظر قوی تر و ظریف تر می آید.

علی ونازیلا بعد از مدتی به ایران برمی گردند. دسامبر 2009 با روحیه تازه تر تصمیم به بازگشت می گیرند که پزشک معالج نازیلا را از پرواز منع می کند. علت آن هم فرین است که در شکم مادر، تنها دنیایش مادر است.

علی می گوید بعداز مدتی که فرین متولد شد به سفارت کانادا رفتنم و تقاضای ویزا کردم. بعد از 3 ماه در ژوئن 2010 نامه ای دریافت کردیم که بدلیل اینکه فرد متقاضی احتمال ( منظور فرین نوزاد است ) ماندنش در کانادا زیاد است از صدور ویزای توریستی برای وی معذوریم.

علی که تنها به کانادا آمده است و مانند بسیاری از مهاجران تحصیلکرده در کار دیگری مشغول می شود. برای فرین فرمهای اسپانسرشیب رادر مارچ 2011 پر می کند. در ژوئن 2011 نامه ای از اداره مهاجرت مدارک بیشتری می خواهد که می فرستد. خوشبختانه د راکتبر 2011 تقاضای فرین کوچولو پذیرفته می شود. فرین با پدرش با تلفن با صداهایی که هیچ کس نمی فهمد ولی یک دنیا برای اطرافیان معنی دارد ارتباط روزانه دارد.

در این میان علی با دفتر نماینده ویلودیل اقای چانگ لیونگ Chung Leung.

چند بار از طریق ای میل و تلفنی تماس می گیرد و می گوید که هیچ کاری برای وی انجام نمی شود.

نادری می گوید دفتر اقای لیونگ در پاسخ به ای میلی که در اواسط فوریه زده بود گفتند که در اینده برای وی ملاقاتی با نماینده ترتیب خواهد داد.

نازیلا می گوید چند بار با سفارت در تهران تماس گرفتم هیچ کسی پاسخ نمی دهد. یک بار از اصفهان به تهران رفتم. اصلا به داخل راهم ندادند. تازه اونهایی که ساعتها در صف بودند هم اعتراض می کردند.

جواب ویزای سفارت به چند ماه رسیده بود و مردم در صف نگران تربودند.

شرایط بر علیه خانواده عمل می کند. عمدتا ویزای مهاجرت بستگان درجه اول مانند همسر و بچه 5 ماهه صادر می شد. بخش صدور ویزای مهاجرتی در دمشق قراردارد که بعلت مشکلات داخلی سوریه، و کاهش کارمندان سفارت کانادا خود مزید برعلت شده بود.

کارت اقامت نازیلا در مارچ 2012 باید تمدید شود. با توجه به عدم پاسخگویی سفارت در تهران وشرایط سوریه وبا توجه به اقامت همسر د رکانادا که تنها هست، نازیلا روز دوشنبه 20 فوریه روز تعطیلی خانواده در انتاریو به تورنتو آمد.

برای وی هر دقیقه یک عالمه هست. این حس را مادرها بهتردرک می کنند. فرین دلتنگ مادر است. مادر بزرگ تلاش می کند فرین جای خالی مادر را حس نکند.

سوالی که باقی می ماند اگر سفارت کانادا ویزا برای فرین صادر می کرد چه اتفاقی می افتاد ؟ ایا کسی در اداره مهاجرت کانادا می تواند حس انسانی را بر بی حسی خشک قوانین و مقررات دست و پا گیر برای فرین ها که مسلما تعداد شان کم نیست و از سراسر این جهان خاکی منتظر برگه ای برای جمع شدن خانواده در کنار هم هستند می تواند این مشکل را قانونی وانسانی حل کند. . ؟

این سوالی است که به علی نادری قول دادیم پاسخش را پیگیری خواهیم کرد.

روزشنبه ای میلی برای دفتر نماینده مجلس ویلودیل که از محافظه کاران هست فرستادم.

روز دوشنبه ای میلی برای دفتر اقای کنی وزیر مهاجرت فرستادم و نظر آنها را در این مورد خواستار شدم.

نجاتیان مسول ارتباطات در ای میلی با فرمهای رضایت متقاضی برایم ارسال کرد ونوشت که به محض دریافت این فرمها با توجه به قانون حرمت حفظ اطلاعات شهروندان، پروسه پرونده را اعلام خواهدکرد.

روز سه شنبه ضمن تشکر از نجاتیان، فرمهای امضاشده رابرای وی در اتاوا فکس کردم.

از وی تقاضا کردم که در چارچوب قانون، از وزیر بخواهد که دیدار این خانواده را هر چه سریعتر فراهم کند.

همچنین روز سه شنبه خانمی از دفتر نماینده ویلودیل تماس گرفت. وی گفت که باید منتظر جواب اداره مهاجرت باشند. از وی سوال کردم چگونه به درخواست علی نادری ومشکل فرین از دفتر نماینده در این چند ماه گذشته پاسخی داده نشده است. خانم مسول گفت اقای چانگ لیونگ گرفتار است زیرا بیشتر اوقات در اتاوا بوده است.

گفت در اگوست 2011 نماینده با دفتر وزیر مهاجرت تماس گرفته است آنها گفته اند پرونده در جریان است.

از وی سوال کردم آیا این پاسخ کتبی بود ه است که گفت شفاهی بوده است. علی نادری می گوید هیچگاه از طرف نماینده به وی در این مورد پیامی داده نشد. از خانم مسول علت را پرسیدم گفت تعداد مراجعه کنندگان زیاد است. به وی گفتم مادر فرین کوچولو مجبور شده است برای جلوگیری از مشکلات بیشتر به تنهایی به کانادا بیاید. و از وی تقاضا کردم که در این مورد کمک بیشتری انجام دهند. لیونگ معاون پارلمانی وزیر مهاجرت در مجلس است و سمت بالایی دارد.

روز سه شنبه بعدازظهر علی نادری گفت که از دفتر نماینده ویلودیل با وی تماس گرفتند که در چندروز آینده ملاقاتی برای آنها خواهند گذاشت.

امیدواریم تا لحظه خواندن این خبر، خبرهای خوشی از وزیر مهاجرت در مورد فرین بشنویم

www.kanoun-e-bayan.blogspot.com

www.politicofcanada.blospot.com

www.youtube.com/glassceilingtv


Share/Save/Bookmark

more from Saead Soltanpour