خانم عبادی ؛ مواظب پوست خربزه محافظه کاران کانادا زیر پایتان باشید **


Share/Save/Bookmark

Saead Soltanpour
by Saead Soltanpour
27-Apr-2010
 

روز دوشنبه 26 آوریل ، خانم شیرین عبادی در مراسمی که توسط موسسه کانادائی پروژه های صلح در شهر وان ( انتاریو ) با حضور جمعیتی بالغ بر 350 نفر سخنرانی کرد . د

رگفت و گوی کوتاهی از فعالیت ها ی خانم عبادی تشکر کردم و گفتم که روزی که وی برنده جایزه صلح شد یکی از بهترین روزهای من در خارج از وطن بود که به ایرانی بودن خودم افتخار می کردم . در ادامه گفتم که شما چند ماهی هست که مجبور شده اید در خارج بمانید حال حس مار ا که نزدیک به دو دهه هست که از حق قانونی خود برای دیدار وطن محروم هستیم را باید بهتر درک کنید. خانم عبادی به عنوان برنده جایزه صلح نوبل در تور کانادا به خودی خود باعث تمرکز خبر ی بیشتر بر روی ایران و نقض مستمر حقوق بشر شهروندان ایرانی می شود و به اعتبار جامعه ایرانی کانادائی می افزاید. این یک روی سکه هست روی دیگر سکه هم نقش دعوت کنندگان مراسم بود که نمی شود بسادگی از ان گذشت . کاردار اسرائیل در تورنتو – دو امام جماعت مسلمانان – باربارا هال – کمسیونر حقوق بشر انتاریو – جان توری رهبر سابق حزب محافظه کار انتاریو – چند تن از استادان دانشگاه حقوق یورک - دکتر رضا براهنی و پروفسور آملی – متخصص مغز و اعصاب – از جمله شرکت کنند گان بودند . مایکل پارسا – رئیس حزب محافظه کاران ریچموند هیل –جان وستون نماینده حزب محافظه کار ازوست ونکور برخی از شرکت کنند گان بودند.

 

این تور توسط جان وستون ترتیب داده شده است و خانم عبادی در ونکور و تورنتو و اتاوا حضور خواهد داشت خانم عبادی در روز سه شنبه 27 آوریل در مجلس فدرال در اتاوار حضور خواهد داشت . تنها شخصیت های ویژه مانند نلسون ماندلا و یا حمید کرازی از این موقعیت برخوردار شده اند که بالطبع برای کامیونیتی ایرانی مثبت خواهد بود.. خانم عبادی با نخست وزیر هارپر و وزیر امور خارجه کانادا لارنس کانن ملاقات خواهد داشت . در هر حال علیرغم اینکه سخنران اصلی خانم عبادی بود در حقیقت این افراد حزب محافظه کار بودند که بیشترین سخنرانی ها و بهره برداری ها را از این مراسم کردند.به همین دلیل سخنرانی خانم عبادی ساعت 9:30 شروع شد که نیم ساعت ادامه داشت . و مطلب جدیدی برای گفتن نداشت . به عنوان مثال جان توری رهبر سابق محافظه کاران که اخیرا حول محور حقوق بشر فعال شده است . وی اعتنائی به حقوق اقلیتها در زمان ریاست خود بر حزب محافظه کار استان انتاریو نداشت و به همین دلیل شکست سختی در انتخابات خورد . هر چند جانشین وی( تیم هوداک ) نیز این رویه ناپسند را ادامه می دهد. یا سخنرانی استاد حقوق دانشگاه یورک و جان وستون.

 

 حضور کاردار اسرائیل در این مراسم نشان از جهت گیری سیاسی و خط داربودن این موسسه که به ظاهر حقوق بشری عمل می کند داشت. البته بد نیست اشاره ای کنم به همکاری جناحی از لیبرال های کامیونیتی ایرانی مخالف دکتر مریدی نماینده لیبرال از شهر ریچموند هیل که در برگزاری این مراسم همکاری جدی داشتند. امیدواریم که دود این دودستگی ها ی حیدری نعمتی به چشم کامیونینی ایرانی کانادائی نرود. عبادی و دولت محافظه کار کانادا در حالی که همه این ملاقات ها می تواند به عنوان نکته مثبت برای ایجاد فشارهای سیاسی بیشتر بر روی دولت جمهوری اسلامی ایران که روابط خوبی با کانادا و غرب ندارد ، باشدو به ایجاد فضا برای شهروندان ایرانی داخل کشور منجر شود که می توان با توجه به سابقه حقوق بشری خانم عبادی و محکوم کردن نقض حقوق بشر در ایران و محکوم کردن حمله نظامی خارجی به ایران و تحریم اقتصادی بیشتر ، وی بتواند از عهده این امر بر اید ولی خانم عبادی نباید فراموش کند کسانی که وی را دعوت کرده اند یعنی اعضای حزب محافظه کار در طول تاریخ کانادا هر گز چنین یک طرفه از اسرائیل حمایت نکرده اند و علت محکوم کردن های جمهوری اسلامی ایران نیز نه از موضع حقوق بشری بلکه از موضع ضدیت اسرائیل با جمهوری اسلامی هست یعنی مردم ایران نفعی نخواهندداشت . انها از حضور خانم عبادی بدلیل داشتن رسانه های فراگیر و تشکیلات و سرمایه های کلان به نفع سیاست های دولت خود که الزاما با منافع مردم ایران همخوانی ندارد ، بهره مند خواهند شد. این بازی خطرناکی هست که امیدواریم خانم عبادی اعتبار سالیان دراز خود را به دلیل دوری چند ماه از وطن ، و اشتیاق دیدن خانه و خانواده ودوستان و موکلان زندانی ، از دست ندهد و مواظب پوست خربزه محافظه کاران کانادا باشند و بهانه ای به دست جمهوری اسلامی برای سرکوب بیشتر تلاشگران حقوق بشر در ایران ندهند.

 

 خانم عبادی نباید فراموش کنند که دولتی که مهماندار وی در کانادا هست ، عملا به دموکراسی و عدالت اجتماعی پای بند نیست . همان دو اصلی که خانم عبادی برای دموکراسی تعریف کرد. نخست وزیر به سبک دیکتاتورها تا کنون دو بار مجلس را علیرغم اعتراض مردم و اپوزیسیون چند ماهی تعطیل کرده است . نخست وزیر و وزرا کمتر علاقه ای به پاسخ گویی به رسانه ها را دارند . انها باور چندانی به اقلیتها منجمله ایرانی ها ندارند و تنها برای پیروزی در انتخابات و اکثریت داشتن هست که به ایرانیها روی خوش نشان داده اند. دولت هارپر عالمانه پرونده شکنجه زندانیان افغان دستگیر شده توسط ارتش را علیرغم اصرار رسانه ها و احزاب مخالف د ر پشت درهای بسته ، بررسی می کند و از مطلع کردن مردم دراین مورد سرباز می زند دولت هارپر یک ایرانی کانادائی را که یک فیوز صنعتی را حتی از خاک کانادا خارج نکرده است دستگیر کرده وحقوق بشر این زندانی که مدت چندین ماه هست زیر فشار روانی گذاشته شده است تا به جرم خود اعتراف کند نقض شده است . قاضی به دلیل مسخره نگرانی افکار عمومی. از قبول وثیقه وی خودداری می کند . طبق قانون کانادا هم جرمی اتفاق نیفتاد ه است . ما می گوییم وی را عادلانه محاکمه کنید و در صورت ابراز جرم وی را مجازات کنید زیرا دولت هارپر از اطلاع رسانی به کامیونیتی ایرانی در مورد تجارت با ایران طبق قوانین تحریم سازمان ملل خودداری می کند. به همین دلیل اعتبار یک کامیونیتی به دلیل عدم اطلاع معدود ی و یا سود جویی افرادی ، خدشه دار می کند . دولت هارپر در ظرف دوساعت ورود نماینده مجلس انگلیس جورج گالوی را به کانادا ممنوع میکند چرا که برای مردم غزه کمک مالی و جنسی جمع کرده است . این در حالی است که دولت وی با افتخار در کنا راسرائیل به عنوان یک کشور دمکرات می ایستد و چشم بر نقض حقوق بشر شهروندان عرب اسرائیل می بندد. در حالی که اسرائیل نیز مانند جمهوری اسلامی دو دولت ایدئولوژیک مذهبی با برتری خودی ها بر غیر خودی ها هست که در نقض حقوق شهروندان پرونده سیاهی دارند. جاستین ترودنماینده لیبرال مجلس می گوید محافظه کاران کشور کانادا را با حمایت بدون چون و چرای از امریکا به سمت دو دستگی کامل می برند . تا کنون کاناد ا این چنین دنباله روی آمریکا را نبود ه است. و چندین نکات دیگر که امیدواریم خانم عبادی متوجه ان شده باشند.

 

 و اما ایکاش کامیونیتی ایرانی به انقدر بلوغ سیاسی و اجتماعی در حد استانداردها ی کانادا رسیده بود که خود میزبان خانم عبادی بود تا امکان دسترسی بیشتری از اقشار مختلف جامعه ایرانی در انتاریو و جلسات پرسش و پاسخ با خانم عبادی را فراهم می کرد. متاسفانه جریانات اقلیتی در این سی سال گذشته سعی کرده اند با انحصاری کردن مراسم با روشهای فریب کارانه مانند گران کردن بلیط های مراسم مانع حضور بسیاری از خانواده های ایرانی شوند تا خود را قیم جامعه ایرانی به غیر ایرانی های سیاسی جا بزنند. خوشبختانه با حضور فعال تر، هر باراین جماعت کم رنگ تر می شوند و کامیونیتی ایرانی حضور پررنگ تر و متتوع تری نشان می دهد. ایکاش خانم عبادی هم در مورد کانالهای ارتباطی شان بیشتر و هوشمندانه تر عمل می کردند. و

 

 اما نکاتی کوتاه در مورد هیت مدیره موسسه پروژه صلح اعضا هیت مدیره موسسه کانادائی پروژه صلح شامل تعدادی از طرفداران پرو پا قرص اسرائیل هست. رئیس موسسه یکی از اعضا سومالی کانادائی حزب لیبرال بوده است که چند سالی هست تغییر جبهه داده است و به محافظه کاران پیوسته است. یکی از اعضای هیئت مدیره دیوید کیلگور نماینده سابق مجلس ، یکی ازچند نفرحامیان کانادائی گروه مسعود رجوی در کانادا هست. نفر دیگر خاخام دکتر بالکا ، از اعضا ی موسسه از معاونین سابق کنگره یهودیان کانادا هست Reuven P. Bulka اقای اد مورگن از نظر حقوقی از منافع اسرائیل حمایت می کند در مورد نمایش موزه رویال در آثار دریای مرده اردن – نشنال پست و اسامی دیگر که از حوصله این مقاله خارج هست.

 

 در حاشیه

 

 برای خبرنگاران هیچ تسهیلاتی فراهم نشده بود و به همین دلیل یکی از خبرنگاران هفته نامه ها در ساعات اولیه جلسه را ترک گفت

 2- سرویس شام دیرتر از زمان اعلام شد ه صورت گرفت تقریبا با یک ساعت تاخیر شام سرو شد که به همین دلیل سخنرانی خانم عبادی دیر برگزارشد.

3- حفاظت از عبادی سفت و محکم بود. نویسندگان یکی از نشریات هفتگی ایرانی ، در هنگام سخنرانی خانم عبادی بدلیل بد مستی ، توسط پلیس به بیرون از سالن برده شد. رئیس پلیس یورک خود در بردن این همکار رسانه ای از میز خودش بر خاست و به دو پلیس لباس شخصی کمک کرد.

 4- شهردار ریچموند هیل ساعت 6:30 برای شرکت در جلسه انجمن شهر انجا را ترک کرد. 5- نام دکتر رضا براهنی و هما سرلتی بعدا بر اثر اصرار دو تن از ایرانیان ، در جلسه اعلام شد که با دست زدن حاضرین منجمله خانم عبادی انجامید. - 6 دکتر عزالدین ابوالعیش پزشکی که 3 دخترش در آستانه مهاجرت به کانادا در جریان حمله اسرائیل به غزه کشته شده بودند جز حاضرین بود - Dr. Ezzeldeen Abu al-Aish قیمت بلیط این جشن 100 دلار با شام و شراب بود. -7

 8- سخنان خانم عبادی در مواقعی با کف زدن های حاضرین روبرو می شد وقتی سخن از شرایط سخت مردم غزه شد همه سکوت کردند که بخوبی می شود جو حاکم بر مراسم را دریافت. البته خانم عبادی در دو دفعه با اسم بردن از اسرائیل ، در مورد نقض حقوق بشر به صورت شرطی نام برد که باعث شد اخم های کاردار اسرائیل در هم برود. ** مرحوم طالقانی در جریانات 32 چنین عبارتی ( پوست خربزه ) را به ایت الله کاشانی گفته بود


Share/Save/Bookmark

more from Saead Soltanpour