شش دقیقه تا روز قیامت


Share/Save/Bookmark

شش دقیقه تا روز قیامت
by vafam
24-Jan-2010
 

دانشمندان عقربه دقیقه شمار "ساعت روز رستاخیز"، Doomsday clock، را در ماه جاری میلادی، یک دقیقه به عقب بردند. دلیل این امر به گفته گروهی که شامل 19 برنده جایزه صلح نوبل است تغییرات امیدبخش در ارتباط با تسلیحات اتمی و تغییرات آب و هوایی است.

این گروه، حرکت رهبران جهان به سوی کاهش تسلیحات اتمی و همکاری در مورد تغییرات آب و هوایی را دلیل این تغییر یک دقیقه ای عنوان کردند و عامل کلیدی این حرکت را "دوران جدیدی از همکاری ها دانستند که حاصل تغییر در نحوه برخورد دولت آمریکا با مسائل بین المللی است و بخشی از آن نتیجه انتخاب باراک اوباما به عنوان رییس جمهور آمریکا است."

"ساعت روز رستاخیز" ساعتی سمبلیک است که از سال 1947 توسط هیات مدیره "بولتن دانشمندان اتمی" در دانشگاه شیکاگو کنترل می شود. هر چه این ساعت به نیمه شب نزدیکتر شود، جهان به یک فاجعه جهانی نزدیکتر شده است. این گروه وسایل و روشهایی را که بشر می تواند با استفاده از آن خودش را نابود کند اندازه می گیرد. از 14 ژانویه امسال این ساعت 11:44 را نشان می دهد یعنی 6 دقیقه به نیمه شب.

از زمان تاسیس، این ساعت 19 بار تغییر کرده است. در سال 2007 این ساعت از جمله به دلیل فعالیت های اتمی ایران و کره شمالی دو دقیقه به جلو رفته بود و 5 دقیقه به روز قیامت باقی مانده بود. حالا با وجود اینکه این دو کشور با جامعه بین المللی همکاری لازم را ندارند اما حرکت گسترده بین المللی به سوی همکاری برای کاهش تسلیحات اتمی و بهبود وضعیت آب و هوایی 6 دقیقه باقی گذاشته! چی فکر می کنین؟


Share/Save/Bookmark

more from vafam