آیا وجود پدران ضروری است؟


Share/Save/Bookmark

آیا وجود پدران ضروری است؟
by ونداد
05-Nov-2010
 

ترجمه‌ی ونداد زمانی

برداشت عمومی در تمام جوامع بشری همیشه حکایت از این داشته است که پدران نقش اساسی در تربیت فرزندان خانواده دارند. باراک اوباما در سخنرانی روز پدر در سال ۲۰۰۸ خطاب به ملت امریکا این باور عمومی را تکرار کرد و از پدران به عنوان آموزگار و مربی یاد نمود.

اوباما با پشتیبانی از نقش پدر به‌عنوان الگویی برای فرزندان، از تأثیرات ناگواری سخن گفت که از غیبت پدر در خانواده ایجاد می‌شود. او با ردیف کردن آمارهای مربوط به ناهنجاری‌های رفتاری در کودکانی که از بی‌پدری در رنج هستند به همان باورهای عمومی جامعه که کسی در صحت و سقم آنها شک نمی‌کند، تکیه کرد.

اوباما بر سرنوشت‌های ناگواری نظیر این‌که بچه‌های محروم از پدر، پنج بار بیشتر از سایر کودکان در خطر فقر خواهند بود، تأکید می‌کرد. خطر ترک تحصیل برای بچه‌هایی که در خانه‌ی بی‌پدر زندگی ‌می‌کنند ۹ برابر بیشتر از بقیه است و یا اینکه بچه‌های مزبور ۲۰ بار بیشتر از کودکان دیگر امکان به زندان افتادن دارند، این آمارهای ترساننده از همان باور عمومی ناشی می‌شود که فکر می‌کند برای این ادعاها، تحقیقات علمی ثابت‌شده نیز وجود دارد.

انسان بسیار موفقی همچون اوباما که خودش محصول یک خانواده‌ی محروم از پدر بوده است در میان این همه اطلاعات به‌اصطلاح مستند، موجودی عجیب و استثنایی جلوه می‌کند که توانسته است به شکل معجزه‌‌آسایی‌ از انواع خطرها و ناهنجاری‌های بی پدری، سالم بیرون بیاید. بر طبق این نوع حدس وگمان به ظاهر معتبر، بقیه‌ی بچه‌های محروم از ‌پدر، اگر جنایتکار نشوند، ناگزیر در یکی از انواع طبقه‌بندی‌های کلیشه‌ای نظیر بی‌بخارِ و توسری‌خور، عقده‌ای‌ و چاق و شلخته بودن می‌گنجند.
نقش پدران

ما مادران فمینیست لیبرال که با شوق و ذوق تمام، بیرون از خانه مشغول کار هستیم و بعد از کار روزانه در خانه به بچه‌داری می‌پردازیم، از باور بسیار مثبت درباره‌ی نقش حیاتی پدران در کنار فرزندان حمایت‌ می‌کنیم. ما به شوهران‌مان می‌گوییم که بله، شما تأثیر مهمی در شکل‌گیری شخصیت بچه‌ها دارید و منبع منحصر‌به‌فرد و مفیدی در پرورش فرزندان‌مان هستید.

مشکل اصلی در این نهفته است که هیچ‌کدام از ادعاها و باورهای عمومی درباره‌ی نقش و ضرورت پدران، که آقای اوباما نیز آن را در سخنرانی روز پدر تکرار کرده است از نظر علمی اثبات نشده است.فصلنامه‌ی «ازدواج و خانواده» در شماره‌ی زمستان گذشته، گزارشی از خانم «جودیث استیسی» استاد جامعه‌شناسی دانشگاه نیویورک و آقای «تیموتی بیبلارز» متخصص سنجش آمار دانشگاه کالیفرنیا1 چاپ کرده است تحت عنوان «بازنگری و مشاوره‌ی مدارک موجود درباره‌ی نقشِ جنسیت والدین در سرپرستی کودکان» که در آن بسیاری از داده‌های ظاهراً‌ً به‌اثبات‌رسیده را به نقد کشیده‌اند.

دو محقق فوق در بررسی‌های‌شان بر این نکته‌ی اساسی انگشت گذاشته‌اند که بسیاری از تحقیقاتی که از نقش مؤثر پدران در پرورش فرزندان طرفداری می‌کنند، پایه‌‌های مقایسه و تطبیق علمی را رعایت نکرده‌اند.تحقیقات فوق به جای آنکه فرق بین خانواده‌‌ای که زوج زن وشوهر آن را سرپرستی می‌کنند را با زوج دو‌ پدر (گی‌ها) و یا زوج‌ دو مادر (لِزبین‌ها) مد نظر قرار دهند بیشتر تحقیقات خود را به مقایسه بین خانواده‌ی زوج زن وشوهر و خانواده‌‌ی زنان مجرد معطوف کرده بودند.

بررسی‌های جدید از تحقیقات قبلی نشان داده است که با در نظر گرفتن شیوه‌های برابر و منطقی‌تر مقایسه، مادران مجرد در زندگی فرزندان خود بیشتر حضور دارند، آنها رابطه و گفت‌وگوی صمیمی‌تری را با فرزندان خود در پیش می‌گیرند، در ایجاد قوانین و منش‌های رفتاری برای فرزندان موفقیت بیشتری دارند و از همه مهم‌تر، احساس نزدیکی بیشتری با فرزندان خود دارند.

تحقیقات فوق در ضمن نشان داده است بچه‌هایی که با مادران مجرد زندگی می‌کنند دانش‌آموزان موفق‌تری هستند و نوجوانان این‌گونه خانواده‌ها، در مقایسه با نوجوانانی که با پدران مجرد زندگی می‌کنند گرایش کمتری به مواد مخدر و اعمال خلاف دارند.

از دید استیسی و بابیلارز، کیفیت رفتار والدین، عامل اساسی در پرورش کودکان می‌باشد و نوع جنسیت آنها اصلاً مهم نیست. مثلاً ثابت شده است که نقش کلیدی یک مادر دوم در خانه‌ی «لزبین» موثرتر از نقش یک پدر است. والدین «لزبین» وقت بیشتری با فرزندان خود صرف می‌کنند. آنها بیشتر از زوجِ زن و شوهر (والدین) با فرزندان خود رابطه‌ی عاطفی ایجاد می‌کنند. آنها حتی کمتر از زن و شوهرها با فرزندان خود جر و بحث می‌کنند.

به نقل از این دو محقق: «بر اساس تحقیقات علمی منتشر‌شده در منابع علمی، وقتی که دو زن تشکیل خانواده می‌دهند و سرپرستی فرزندان را بر عهده می‌گیرند، در عمل به اندازه‌ی دو مادر طبقه‌ی متوسط، احساسات و مسئولیت زنانه برای فرزندان خود به ارمغان می‌آورند؛ کیفیت دوچندانی که آنها را نسبت به زوجِ زن و شوهر، والدین واجد شرائط‌تری می‌سازد».

با وجود داده‌های علمی و تجربه‌های موفق و عملی از شیوه‌های جدید و متنوعِ خانواده در دنیای معاصر، هنوز اعتقاد به نقش ضروری پدر در فرهنگ جامعه ریشه‌های عمیق دارد. فرهنگی که بر ظبق سنت کهنسال، حضور پدران را در خانواده بدون شک و تردید، بهتر از مردان و یا زنانی می‌داند که جای آنها را در خانواده می‌گیرند.

خبر بد برای پدران دنیای جدید این است که مدارک معتبر علمی و برخواسته از تحقیقات مستند و میدانی وجود ندارد که اهمیت و ضرورت آنها در تربیت فرزندان خانواده را تائید کند. با این حال، خبر خوش برای پدران این است که به هر حال، ما به وجود آنها عادت کرده‌ایم

//www.zamaaneh.com/zevenkoucheh/2010/11/post_...

1- consolidated the available data on the role of gender in child rearing

Pamela Paul , Are Fathers Necessary? The Atlantic Here


Share/Save/Bookmark

more from ونداد
 
Monda

Faramarz, You bet

by Monda on

"Iranian.com is an Iranian site and the comments, the quotations, the research analysis and the deductions are all about Iranians; men and women. So, if one makes a statement, he or she should be prepared to deal with the reactions!"


Anonymouse

Girls need their father "more".

by Anonymouse on

I don't think there is too much of a difference between a girl or a boy when it comes to "needing" their parents.  Each parent has a role and the role of father in a girl's life is very valuable.  Discipline for one and being loved.  Between a mother and daughter god knows what they'll sweep under the rug!

Same for boys and mothers.  She teaches them love and in time respect. 

Everything is sacred


Faramarz

Monda, Monda, Monda

by Faramarz on

Monda,

You are a sweetheart and a great virtual friend.

Thanks for all the kind words and the next time that I get into trouble with the law, I'll call you as a character reference!

Actually, today I moved your number to the second spot on my speed dial!

Now, I am sure that Vandad is a nice person and means well. But my challenge with his postings is the overall generalizations about Iranian men.

I would have said the same things if someone made the same generalizations about Iranian women.

Iranian.com is an Iranian site and the comments, the quotations, the research analysis and the deductions are all about Iranians; men and women. So, if one makes a statement, he or she should be prepared to deal with the reactions!

Thanks again.


vildemose

Boys need their father more

by vildemose on

Boys need their father more to become a 'man'. Often men  talk about their fathers as 'absent'. There can be an unacknowledged hunger for more contact with fathers.

 

 Men are aware of the gaps and silences in their own relationship with their fathers

 

Raising Boys vs. Raising Men //www.youtube.com/watch?v=myWK95oA2TU

Monda

Dear Vandad,

by Monda on

I so appreciate the gentle tone of your comment.

My short comment was about my reaction to your judgment of Faramarz. Since you shared your pleasant feedback on our IC community, I would have liked to suggest that one cannot take comments too much at heart. Because people, as wise and humorous as my virtual friend Faramarz, do have their own styles of articulating about articles and blogs. Faramarz by the way is one of those good natured, funny, wise and well-informed writers on this site. Who Can be taken the "wrong way", if one is not familiar with his style of writing and thinking.

My best wishes to you and Radio Zamaneh. Thank you for sharing your thought-provoking articles here with us. 


ونداد

Dear Monda

by ونداد on

از یک سو ذوق زده گی و فرخندگی ناشی از مزیت های تکنولوژی که به آدم اجازه می دهد شاهد مستقیم واکنش خوانندگان یادداشت های خود باشد دل و روح آدم را به وجد می آورد و از سوی دیگر  دمکراسی  بی غل و غش و ابراز نظرهای عریان و بسیار شخصی  به آدم شوک فلج کننده ای می دهد که همه وجود آدم به یکباره در هم می ریزد. در طول یکسال گذشته بارها این بالا و پایین جهیدن احساسات را تجربه کردم و هر بار به خودم گفتم دفعه بعد متین باش و لبخند بزن.

به روی چشم تلاش می کنم تواضع و لبخند را حائل بر واکنش هایم قرار دهم

با سپاس

آرزوی بهترین ها برای سیاره کوچک ما





Monda

آقای زمانی‌،

Monda


تواضع و لبخند در کار شما هم به درد میخوره


divaneh

بخش عمده اسپرمها ، اسپرمهای فرد قبلی را می کشند

divaneh


بابا جون مگه دم در اتاق خواب صف بستند که هر کی بیاد پمپ بزنه و قاتل بریزه بیرون؟ این دیگر چه جور مامانی است؟ از آن طرف می گویید که خانمها به احساسات اهمیت بیشتری می دهند و از این طرف آنها را تبدیل به میدان جنگ نموده اید. این فرمایش شما ما رو به این صرافت انداخت که قاتلها از همون اسپرمهای قاتل درست شده اند که داشته می کشته بعد یک دفعه معلوم نیست چی شده، همه چیز پیچ خورده، این رفته چسبیده به تخمک ننه اش.

حال دو کلمه هم راجع به مطلب شما. دوست عزیز بیش از 90% از آمار را باید گذاشت دم کوزه و آبش را خورد. بسیاری از خوانندگان این سایت از روشهای آمار گیری و اشتباهاتی که به عمد و غیر عمد در آن رخ می دهد مطلع هستند. از آن بذتر نتیجه گیری است و شما می توانید از یک گروه داده ها بازتابهای مختلفی را نتیجه بگیرید و این را هر مدیر و یا فروشنده ای نیز می داند. وانگهی آمار شما هم که می لنگد و به جز یک مقاله سند دیگری در کار نیست.

پس بگذارید لطفاَ آمار را کنار بگذاریم و از خرد و تجربه شخصی خودمان استفاده کنیم. بنده از پدر به جز محبت و لطف و حمایت و آموزش چیز دیگری ندیدم. حال اگر فلان محقق از پدر شانس نیاورده و می خواهد آن را به همه دنیا تعمیم بدهد این مشکل خود اوست. مادر من با تمام مهر و محبت قادر نبود که جای پدر را پر کند. خلاصه آن که برابری خوب است و لوس بازی بد.   

 


Hoshang Targol

کار درست را که

Hoshang Targol


کار درست را که کرد ؟ آنکه تودهای مردم را به استنشاق  هوای تازه دعوت کرد، خصوصا در آغاز آخر هفته. باز هم  آقا فری خودمون

iamfine

The Presence of Father

by iamfine on

The presence of father plays much smaller role in raising children. Children are much less attach to their father and almost in all cases will take the side of their mother. The love they have for their mother exceeds far more than their father.  At the end of day, it is the mother that rules the house. Fathers are expected to provide money in order to maintain a healthy and happy environment in the house. As long as he is maintaining that, he will get some level of respect. 


Anonymouse

فرامرز جان چرا آبرو ریزی میکنی‌؟! مکروحه آخه!

Anonymouse


Everything is sacred


ونداد

فرامرز عزیز به میمنت موزیک عاشقانه ایی که پست کردی زیباتر باش

ونداد


تحریف یک متن دلپذیر نیست

این مقاله نگفته است که اسپرم مردها بی خاصیت است. در یک جمله ساده فارسی اشاره کرده است که فیزیک پستانداران از حمله بشر برای چند همسری ساخته شده است و نمونه آن داشتن اسپرم هایی  متفاوت در هر آمیزش جنسی است . بخش قابل توجهی از اسپرم ها  فقط وظیفه شان کشتن اسپرم های فرد قبلی است تا راه برای اسپرم های مخصوص لقاح هموار کند

مرسی از توجه ات

بهترین ها


ونداد

نقل قول غیر واقعی کار اصولی نیست فرامرز عزیز

ونداد


فرامرز عزیز در کدام پاراگراف  مقاله « امشب نه عزیزم» شما  به این جمله برخوردید که آنرا مطرح کردید؟we learned that a healthy sexual drive by a man is abnormal, bordering
on addiction..

مقاله قبلی فقط اشاره ای خصوصی بود از یک زن امریکایی که گفته بود سکس زیاد دوست ندارد ولی رابطه زناشویی بر اساس اراده و احتیار دو جانبه با همسرش را نیز دارد و به شکل های مختلف توانسته میل جنسی شوهرش را برطرف کند. این خانم در ضمن اشاره کرد که هر آدمی تمایلات جنسی اش با دیگری فرق دارد و بویژه زنها نباید به دام درخواست رسانه ها بیفتند که باید هر طور شده برای عقب نماندن از دنیایی که می گوید « سکس بهتر زندگی بهتر» به هر دری بزنند

ارزوی بهترین ها

ونداد


Monda

Father figure would do as well

by Monda on

 I'd like to add that father's role is in fact very significant in bonding abilities in a child, to self and others. Depending on many variables, "perhaps" as much as the mother's. Looking at it from object-relation lens of pychodynamic path of development, what refers to "good object", therefore internalized as self or part thereof, could be female Or male. If you are interested in the topic, I'd be glad to send you links.

Also, Physically a father's role i most cultures is beyond the mere financial capabilities - they serve as strong role models and supporters, despite the shorter time and quality of their contact with their child. (can find you research on this one too : ) 

 


Faramarz

مردان پر از اسپرم و بی خاصیت

Faramarz


بقول یکی از بزرگان فامیل:

کسی که به ما نریده بود، کلاغ کون دریده بود!  

 

In the last blog by Vandad “Not Tonight Honey”, we learned that a healthy sexual drive by a man is abnormal, bordering on addiction, and for women, chocolate is a good substitute for sex


In this episode we learn that men are useless sperm donors that don’t play a key role in raising their kids. Now, let me guess the title of the future blogs, and no vibrator jokes please


“A man or a Magnum 45, which one gives you better protection”

Or, “Who needs a man when you have Joe-the-plumber, Jose-the-mechanic and Bob-the-handyman”

But seriously, let’s get out of the victim mentality and move forward. It is a beautiful and sunshiny day out there. Let’s get out there and smell the butterflies


Here is a nice Romanian Gypsy music to start you on the right foot

 

 


Red Wine

...

by Red Wine on

آخراَلامرْ به خاطرِ این نوشته ها، کار دستِ خود میدَهید،بعضی اوقاتْ حجمِ آزادی در کانادا خفه کننده است.

موفّق باشیدْ.


Flying Solo

Provoking article

by Flying Solo on

Vandad,

Kudos to your courage to place this article on IC, where men are men and sheep are nervous.

Statistics show that the most likely place for a person to die is the bed. So if we want to live, according to statistics we need to avoid going to bed! :)

There are as many theories on child rearing and parenthood as there are parents and children. Again - here we need to apply the adage "different strokes for different folks".

Let's not underestimate the importance of financial stability in a household as the basis - the foundation for proper child rearing. Does that mean a luxurious life will guarantee perfect kids? No. But - and here is the big BUT, two parents who are fiscally productive and responsbile, can and do , in action provide the bare bones of role modelling for good citizenship.  Affection, hugging, attending to manners, education, clothing, behavior and a whole host of factors that go into the making of the 'good child' play a monumental role. Which parent provides them is less relevant than the fact that somebody (preferably) two parents provide it. 

Children crave a male and a female adult figure.  They seem to do better, emotionally when both are present in their lives. Does that mean those adults have to be the 'father' and the 'mother'? Not necessarily. Grandparents, aunts, uncles, teachers, neighbors - all sorts of people can be involved in the child's life to bring balance and variety. It takes a village to raise a child.

Now - if you have a good for nothing 'sperm donor' who is or isn't around the child, who won't so much as bring in a paycheck to support the family let alone get emotionally involved with the family, then - by all means do away with it - good riddance. What remains, the mother and child(ren) will do better. But same canbe said about having a good for nothing mother, who has simply given birth and for some reason claims herself as the 'better and more suited' parent, but would rather be busy shopping, playing cards, hanging out with friends all the time and only show up for photo ops.

Generalizations are fun to make and provocative to boot.  Fact is each family unit - to a great degree is a 'custom made' entity.  There are plenty of rubbish gay parents as there are hetero parents (together or apart). One thing for sure, nature has provided the most ingenius method to assure the child of the highest possibility of survival - namely - two parents - whose genes are passed on to the offspring. Chances are one of the duo will fork out money, time and love to raise the young one. And the child will survive. Sometimes that one person is the Dad and sometimes the Mom.  And if both - then, as the persian saying goes - noor e ala noor.


پندارنیک

Vandad

by پندارنیک on

You don't have to hide behind what Obama said and why he said it, or one of those god-knows-what research papers in order to advocate homosexuality.

Say it loud, before hearing it clear.


Anonymouse

هیچ چیزی "ضروری" نیست.

Anonymouse


ضروری بودن وجود پدران لزوما به خوب تربیت کردن و پیامد فرزندان خوب نمینجامد.  چرا که در ایران پس از طلاق بچه را میدهند به پدر و اگر طلاق هم نباشد پدر "ولی‌" بچه هست و کلا در بزرگ کردن بچها و در تصمیمات نهایی پدر است که تصمیم می‌گیرد.

حالا شما بیا و ببین بچهای ایرانی‌ درست بر می‌آیند یا نه؟  تا آنجا که ما دیدیم بچها اکثرا لوس و ننر و در سنّ جوانی بی‌ تربیت.  پسر‌ها هم که بزرگ میشن زنها را یک آدم درجه دو میدانند.  خلاصه درد سرتان ندم مرد‌ها تو ایران گندش رو در آوردن!

البته وجود پدر بسیار مهم است و تو یک جامعه مثل آمریکا کمبود پدر بیشتر احساس میشود و تاثیر می‌گذرد ولی‌ خیلی‌‌ها هم بی‌ پدر بزرگ میشوند و آدم‌های بسیار خوب.  خلاصه وجود پدر و مادر هر دو خیلی‌ مهمه و فرزندان باید خدا رو شکر کنند اگر سایهٔ پدر و مادر تا حد ممکن و تا اکثر عمر روی سرشان باشد.

Everything is sacred