چگونه فقط به یک نفر عشق بورزیم؟


Share/Save/Bookmark

چگونه فقط به یک نفر عشق بورزیم؟
by ونداد
03-Dec-2010
 

سایت اینترنتی « پروژه مردان نیک»1 از زمره‌ی نشریات مردانه‌ای است که در پاسخ به حضورِ قدرتمند زنان در اجتماع معاصر به وجود آمده است. این نشریه‌ی اجتماعی و فرهنگی به موج جدیدی از واکنش‌های مردانه تعلق دارد که به تعبیر خودشان دیگر نمی‌خواهند مثل کبک سر خود را در برف پنهان کنند. به نظر می‌رسد نسل جدید و جوان نشریات مردانه‌ی غربی، قراری برای کتمان حقوق زنان، آن‌هم بعد از ابراز وجودِ پرقدرتِ آنها در تمام زمینه‌های زندگی ندارد.

اما به نظر نسل جدیدِ مردان، انکار تغییرات و تحولات زندگی معاصر و اصرار لجبازانه بر حفظ ارزش‌های یک‌جانبه‌ی مردانه، نه تنها واقعی نیست بلکه در عمل باعث ضعف بیشتر مردان می‌گردد. نگاهی به مقالات، گزارش‌ها و ارزش‌های مطرح‌شده در سایت «پروژه مردان نیک» حکایت از چرخش تازه‌ای در شیوه‌ی دیدن دنیا دارد؛ دنیایی که در آن مردان، هم عاشقان خوبی هستند و هم همسران و پدران و دوستانی باوقار و واقع‌بین.

مارینا رابینسون که صراحت نوشته‌هایش برگرفته از آخرین دستاوردهای روانشناسی تکاملی است از جمله نویسندگانی است که برای این مجله‌ی مردانه قلم می‌زند. نگاه زیرک و شدیداً ملموسی که این روزنامه‌نگار از آن برخوردار است، در حقیقت به شوکی می‌ماند که مدیران سایت بسیار موفق «پروژه مردان نیک» آن را برای مردان لازم و مفید می‌دانند.

نمونه‌ی حسابگرانه، متعادل و موفقی از نوشته‌های مارینا رابینسون را می‌توان در مقاله‌ی «چگونه مغز خود را فریب دهیم تا از جذابیت جنسی شریک ما نکاهد» جست‌وجو کرد. ویژگی نوشته‌های مارینا رابینسون فقط در آن نیست که برگردان شوخ‌طبعانه‌ای از دستاوردهای روانشناسی و زیست‌شناسی تکاملی ارائه می‌دهد. جذابیت اصلی نوشته‌های این روزنامه‌نگار در آن است که لحن گستاخ و کاملاً بی‌طرفانه‌ای نسبت به خوانندگان مرد و زن دارد.

در مقاله‌ی «چگونه مغز خود را ....» خواننده بلافاصله متوجه می‌گردد که مخاطبِ واقعیت‌های فراگیر این نوشته قبل از هر چیز انسان‌ها هستند. خانم رابینسون در همان پاراگراف اول به همه‌‌ی کسانی که تیر عشق به قلب‌شان اصابت کرده است می‌گوید که باید مراقب باشند که «دچار توهم گشته‌اند»؛ البته توهمی ضروری که در طی تکامل سیستم‌های عصبی برای تکرار نسل در مغز بشر ایجاد گشته است.

او در ادامه می‌افزاید: جفت‌خواهی و تعلق خاطر پر شور و هیجان به معشوق، پیامی است که در ذهن شکل می‌گیرد و به‌خود می‌قبولاند که موجودی دوست‌داشتنی یافته است که می‌تواند تا ابد به او عشق بورزد. پیام پرقدرتی که در حقیقت از بخشِ «لیمبیک»2 مغز ساطع می‌گردد. بخش بدوی فوق نقشه‌های از پیش‌ تعیین‌شده‌ای دارد که با قدرت تمام بشر را وامی‌دارد در توهمی زیبا به نام عشق، وظایف مربوط به تولید مثل و صیانت ذات را بر عهده بگیرد.

اگر به ذات حیوانی دستورات شیمیایی بخش لیمبیک مغز فرصت ابراز داده شود با صراحت تمام اعلام خواهد کرد که تیر عشقی که در قلب عاشقان کاشته است برای آن بوده است تا اولاً با مجنون ساختن بشر، شتاب بی‌صبرانه و پرقدرتی فراهم شود و هر چه سریع‌تر و جدی‌تر شرائط آمیزش و باروری مهیا گردد. دوماً با ایجاد عاطفه‌ی قدرتمندِ فرزند دوستی، زوج انسانی تا به ثمر نشاندن فرزند ( که قادر به راه رفتن، تهیه‌ی غذای خود به همراه و در میان گروه خواهد بود) در کنار معشوق اولیه ماندگار گردند. و بالاخره آتشِ عشق با همان شعله و حرارت سابق، به فرد جدید ایجاد گردد تا فرصت متنوع‌تری برای تولید مثل فراهم گردد.

برنامه‌ریزی سرد و بی‌رحم فوق که پشت نقابِ عشق و در قسمت قدیمی‌تر مغز بشر تنظیم شده است در عمل قادر گشت تا موجودی به نام انسان را به سرانجام بهتر از سایر جانوران برساند. نقشه‌ی حیله‌گرانه‌ ولی موفقی که تضمین‌کننده تنوع ژن‌ها گشته است و متعابقاً شانس بقای هر چه بیشتر نسل‌های بعدی را بالاتر برده است. رابینسون با وجود پذیرش حقیقت مفید ولی وحشتناک فوق یک استثناء را هم در همان برنامه‌ریزی غریزه‌ی بشر اولیه نادید نمی‌گیرد.

تحول بیش از حد انسان در طی زمان طولانی تکامل، باعث پیدایش لایه‌ی تازه‌تری از برنامه‌ریزی‌های زیستی در مغز گشته است. برنامه‌ها و نقشه‌هایی که در بخش «مغز منطقی» گرد هم آمده‌اند، ترکیبی هستند از فرمان‌های تطبیق یافته‌ی سابق که در شکل جدید و تعلیم پذیرتر، راه‌های « انسانی‌تری» را به بشر ارائه ‌می‌دهند.

مارینا رابینسون به همان اندازه که در توضیح هدف‌های از پیش‌تنظیم شده‌ی شیمیایی بدن انسان صراحت داشته است، در توضیح عاطفه‌ی منطقی انسان‌ها نیز بی‌پروایی نشان می‌دهد. او بر همین اساس شگردهایی را برمی‌شمرد که فقط درصد بسیار کوچکی از پستانداران قادر به عملی ساختن آن هستند؛ شگرد‌هایی که پوسته‌ی جدیدتر و بیرونی مغز ما آن را آزموده است و توانسته است امکانِ عشق همیشگی بین انسان‌ها ( و در دوره‌ی ما افرادی که به زندگی متعهد همیشگی تن داده‌اند) را مهیا کند. راه حلی که بشر متفکر و متمدن شده برای جاودانگی عملی عشق یافته است در حقیقت تکرار معکوس فرمانی است که مغز بدوی برای عشق صادر می‌کند.

زوجی که با عشق و علاقه خواهان پایداری رابطه‌ای همیشگی‌ست، قبل از هر چیز باید از فعالیت‌های آتشین جنسی فاصله بگیرد. شدت فعالیت جنسی همان سرعتی را با فرمان مغز بدوی ایجاد خواهد کرد که بعد از دوران عشق پرشکوه اتفاق می‌افتد، آنها بلافاصله از هم دلسرد خواهند شد و ناگزیر شعله‌‌ی عشقی تازه در چشم‌انداز آنها قرار می‌گیرد. تجربه‌ی سردی رفتار و بی‌علاقگی، در فردای یک شب پر حرارت و زیبا که سرشار از شور جنسی بوده است، برای بسیاری از افراد بشر در عمل نیز ثابت شده‌ است.

دوران «ماه عسل» در بهترین و رؤیایی‌ترین حالت، بیش از دو سال دوان نخواهد داشت و اگر عشاق در فکر تمدید آتش فوق باشند راه دیگری برای آنها وجود ندارد جز آنکه از هم جدا گردند. انسان‌ بدوی به همراه تیرِ آتشین عشق، خوشبختانه به خاطر پرورش فرزند، برنامه‌های عاطفی دیگری نیز تدارک دیده بودند. بشر معاصر در قدم اصلی برای ماندگاری عشق باید به فکر توسعه و حتی تمرکز بیشتر به شگردهای عاطفی باشد که در غریزه‌ی بدوی بشر وجود دارد.

دور شدن مختارانه از تعداد و شدت روابط جنسی پر شر و شور و جایگزینی آن با رفتار ملایم جنسی، باعث می‌گردد تا نقشه‌ی پرقدرت غریزه‌ی تعیین شده در مغز بدوی مسیر کامل خود را طی نکند. ازین‌رو رابطه‌ی عاشقانه‌ی پیچیده‌تر، از ظرفیت‌های متنوع‌تر جنسی استفاده خواهد کرد. تماس‌های ساده‌ی فیزیکی و نوازش‌های کوتاه در طول‌ روز از جمله‌ رفتارهای ملایم جنسی است. زوج‌هایی که همدیگر را دوست دارند، باید بدون وقفه به هم ابراز علاقه کنند. گفت‌وگو، همراهی، هم‌سویی سلیقه‌ها، هدف‌های مشترک و آرزوهای طولانی‌مدت تمهیداتی فرخنده‌ است که انسان‌های باشعور و عاشق برای همدیگر تهیه خواهند کرد.

به عبارتی ساده‌تر، رابطه‌ی موفق و طولانی‌مدت در زوج بشر، از تسلط بیش از حد کشش جنسی فاصله می‌گیرد و به جای آن از کشش‌ها و جذابیت‌های عاطفی و روحی که ساخته و پرداخته‌ی مغز منطقی بشر است استفاده می‌نماید.

چاپ مقاله‌ی «چگونه مغز خود را ...» در نشریه‌ای مردانه، نشانه‌ی دیگری از تضاد آشکار نسل جدید مردان است با مجلات قدیمی و معروف. نشریات مردانه‌ای که بعد از نزدیک به نیم قرن، همچنان در حال تبلیغِ مردان خوش‌هیکل «جیمز باند گونه‌ای» هستند که با موفقیتی بی‌نظیر در حال اغوای زنان ساده ولی جذاب هستند. مردانی که برای شکار موقت زن‌ها لازم نیست کار دیگری بکنند به جز بدن‌سازی و ژست گرفتن در ماشین‌های کورسی.

ونداد زمانی
//www.zamaaneh.com/zevenkoucheh/2010/12/post_...

پانویس

1- The Good Men Project

2- Limbic

Marnia Robinson How to Trick Your Brain into Liking Sex With Only One Person

www.alternet.org/story/148430/how_to_trick_your_br...


Share/Save/Bookmark

more from ونداد
 
divaneh

انت مجنون

divaneh


واحد سیده؟ واحد؟ واحد؟

تقلیل الاعمال؟ و تکثیر الافکار؟ 

انت مجنون، انت مجنون العظیم


Flying Solo

Here's Sam

by Flying Solo on

Honest to goodness, crude, deep and real. 

Dirty Angel: I think you will enjoy this one and will have NO trouble understanding it. The last line is precious.

 Sorry Vandad - but this skit is IMHO  totally untranslateable! If you can do it - then all the power to you. :)

//www.youtube.com/watch?v=cV1dyV9d_1k&feature=fvst


Anahid Hojjati

Thanks Mehrban for Shahre Ghesse

by Anahid Hojjati on

What great lyrics, the hamjens baz one was funny but naghash with paneer and all the talk about Mullah and jengeer, just priceless. Thanks Mehrban for the clip, and I just saw the link, I will try it later. 


ونداد

Dear Dirty Angle

by ونداد on

This is just an idea in a middle of the infinite P.O.V's

Take a good care of your love whatever way you love...

بهترین ها

 


Mehrban

DA, Hooshang, Anahid

by Mehrban on

DA,  copy/paste the following persian text شهر قصه into Google.  It would take you to the wikiepedia persian that would explain this play better than I could.  For some reason I can not copy/paste the link itself.   

شهر قصه 

Hooshang, cheers :-). 

Anahid, cheers :-). 


Hoshang Targol

مهربان جان خیلی

Hoshang Targol


مهربان جان خیلی ممنون از " شهر قصه"

زنده یاد " بیژن مفید " پیچدگی و تنوع روابط را مقداری دقیق تر از خانم
رابینسون میدیده. توجه کنید به دیالوگ  خاله سوسکه در مورد خواستگارانش :

" یکیش آغا محمد خان قاجار ، 

کند همجنس با همجنس پرواز"! این  نوع " آغایان" و  "خواهرهایشان" اصلا حضوری در این تفسیر ندارند.


Dirty Angel

Mehrban, what was that? :)

by Dirty Angel on

Did I just hear a young child talking about someone's "pestoon"?

"The shorter the life, the longer the death."


Dirty Angel

Is this a joke

by Dirty Angel on

of some sorts -  because I don't get it. Someone ought to tell this Ms Robinson, that some of us have REAL problems and don't have anymore space for her type of standardizing, ludicrously embarrassing ego-centric self-indulgencies.

Ye chizish mishe in Madame Robinson . chand vaght pish moshkele libido dasht, nemidoonam, hafteye dige chichish mishe.  vaghto hoseleye in mozakhrafato dare

"The shorter the life, the longer the death."


Mehrban

;-)

by Mehrban on


Faramarz

And Here's to You, Mrs. Robinson!

by Faramarz on

 

 

"We'd like to know
A little bit about you
For our files.
We'd like to help you learn
To help yourself.
Look around you. All you see
Are sympathetic eyes.
Stroll around the grounds
Until you feel at home."

//www.youtube.com/watch?v=ImpShaVPY48


default

Faramarz

by Doctor mohandes on

did nott  have the chance to deeply immerse myself inthe wisdom of your message until this very moment and i must say LOOOL. alhagho val ensaf ke zadi to khalesh.

I just hope this little pretty girl whose image has been featured in IC.com's "find your mate here" would read this article and knows and recognizes the range of her authorities:))

 

 


Flying Solo

Sheytoon

by Flying Solo on

Vandaad jaan,

All of it is chemistry. The hunt, the chase, the catch, the 'love', the 'sex', the release - and the repeat.  In between, we have kids, or the wish for procreation - which is the same for man and for woman.

So, in the past you had man who had the car (or the white horse) and the able body (read muscles, ability to provide) which made the woman 'fall in love', stay 'faithful', promise virtue and loyalty and undying devotion. All chemically driven.

Now - well - it's all diluted, isn't it. Woman doesn't have to offer undying devotion - and she can get her own high horsepower vehicle. Heck, she can go down to the sperm bank and pick up a bunch of tadpoles for some cash.

So, now we have 'men' vying for the woman. It is now they that need to prove they can offer something additional - kind of a 'man-Plus" version just so that the woman would let him inseminate her.  And if he wants to assure that he is not thrown to the sidewalk, he'd better blow air kisses, cuddle lightly and act like a devoted 'kaneez' - and not put any demand out there for good raunchy sex. 

A bit comical you say - but look at it - coldly - from a purely animalistic view and there you have it. Tables are turned.

Which takes me to the point that really men and women have never been different in their level of wish or resenment toward monogamy. It's economy which dictates who stays with the kids and who gets to go out with buddies to the strip bar and still be allowed back into the marital bed. :) 


default

Faramarz Jan

by Doctor mohandes on

Safa che safaii.... Doshman shekaneh be jooneh Mola.

This article should be renamed as : Fati joon Migan Eggsh hamash Kashke! hala chikar konim?!!


ونداد

آدم های شیطون با حالی هستید

ونداد



قراری برای درست و غلط بودن نیست. حداقل مطالبی که من در اینجا درج می کنم به امید دستیابی به آن نیست . این مطلب از طرفی به موج جدید مردهای نسل جوان اشاره می کند که دست از « این هفته کیو بک...»  کشیده اند و  در عمل به این واقعیت تن داده اند و  پذیرفتند که " ای بابا! پس این خانم های موفق و باهوش پس  کی ما رو ...؟»

دیگر حداقل برای جمعیت اصلی و معمولی مردان امکان پز دادن با ماشین کورسی و بدن خوش هیکل راه اصلی نیست. مردان جدید خوب است که احساس، عاطفه بیشتری ابراز کنند ( دقت کنید نمی گویم آنها عاطفه و احساس ندارند)  و ضرورتا بپذیرند که زنان هم سن و سال آنها هم دست و دل شان و شانس انتخاب شان تقریبا به اندازه اقایان شده است و به دنبال استانداردهای خودشان 

مورد بعدی یک اشاره شیطنت امیز بود به فعل و انفعالات شیمیایی مربوط به عشق و کمابیش نگاه رندانه و  واقع بینانه ای بود بر آنچه که در بدن می گذرد آخر از همه اینکه هیچکس به  آن اشاره نکرده سرد مزاجی و تلخی رفتار آدمها بعد از یک شب فراموش نشدنی است Cheers 


Faramarz

صفا تو دکتر مهندس

Faramarz


دوستان عاشقم، عاشقه زارم چه کنم

چاره صبر است، صبر ندارم چه کنم


Anahid Hojjati

Vandad, Mrs. Robinson has a flawed argument.

by Anahid Hojjati on

I think what "Maria Robinson" has written, is flawed.Why can't there be both? I mean, there can be

روابط جنسی پر شر و شور

and also,

گفت‌وگو، همراهی، هم‌سویی سلیقه‌ها، هدف‌های مشترک و آرزوهای طولانی‌مدت 

These two are not mutually exclusive.


Flying Solo

Behave naturally

by Flying Solo on

What a sexist article. The undertone here is that men are inclined towards polygamy more than women. 

Hmm.  If you don't care for someone, no matter how light or heavy you go on the sex part, you still don't care for them. Doesn't matter if you are a man, a woman or a hermaphrodite.

Frankly I find these sorts of articles quite belittling to the notion of human instinct and natural behavior.

In general though, I agree with the notion of perceived passion when either sex sees a potentially good mating fit. Also, both sexes tend to be more mongomously inclined during the child rearing years.

I think any time we force the issue of becoming someone we are not - we run into trouble.  One of my pet peeves - for e.g. is date night for married couples. Now - was there ever a more ridiculous notion? Most of us marry so we don't have to date any more.  :)

One last thing - mibakhshida - vali laas khoshkeh is really good when you haven't yet seen the other one without clothes on. After that, well, it's kind of cheesy.  I have a strong aversion to PDA which I find ought to be reserved for teenagers.  Adults who engage in this nonsense are just loos and nonor. Display of affection is only nice when it is natural. If it is extended with a motive to assure monogamy - it is merely laughable. 


default

Ashegamm

by Doctor mohandes on

Mesle Mosaaaaaaaaaaaaaaaaaafer ashegaaaammm...

Ashegam man... Ashegi bi gharaammmm... kas nadarad, khabar az dele zaraammmmm....

I think one must fall in love and stay in love with onself. Baghyash hamash kashke!


Faramarz

چگونه به یک نفر عشق نورزیم!

Faramarz


والله اگر خوشبختی درعشق ورزی یعنی این ، جمال بدبختی رو عشق است! خدا یا مرا همینجور نگه دار!

نظر بنده در مورد حرکات ملایم جنسی مثل ماچ فرستادن در هوا، لبخند ژوکوند و
چشم و ابرو اومدن اینه که در چنین رابطه یی پرونده سکس بکل بسته شده و
طرفین دارن ظاهر سازی میکنن و جلوی دیگران وانمود میکنن که هنوز به هم دیگه
علاقمندن. یاهم اینکه جناب شوهر به قول معروف "بیچاره کاملا خوشبخته!"
یعنی این که نه توقعی داره و نه انتظاری! هر چی جلوش بگذران میخوره و هر چی
بهش بگن میکنه!   


Anonymouse

شراب قرمز جان "فرمول" داره! اگه فرمول رو رعایت نکنی‌ = صیغه

Anonymouse


Everything is sacred


Red Wine

....

by Red Wine on

به حق چیزهای نشنیده و ندیده ! دنیا را ببین چطور به کام مان تلخ میکنند !! از قدیم الایام فرمودند که خدا یکی‌ و زن هم یکی‌ یکی‌ یکی‌ یکی‌!

دیگر این همه عشق و عاشقی ندارد ! این همه ناز و ادا و شکل و اطوار ندارد !

از مطلب شما سپاسگزاریم.