صاحبه علیرضا میبدی با حسین امانت، معمار برج شهیاد که پس از انقلاب ۵۷ به برج آزادی معروف گردید. برج آزادی در ایران، نمونهای از نماد و نشانههای شهری است که معماری شاخص آن، تلفیق طاقهای معماری پیش از اسلام (دوره هخامنشیان و ساسانیان) و پس از اسلام و تبدیل آن به نمادی زیبا به لحاظ معماری است. در این طرح، معمار حتی به جزئیات اجرای بنا و نحوه چیدمان سنگهای نما دقت وافری مبذول داشته تا در نهایت جز جز اجزا به کل واحدی بدل گردند. حسین امانت بر این باور است که دلیل محبوبیت و اینکه این برج به یکی از نمادهای شهر تهران تبدیل شده، اینست که در طراحی و ساخت آن از فرهنگ ایران کمک و ایده گرفته شده است.
به گفته او هر اثری که به آب و خاک این مرز بوم مربوط باشد و بین ما ایرانیان مشترک باشد، با مردم ارتباط برقرار خواهد کرد. او طرح این برج را به عنوان پروژه فارغ التحصلی خود ارائه کرده است.
Recently by Tapesh | Comments | Date |
---|---|---|
A Conversation between a Bahai and a former member of Hojjatieh Association | 2 | Dec 04, 2012 |
ماهیت اوباش و لاتهای ۲۸ مرداد ۳۲ - علی امینی | 7 | Dec 01, 2012 |
رضا شاه چگونه مردم را فریب میداد ؟ | 3 | Nov 29, 2012 |
Person | About | Day |
---|---|---|
نسرین ستوده: زندانی روز | Dec 04 | |
Saeed Malekpour: Prisoner of the day | Lawyer says death sentence suspended | Dec 03 |
Majid Tavakoli: Prisoner of the day | Iterview with mother | Dec 02 |
احسان نراقی: جامعه شناس و نویسنده ۱۳۰۵-۱۳۹۱ | Dec 02 | |
Nasrin Sotoudeh: Prisoner of the day | 46 days on hunger strike | Dec 01 |
Nasrin Sotoudeh: Graffiti | In Barcelona | Nov 30 |
گوهر عشقی: مادر ستار بهشتی | Nov 30 | |
Abdollah Momeni: Prisoner of the day | Activist denied leave and family visits for 1.5 years | Nov 30 |
محمد کلالی: یکی از حمله کنندگان به سفارت ایران در برلین | Nov 29 | |
Habibollah Golparipour: Prisoner of the day | Kurdish Activist on Death Row | Nov 28 |
این اثر جاودانی و بی نظیر
RassoulSun Oct 21, 2012 11:10 AM PDT
برج آزادی یکی از بزرگترین افتخارات مملکت ما بوده و خواهد
بود ، مضافا″ اینکه طراح آن یک جوان ایرانی 24 ساله بوده است و انتخاب محل
استقرار آن نیز بسیار هوشمندانه در مهم ترین ورودی پایتخت به انجام رسیده.من شخصا
در برخی شهر های خارج که رفته ام و یا عکسی از سمبل شهر ها دیده ام ، هیچیک به
زیبایی و شکوه برج شهیاد سابق نمی باشد که با کمال تا″سف در سال های اخیر ملاحظه میشود کوشش بسیارزیادی در جهت بی اعتنا یی و به نوعی کنار گذاشتن این اثر ماندگار و استثنایی به عمل
می آید.البته بنظر اینجانب نمی بایستی اینگونه آثار را به نام اشخاص یا دوره ای
خاص ملقب نمود زیرا آن ها به همه دوره ها و نسل های بعدی نیز تعلق خواهند داشت، و
البته نام گذاری هیچ گاه اصل کیفیت اثر را کم رنگ نمی کند نام نهادن بر ساختمانها
و بناهای مهم به نام بزرگان و روسای جمهور و یا شاهان در همه جا مرسوم می باشد که
یک نمونه گویای آن نام گذاری فرودگاه بین المللی جان کندی در شهر نیویورک است و
البته در خود ایران پس از انقلاب هیچ کوی و برزنی از این موضوع بی نصیب نمانده است.
برج آزادی می بایستی بعنوان سمبل شهر تهران باقی
بماند.وگرچه کوشش میشود که برج میلاد ( که یرای گرم کردن بساط آن از سرو یستنی با
پودر طلا گرفته تا اجرای انواع کنسرت های موسیقی در آن و سایر ابزار تبلیغاتی ) را
جایگزین آن نمایند ولی در برج میلاد سمبل یا نشانه معنی داری از ایران و یا تهران
مشاهده نمی شود ومشابه آن در شهر های دیگر دنیا وجود دارد که یک نمونه آن در شهر
تورنتوی کانادا می باشد.محل قرار گرفتن برج میلاد هم هیچ مفهوم خاصی را تداعی نمی
کند.
این اثر جاودانی و بی نظیر
RassoulSun Oct 21, 2012 11:10 AM PDT
برج آزادی یکی از بزرگترین افتخارات مملکت ما بوده و خواهد
بود ، مضافا″ اینکه طراح آن یک جوان ایرانی 24 ساله بوده است و انتخاب محل
استقرار آن نیز بسیار هوشمندانه در مهم ترین ورودی پایتخت به انجام رسیده.من شخصا
در برخی شهر های خارج که رفته ام و یا عکسی از سمبل شهر ها دیده ام ، هیچیک به
زیبایی و شکوه برج شهیاد سابق نمی باشد که با کمال تا″سف در سال های اخیر ملاحظه میشود کوشش بسیارزیادی در جهت بی اعتنا یی و به نوعی کنار گذاشتن این اثر ماندگار و استثنایی به عمل
می آید.البته بنظر اینجانب نمی بایستی اینگونه آثار را به نام اشخاص یا دوره ای
خاص ملقب نمود زیرا آن ها به همه دوره ها و نسل های بعدی نیز تعلق خواهند داشت، و
البته نام گذاری هیچ گاه اصل کیفیت اثر را کم رنگ نمی کند نام نهادن بر ساختمانها
و بناهای مهم به نام بزرگان و روسای جمهور و یا شاهان در همه جا مرسوم می باشد که
یک نمونه گویای آن نام گذاری فرودگاه بین المللی جان کندی در شهر نیویورک است و
البته در خود ایران پس از انقلاب هیچ کوی و برزنی از این موضوع بی نصیب نمانده است.
برج آزادی می بایستی بعنوان سمبل شهر تهران باقی
بماند.وگرچه کوشش میشود که برج میلاد ( که یرای گرم کردن بساط آن از سرو یستنی با
پودر طلا گرفته تا اجرای انواع کنسرت های موسیقی در آن و سایر ابزار تبلیغاتی ) را
جایگزین آن نمایند ولی در برج میلاد سمبل یا نشانه معنی داری از ایران و یا تهران
مشاهده نمی شود ومشابه آن در شهر های دیگر دنیا وجود دارد که یک نمونه آن در شهر
تورنتوی کانادا می باشد.محل قرار گرفتن برج میلاد هم هیچ مفهوم خاصی را تداعی نمی
کند.
You'd have to be an utter moron not to like
by nozarmahallati on Sat Oct 20, 2012 02:21 PM PDTYou'd have to be an utter moron not to like the beautiful and timeless structure designed by Amanat just because the name chosen for it was Shahyad during the previous regime.
Additionally, poster called "fate", (fati would have been more apt) each and every one of the bastards involved with the current Islamic regime is orders of magnitude more "kaseef" & "razl" than any of the Pahlavi clan.
What do YOU and the rest of Islamic dastmalkeshs have to show for the past 34 years? Borje Milad designed and built by foreigners?
حسین امانت
Nader VanakiFri Oct 19, 2012 04:02 PM PDT
.
by fate on Thu Oct 18, 2012 03:53 PM PDTمیبدی و امثال او بیش از سه ده هستش که شیکر زیادی از خاطرات "دستچین"
شدهشون تناول میفرمایند. هرچی که ساخته میشد یا به اسم این شاه بود، یا
اون شهبانو، یا اون یکی شاهزاده، یا اونیکی شاهدخت و کوفت و زهرمار؛
انگار که تمام مملکت توی قباله خانواده کثیف، رذل و تمامیخواه پهلوی بودش.