حرکتی نوزده ساله

جمیله داودی

حرکتی نوزده ساله وقتی فکر می کردم چه عنوانی برای این نوشته انتخاب کنم، چیزهای مختلفی به ذهنم رسید. دیالوگ، شعر، نقاشی، فرهنگ، مذهب، جنسیت، فیلم، فمینیسم، سنت، مدرنیته، مهاجرت، تبعید، اد بیات، …

براستی بنیاد پژوهش های زنان ایران* در کنفرانس های بین المللی سالانه خود به تمام این موضوعات پرداخته و با دعوت از پژوهشگران و فعالان جنبش زنان از نقاط مختلف دنیا، پلی ارتباطی بین گروههای زنان ایرانی و علاقمندان به مسِئله زنان بوجود آورده است.از جمله مهمانان پیشین بنیاد می توان شیرین عبادی، زنده یاد پروانه فروهر، مهرانگیز کار، شهرنوش پارسی پور، نسترن موسوی، رخشان بنی اعتماد و زنده یاد حامد شهیدیان را نام برد. گزارش تحقیقات وآثار ارائه شده درکنفرانس ها، هر ساله از طرف بنیاد پژوهش زنان ایران منتشر می شود. هجده کتاب بنیاد براستی یکی از مجموعه های نادر و نفیس از جنبش زنان ایران است.

کنفرانس های بنیاد هر سال در نقاط مختلف دنیا به دعوت از فعالین زنان مقیم آن مناطق برگزار می شود. سال 2007 در واشنگتن دی سی، سال 2006 در مونترال کانادا، سال 2005 در وین اتریش، سال 2004 در برلن آلمان، …امسال دانشگاه زیبای برکلی در شمال کالیفرنیا برای بار دوم میزبان کنفرانس بنیاد است. بار اول در سال 2000 بود. کنفرانس سه روزه در تاریخ 4 تا 6 جولای خواهد بود. تم کنفرانس “نیازهای مبرم زن ایرانی در دوران کنونی” است. هدف آن بوده که نیازهای مبرم زن ایرانی در عرصه اجتماعی و زندگی شخصی با در نظر گرفتن موقعیت قومی، مذهبی، طبقاتی، سنی و گرایش جنسیشان در این کنفرانس انعکاس یابد.

مهمانان دعوت شده به این کنفرانس از ایران،آمریکا، کانادا،آلمان، فرانسه و انگلیس هستند که هر کدام نظرات و عقاید گوناگونی را طرح خواهند کرد. مهمان افتخاری کنفرانس شری موراگا شاعر، نویسنده و نمایشنامه نویس معروف است. بحثها متنوع است و از بهداشت تا حق انتخاب پوشش واز نقش زن در سینما تا وب لاگ های زنانه را در بر می گیرد. چند میز گرد جالب هم در نظر گرفته شده تا به نیازهای مبرم نسل جوان زنان ایرانی در داخل و خارج از ایران بپردازد، به نیازهای مبرم زن ایرانی و بررسی گرایشات مختلف جنبش زنان در داخل و خارج از ایران و تاثیر شرایط فعلی جهان بر موضوع جنسیت و حقوق زنان در خاورمیانه. در کنار سخنرانیها برنامه های هنری بسیار جالب و متنوعی برای شب جمعه و شنبه در نظر گرفته شده. تئاتر موفق “در سوگ کاظم اشتری” به کارگردانی سپیده خسروجاه و کنسرت رائیکا شهابی یغمایی.

امسال با تیره شدن هر چه بیشتر رابطه بین دولت آمریکا و ایران، گرفتن ویزا برای مهمانان از ایران تقریبا غیر ممکن بود. شانس یا معجزه بزرگی بود که مهمانان ایران توانستند ویزا بگیرند. کنسرت مهسا و مرجان وحدت در شب شنبه، در شرایطی که دیگر حتی اجازه همخوانی به زنان در ایران داده نمی شود، فرصتی است که نباید از دست داد. در طول سه روز کنفرانس نمایشگاه هنری از نقاشان، عکاسان و مجسمه سازان زن بر پا خواهد بود که فرصت خوب دیگری است برای ارضای هنردوستان. اگر چه تعطیلات سه روزه معمولا فرصت مناسبی است برای مسافرت ها، امکان گردهمائی این مجموعه از پژوهشگران، فعالان و هنرمندان زن ایرانی از همه جای دنیا در شمال کالیفرنیا فرصتی است که دیگر به دست نمیاید.

ثبت نام سه روزه کنفرانس که شامل برنامه های هنری نیز می باشد فقط 120 دلار است. برای دانشجویان و سالمندان، 40% تخفیف در نظر گرفته شده. اگر چه کنفرانس عمدتا به زبان فارسی خواهد بود، ترجمه همزمان برای انگلیسی زبانان فراهم خواهد بود. برای فرم ثبت نام و اطلاعات بیشتر به تارنمای بنیاد رجوع کنید:

http://www.iwsf.org/bk19/registration.html

http://www.iwsf.org/bk19/program.html
* بنیاد پژوهش زنان ایران سازمانی است غیرانتفاعی که به هیچ گروه و سازمان سیاسی و مذهبی وابستگی ندارد.

جمیله داودی

Meet Iranian Singles

Iranian Singles

Recipient Of The Serena Shim Award

Serena Shim Award
Meet your Persian Love Today!
Meet your Persian Love Today!