دربارۀ گاز اشک آور و اسپری فلفل

Source: iranbbb.org   گاز اشک آور حدود 15 نوع مختلف دارد که دامنۀ  علائمی که ایجادمی کنند از سوزش چشم و ریزش خفیف اشک، آبریزش بینی تا دشواری تنفس، حالت تهوع و استفراغ آنی و احساس خستگی شدید و غش (collapse) متغیر است. این علائم می توانند یک دقیقه تا یک ساعت باقی بمانند. گرچه مشکلات  تنفسی و سوزش و درد چشم ممکن است تا روزها شخص آسیب دیده را آزار دهد.

اسپری فلفل می تواند باعث سرخی، سوزش و تاول پوستی؛ دشواری تنفس (تنگی نفس تا احساس خفگی و در موارد نادر ایست تنفسی)، سرفه های خشک، عطسه، آبریزش شدید بینی؛ و در صورت تنفس عمیق، افزایش ناگهانی فشار خون و متعاقاب آن سردرد شدید، سکتۀ قلبی یا مغزی شود. تورم، درد و سرخ شدن چشم، التهاب، تورم و سوختن مخاط مری و در صورت استعمال زیاد اسپری، سوختن مخاط معده؛ از دیگر علائم مشاهده شده اند.

پیشگیری:

از آنجایی که پلیس های سرکوبگر، از هر دوی این مواد شیمیایی برای متفرق کردن جمعیت استفاده می کنند، هنگام شرکت در تظاهرات به این نکات پیشگیری کننده توجه داشته باشیم:

از لنز چشم. (contact lens) استفاده نکنیم. صورتمان را با مواد آرایشی، حتی کرم های مرطوب کننده یا هرگونه کرم گیاهی که  oil based) ) است، نپوشانیم. ( مواد شیمیایی مورد بحث، می توانند در چربی حل شوند و به لایه های عمیق تر پوست نفوذ کنند و آسیب های شدیدتری را منجر شوند.) حتماً از ماسک تنفسی و در صورت امکان ماسک فیلتر دار استفاده کنیم. استفاده از پارچه هایی که بتوانند سطحی از پوست صورت را به ویژه در نواحی بینی و دهان بپوشانند، بسیار مفید است. می تون این پارچه ها یا پوست اطراف دهان و بینی را به آب لیمو یا کمی سرکه آغشته کرد. استفاده از عینک مخصوص شنا که کاملا اطراف چشم را می پوشاند، مفید است، عینک آفتابی یا اصولاً هر عینکی می تواند سدی دربرابر نشستن مواد شیمیایی بر رطوبت سطح چشم شود.

اگر در معرض این مواد قرارگرفتیم:

به پوست صورت خود دست نزنیم. چشم ها را بازنگاه داریم و مدام و محکم پلک بزنیم. به هیچ وجه چشم را نمالیم. بازوهایمان را از بدن دورنگاه داریم، آرام و عمیق نفس بکشیم و بی وقفه از محل آغشته به گاز، به هوای تازه پناه بریم. این گازها سنگین تر از هوا هستند و بیشتر نزدیک به زمین قرار می گیرند بنابراین ایستادن در ارتفاع بهتر از نشستن و خوابیدن روی زمین است.

با سرفه، بیرون انداختن آب دهان و تخلیۀ بینی، این مواد را از مخاط خود دورکنیم.

برای شستن گاز اشک آور از پوست و چشم خود، از محلول بیکربنات در آب سرد استفاده کنیم. 50 گرم بیکربنات سدیم در یک لیتر آب، یا حجم مساوی از شربت ضد اسید معده ( آلومینیوم ام. جی) و آب سرد را مخلوط کنیم و همراهمان داشته باشیم. این مخلوط را روی صورت خود بریزیم وبه هیچ وجه از دستمال یا حوله برای پخش کردن آن استفاده نکنیم. برای آسیب های چشمی می توانیم از محلول آب نمک رقیق استفاده کنیم. ( 10 گرم نمک را در یک لیتر آب حل کنیم. ) اگر آب نمک را در خانه درست می کنیم از نمک یددار استفاده نکنیم. آب نمک رقیق را در چشم خود فلاش کنیم. ابتدا سوزش و درد حس می کنیم و لی بعد از حدود دو دقیقه گاز در آب نمک حل می شود و درد و سوزش از بین می رود. با این همه، بهترین راه شستشوی چشم پلک زدن مکرر و محکم است. ( گاز اشک آور در آب خالص حل نمی شود.)

در مورد اسپری فلفل، اگر رطوبت اسپری را روی صورتمان حس می کنیم، با گذاشتن و برداشتن اسفنج آن را پاک کنیم. (کشیدن دستمال یا حوله روی پوست اسپری را پخش می کند و آسیب را گسترش می دهد.) استفاده از صابون، شامپو یا مایع ظرف شویی می تواند به پاک کردن این اسپری از پوست کمک کند. محلول آب و صابون/ شامپو یا مایع ظرفشویی را روی صورت می ریزیم. (اسپری فلفل در آب خالص حل نمی شود.) در موارد تحریک گلو و حلق می شود از شربت ( شربت Al.Mg استفاده کرد. (حجمی مساوی از شربت و آب مخلوط کرده، دهان و حلق را با آن می شوییم و یا شربت را کمی در دهان نگاه داشته، سپس فرو دهیم.)

شستشوی پوست تحریک شده نیز با مخلوط آب و این شربت برای تخفیف تحریک پذیری پوست مؤثر است.

در هردو مورد بعد از استعمال این مایعات، صورت و چشم را با آب سرد فراوان می شوییم.

بعد از شستن پوست از کرم پوستی یا وازلین استفاده نکنیم تا باقی ماندۀ مواد شیمیایی را روی پوست خود نگاه نداریم.

این مواد بر اثر حرارت آتش، اکسیده و بی اثر می شوند.  

فراموش نکنیم که بعد از درمان های فوری مزبور، لباس های آغشته به این مواد شیمیایی را در آوریم، ( لباس ها را از سر در نمی آوریم. ) حتما به یک مرکز درمانی مراجعه کنیم. سفارتخانه های بسیاری هستند که آمادگی کامل برای کمک به آسیب دیدگانی از این دست را دارند. اگر به دلائل امنیتی ترجیح می دهیم به بیمارستان های دولتی نرویم و از دفترچۀ بیمه استفاده نکنیم، به این سفارتخانه ها مراجعه کنیم.

به امید روزهای روشن. . .

Source: iranbbb.org

Meet Iranian Singles

Iranian Singles

Recipient Of The Serena Shim Award

Serena Shim Award
Meet your Persian Love Today!
Meet your Persian Love Today!