آداب لباس پوشیدن در اسلام

 

شعر بسیار سکسی “طاووس” از خانم نیلوفر شیدمهر که در آن گفته اند:

” آن روزها مادربزرگ

ساق هایم را زاغ می زد

و چشمهایش می گفت آن ها

می توانند هر مردی را با من زیر پتو بکشانند”

سبب شد که به بینیم واقعا ، آداب لباس پوشیدن در اسلام چیست؟

تارنمای اسلامی دانشنامهٔ رشد در مورد لباس در فرهنگ اسلام چنین آ ورده است : “مکتب اسلام برای ابعاد مختلف وجودی انسان دارای دستورالعمل و برنامه دقیق و حساب شده است. هیچ موضوع کوچک و بزرگی نیست مگر این که در اسلام حکمش معین و روشن است. تمام نیازمندیهایی بشر تا روز قیامت در کتاب خدا و سنت وجود دارد. البته جهت گیری کلی تمام تعالیم و دستورات دینی در مسیر نیل انسان به هدف اصلی خلقت یعنی عبودیت و بندگی و کمال مطلوب است. خوردن غذا و استفاده از نعمت های بیشمار پروردگار نیز ابزار و مقدمه ای برای دستیابی به همان هدف است. قرآن کریم به فرستادگان و پیامبران آسمانی می فرماید: یاایها الرسل کلوا من الطبیات واعملوا صالحا؛ (ای پیامبران از چیزهای پاک بخورید و عمل صالح بجا آورید) (سوره مومنون آیه ٥١).

بر اساس این دیدگاه کلی و جامع، لباس نیز در فرهنگ دینی در مسیر هدایت و کمک انسان به سوی هدف اصلی مطرح است. اگر کسی به لباس به عنوان هدف و ارزش مطلق بنگرد و شخصیت خود را در گرو نوع لباسی که می پوشد مشاهده و ارزیابی کند از هدف اصلی که عبودیت و بندگی خداوند متعال است، دور شده است. یک اصل کلی و جامع که در بسیاری از شئون و ابعاد و زمینه های مختلف زندگی رعایتش لازم و مفید است اصل میانه روی، اعتدال و پرهیز از افراط و تفریط است. در مسأله پوشیدن لباس نیز این اصل جاری است”. بیشتر:

http://daneshnameh.roshd.ir/mavara/mavara-index.phppage%d9%84%d8%a8%d8%a7%d8%b3+%d8%af%d8%b1+%d9%81%d8%b1%d9%87%d9%86%da%af+%d8%a7%d8%b3%d9%84%d8%a7%d9%85&SSOReturnPage=Check&Rand=0

تارنمای اسلامی درفک پیرامون آداب لباس پوشیدن در اسلام یاد آور شده است : “در اسلام به رنگ و جنس لباس به تناسب شرایط اقلیمی و فصول سال توجه شده و به طور کلی رنگ های روشن به ویژه سفید توصیه شده است. البته باید از پوشیدن لباس هایی که جلب توجه می کند اجتناب شود و شرایط حضور زن در خانه و اجتماع و نزد محارم و غیر محارم مد نظر قرار گیرد”. بیشتر:

http://dorfak.vcp.ir/?viewpost=d612boc188c

تارنمای اسلامی غدیردر مورد رنگ لباس در اسلام چنین نوشته است : “از عبد الله بن عطا: حضرت باقر عليه السلام را ديدم كه روپوشى قرمز به تن داشت كه به پوست جا انداخته بود، پرسيدم اين چيست چرا اين رنگ پوشيده ايد؟ فرمود: روپوش زنانه (يعنى براى زنان است در خانه پوشيده ام ).

از حكم بن عيينه : بر امام وارد شدم كه روپوشى با گل زرد رنگ شده ، به تن داشت كه اثر رنگ آن به گردنش مانده بود، حضرت فرمود: اى حكم درباره اين لباس چه مى گويى ؟ عرضه داشتم : ما اين گونه جامه ها را براى تازه جوان ها نمى پسنديم اكنون چه مى توانم گفت كه شما پوشيده ايد؟ فرمود: اى حكم چه كسى زينت هايى را كه خدا براى بندگانش آفريده و روزى حلال را حرام تواند كرد؟. اى حكم ! من تازه عروسى كرده ام . از حكم روايت است كه : آن حضرت همواره لباسى قرمز تند را مكروه مى شمرد جز در عروسى .

مالك گويد: بر حضرت باقر عليه السلام وارد شدم و روپوش سرخ تندى به تن داشت ، من تبسم كردم ، فرمود: مى دانم چرا خنديدى از اين لباس ‍ مى خندى ؟ ثقيفه همسرم مرا به پوشيدن اين لباس مجبور كرد، بعد فرمود ما با اين جامه نماز نمى خوانيم و شما نيز در لباس سرخ گون نماز نگزاريد، بعدا بر حضرت وارد شدم و درباره (ثقيفه ) جويا شدم ، فرمود: طلاقش دادم كه چون با وى خلوت كردم متوجه شدم كه از على عليه السلام بيزارى مى جويد و با اين حال نمى توانستم او را نگه دارم “. بیشتر:

http://www.ghadeer.org/akhlagh/adab_zendgi/375-0009.htm

تارنمای اسلامی غدیردر مورد شلوار در اسلام چنین نوشته است : “از امام صادق عليه السلام پرسيدند شلوار را روى پيراهن زدن جايز است ؟ حضرت فرمود: اين كار را نكنيد كه از كبر است .

محمد بن مسلم از قول حضرت باقر عليه السلام پوشيدن شلوار روى پيراهن را مكروه مى داشت ، و مى فرمود: اين كار روش جباران است .

از امام صادق عليه السلام: پيغمبر صلى الله عليه و آله و سلم فرمود امت من از پوشيدن لباس بى آستين نهى شده است .

پيغمبر صلى الله عليه و آله و سلم فرمود: امت من از بى شلوارى و عريان بودن ران ها تهى شده اند /چون عرب ها با پيراهن بلند و بدون شلوار مى گشتند از اين كار نهى شده اند”.

http://www.ghadeer.org/akhlagh/adab_zendgi/375-0009.htm

نظر شما چیست؟

xxxxxxxx

Meet Iranian Singles

Iranian Singles

Recipient Of The Serena Shim Award

Serena Shim Award
Meet your Persian Love Today!
Meet your Persian Love Today!