شرقی دوست داشتنی

هروقت نمایش “ایتالیا ایتالیا” را میبینم درست مثل این است که برای امروز ساخته شده است. گیرم برخی شخصیت ها و موقعیت ها پوستشان، اسمشان وتاحدودی ظاهرشان را عوض کرده باشند.

آقای قاطبه هنوزهم بعد ازگذشت بیش از سی سال تروتازه ودوست داشتنیست!

چرا قاطبه را دوست داریم؟

او که یک شارلاتانِ متقلبِ کلاهبردارِ دروغگویِ ریاکارِنامردِ نارفیق بیش نیست؟ او که میدانیم تا رویمان را برگردانیم کلاهمان را خواهد برداشت؟ او که میدانیم بازبان چرب ونرمش درپی خالی کردن جیب مان است؟ او که می دانیم به زن وبچه خودش هم رحم نمی کند، تا چه رسد به من وشما؟

راستی چرا؟

قاطبه یک ایرانی تمام عیاراست!

اولین نشانه اش؟ او نماینده قاطبه اهالی محترم است بدون این که قاطبه اهالی محترم روحشان هم خبردارباشد. او به جای قاطبه اهالی محترم حرف می زند وفکر می کند هرچه او بگوید تجلی خواست مردم است. یک منش کاملاً ایرانی.

دومین نشانه اش؟ اونه تنها نماینده قاطبه اهالی محترم است، بلکه نماینده دائم وهمیشگی وغیرقابل تعویض هم هست. یعنی آن چه را که همه نماینده ها، چه وکیل، چه وزیر، چه مدیرکل، چه رئیس جمهور، چه رهبر، چه شاه، چه وغیره دردل دارند او بی تعارف وتکلف در پی اسم وعنوانش می آورد. همین رک بودنش دوست داشتنیست!

سومین نشانه اش؟ لاف وگزاف زن قهاریست، یک پهلوان کچل مدرن! درلاف زدن کم نمی آورد. با روسای جمهوردنیا سروسردارد. با خواننده ها وهنرمندان مشهورفالوده می خورد، خودش را درهمه جا وی آی پی جامی زند اما دستش حتی به مونس وصغی وحبیب ویالونی هم به زوربند است!

چهارمین نشانه اش؟ درعین همه کاره گی هیچکاره است! هرچیزی وهرکاری ازاو بخواهی نه نمی گوید. جه نیاز به محلل برای ابطال سه طلاقه کردن زن باشد، چه دعوت ازهنرمندان سرشناس برای جشن عروسی، چه اخذ پذیرش ازدانشگاه های معتبر غرب، جه خریدن اتومبیل و چه ایفای نقش یک میلیونر ایتالیایی ( که ازقضا هم پالکی خودش ازآب درمی آید). حتی درزندان هم خودرا ازصاحبان نفوذ جا می زند وبرای کم کردن دوران حبس هم سلولی ها، آن هارا تلکه می کند.

پنجمین نشانه اش؟ مردمی وساده زیست است. با همه آن لاف وگزاف ها وقمپوزها، سوار موتورگازی رکس می شود، فردین وار درکوجه پس کوچه های جنوب شهر دریک خانه اجاره ای درب وداغان زندگی می کند. کفگیرش همیشه به ته دیگ خورده است وازصاحب خانه غدارشاکیست. عشقش هم ترانه های کوچه بازاریست و عرق سگی را با مزه لیته به شراب بوردوی فرانسه ترجیح می دهد.

ششمین نشانه اش؟ یک بارقه های رقیقی از با معرفتی ومرام آبکی را گاهی بروز میدهد. هوای مونس را دارد وعده ای گروکوربدترازخودرا درتیمش جمع کرده وبه دست آن ها کارخودرا پیش می برد.

هفتمین نشانه اش؟ یک نشانه های کم رنگ وآبکی را هم از دشمنی با مافیایی ها و ثروتمندان ناکس (مرفهین بی درد؟) که وجود آن ها دراقای نودوسه وخانم مفخم متجلی شده است بروز می دهد.

هشتمین نشانه اش؟ قاطبه با همه زرنگی ها ودوزوکلک ها آدم ساده ی بازنده و خرمردرندیست. آخر سر سرش کلاه می رود و نمی تواند از آن همه نمد قالتاق بازی برای خودش یک کلاهی دست وپا کند ودست آخر همیشه بازنده ازآب درمی آید.

نهمین نشانه اش؟ هوسباز وبی خیال ودمدمی مزاج است. درمقابل خم ابروی جنس مخالف آب دهانش راه می افتد وخودرا می بازد. و از تظاهر به این که یک دختربازدست اول است هیچ ترسی ندارد. بدون نگرانی ازآینده درحال گسترده به سر می برد.

دهمین نشانه اش؟ غلط انداز و خوش ظاهرومتظاهر به فرنگی مابی است. یک دست کت شلوار اتوکشیده، قد بلند وموهای آرایش کرده، حرف های قلمبه سلمبه (اگرچه غلط غولوط) ومهم ترازهمه پاپیون برای او ازنان شب هم واجب تراست.

یازدهمین نشانه اش؟ به خدا هم گوشه چشمی دارد! با آن همه گند کاری هایش، وقتی تنها می شود با خدا رازونیاز می کند وازاو می خواهد آن یک استکان نجسی را که هر سرشب با یک پیاله لوبیا نوش جان می کند یک جوری اون بالا ها رفع ورجوع کند وحتی پیشترمی رود وآرزوی (خبیثانه) دلش را با خدا درمیان می گذارد وازاو می خواهد همسرش را به سرطان مبتلا کند!

بازهم بگویم؟

راستش به نظرم اگر بنشینیم ودرخلوت کلاه خودرا قاضی کنیم هرکدام ازما یک قاطبه را دروجودمان خواهیم یافت. قاطبه یک ایرانی یا بهتر بگویم یک شرقی تمام عیاراست . شاید برای همین است که اینقدردوستش داریم. قاطبه وایتالیا ایتالیایش تجلی این بیت خواجه شیراز است که نه سی سال پیش بلکه بیش از هفتصدسال پیش سرود:می نوش که شیخ وحافظ ومفتی ومحتسبچون نیگ بنگری همه تزویر می کنند پ.ن.: حیف است که دراین جا یادی نیکو از نوذرآزادی نکنم. او که با آن همه هنرمندی نقش قاطبه را از سریال تلویزیونی اختاپوس شروع کرد وبا هنرمندی تمام آن را جان بحشید تا در”ایتالیا ایتالیا” نقش به کمال رسید. نمیدانم امروزدرکجاست وچه می کند. هرجا که هست سرش سلامت ودلش خوش باد.

Meet Iranian Singles

Iranian Singles

Recipient Of The Serena Shim Award

Serena Shim Award
Meet your Persian Love Today!
Meet your Persian Love Today!