کشف حلقه ی مفقوده : بوزون هیگز یا ذره ی خدا

 

دانشمندان مرکز تحقیقات هسته‌ای سرن در سوئیس که بزرگ‌ترین پژوهشگاه ریشه‌های آفرینش و منشا هستی در کره زمین است، روز چهارشنبه ۱۴ تیر (۴ ژوئیه) اعلام کردند که در رخدادی غیرمنتظره و شگفت‌آور، موفق به کشف ذره ی بوزون هیگز یا ذره ی خدا شده‌اند. لازم به یادآوری است که پس از نوشته شدن کتابی بنام «ذره ی خدا : اگر پاسخ کائنات است، سئوال چیست؟» توسط لیان لدرمن که در آن این ذره را «ذره ی خدا» نامید، اغلب در رسانه‌ها از بوزون هیگز به‌ عنوان «ذره ی خدا» یاد می‌شود.

بوزون هیگز ذره‌ای است دارای جرم ، که کشف آن احتمالا بسیاری از معادلات، پیش‌فرض‌ها و باورهای رایج در میان انسان‌ها ، پیرامون منشا هستی و حیات را بر هم خواهد زد. برخی از دانشمندان ، کشف هیگز را بزرگ‌ترین اکتشاف قرن خوانده‌ و آن را با کشف نیروی جاذبه توسط نیوتن مقایسه کرده‌اند.
مشاهده ی تجربی این ذره ممکن است بتواند درباره چگونگی جرم‌دار شدن ماده توسط ذرات بنیادی بدون جرم دیگر، توضیح دهد. به طور خاص، بوزون هیگز، احتمالاً می‌تواند دلایلی برای تفاوت‌های بین فوتون که بدون جرم است و بوزون‌های “دبلیو” و “زی” را که نسبتاً پرجرم هستند، ارائه کند. جرم ذرات بنیادی، تفاوت‌های بین الکترومغناطیس (که توسط فوتون‌ها ایجاد می‌شود) و نیروی هسته‌ای ضعیف (که توسط بوزون‌های “دبلیو” و “زی” ایجاد می‌شود) در ساختار میکروسکوپیک (و به‌طبع ماکروسکوپیک) ماده مؤثر هستند؛ بنابراین، بوزون هیگز یک مؤلفه بسیار مهم در دنیای ماده است.
 
کشف حلقه ی مفقوده
یکی از نتایج کشف تجربی بوزون هیگز، تقویت فرضیه موسوم به انفجار بزرگ یا “مهبانگ” یا انفجار بیگ بنگ (عامل اصلی شکل گیری جهان کنونی) است. بر اساس این فرضیه، انفجار بزرگ اولیه انرژی عظیمی را آزاد کرد که با کاهش دما به تدریج به ظهور “بسته های انرژی” و ذرات بسیط بدون جرم مانند فوتون ها منجر شد و این ذرات پس از تبدیل به ذرات دارای جرم، در نهایت جهان ماده را ایجاد کردند.
تا کنون، فرآیند تبدیل ذرات انرژی بدون جرم به ذرات بنیادی اولیه یا بوزون هیگز، همچنان به عنوان “حلقه ی مفقوده” در این فرضیه باقی بود و تحقیقات سال های اخیر در مرکز سرن در صدد بوده است تا نحوه این دگرگونی در ماهیت ذرات را از طریق آزمایش نشان دهد.
به دلیل مبهم بودن نحوه پدید آمدن بوزون هیگز، به آن نام “ذره ی خدا” داده شده بود تا نشان دهد که بشر هنوز از تبیین کامل آن ناتوان است.
گزارش مرکز سرن در روز چهارشنبه حاکی از آن است که اطلاعاتی که از آزمایش های این مرکز به دست آمده وجود بوزون هیگز را “در حد قابل قبولی” نشان می دهد. در عین حال، این مرکز تاکید کرده است که برای حصول اطمینان از صحت نتیجه اعلام شده، تحقیقات و مطالعات بیشتری صورت خواهد گرفت. رولف هوور، مسوول مرکز تحقیقاتی سرن می‌گوید: «ما هنوز به انجام آزمایش‌ها و داده های بیشتری نیاز داریم تا بتوانیم نظر قطعی خود را در این زمینه اعلام کنیم و با اقتباس از شکسپیر این سوال را برای هیگز مطرح کنیم:

 « بودن یا نبودن، مسئله این است »

منابع و مآخذ
 
http://fa.wikipedia.org/wiki/%D9%87%DB%8C%DA%AF%D8%B2_%D8%A8%D9%88%D8%B2%D9%88%D9%86

http://www.bbc.co.uk/persian/science/2012/07/120704_l03_higgs_boson_god_particle.shtml

http://www.akhbar-rooz.com/article.jsp?essayId=46526

http://higgs.mihanblog.com/

Meet Iranian Singles

Iranian Singles

Recipient Of The Serena Shim Award

Serena Shim Award
Meet your Persian Love Today!
Meet your Persian Love Today!